دوماه و١٢روز از آن شب جهنمی!
بحثی که در زمان حادثه شهران مطرح شد، این بود که بافت خاک از چسبندگی کافی برخوردار نبوده و حفر مترو باعث فروریزش خاک شده و همین موضوع نیز سبب فشار به لوله گاز، لوله آب و کابلهای انتقال برق شده و درنهایت منجر به گسستگی در این خطوط و شکستگی لوله و حریق شده است. این درحالی بود که حفاری مترو منجر به بروز این حادثه شد
کد خبر :
۲۴۹۳۷
بازدید :
۱۳۴۱
باید ٧٤روز میگذشت تا مقصر نهایی حادثه شهران مشخص میشد؛ حادثهای که سحرگاه بیست و هشتم خردادماه، رعب و وحشت را به جان بخشی از مردم غرب تهران انداخت و آنها را درحالت نگرانی قرار داد.
حالا پس از گذشت دوماه و١٢روز از آن شب جهنمی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، مترو را مقصر اصلی انفجار «شهران» دانست.
اسماعیل نجار، در توضیح بیشتر به ایسنا گفت: «پس از انفجار در شهران، چندین تیم مسئول رسیدگی به حادثه و علتیابی آن شدند و درنهایت گزارش دستگاههای مختلف جمعآوری و علت اصلی هم اعلام شد.»
او ادامه داد: «بحثی که در زمان حادثه شهران مطرح شد، این بود که بافت خاک از چسبندگی کافی برخوردار نبوده و حفر مترو باعث فروریزش خاک شده و همین موضوع نیز سبب فشار به لوله گاز، لوله آب و کابلهای انتقال برق شده و درنهایت منجر به گسستگی در این خطوط و شکستگی لوله و حریق شده است. این درحالی بود که حفاری مترو منجر به بروز این حادثه شد.»
او درباره ادعای مسئولان شهرداری مبنی بر وجود مغار یا همان حفره در این بخش از خاک منطقه شهران، هم توضیحاتی داد: «شهرداری تهران معتقد است که حجم خاک ریختهشده در تونل مترو با ابعاد حفره متناسب نیست و به همین دلیل احتمالا یک مغار در این محدوده وجود داشته، اما بحث بر سر این است که اگر مغاری همانجا بوده، چرا مترو پیش از آغاز فعالیتش آن را بررسی نکرده است؟
درحقیقت پیش از انجام هر پروژه عمرانی باید مطالعات اولیه درباره آن انجام شود، در این زمینه نیز اگر حفرهای در خاک وجود داشته، شرکت مترو باید آن را بررسی میکرد.»اینبار اولی نبود که رئیس سازمان مدیریت بحران، «مترو» را بهعنوان مقصر اصلی حادثه شهران اعلام میکند.
سیزدهم تیرماه هم او، عملیات ساخت مترو را علت فروریزش زمین عنوان کرده بود، با این توضیح که: «به این جمعبندی رسیدیم که در محل وقوع حادثه یعنی زیرزمین، عملیات احداث مترو درحال انجام بوده و بافت خاک بهگونهای بوده که چسبندگی لازم را نداشته و لاینینگ اصلی نیز انجام نشده است و به دلیل همین نوع بافت خاک، باعث شد که شاهد یک نشست باشیم و این نشست منجر به حادثه شد.»
او این را هم اضافه کرده بود که: «حادثه شهران، فروریزش بوده نه فرونشست، چراکه یک جایی حفاری شده و ما به همین دلیل شاهد یک ریزش بودیم؛ فرونشست زمانی اتفاق میافتد که سطحی از زمین در اثر برداشت سفرههای زیرزمینی، نشست کند یا بارگذاری در یک منطقهای انجام شود که این موارد نبوده است.»
به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، خسارت وارد شده به مردم را هم باید دستگاهی که مقصر است، پرداخت کند. شرکت مترو، پس از ٧٤روز، درحالی مقصر اصلی این حادثه شناخته شد که گمانهزنیها بر مقصربودن این شرکت، ازهمان ساعتهای بعد از حادثه آغاز شده بود، محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران یکی از آنها بود که گفته بود: «برخي ميگويند علت وقوع حادثه نشست زمين به دليل فعاليت كارگاه مترو بوده، البته هنوز این موضوع ثابت نشده است.»
اما مسئولان شهرداری به شدت این موضوع را رد میکردند، یکی از آنها جعفر هاشمیتشکری معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران بود که بر وجود فاصله ٢٥متری مترو با سطح زمین تأکید داشت و گفته بود که: «به احتمال زیاد این انفجار به علت فشار جانبی و جرقههای ناشی از کابل برق رخ داده است.» مهدی پورهاشمی، معاون عمرانی شرکت مترو هم یک روز پس از انفجار با تأیید گفتههای هاشمیتشکری، تأکید کرد که: «ساختوساز مترو، دوماه پیش از این منطقه عبور کرده و حفاریهای فوقانی تونل تمام شده بود.»
او هم پیشبینی کرد که: «حادثه در اثر انفجار گاز رخ داده.» معاون عمرانی شرکت مترو تهران، همان کسی بود که ١٨روز پس از وقوع این حادثه ازسوی رئیس، یعنی مدیرعامل شرکت مترو تهران، عزل شد.
اعلام مقصر حادثه، عجولانه بود
با اینکه سازمان مدیریت بحران کشور، شرکت مترو را مقصر حادثه خردادماه، میداند، اما مسئولان این شرکت، هنوز هم زیربار نمیروند، بهطوری که، هابیل درویش مدیرعامل شرکت مترو، همزمان با اعلام مقصر این حادثه، اعلام نتیجه تحقیقات درباره انفجار درشهران را عجولانه توصیف کرد: «این اظهارنظر غیرکارشناسی، فرافکنانه و سیاسی است.»
٢٤ساعت پس از حادثه شهران هم محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، درست از همین واژه «سیاسی» استفاده کرده و در یک پست اینستاگرامی خواسته بود تا «موضوع سیاسی نشود.» بدون هیچ توضیح پس و پیشی.
حالا هم پس از محرزشدن، علت و مقصر حادثه شهران، مسئولان مترو، نتیجه را سیاسی توصیف کردهاند: «مسئولان اجازه بدهند مراجع ذیربط و صاحب صلاحیت در مورد شناسایی عوامل و دلایل این حادثه اظهارنظر کنند، چراکه این موضوع در کمیسیون زیربنایی دولت درحال بررسی است و اظهارنظرهای زودهنگام تنها باعث به تعویق افتادن بررسیها میشود.»
این بخش دیگری از توضیحات مدیرعامل شرکت مترو است. او با اشاره به صحبتهای رئیس سازمان مدیریت بحران ادامه داد: «اینکه میگویند حفر مترو باعث فروریزش خاک در این محل شده، اظهارنظر سطحی است؛ چراکه تحلیل این فرد به دور از مسائل کارشناسی بوده است.
هیچکس نگفته در این محل مغار و حفره بوده که حالا سوال میپرسند چرا شناسایی نشده، بلکه مغار در اثر تراوش آب از شبکه فرسوده آب تهران و شستوشوی خاک ریزدانه در آن محل ایجاد شده نه اینکه از قبل این حفره وجود داشته که حالا میگویند چرا مترو قبل از حفر بررسیهای لازم را انجام نداده است؟» درویش اظهارنظرهای «نجار» را حرکت رو به جلو خواند و گفت: «اظهارنظرهای زودهنگام تنها شائبه سیاسیبودن موضوع را تأیید میکند.»
ساعت ٣٠: ٠٤ بامداد بیست و هشتم خردادماه بود که اهالی محله کوهسار شهران، با شنیدن صدای وحشتناکی، به خیابانها ریختند، آنها شعلههای برافروختهای که تا ٢٠متر به هوا بلند شده بود، را دیدند که ساختمان کناری را در خود بلعید و حفره عمیق و بزرگی را در وسط خیابان ایجاد کرد.
این حادثه منجر به قطع جریان برق، گاز، آب و تلفن ساکنان منطقه شد و خسارتهایی را به کارگاه مترو و چند واحد مسکونی دیگر وارد کرد.
در انفجار شهران، راننده و کارگر بیل مکانیکی شهرداری مفقود شده بودند که ١٢روز بعد جسدشان کشف شد.
حالا پس از گذشت دوماه و١٢روز از آن شب جهنمی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، مترو را مقصر اصلی انفجار «شهران» دانست.
اسماعیل نجار، در توضیح بیشتر به ایسنا گفت: «پس از انفجار در شهران، چندین تیم مسئول رسیدگی به حادثه و علتیابی آن شدند و درنهایت گزارش دستگاههای مختلف جمعآوری و علت اصلی هم اعلام شد.»
او ادامه داد: «بحثی که در زمان حادثه شهران مطرح شد، این بود که بافت خاک از چسبندگی کافی برخوردار نبوده و حفر مترو باعث فروریزش خاک شده و همین موضوع نیز سبب فشار به لوله گاز، لوله آب و کابلهای انتقال برق شده و درنهایت منجر به گسستگی در این خطوط و شکستگی لوله و حریق شده است. این درحالی بود که حفاری مترو منجر به بروز این حادثه شد.»
او درباره ادعای مسئولان شهرداری مبنی بر وجود مغار یا همان حفره در این بخش از خاک منطقه شهران، هم توضیحاتی داد: «شهرداری تهران معتقد است که حجم خاک ریختهشده در تونل مترو با ابعاد حفره متناسب نیست و به همین دلیل احتمالا یک مغار در این محدوده وجود داشته، اما بحث بر سر این است که اگر مغاری همانجا بوده، چرا مترو پیش از آغاز فعالیتش آن را بررسی نکرده است؟
درحقیقت پیش از انجام هر پروژه عمرانی باید مطالعات اولیه درباره آن انجام شود، در این زمینه نیز اگر حفرهای در خاک وجود داشته، شرکت مترو باید آن را بررسی میکرد.»اینبار اولی نبود که رئیس سازمان مدیریت بحران، «مترو» را بهعنوان مقصر اصلی حادثه شهران اعلام میکند.
سیزدهم تیرماه هم او، عملیات ساخت مترو را علت فروریزش زمین عنوان کرده بود، با این توضیح که: «به این جمعبندی رسیدیم که در محل وقوع حادثه یعنی زیرزمین، عملیات احداث مترو درحال انجام بوده و بافت خاک بهگونهای بوده که چسبندگی لازم را نداشته و لاینینگ اصلی نیز انجام نشده است و به دلیل همین نوع بافت خاک، باعث شد که شاهد یک نشست باشیم و این نشست منجر به حادثه شد.»
او این را هم اضافه کرده بود که: «حادثه شهران، فروریزش بوده نه فرونشست، چراکه یک جایی حفاری شده و ما به همین دلیل شاهد یک ریزش بودیم؛ فرونشست زمانی اتفاق میافتد که سطحی از زمین در اثر برداشت سفرههای زیرزمینی، نشست کند یا بارگذاری در یک منطقهای انجام شود که این موارد نبوده است.»
به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، خسارت وارد شده به مردم را هم باید دستگاهی که مقصر است، پرداخت کند. شرکت مترو، پس از ٧٤روز، درحالی مقصر اصلی این حادثه شناخته شد که گمانهزنیها بر مقصربودن این شرکت، ازهمان ساعتهای بعد از حادثه آغاز شده بود، محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران یکی از آنها بود که گفته بود: «برخي ميگويند علت وقوع حادثه نشست زمين به دليل فعاليت كارگاه مترو بوده، البته هنوز این موضوع ثابت نشده است.»
اما مسئولان شهرداری به شدت این موضوع را رد میکردند، یکی از آنها جعفر هاشمیتشکری معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران بود که بر وجود فاصله ٢٥متری مترو با سطح زمین تأکید داشت و گفته بود که: «به احتمال زیاد این انفجار به علت فشار جانبی و جرقههای ناشی از کابل برق رخ داده است.» مهدی پورهاشمی، معاون عمرانی شرکت مترو هم یک روز پس از انفجار با تأیید گفتههای هاشمیتشکری، تأکید کرد که: «ساختوساز مترو، دوماه پیش از این منطقه عبور کرده و حفاریهای فوقانی تونل تمام شده بود.»
او هم پیشبینی کرد که: «حادثه در اثر انفجار گاز رخ داده.» معاون عمرانی شرکت مترو تهران، همان کسی بود که ١٨روز پس از وقوع این حادثه ازسوی رئیس، یعنی مدیرعامل شرکت مترو تهران، عزل شد.
اعلام مقصر حادثه، عجولانه بود
با اینکه سازمان مدیریت بحران کشور، شرکت مترو را مقصر حادثه خردادماه، میداند، اما مسئولان این شرکت، هنوز هم زیربار نمیروند، بهطوری که، هابیل درویش مدیرعامل شرکت مترو، همزمان با اعلام مقصر این حادثه، اعلام نتیجه تحقیقات درباره انفجار درشهران را عجولانه توصیف کرد: «این اظهارنظر غیرکارشناسی، فرافکنانه و سیاسی است.»
٢٤ساعت پس از حادثه شهران هم محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، درست از همین واژه «سیاسی» استفاده کرده و در یک پست اینستاگرامی خواسته بود تا «موضوع سیاسی نشود.» بدون هیچ توضیح پس و پیشی.
حالا هم پس از محرزشدن، علت و مقصر حادثه شهران، مسئولان مترو، نتیجه را سیاسی توصیف کردهاند: «مسئولان اجازه بدهند مراجع ذیربط و صاحب صلاحیت در مورد شناسایی عوامل و دلایل این حادثه اظهارنظر کنند، چراکه این موضوع در کمیسیون زیربنایی دولت درحال بررسی است و اظهارنظرهای زودهنگام تنها باعث به تعویق افتادن بررسیها میشود.»
این بخش دیگری از توضیحات مدیرعامل شرکت مترو است. او با اشاره به صحبتهای رئیس سازمان مدیریت بحران ادامه داد: «اینکه میگویند حفر مترو باعث فروریزش خاک در این محل شده، اظهارنظر سطحی است؛ چراکه تحلیل این فرد به دور از مسائل کارشناسی بوده است.
هیچکس نگفته در این محل مغار و حفره بوده که حالا سوال میپرسند چرا شناسایی نشده، بلکه مغار در اثر تراوش آب از شبکه فرسوده آب تهران و شستوشوی خاک ریزدانه در آن محل ایجاد شده نه اینکه از قبل این حفره وجود داشته که حالا میگویند چرا مترو قبل از حفر بررسیهای لازم را انجام نداده است؟» درویش اظهارنظرهای «نجار» را حرکت رو به جلو خواند و گفت: «اظهارنظرهای زودهنگام تنها شائبه سیاسیبودن موضوع را تأیید میکند.»
ساعت ٣٠: ٠٤ بامداد بیست و هشتم خردادماه بود که اهالی محله کوهسار شهران، با شنیدن صدای وحشتناکی، به خیابانها ریختند، آنها شعلههای برافروختهای که تا ٢٠متر به هوا بلند شده بود، را دیدند که ساختمان کناری را در خود بلعید و حفره عمیق و بزرگی را در وسط خیابان ایجاد کرد.
این حادثه منجر به قطع جریان برق، گاز، آب و تلفن ساکنان منطقه شد و خسارتهایی را به کارگاه مترو و چند واحد مسکونی دیگر وارد کرد.
در انفجار شهران، راننده و کارگر بیل مکانیکی شهرداری مفقود شده بودند که ١٢روز بعد جسدشان کشف شد.
۰