خواص ميوه‎ها و سبزيجات براساس رنگ‌هایشان

کد خبر : ۲۴۱۱۶
بازدید : ۱۵۸۴
همگي مي دانيم که وارد کردن ميوه ها و سبزيجات در رژيم غذايي روزانه، لازم و ضروري مي باشد(۵ بار در روز).ميوه ها و سبزيجات از مواد غذايي مهمي مي باشند که در پيشگيري از بيماريهاي قلبي و سکته،کنترل فشار خون،کاهش خطر ابتلا به انواع سرطانها و جلوگيري از ابتلا به انواع بيماريهاي چشمي مانند آب سياه و....موثرند.

به گزارش آرمان، اما توصيه اخير بر آن است که براي به دست آوردن حداکثر فايده، مصرف ميوه ها وسبزيجات را گسترش داده وتا جايي که امکان دارد از تمامي ميوه ها و سبزيجات با رنگها و طعم هاي مختلف استفاده کنيم. مصرف ميوه ها و سبزيجات، سبب تقويت سلامت عمومي بدن شده و به طور طبيعي حاوي ترکيبات مغذي و مفيد فراواني مي باشند. دانشمندان با تحقيق بر روي ترکيبات موجود در ميوه ها و سبزيجات، به رنگ آنها پي برده اند.

ميوه‌ها و سبزيجات قرمز رنگ
ميوه ها و سبزيجات قرمز رنگ حاوي ترکيباتي به نام آنتوسيانين و ليکوپن(رنگدانه هاي طبيعي گياهي) مي باشند که رنگ قرمز آنها در نتيجه همين ترکيبات مي باشد.مواد غذايي حاوي ليکوپن مانند گوجه فرنگي و هندوانه حاوي ترکيبات ضد پيري و هم چنين پيشگيري کننده از سرطان مانند سرطان پروستات مي باشد. محصولات حاصل از گوجه فرنگي پخته شده مانند رب گوجه فرنگي، سس گوجه فرنگي، آب گوجه فرنگي، سس کچاپ و سوپ گوجه فرنگي حاوي بالاترين ميزان ليکوپن قابل جذب مي باشند که سريعا توسط بدن جذب مي شوند.آنتوسيانين موجود در برخي ميوه ها مانند: توت فرنگي، انگور قرمز، گيلاس، تمشک و سيب قرمز يک آنتي اکسيدان قوي مي باشد که از سلولها در برابر هر آسيبي جلوگيري مي کند.اين ميوه ها هم چنين خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را کاهش داده و در کنترل فشار خون موثرند.

تحقيقات اخير حاکي از آن است که آنتوسيانين موجود در گيلاس داراي خاصيت ضد التهابي بوده و براي افرادي که از نقرس رنج مي برند مفيد است. ساير مواد غذايي قرمز رنگ مانند: گيلاس، انگور قرمز، گلابي قرمز، هندوانه، گريپ فروت، توت فرنگي وانارو تمشک.

ميوه‌ها و سبزيجات بنفش يا آبي
حاوي ترکيبات شيميايي هستند به نام آنتو سيانين( مانند تمشک آبي، انگور هاي بنفش رنگ، و انگور بي دانه) و ترکيبات فنوليک (مانند بادمجان، آلو، و انواع کشمش). ترکيبات موجود در اين نوع ميوه ها و سبزيجات مانند آنتي اکسيداني قوي عمل کرده و خطر ابتلا به بيماري‌هاي سرطاني، قلبي، وآلزايمر را کاهش داده، حتي مي توانند روند پيري را به تاخير اندازند.محققان معتقدند مصرف بلوبري(تمشک آبي) مي تواند عملکرد حافظه را تقويت کرده و با تقويت برقراري ارتباط بين سلول‌هاي مغزي، روند پيري آن را به تاخير اندازد. ساير مواد غذايي اين نوع ترکيبات: کلم قرمز، بلوبري، بادمجان، انجير بنفش، انگور بنفش، آلو خشک، کشمش(مويز) و غيره.

ميوه‌ها و سبزيجات سبز رنگ
رنگ سبز ميوه ها و سبزيجات سبز رنگ ناشي از وجود رنگدانه هاي گياهي به نام کلروفيل مي باشد.لوتئين و اگزانتين دو نوع کاروتنوئيد زرد رنگ مي باشند که در گياهاني مانندانواع لوبيا، اسفناج، و ساير سبزيجات داراي برگ‌هاي پهن و سبز تيره وجود دارند. اين دو نوع ترکيبات با عملکرد خود سبب تقويت سلامت بينايي و کاهش بيماري‌هاي چشمي از جمله آب مرواريد و آب سياه مي شوند. ايندولس يک نوع فيتوکميکال مي باشد که در کلم بروکلي، وکلم وجود داشته و مي تواند از بدن در برابر برخي بيماري‌ها از جمله سرطان محافظت نمايد. سبزيجات داراي برگهاي پهن وسبز تيره مانند اسفناج، کلم بروکلي از کالري کمي برخوردار بوده ولي داراي مواد مغذي و فيبر فراوان بوده و منبع غني از پتاسيم، منيزيم، و فوليت(خطر سقط جنين را کاهش مي دهد) مي باشند.ساير مواد غذايي حاوي اين نوع ترکيبات : اسفناج، بروکلي،آووکادو، نخود سبز، لوبيا سبز، فلفل سبز، کلم سبز، خيار، کدو سبز،ومارچوبه.

ميوه هاو سبزيجات نارنجي
ميوه هاو سبزيجات نارنجي/زرد رنگ حاوي بتاکاروتن، پتاسيم و ويتامين (C)مي باشند. بتاکاروتن که در سبزيجاتي مانند:هويج، انبه، کدو تنبل، و خربزه وجود دارد يک آنتي اکسيدان قوي بوده و نه تنها براي سلامت چشم مفيد مي باشد بلکه مي تواند پيري سلول‌هاي مغزي (شناختي- ادراکي) را به تاخير انداخته و هم چنين از پوست در برابر اشعه هاي مضر خورشيد، محافظت مي کند.از آن جايي که بتاکاروتن در بدن تبديل به ويتامين (A)مي شود بنابراين وجود آن در بدن بسيار ضروري به نظر مي رسد زيرا ويتامين (A)مي‌تواند سبب افزايش و تقويت ديد چشم به‌ويژه در شب شده و هم چنين سبب تقويت سيستم ايمني بدن مي گردد.

انواع مرکبات مانند پرتقال منبع عالي از ويتامين (C) مي باشند.و ويتامين (C) يک آنتي اکسيدان قوي بوده که علاوه بر تقويت سيستم ايمني بدن، سبب محافظت از قلب در برابر بيماري‌هاي قلبي و عروقي شده و هم چنين به ساخت مجدد کلاژن در بافت هاي پوست کمک مي کند.ويتامين (C) هم چنين به جذب آهن در بدن کمک مي کند.ساير مواد غذايي حاوي ويتامين (C) عبارت اند از:پرتقال، هويج، طالبي، انبه، کدو تنبل، سيب زميني، گريپ فروت، ليمو ترش، هلو، خربزه،وآناناس.

ميوه هاو سبزيجات سفيد رنگ
رنگ سفيد برخي ميوه ها و سبزيجات در اثر وجود ترکيبات خاصي به نام آنتواگزانتين مي باشد که خيلي شبيه به يک آنتي اکسيدان عمل مي کند.محصولات سفيد رنگ مانند: سير و پياز حاوي ماده اي به نام آليسين مي باشند که درکاهش فشار خون و کلسترول موثرند. اين ماده هم چنين در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات موثر مي باشد. ميوه ها و سبزيجات سفيد رنگ هم چنين حاوي ترکيبات مغذي هستند که سبب تقويت سيستم ايمني بدن مي شود و علاوه بر آن منبع غني از ماده آلي پتاسيم مي باشند.ساير مواد غذايي حاوي اين ترکيبات عبارتند از:سير، انواع پياز ( قرمز، سفيد)،موز، قارچ، سيب زميني، وگل کلم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید