گروه‌های پرخطر در ابتدای پائیز واکسن آنفلوآنزا بزنند

میان علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا اختلاف زیادی وجود دارد. علایم آنفلوانزا معمولا به صورت تب ناگهانی، احساس لرز، گاهی لرز واقعی، درد کلی بدن، سرفه، ترشحات توام با خلط، درد پشت قفسه صدری، درد دور چشم در مواردی درد مفاصل و نیز کوفتگی بدن و ضعف و بی‌حالی شروع می‌شود.

کد خبر : ۲۵۲۲۲
بازدید : ۱۴۰۴
دبیر انجمن داروسازان ایران در آستانه فصل پاییز و با اشاره به نوسانات دمای هوا و احتمال شیوع سرماخوردگی، نسبت به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها هشدار داد و در عین حال به گروه‌های در معرض خطر توصیه کرد که در آستانه فصل سرد سال نسبت به واکسیناسیون آنفلوآنزا اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر سید مهدی سجادی با اشاره به نوسانات دمای هوا و احتمال شیوع سرماخوردگی اظهار داشت: متاسفانه مردم بر اساس یک باور کاملا غیر علمی به محض بروز علائم سرماخوردگی به سراغ آنتی بیوتیک‌ها می‌روند. این درحالی است که مصرف انواع آنتی بیوتیک به هیچ وجه کمکی به درمان سرماخوردکی نمی‌کند.

به گفته سجادی، مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها نه تنها فایده‌ای برای بدن ندارد، بلکه فرد را دچار عوارض ناشی از مصرف آن و مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت واکسیناسیون علیه آنفلوانزا بویژه برای گروه‌های پرخطر ادامه داد: معمولا هر ساله از نیمه شهریور ماه، توزیع واکسن آنفلوانزا شروع می‌شود و افراد در معرض خطر بهتر است به جای دل بستن به مصرف آنتی بیوتیک‌ها، آگاهانه نسبت به واکسیناسیون علیه آنفلوانزا اقدام کنند.

البته بازهم نکته قابل توجه آن است که این واکسن برای ایجاد ایمنی مقابل سرماخوردگی نیست و نباید این دو بیماری را یکسان تصور کرد.

دبیر انجمن داروسازان ایران اضافه کرد: میان علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا اختلاف زیادی وجود دارد. علایم آنفلوانزا معمولا به صورت تب ناگهانی، احساس لرز، گاهی لرز واقعی، درد کلی بدن، سرفه، ترشحات توام با خلط، درد پشت قفسه صدری، درد دور چشم در مواردی درد مفاصل و نیز کوفتگی بدن و ضعف و بی‌حالی شروع می‌شود.

از علایم دیگر این بیماری آبریزش از بینی و گلو درد است و در برخی از موارد افراد دچار اسهال و استفراغ نیز می‌شوند.

به گفته سجادی، ابتلا به آنفلوانزا در افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای نظیر بیماری‌های قلبی، ریوی یا حتی دیابت ممکن است سبب تشدید بیماری‌های آنان شود. به همین دلیل در فصول سرد که ابتلا به آنفلوانزا شایع‌تر است، شاهد افزایش میزان بستری این افراد در بیمارستان‌ها هستیم.

به همین جهت به این افراد توصیه می‌شود که نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

وی با تاکید مجدد بر خودداری از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها ادامه داد: اما یکی از موارد مهم و قابل توجه در خصوص این افراد، مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها است.

اگر استفاده از آنتی بیوتیک در این افراد ضرورت داشته باشد، حتما باید از سوی پزشک متخصص تجویز شود.

سجادی تصریح کرد: مصرف نابجای آنتی بیوتیک در این افراد، سلامت آن‌ها را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. ضمن اینکه سبب ایجاد مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک می‌شود که بسیار خطرناک است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید