«شیرجه مرگ» ناو زباله‌بر روسی از فضا

بر اساس اطلاعیه مرکز هدایت پروازهای فضایی روسیه، ناو باربری بدون سرنشین «پروگرس ام.26- ام» دیروز از ایستگاه فضایی بین المللی جدا شده و عصر امروز (24 مرداد) در حدود ساعت 17 به وقت گرینویچ وارد جو زمین می شود.

کد خبر : ۲۴۱۰
بازدید : ۱۳۵۷
بر اساس اطلاعیه مرکز هدایت پروازهای فضایی روسیه، ناو باربری بدون سرنشین «پروگرس ام.26- ام» دیروز از ایستگاه فضایی بین المللی جدا شده و عصر امروز (24 مرداد) در حدود ساعت 17 به وقت گرینویچ وارد جو زمین می شود.

به گزارش ایسنا، این سفینه که فاقد سپر محافظتی در برابر حرارت است در زمان ورود به جو از بین خواهد رفت و قطعات کوچکی از آن چنانچه باقی بماند در بخشی از اقیانوس آرام که غیرمسکونی و در مسیر عبور کشتی ها نیست سقوط خواهد کرد. «شیرجه مرگ» ناو زباله‌بر روسی از ایستگاه فضایی

ناو باربری بدون سرنشین پروگرس ام.26- ام، هفدهم فوریه 2015 در حالی سکوی پرتاب مرکز بایکونور در قزاقستان را ترک کرد که بیش از دو تن وسایل و مواد مورد نیاز خدمه ایستگاه فضایی بین المللی را در خود جای داده بود و حامل هزار و 465 کیلوگرم مواد غذایی و تجهیزات، 435 کیلوگرم سوخت، 50 کیلوگرم اکسیژن مایع و 420 کیلوگرم آب بود. این ناو بعد از رسیدن به مدار زمین، کمتر از شش ساعت در راه بود تا خود را به مقصد رساند و در سکوی اتصال بخش "زوزدا" لنگر انداخت.

در مه 2015 از موتور های موشکی این ناو برای اصلاح مدار و بالابردن ایستگاه فضایی بین المللی استفاده شد. تخلیه بار و آماده سازی پروگرس برای جدا سازی آن از ایستگاه شش ماه طول کشید. البته این طول مدت بیشتر به دلیل آن است که فضانوردان هم بتوانند در زمان های لازم برای اصلاح مدار ایستگاه، نهایت بهره برداری را از باقیمانده سوخت موجود در مخازن پروگرس بکنند و هم زباله های موجود در ایستگاه تا حد ممکن در آن جای دهند و ایستگاه فضایی از شر زباله ها خلاص کنند.

عملیات جداسازی در حدود ساعت 16 به وقت گرینویچ دیروز صورت گرفت و بعد از رسیدن پروگرس به فاصله امن از ایستگاه، متخصصان مرکز هدایت پرواز با روشن کردن موتور های کاهش مدار، ناو بدون سرنشین پروگرس را در مسیر سقوط با لستیکی قرار دادند.

با توجه به محاسبات کارشناسان مرکز هدایت پرواز، موتورهای "پروگرس" در 16:28 امروز به وقت گرینویچ، ناو را در مسیر کامل نزولی به زمین قرار می دهد و سرانجام در 17:17 در بخش غیرمسکونی اقیانوس آرام سقوط خواهد کرد.

ناو های باربری پروگرس از سال 1978 و به دنبال در مدار قرار گرفتن ایستگاه فضایی سالیوت-6 که به دو لنگرگاه مجهز بود، برای رساندن سوخت، غذا، لوازم یدکی و دیگر وسایل مورد نیاز فضانوردان به کار گرفته شد. این ناو که بر پایه سفینه های سایوز ساخته شده، می تواند تا حدود سه تن بار را به مدار زمین ببرد.

با بکارگیری ناو باربری پروگرس، روس ها توانستند کار تدارکات و ارسال مواد مورد نیاز فضانوردان ساکن ایستگاه های فضایی را به طور مرتب صورت دهند و به این ترتیب فضانوردان ایستگاه های مداری سالیوت و بعد از آن مجتمع مداری میر، رکورد های جدیدی از طول مدت اقامت در فضا را به دست آوردند که بالاترین آنها 437 شبانه روز بود.

از سال 1978 تاکنون حدود 140 ناو باربری پروگرس کار تجهیز و تدارکات ایستگاه های فضایی سالیوت، میر و ایستگاه فضایی بین المللی را بر عهده داشته اند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید