آیا بازی‌هایِ مجازی جای داروهای مسکن را می‌گیرد؟

در آینده‌ای نه چندان دور، شاید پزشکان به جای قرص بازی‌های واقعیت مجازی را برای تسکین درد تجویز کنند. حداقل «متیو استوت» که چنین انتظاری دارد.

کد خبر : ۲۲۱۵۸
بازدید : ۱۷۱۹
در آینده‌ای نه چندان دور، شاید پزشکان به جای قرص بازی‌های واقعیت مجازی را برای تسکین درد تجویز کنند. حداقل «متیو استوت» که چنین انتظاری دارد.

او مدیر عامل شرکت AppliedVR است. این استارت آپ می‌خواهد آرشیوی از محتوای واقعیت مجازی برای آرام کردن درد و اضطراب قبل، حین و پس از عمل‌های جراحی بسازد. این شرکت با بیمارستان‌ها و پزشکان همکاری می‌کند تا بیماران از فناوری این شرکت در هدست واقعیت مجازی Gear VR سامسونگ استفاده کنند و میزان تاثیر آن را مطالعه کنند.

تاکنون، این شرکت سه اپلیکیشن تسکین درد برای واقعیت مجازی و یک اپلیکیشن هم برای کاهش اضطراب ساخته است. هدست‌هایی که بر مبنای پلتفرم AppliedVR قرار دارند در بیمارستان‌ها، مطب پزشکان و کلینیک‌ها برای مواردی مثل خون گرفتن، اپیدورال و همچنین مدیریت درد پس از جراحی به کار می‌رود.

مدت‌هاست که درباره‌ پتانسیل واقعیت مجازی برای کاهش درد مطالعات بسیاری انجام می‌شود. واقعیت مجازی می‌تواند حواس بیمار را طی عملیات پزشکی مثل رسیدگی به زخم قربانیان آتش‌سوزی پرت کند. اما، تجهیزان مورد نیاز برای آوردن واقعیت مجازی به بیمارستان‌ها بسیار گران قیمت بوده است. «هانتر هافمن»، مدیر مرکز تحقیقتی واقعیت مجازی دانشگاه واشنگتن و توسعه‌دهنده‌ یک بازی کنترل درد به نام SnowWorld می‌گوید تجهیزاتی که او به آنها نیاز دارد ۳۵۰۰۰ دلار هزینه دارند.

حالا با وجود هدست‌های ارزان‌تری مثل Gear VR سامسونگ، آکیولس ریفت و HTC وایو در بازار، بیمارستان‌ها و پزشکان می‌توانند این فناوری را برای رسیدگی به بیماران‌شان در نظر بگیرند. شرکت AppliedVR سرویسش را به قیمت ۵۰۰۰ دلار به ازای هر هدست در هر سال می‌فروشد. این مبلغ بسیار بیشتر از هزینه‌ی ۱۰۰ دلاری Gear VR در کنار یک گوشی بالا رده سامسونگ است. اما با این حال از دستگاه‌های واقعیت مجازی گذشته بسیار ارزان‌تر است.

AppliedVR با مرکز پزشکی سدارز-سینای و بیمارستان اطفال لس‌آنجلس وارد همکاری شده. این دو مرکز با استفاده از نرم‌افزار این شرکت پژوهش‌هایی را انجام می‌دهند. طی یکی از پژوهش‌هایی که سدارز-سینای انجام داده، گروهی متشکل از ۶۰ بیمار با ناراحتی‌های مختلف از محتوایی که AppliedVR تهیه کرده، استفاده کردند.

«برنان اسپیگل» که بخش خدمات بهداشتی درمانی سدارز-سینای را مدیریت می‌کند می‌گوید محققان پی بردند که ۲۰ دقیقه استفاده از نرم‌افزار واقعیت مجازی، درد بیماران را به طور میانگین تا ۲۴ درصد کاهش داد. او می‌گوید: "این میزان کاهش درد برای یک درد شدید واقعا فوق‌العاده است. عملکرد آن تفاوت چندانی با داروهای تسکین‌دهنده ندارد."

اسپیگل به شکل محتاطانه‌ای نسبت به پتانسیل واقعیت مجازی برای کاهش درد و ناراحتی بیماران امیدوار است. او فکر می‌کند این تکنولوژی می‌تواند برای کسانی که درد دارند مفید باشد، یا حداقل می‌تواند آرامش عده‌ای را بیشتر کند. اما او می‌گوید واقعیت مجازی نمی‌تواند به همه کمک کند. قبل از اینکه درباره فایده واقعیت مجازی به قطعیت برسیم، باید داده‌های بسیار بیشتری جمع‌آوری شود.

«الیوت کرین»، رییس مدیریت درد اطفال در مرکز سلامت اطفال استنفورد هم فکر می‌کند قدرت واقعیت مجازی در پرت کردن حواس می‌تواند برای فیزیوتراپی کودکان یا ثابت نگه داشتن آنها هنگام تصویربرداری ارزشمند باشد. از نظر او، در حال حاضر، مهم‌ترین چالش پیدا کردن توسعه‌دهندگانی که برای مشکلات پزشکی خاصی اپلیکیشن بسازند. AppliedVR می‌گوید می‌خواهد در آینده چنین کاری انجام دهد تا تنوع محتواهایش را بیشتر کند.

اسپیگل همچنین به این نکته اشاره می‌کند که باید بفهمیم که این تکنولوژی چه زمانی می‌تواند مفید باشد و چه زمانی هم رویکرد مناسب نیست. مثلا دادن هدست واقعیت مجازی به کسی که سرطان در کل بدنش پخش شده، نه تنها هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه کار احمقانه‌ای است.

منبع: MIT Technology Review
ترجمه: دیجی‌کالا مگ
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید