نحوه انطباق با تغییر مکرر مدیران

کد خبر : ۲۴۲۸۸
بازدید : ۳۴۸۰۸
در بعضی محیط‌های کاری جابه‌جایی و تغییر پرسنل به سرعت اتفاق می‌افتد و این به آن معنا است که ممکن است هرچند ماه، یک رئیس جدید برای شما منصوب شود. چگونه می‌توانید در حالی که قرار است شخصی که این پست را اشغال می‌کند، همواره در حال تغییر باشد با او رابطه موثری داشته باشید؟ تا چه حد باید روی این شخص سرمایه‌گذاری کنید؟ چگونه می‌توانید آنچه را برای موفق شدن و رشد کردن به آن نیاز دارید از این افراد دریافت کنید؟ و آیا حفظ استمرار وظیفه شما است؟

افراد خبره چه می‌گویند
مدیریت رابطه شما با رئیستان در نفس خود به اندازه کافی چالش‌انگیز هست. اگر قرار باشد که این شخص هر 6 ماه تغییر کند، این وظیفه به مراتب مشکل‌تر و وقت‌گیر می‌شود. رب ربل به‌عنوان هدایت‌گر برنامه استادی در روانشناسی مثبت کاربردی (MAPP) در دانشگاه پنسیلوانیا و یکی از نویسندگان مجموعه «بار اضافی مشترک» می‌گوید «بخش بزرگی از کار منوط به ایجاد ارتباط است. شما به‌طور مرتب با افراد روبه‌رو می‌شوید، نسبت به آنها شناخت پیدا می‌کنید، هنجار ایجاد می‌کنید و الگو می‌سازید.

اگر مدیرتان همواره در حال تغییر باشد، باید کار خیلی بیشتری انجام دهید تا دوباره ارتباط ایجاد کنید و این مستلزم سرمایه‌گذاری زیادی در وقت و انرژی است.» پریسیلا کلامن به‌عنوان مدیرعامل شرکت استراتژی‌های حرفه‌ای که یک شرکت مشاوره در بوستون است با این موضوع موافق است که افتادن در چرخه رویارویی با مدیران جدید «یکی از ناامیدکننده‌ترین کارهای جهان است.» اما به جای ناامید شدن بهتر است کنشگر باشید. داشتن چند رئیس طی سال‌های طولانی کار ساده‌ای نیست، اما روش‌هایی وجود دارد تا بتوان این موقعیت چالش‌انگیز را قابل تحمل کرد. در اینجا به ذکر چند نکته می‌پردازیم.

برای یک «مصاحبه» با او برنامه‌ریزی کنید
بهتر است تعارف را کنار بگذاریم. واقعیت این است که یک «مدیر جدید» می‌تواند برای چشم‌انداز شغلی شما خیلی خطرناک باشد. ربل می‌گوید «درباره اینکه که هستید، چگونه کار می‌کنید، نقاط قوت و اهدافتان چیست با او صحبت کنید.» مهم است که در همان مراحل اولیه این زمان ملاقات را با رئیس جدید خود برنامه‌ریزی کنید و چنین گفت‌وگویی با او داشته باشید» بالاخص اگر زمان تغییر و تحول در سازمانتان باشد.

اولویت‌های جدید را کشف کنید
در مرحله بعد، کمی فعالیت کار آگاهی انجام دهید. کلامن می‌گوید: «باید دلیلی که این رئیس منصوب شده است را پیدا کنید و اینکه این انتصاب چه معنایی برای سازمان شما و مسیر موفقیت خودتان دارد. او می‌گوید: «شاید مساله مربوط به شکست‌های مدیر قبلی باشد، اما این احتمال بیشتر است که رئیس جدید نشانه‌هایی از تغییر در مسیر سازمان یا تغییر جهت در ماموریت سازمان ارائه داده باشد.» برای پی بردن به این موضوع با همکاران همطراز خود، یا همکاران در واحدهای دیگر یا رئیس رئیستان صحبت کنید. در فرآیند آشنایی بیشتر با رئیس جدید مشارکت کنید. در مرحله بعد یا «خودتان را با اولویت‌های جدید تطبیق دهید» یا «اگر قرار است شرکت مسیر کاملا متفاوتی را در پیش گیرد، با خود فکر کنید که آیا هنوز می‌خواهید بخشی از آن باشید یا خیر.»

تعدیل و تنظیم
ربل می‌گوید یکی از چالش‌انگیزترین مسائل در رابطه با این تغییرات مکرر این است که «وارد یک ریتم جدید شدن کار مشکلی است.» او در ادامه می‌افزاید: «مزیت کار کردن طولانی‌مدت با یک نفر این است که می‌دانید باید چه انتظاراتی داشته باشید و بسیاری از موضوعات قابل پیش‌بینی هستند.» اما وقتی چارت سازمانی دائما در نوسان باشد، شما باید مرتبا «مدل‌های ذهنی خود را به‌روز کنید و رفتار و روش کاری خود را تعدیل کنید. کلامن می‌گوید این کار می‌تواند کمک‌کننده باشد که به این افراد به‌عنوان رئیس خود فکر نکنید بلکه آنها را به‌عنوان مشتریان خیلی مهم در نظر بگیرید که هرکدامشان خصوصیات و نیازهای خاص خود را دارند.»

لازم است «انطباق یابید و تغییر کنید» و خودتان را وفق دهید. از هرکدام از روسای جدید بپرسید دوست دارد نحوه ارتباط با او چگونه باشد. از او بپرسید هرچند وقت آخرین گزارش‌ها را می‌خواهد و بفهمید تا چه حد از جزئیات برای او در این گزارش‌ها مطلوب است. بعد از یک ماه یا بیشتر از کار با او «از او بخواهید درباره کار شما فیدبک بدهد.» در دام این تفکر نیفتید که نیاز به ایجاد رابطه قوی با رئیسی که ممکن است به‌زودی عوض شود ندارید.

کلامن می‌گوید: «لازم است سرمایه‌گذاری زیادی روی این مساله داشته باشید» مهم نیست انتظار دارید زمان تصدی این شخص چقدر کوتاه باشد. ربل می‌گوید این زمان هرچقدر برای شما کوتاه باشد برای او نیز هست. او می‌افزاید: «داشتن رابطه خوب با همکاران و رئیستان روز کاری شما را لذت‌بخش‌تر می‌کند» و در عین حال بهره‌وری شما نیز افزایش خواهد یافت. لازم نیست بهترین دوست جدیدتان باشد، اما خوب است که سعی کنید او را بهتر بشناسید. درباره سرگرمی‌ها، برنامه‌های آخر هفته‌اش و خانواده‌اش بپرسید. پذیرنده و کنجکاو باشید، اگر این گفت‌وگوها راه به جایی نمی‌برند بر کار متمرکز شوید.

تمرکز بر یادگیری
کلامن می‌گوید حتی در بهترین وضعیت حرفه‌ای نیز نباید «برای همه نیازهای توسعه‌ای خود صرفا به رئیستان تکیه کنید.» اما یک مدیر جدید تقریبا همیشه موضوع مفیدی برای یاددادن به شما دارد. او ممکن است یک متخصص برجسته فروش باشد، یا یک استراتژیست ماهر در بازاریابی، یا دارای مهارت‌های فنی بالایی باشد. رئیس‌های زودگذر شاید گزینه مناسبی برای راهنمایی و هدایت کارکنان نباشند، بالاخص زمانی که بحث پیشبرد اهداف سازمان در میان باشد، اما ربل اشاره می‌کند که این روسا اغلب «اطلاعات نو- پیش‌زمینه جدید، تجربه‌های نو و چشم‌اندازهای تازه» با خود به همراه دارند. آنها می‌توانند اجازه دهند «شغل خود را با نگاه تازه‌ای ببینید.» پس از مزیت «فرصتی برای یادگیری» بهره‌مند شوید.

به رفتار خودتان توجه کنید
شاید فکر کنید رئیس جدیدتان ر ا به اندازه قبلی دوست ندارید یا برای او آنقدر احترام قائل نیستید، اما در تفکر منفی باقی نمانید. ربل پیشنهاد می‌کند «توجه و انرژی خود را روی مسائلی بگذارید که بر آنها کنترل دارید و کارهایی که می‌توانید برای بهتر شدن وضعیت انجام دهید.» نزد همکاران درباره بدی‌های رئیستان شکایت نکنید. اگر می‌خواهید خودتان را خالی کنید نزد همسر یا دوست خود صحبت کنید (هرکسی که در محیط کار شما کار نمی‌کند.) به دنبال افرادی باشید که به شما فیدبک صادقانه درباره صحت و اعتبار شکایت‌هایتان بدهند.

حفظ روابط
یکی از نقاط روشن در رابطه با تغییر مکرر مدیریت آن است که تعداد مدیران ارشدی که می‌توانند کار شما را تایید کنند افزایش می‌یابد. به همین خاطر هوشمندانه است که با مدیران کوتاه‌مدت نیز به‌عنوان بخشی از شبکه رشد حرفه‌ای خود بنگرید. ربل به این موضوع اشاره می‌کند که «شبکه‌های کاری می‌توانند ما را در مسیر پیش‌رو که قابل پیش‌بینی نیست یاری کنند. کلامن نیز اشاره می‌کند که حتی اگر به این نتیجه برسید که حفظ ارتباط با همه روسای قبلی انرژی زیادی از شما می‌گیرد اما «هرگز نزد رئیس فعلی خود درباره رئیس قبلی بدگویی نکنید. این کار نه‌تنها می‌تواند رابطه‌تان را با رئیس جدید به خطر اندازد، بلکه ممکن است باعث شود رئیس قبلی‌تان نیز احساس بدی نسبت به شما پیدا کند.»

اصولی که باید به خاطر داشت
- کمی کاوش کنید تا به علت انتصاب این رئیس پی ببرید و اینکه این تصمیم چه تاثیری بر سازمان و مسیر شغلی شما می‌گذارد.

- اراده انطباق و تغییر سبک و رفتار خود را داشته باشید تا بتوانید خود را با شرایط مدیر جدید وفق دهید.

- تلاش کنید رئیس جدید را در سطح شخصی و حرفه‌ای بهتر بشناسید، همان‌طور که در مورد هریک از همکاران جدید خود چنین می‌کنید.

- در ذهنیت منفی بافی نمانید. بهتر است انرژی خود را روی موضوعاتی بگذارید که بتواند به بهبود شرایط کمک کند.

- تصور نکنید که رئیس جدید هیچ چیز برای یاد دادن به شما ندارد. به موضوعاتی فکر کنید که او می‌داند اما شما نمی‌دانید.

- نزد رئیس فعلی خود درباره رئیس قبلی بدگویی نکنید. این کار می‌تواند بر روابط شما با رئیس فعلی اثر منفی بگذارد و باعث شود احترام رئیس قبلی نسبت به شما از بین برود.

منبع: HBR
مترجم: رویا مرسلی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید