سیستم ایمنی بدنتان را به این روش‌ها تقویت کنید

کد خبر : ۲۳۸۳۰
بازدید : ۱۲۲۶
با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن،‌ امکان ابتلای فرد به بیماری‌های جسمی و روحی افزایش می‌یابد. در این مقاله با تعدادی عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی آشنا می‌شوید.

به گزارش زندگی آنلاین، امروزه صنعتی شدن جهان، گازهای گلخانه ای، غذاهای فرآوری شده، آلودگی آب و همچنین هوایی که در آن تنفس می کنیم، دست به دست هم داده و رشد و نمو ویروس های کشنده، باکتری های مضر و انگل های مختلف را سرعت بخشیده و سلامتی افراد را به خطر انداخته است.

در این میان هرقدر سیستم ایمنی بدن ضعیف تر شود، به همان میزان توانایی انسان نیز در مقابله با بیماری های گوناگون کمتر شده و صدمات روحی و جسمی در فرد افزایش می یابد.

در این مقاله مواردی که موجب کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود، ارائه شده است.

تنهایی
تحقیقات نشان داده است، افرادی که مدت زمان زیادی را در خانه و یا محل کار خود، به دور از اجتماع و دیگران می گذرانند، معمولا بیشتر به بیماری های روحی و روانی مانند اضطراب و یا افسردگی مبتلا شده و در برابر بیماری ها توان کمتری از خود نشان می دهند.

بنابراین، ساعاتی را در شبانه روز برای تلفن کردن، ایمیل زدن و معاشرات با دوستان و آشنایان خود اختصاص داده و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

شب زنده داری
شب زنده داری سلول های مدافع بدن را از بین برده و از قدرت سیستم ایمنی بدن به شدت کم می کند.

در ضمن، کمبود خواب و یا خواب بی کیفیت میزان تولید آنتی بیوتیک های طبیعی بدن را کاهش داده و انسان را در برابر انواع ویروس ها ضعیف می کند.

بنابراین، هر شب بین 7 تا 9 ساعت بی وقفه بخوابید تا صبح ها سرحال بوده و بدن مقاومی داشته باشید.

منفی بافی
کسانی که منفی باف هستند و همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند، معمولا بیشتر دچار اضطراب و افسردگی شده و سلول های دفاعی بیشتری از دست می دهند و به طور کلی سیستم ایمنی بدن شان ضعیف می شود.

بنابراین سعی کنید هر روز دلیلی برای شاد زیستن پیدا کرده و اوقات خود را با نشاط بگذرانید. مثلا می توانید با دوستان و یا خانواده خود وقتی را برای گپ زدن، گردش و یا انجام بازی های مفرح اختصاص بدهید.

عدم تحرک
بنابر مطالعات مشخص شده، افرادی که فاقد تحرک کافی هستند 2 برابر بیشتر ازکسانی که ورزش می کنند، دچار بیماری می شوند. بنابراین، روزانه 30 دقیقه تمرینات هوازی انجام داده و میزان گلبول های سفید خون خود را افزایش دهید.

سیگار کشیدن
مصرف دخانیات ابتلا به آلرژی های مختلف مثل آسم را در افراد افزایش می دهد. همچنین سیگار باعث بروز التهابات داخلی شده و گلبول های سفید خون را از بین می برد.

بنابراین، از بودن کنار افراد سیگاری دوری کرده و دوستان و آشنایان سیگاری خود را تشویق کنید تا به طور کامل آن را ترک کنند.

مصرف انواع آنتی بیوتیک ها
مصرف مدام آنتی بیوتیک باعث افزایش مقاومت بدن در مقابل آن ها شده و احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی و یا باکتریایی را افزایش می دهد.

در واقع، مصرف آنتی بیوتیک باعث کاهش سطح هورمون سیتوکین شده و در نتیجه، قدرت سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد.

برای جلوگیری از این وضعیت، فقط در صورت نیاز و تنها برای مقابله با باکتری های مضر، از آنتی بیوتیک ها، طبق دستور پزشک استفاده نمایید. در ضمن، دوره درمان را کامل کنید.

در ادامه مقاله ‌راه های تقویت سیستم ایمنی بدن، به بررسی مواد غذایی که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند، می‌پردازیم. آنها را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا بیمار نشوید!

سیستم ایمنی قوی تر بدن، ابتلا به بیماری های مختلف و عفونت های ویروسی و باکتریایی را کمتر کرده و از نیازتان در مصرف داروهای مختلف می کاهد.

بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف غذاهای سالم، سبزیجات تازه و میوه های مختلف است که برخی از موثرترین آن ها در ادامه معرفی شده اند.

ماست
مصرف روزانه یک کاسه ماست پروبیوتیک کم چرب، باعث قرار گرفتن باکتری های مفید در معده و روده شده و میزان باکتری های مضر را کاهش می دهد. در نتیجه، قدرت سیستم ایمنی بدن افزایش می یابد.

جو و جوی دوسر
این دانه ها دارای فیبری موسوم به بتا گلوکان هستند که یک آنتی اکسیدان و ضد میکروب مفید می باشد.

بنابر مطالعات، مصرف جو یا جوی دوسر، 2 بار در هفته، سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کرده و روند بهبود زخم را سرعت می بخشد.

همچنین می تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک خوب عمل کند.

سیر
سیر دارای ماده فعالی بنام آلیسین می باشد که قادر است به خوبی در مقابل عفونت های مربوط به انواع ویروس ها و یا باکتری ها بجنگد.

بنابراین، مصرف سیر در پخت غذاهای روزانه، می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

چای
مصرف روزانه 5 فنجان چای کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن می کند. زیرا، چای سبز و سیاه دارای اسیدهای آمینه به نام ال-تینین می باشد که قادر است با عفونت های ویروسی و یا باکتریایی مقابله کند.

در ضمن، چای میزان قابل ملاحظه ای آنتی اکسیدان داشته و مصرف آن، بدن را از سلول های رادیکال آزاد پاک می کند.

گوشت گاو
ماده معدنی " روی" یکی از عوامل پراهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. کسانی که به دلایل مختلف مثل گیاه خواری، گوشت گاو مصرف نمی کنند معمولا با کمبود این ماده معدنی حیاتی مواجه می شوند.

این فلز یکی از عوامل اصلی افزایش تعداد گلبول های سفید خون می باشد که با مصرف روزانه 100 گرم از گوشت گاو به خوبی در بدن تامین می شود.

سیب زمینی
سیب زمینی دارای میزان قابل ملاحظه ای از ویتامینA می باشد.

از طرفی پوست انسان، نقش پررنگی در مقابله با ورود میکروب به درون بدن ایفا می کند و کمبود ویتامین A عامل اصلی آسیب پذیری پوست بوده و آن را در برابر ویروس ها و باکتری های مختلف شکننده می کند.

بنابراین روزانه با مصرف حدود نصف فنجان سیب زمینی پخته می توانید بدن تان را از این ویتامین حیاتی تامین کرده و به دنبال آن سیستم ایمنی تان نیز تقویت شود.

قارچ
تحقیقات نشان می دهد که مصرف قارچ تعداد گلبول های سفید خون را افزایش داده و میزان فعالیت های آن را بیشتر می کند.

در ضمن، قارچ باعث تهاجمی تر شدن گلبول های سفید خون شده و آنها را در مقابل میکروب ها جنگنده تر می کند.

سوپ مرغ
طبق تحقیقات معلوم شده، رشته سوپ مرغ دارای ترکیباتی است که جلوی جابه جایی گلبول های سفید آسیب دیده را در بدن می گیرد.

در ضمن، گوشت مرغ دارای اسیدهای آمینه به نام سیستئین بوده که حین پخت آزاد شده و می تواند با عفونت ناشی از میکروب ها مقابله کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید