برتری‌‌های خودروهای هم‌کلاس

کد خبر : ۲۲۳۳۸
بازدید : ۱۳۷۴
انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده تا خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌ به‌‌گونه‌ای‌که در نهایت خواننده بتواند دید کلی درخصوص خودروهای کلاس‌های مختلف پیدا کند. در همین راستا سعی شده تا در هر شماره تنوع کلاس‌های قیمتی مختلف مدنظر قرار بگیرد تا صفحه «حق‌انتخاب» برای طیف بیشتری از مخاطبان کاربرد داشته باشد.

سوزوکی ویتارا یا هیوندای توسان

دو خودرو در کلاس شاسی بلند‌های کوچک که در بازار ایران البته هیوندای توسان یا همان ix35 موفق تر بوده است. هر دو خودرو از موتورهایی هم حجم بهره می‌برند. اما موتور هیوندای پر قدرت‌تر بوده و البته در شتاب‌گیری نیز موفق تر از سوزوکی عمل می‌کند. هر دو خودرو از سیستم چهار چرخ محرک بهره می‌برند و می‌توانند از پس کمی ناهمواری و لغزندگی بر آیند. اما انتظار آفرود از آنها نمی‌توان داشت. هر دو خودرو از کیفیت بالایی برخوردارند با این تفاوت که توسان به روزتر بوده و از امکانات به مراتب بیشتری نسبت به ویتارا برخوردار است. البته ابن نکته را نیز باید در نظر داشت که قیمت بالاتری هم دارد. طراحی هر دو خودرو زیباست اما توسان طراحی جدید‌تری دارد. به خصوص اینکه کابین خودرو نیز زیبا‌تر از ویتارا است. هر دو خودرو خدمات پس از فروش مناسبی دارند با توجه به تکنولوژی به‌روزتر، توسان مصرف سوخت پایین تری را نیز تجربه می‌کند. به‌طور کلی می‌توان دو خودرو را انتخاب‌های خوبی با توجه به داشته‌هایشان و البته امکاناتشان دانست با این تفاوت که توسان در بازار همانند پول نقد بوده و به راحتی خرید و فروش می‌شود این در حالی است که گرند ویتارا کمی با بی اقبالی همراه است.

بی‌ام‌و Z4 یا لوتوس الیزه

دو خودروی رودستر بازار ایران که البته خیلی هم با اقبال همراه نبوده‌اند. اما در مورد الیزه ابهامات زیادی وجود دارد چراکه تاکنون چیزی از آن در بازار نشنیده‌ایم چراکه نمونه‌های پلاک شده‌ای از آن در خیابان دیده نشده و بیشتر شبیه به یک روح در بازار است اما به هر حال اسما در بازار وجود داشته و قیمت آن مشخص شده است. اما در سوی دیگر z4 خودرویی است که در دو نسل در بازار ایران وجود دارد و تعداد زیادی از آن را در خیابان‌ها می‌بینیم. اما نمی‌توان آن را خودرویی موفق دانست چرا که افت قیمت زیاد و البته بازار دست دوم نه چندان مناسب موجب عدم تمایل اسپرت بازها به آن شده است. هر دو خودرو از نظر طراحی در سطح بالایی قرار دارند و چهره‌هایی تهاجمی دارند. هر دو خودرو از موتورهای چهار سیلندر بهره می‌برند که البته در این میان حجم موتور بی‌ام‌و بیشتر بوده و البته قدرت بیشتری نیز تولید می‌کند این در حالی است که الیزه خودرویی پر‌شتاب‌تر و البته اسپرت‌تر است. هر دو خودرو هندلینگ بالایی دارند اما فرمان پذیری افسانه‌ای لوتوس چیز دیگری است اما این نکته را فراموش نکنید که الیزه هنوز در بازار ایران نتوانسته پلاک ملی دریافت کند از این‌رو شما تنها می‌توانید z4 را خریداری کنید اما اگر الیزه مجوز پلاک را دریافت کند می‌تواند بهترین انتخاب برای دوستداران سرعت و هیجان باشد.

بی‌ام‌و i8 یا مازراتی گرن کابریو

این دو خودرو تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند چراکه i8 یک خودروی معمولی نبوده و خودرویی هیبریدی است و i8 از دو موتور برقی و بنزینی بهره می‌برد؛ موتورهایی که هر کدام قدرت‌های متفاوتی دارند و به‌صورت تر‌کیبی توان بالایی را تولید می‌کنند. اما تقریبا با مازراتی گرن کابریو در ایران هم قیمت است. موتور بنزینی این خودرو سه سیلندر بوده و بسیار کم حجم است. در سوی دیگر مازراتی با موتوری هشت سیلندر پر‌حجم وجود دارد که البته قدرت بیشتری نسبت به موتور i8 تولید می‌کند. اما i8 خودرویی با شتاب‌گیری بهتر بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد خودرویی که انگار از فضا آمده و طراحی بسیار متفاوتی دارد. در سوی دیگر مازراتی گرن کابریو خودرویی لوکس بوده که کیفیت ساخت بالایی دارد. هر دو خودرو در بازار ایران حضور محدودی دارند که البته در این میان تعداد مازراتی بیشتر از بی‌ام‌و i8 است. مازراتی در بازار ایران به دلیل تعداد بیشتر و البته قدمت بیشتر قطعات یدکی بیشتری را نیز به خود می‌بیند. این در حالی است که i8 یک تازه وارد بوده و فعلا چندان روی تهیه لوازم یدکی آن نمی‌توان حساب باز کرد. هر دو خودرو تنها برای دو نفر جا دارند این در حالی است که سوار و پیاده شدن در i8 بسیار سخت است همچنین در بازار نیز اقبال خرید و فروش در مازراتی بیشتر است.

کیا پیکانتو یا ام‌‌جی 3

دو خودروی هاچ‌بک و کوچک بازار ایران که بیشتر برای راندن در شهر مناسب هستند. اما این به آن معنی نیست که نمی‌توان با آنها به دل جاده زد. ام‌‌جی از موتوری پر‌حجم‌تر و البته پر‌قدرت‌تر نسبت به پیکانتو برخوردار بوده و البته در شتاب‌گیری هم موفق تر عمل می‌کند. این در حالی است که پیکانتو خودرویی اقتصادی تر از ام‌‌جی بوده و البته پر‌اقبال‌تر از ام‌‌جی است. هر دو خودرو از ظاهری زیبا بهره می‌برند و درون کابین نیز طراحی خاص و قابل قبولی دارند. اما این پیکانتو است که در این جدال در بازار برنده شده و طراحی همه‌پسندی را ارائه می‌دهد. در زمینه خدمات پس از فروش وضعیت پیکانتو کمی بهتر است به خصوص در شهرستان‌ها. هر دو خودرو فضای زیادی برای خانواده‌های پر‌جمعیت ندارند اما طراحی کابین این دو خودرو به گونه‌ای است که بزرگتر از جثه‌شان به چشم می‌آیند و از فضای مناسبی درون کابین بهره‌مند هستند. به‌طور کلی می‌توان گفت که ام‌‌جی خودرویی با شتاب و سرعت بیشتر از پیکانتو بوده اما پیکانتو یک انتخاب اقتصادی هم از نظر مصرف سوخت و هم از نظر خرابی به حساب می‌آید که البته در بازار هم به راحتی خرید و فروش شده و قطعات آن نیز در بازار فراوانترند.

کیا ریو یا تویوتا یاریس

تویوتا یاریس و کیا ریو هر دو خودروهای کوچکی هستند. در این میان ریو کمی بزرگ‌تر بوده و جادارتر است. ریو از موتوری پر‌حجم‌تر نسبت به یاریس برخوردار است. همچنین موتوری پر‌قدرت‌تر در سینه دارد این در حالی است که یاریس خودرویی کم‌اشتها‌تر برای بنزین بوده و از این نظر می‌توان آن را اقتصادی‌تر دانست. ریو از امکانات بیشتری نسبت به یاریس برخوردار است اما در بازار دست دوم این یاریس است که یکه‌تازی می‌ کند. برخلاف نسل قدیم ریو که در بازار ایران زیاد است ریو جدید به خوبی از سوی واردکننده معرفی نشد و از این‌رو ریو را کمتر در خیابان‌ها دیده و خودرویی بی‌اقبال به حساب می‌آید. هر دو خودرو درون کابین طراحی خوبی داشته و کیفیت مواد به کار رفته در آنها مناسب است. هر‌چند ریو کمی جادارتر بوده و لوکس تر به نظر می‌رسد و این در حالی است که در مسیرهای سراشیبی می‌تواند شما را راضی‌تر نگه دارد. در مقابل یاریس خودرویی با کیفیت بالا بسیار موفق در بازار صفر کیلومتر و دست دوم و البته خودرویی به واقع اقتصادی محسوب می‌شود که می‌تواند انتخاب بهتری از ریو با بازار خرید و فروش ضعیف اما پر‌آپشن و پر‌قدرت‌تر باشد.این دو خودرو در بازار ایران هم به صورت هاچبک و هم صندوقدار عرضه می شوند. در مدل صندوقدار ریو دارای صندوق جادارتری است. با این حال همچنان فراوانی تویوتا یاریس در مدل صندوقدار نیز در بازار بیشتر است.

هیوندای الانترا یا رنو فلوئنس

دو خودروی وارداتی بازار ایران که یکی بسیار موفق بوده و دیگری را می‌توان یک ناکام دانست. فلوئنس با موتوری پر‌حجم‌تر قدرت کمتری تولید می‌کند و البته شتاب‌گیری کند‌تری نیز نسبت به الانترا دارد. الانترا خودرویی زیبا با امکانات بسیار زیاد است که در پیش روی خود فلوئنس را با چهره‌ای نه چندان جذاب و البته امکانات نه چندان زیاد پیش رو دارد. الانترا در بازار بسیار موفق بوده و یکی از پر‌فروش ترین‌های هیوندای در ایران است و این در حالی است که فلوئنس نتوانسته در بازار موفق باشد. این نکته را نباید فراموش کنید که کیفیت سواری فلوئنس بسیار بالاتر از الانترا بوده و می‌توان لذت بیشتری از آن برد اما این برای بازار ایران کافی نبوده و خدمات پس از فروش مناسب و البته عرضه مناسب تر الانترا از آن خودرویی موفق ساخته است. فضای کابین هر دو خودرو مناسب بوده اما فلوئنس خودرویی خانوادگی تر جلوه می‌کند. در بازار دست دوم نیز الانترا موفق تر بوده و به راحتی به فروش می‌رسد. اگر چه فلوئنس خودرویی با کیفیت است اما در دراز‌مدت می‌توان الانترا را کم‌استهلاک‌تر دانست. به‌طور کلی می‌توان الانترا را خودرویی با امکانات فراوان و البته زیبا دانست که خدمات پس از فروش خوبی دارد اما رنو کیفیت سواری بالا و البته متفاوتی ارائه می‌دهد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید