آیا جانوران خودآگاهی دارند؟

آیا جانوران خودآگاهی دارند؟

همواره یکی از سوالات بزرگ بشر این بوده که چگونه انسان می‌تواند از امور مختلف آگاه باشد در حالی که ابزار فیزیکی مانند مغز و اعصاب به تنهایی هرگز نمی‌توانند حالت خودآگاهی داشته باشند. حال اگر این سوال در مورد جانوران مطرح شود، پاسخ چه خواهد بود؟ آیا جانوران "خودآگاهی" دارند؟

کد خبر : ۲۴۴۵۹
بازدید : ۴۷۹۵
آیا جانوران

فرادید | همواره یکی از سوالات بزرگ بشر این بوده که چگونه انسان می‌تواند از امور مختلف آگاه باشد در حالی که ابزار فیزیکی مانند مغز و اعصاب به تنهایی هرگز نمی‌توانند حالت خودآگاهی داشته باشند. حال اگر این سوال در مورد جانوران مطرح شود، پاسخ چه خواهد بود؟ آیا جانوران "خودآگاهی" دارند؟

به گزارش فرادید به نقل از سایکولوژی تودی، نتایج پژوهش چاپ شده جدید نشان می‌دهد که حیوانات از جمله حشراتی مانند زنبور عسل احتمالا دارای شکل ابتدایی "خودآگاهی" باشند. این مقاله در ژورنال ادراک جانوران (Animal Sentience) به چاپ رسیده و پیرامون موضوع جذابِ خودآگاهی در جانوران انجام شده است.

این مطالعه با عنوان "حشرات ظرفیت تجربه شخصی را دارند" و توسط پروفسور کالین کلین و پروفسور اندور بارون در دانشگاه مک کوآیر انجام شده است. این دو پژوهشگر علاوه بر پرداختن به طرح پیشنهادی خود با موضوع "احتمال خودآگاهی در بندپایان" موفق شدند شکلی هندسی حاوی اطلاعات مفید در مورد "معماری ابتدایی سیستم عصبی بندپایان" را نیز فراهم آورند.

چندین پژوهشگر دیگر (مانند پروفسور جفری گری) چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند که با توجه به شباهت سیستم عصبی در جانوران (از جمله در میان جانوران مهره‌دار) و مسائل دیگر، باید نشان داد که برخی از پستانداران دارای هیچ نوع تجربه حقیقی (مانند تجربه درد) نیستند. البته احتیاط حکم می‌کند مادامی که هنوز در این رابطه به قطعیت نرسیده‌ایم، باید به شکلی با جانوران برخورد کرد که کاملا خودآگاهی دارند. هیچ کس دلش نمی‌خواهد کسی یا چیزی درد را تحمل کند.

با توجه به مبحث تجربه حقیقی "درد، درد است" و فرقی ندارد که انسان آن را تجربه کند یا گوریل، خرگوش و یا حتی یک لاک پشت. روزی که رنه دکارت گفت که فقط جانوران دارای زبان می‌توانند خودآگاه باشند (رویکردی که امروزه رد شده است)، جمله او به مذاق سگ‌ها، اسب‌ها، گاوها و تمام حیوانات دیگر خوش نیامد! حال باید منتظر ماند تا روزی دقیقا مشخص شود آیا جانوران "خودآگاهی" دارند؟

منبع: Pschology Today
ترجمه: وبسایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید