هفته یک درصدی بورس تهران

روز گذشته، شاخص سهام 200 واحد دیگر رشد کرد تا آخرین هفته از تیر ماه را با رشد یک درصدی به پایان برساند. در شرایطی که بسیاری از نمادها به‌منظور برگزاری مجامع سالانه خود در این هفته متوقف شده بودند، انتشار همزمان گزارش‌های فصلی نسبتا مثبت در برخی نمادهای اثرگذار موجب رشد شاخص بورس شد. با این حال، توقف‌های متعدد در گروه‌های مهمی مثل خودرو و بانک موجب کاهش محسوس ارزش معاملات روزانه شده است؛ در نتیجه ادامه رشد بازار وابسته به واکنش معامله‌گران پس از بازگشایی نمادهای مزبور است.

کد خبر : ۲۲۳۲۰
بازدید : ۱۱۸۱

شاخص بورس تهران در آخرین روز کاری هفته جاری، با 200 واحد رشد مواجه شد و به نیمه کانال 74 هزار واحدی رسید. معاملات روز گذشته در تالار شیشه‌ای در حالی آغاز شد که تعداد زیادی از نمادهای بازار به دلیل برگزاری مجامع عمومی سالانه متوقف بودند. همین موضوع سبب شد که ارزش معاملات بورس تهران نسبت به روزهای اخیر، تقریبا نصف شود. در حالی که در هفته جاری تعداد زیادی نمادهای بورسی برای برگزاری مجامع سالانه متوقف شدند، شاخص کل آهسته و بی‌هیاهو طی یک هفته بیش از یک درصد رشد کرد. بر این اساس، روز گذشته 509 میلیون و 780 هزار ورقه بهادار به ارزش حدود 129 میلیارد تومان در 41 هزار نوبت دست‌به‌دست شد. از میان گروه‌های حاضر در بورس، بیشترین ارزش معاملات برای گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری رقم خورد.

در غیاب نمادهای مهم خودرویی و بانکی، این گروه سرمایه‌گذاری بود که بیشترین توجهات بازار و همچنین بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، ابزار پزشکی و فلزات اساسی در رده‌های بعدی پرمعامله‌ترین گروه‌های بازار قرار گرفتند. همچنین بیشترین رشد شاخص صنعت به ترتیب به گروه‌های دباغی و پرداخت چرم، محصولات کاغذی، محصولات چوبی و در آخر به گروه ابزار پزشکی اختصاص یافت. در طرف دیگر گروه‌های زراعت، استخراج نفت و گاز و سایر محصولات کانی غیرفلزی بیشترین افت شاخص را ثبت کردند.

دوقلوهای سنگ‌آهنی در مرکز توجه

طی معاملات روز گذشته در تالار شیشه‌ای نمادهای کچاد (چادرملو) و کگل (گل گهر) بیشترین اثر مثبت را برای شاخص کل به ارمغان آوردند. این دو نماد به ترتیب شاخص را 51 و 41 واحد ارتقا دادند. پس از رشد نسبی قیمت جهانی سنگ‌آهن، غول‌های سنگ‌آهنی که مدت‌ها بود جزو فراموش شدگان بازار سهام بودند، دوباره به مرکز توجهات بازگشتند. با آغاز روند ریزشی قیمت‌های جهانی در سال 93، شرکت‌های تولید‌کننده فولاد با مشکلات فروش مواجه شدند و به تبع آن رکود به گروه‌های سنگ‌آهنی سرایت پیدا کرد. این گروه‌ها طی دو سال گذشته تقریبا به‌طور مرتب پیش‌بینی‌های سود خود را اصطلاحا تعدیل منفی می‌دادند. اتفاقی که کاملا طبیعی به نظر می‌رسید. از طرفی قیمت جهانی کالاها و مواد اولیه به شدت در حال نزول بود و از طرف دیگر، محدودیت درآمدهای دولت ایران به دلیل کاهش بهای نفت منجر به رکود عمیق ساخت‌و‌ساز در کشور و در نتیجه تعمیق رکود در صنایع بالادستی کشور شده بود. شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو نیز از این قاعده مستثنی نبودند و روز‌به‌روز با افت بیشتر قیمت سهام خود مواجه بودند.

از میانه‌های سال 93 تا‌کنون، شاخص گروه استخراج کانه‌های فلزی بیش از 32 درصد از ارتفاع خود را از دست داده بود. حال اما قیمت جهانی سنگ‌آهن با رشد نسبی مواجه شده است و از آن مهم‌تر لیدرهای این گروه مجامع نسبتا موفقی را برگزار کرده‌اند. علاوه بر آن، شرکت گل‌گهر در آخرین صورت‌های مالی خود برای اولین بار در دو سال اخیر پیش‌بینی سود خود را در جهت مثبت تعدیل کرده است. این مسائل کافی بود تا ارزش معاملات در این گروه افزایش یابد و تنها در دو نماد کچاد و کگل به 2/ 3 میلیارد تومان برسد. اگرچه این میزان ارزش معاملات برای شرکت‌های بزرگی مانند دوقلوهای سنگ‌آهنی چندان متناسب به نظر نمی‌رسد، اما می‌تواند نشانگر بازگشت توجهات به این نمادهای فراموش شده باشد. گفتنی است که معاملات روز گذشته در این دو نماد با صف نسبتا سنگین خرید به پایان رسید.

ادامه نگرانی سهامداران بانکی

گروه بانکی پیش از لغو تحریم‌ها، همواره به‌عنوان گروه پرپتانسیل در پسابرجام مطرح بود. اما پس از لغو تحریم‌ها مشخص شد که این گروه راهی طولانی را برای استفاده از فضای پسابرجام در پیش دارند. یکی از مشکلات عمده‌ای که در سر راه بانک‌ها قرار دارد، تعیین تکلیف معوقات بانکی است که باعث عدم چابکی منابع بانک‌ها شده است. بانک‌ها مجبور بودند برای جلوگیری از اخذ ذخیره‌های سنگین برای معوقات، حساب‌های دریافتنی خود را استمهال کنند. با این کار دیگر لزومی نداشت بانک‌ها در صورت‌های مالی خود ذخیره‌های سنگینی را لحاظ کنند. این روند برای سال‌ها ادامه داشته است، تا اینکه در سال گذشته مقامات بانک مرکزی در قبال این راهکار موضع گرفتند و سودهای شناسایی شده را به‌عنوان سود کاغذی در نظر گرفتند. برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، بانک مرکزی تصویب صورت‌های مالی بانک‌ها را منوط به کسب مجوز از بانک مرکزی کرد. به عبارت دقیق‌تر حالا پیش از آنکه مجمع عمومی سهامداران صورت‌های مالی را تصویب کنند، این صورت‌ها باید به تصویب بانک مرکزی برسد.

این اتفاق باعث کاهش شدید تقسیم سود در مجامع سال گذشته بانک‌ها شد. انتظار می‌رفت که در مجامع سال جاری نیز این اتفاق تکرار شود، اما بسیاری از فعالان بازار امیدوار بودند در مجمع سال جاری، گشایشی در این روند ایجاد شود. در حالی که نماد اغلب بانک‌های بزرگ و مهم طی روزهای گذشته برای برگزاری مجامع عمومی متوقف شده بود، هنوز خبری از صورت‌های مالی حسابرسی شده بانک‌های بزرگ در شبکه کدال نیست. همین موضوع سبب شد که مجامع بانک‌ها که قرار بود ظرف دیروز و امروز برگزار شود، با تنفس مواجه شود تا نگرانی سهامداران از تعیین تکلیف مجامع هنوز ادامه داشته باشد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید