عدالت اجتماعی از فوتبال ایران اخراج شده است!

عدالت اجتماعی از فوتبال ایران اخراج شده است!
کد خبر : ۲۲۸۶۱
بازدید : ۱۲۹۹
دستمزدهای کلان برای فوتبال غیرحرفه‌ای، مدتهاست که انتقاد کارشناسان را به دنبال داشته است. آنها معتقدند بریز و بپاش دلارهای نفتی برای فوتبالی که ارزش افزوده اقتصادی ندارد محل اشکال است و دولت باید درباره هزینه کرد پول نفت برای فوتبال به مردم پاسخگو باشد زیرا این ورزش غیراقتصادی تنها هزینه اضافه به مخارج عمومی تحمیل می‌کند و از سوی دیگر در شرایطی که کارخانه‌داران ایرانی با تولید چند برابر ارزش افزوده نسبت به فوتبال، مالیات می‌پردازند باشگاه‌ها و بازیکنان ایرانی به راحنی از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند.

حالا موضوع پرداخت ٨٧‌میلیارد تومان دستمزد به بازیکنان و تیم‌های فوتبال لیگ شانزدهم، در کنار حداقل ٢ میلیارد تومان هزینه‌های در طول فصل هر تیم که حدودا ١١٠ میلیارد تومان می‌شود،‌ درحالی مطرح می‌شود که چندی پیش یک ورزشکار سنگ نورد که صاحب افتخارات جهانی است با کمک مردمی راهی محل مسابقه شده است.

پرویز جاوید عضو انجمن اقتصاددانان ایران درباره قراردادهای میلیاردی لیگ شانزدهم به «شهروند» می‌گوید: عدالت اجتماعی تخصیص منابع در ورزش ایران به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود و درحالی‌که سایر فدراسیون‌های ما وضع ناگواری از لحاظ منابع و اعتبارات تجربه می‌کنند در فوتبال ایران بریز و بپاش وجود دارد. کدام منطق اقتصادی می‌پذیرد که ورزشکار رشته سنگ نوردی ما که صاحب افتخارات جهانی است ناچار شود هزینه سفر ورزشی خود را از طریق کمک‌های مردمی فراهم کند و فوتبالیست ما برای حضور در یک لیگ نه چندان حرفه‌ای دستمزدهای کلان بگیرد؟

او ادامه می‌دهد: فوتبال ما ساختار اقتصادی ندارد. در فوتبال ما حتی یک برنامه‌ریزی ساده و دوراندیشی دیده نمی‌شود. در نتیجه این ورزش برای کشور ما درآمدزا نیست با این حساب چگونه و چه کسانی به خود اجازه می‌دهند که از درآمدهای نفتی که متعلق به تمام بخش‌ها و مردم است برای فوتبال غیراقتصادی هزینه‌های کلان انجام شود؟ اگر این هزینه‌ها از جانب بخش خصوصی «واقعی» انجام می‌شد، آن مسأله حرف و حسابش جدا بود اما تا زمانی که فوتبال ما دولتی است یا درنهایت خصولتی یا شبه دولتی است باید در قبال هزینه کرد منابع نفتی پاسخگو باشد. جاوید تأکید می‌کند: موضوع واگذاری باشگاه‌ها و تیم‌های فوتبال بارها مطرح شده است اما این قضیه مشابه طراحی لباس برای کاروان تیم‌ملی المپیک است. چگونه است که در کشوری با صدها متخصص حرفه‌ای طراحی لباس و مدلینگ، طراحی لباس به فردی واگذار می‌شود که ساده‌ترین اصول را نمی‌داند؟ این فرمان واگذاری طراحی لباس تیم المپیک به این فرد از کجا و طی چه فرآیندی صادر شده است؟ حالا این رویداد و فرآیند را به مسأله کلانی مثل فوتبال تعمیم دهید و بدانید تصمیم گیری‌ها در وزارت ورزش و جوانان بر چه اساس و مبنایی انجام می‌شود.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران ادامه می‌دهد: گذشته از هزینه کرد بی حساب و کتاب منابع نفت در فوتبال، باشگاه‌ها و بازیکنان ایرانی فرار مالیاتی هم مرتکب می‌شوند. رقم قراردادها و هزینه‌ها در برخی موارد به عمد شفاف سازی نمی‌شود تا مرتکب فرار مالیاتی شوند. این درحالی است که کارخانه دار و تولیدکننده ما با ایجاد ارزش افزوده‌ای به مراتب چندین برابر یک فوتبالیست ناچار است به قوانین سفت و سخت مالیاتی تن بدهد اما در فوتبال الی ماشالله فرار مالیاتی داریم و ارزش افزوده‌ای نداریم.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید