کلیدهای انتخاب در بازار خودرو

کلیدهای انتخاب در بازار خودرو

در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌

کد خبر : ۲۶۲۶۸
بازدید : ۲۰۲۴
انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست.

در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست.

در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌

به‌‌گونه‌ای‌که در نهایت خواننده بتواند دید کلی درخصوص خودروهای کلاس‌های مختلف پیدا کند. در همین راستا سعی شده تا در هر شماره تنوع کلاس‌های قیمتی مختلف مدنظر قرار بگیرد تا صفحه «حق‌انتخاب» برای طیف بیشتری از مخاطبان کاربرد داشته باشد.

رنو داستر یا سانگ‌یانگ تیوولی
کلیدهای انتخاب در بازار خودرو

دو خودروی شاسی‌بلند که تقریبا هم‌قیمت هستند. این دو خودرو توانسته‌اند در بازار ایران تا حد زیادی موفق باشند که این موفقت را مدیون قیمت مناسبشان هستند. رنو داستر از موتوری پر‌حجم‌تر و البته پر‌قدرت‌تر برخوردار است اما در سوی دیگر تیوولی از مصرف سوخت پایین‌تری بهره می‌برد. در طراحی ظاهری حرف آخر را تیوولی می‌زند و این اقتدار درون کابین نیز به همین منوال ادامه دارد.

تیوولی در مدت زمان کمی که در بازار ایران حضور پیدا کرده، توانسته طرفداران زیادی را به سمت خود بکشد، از این‌رو در بازار صفر کیلومتر و دست دوم موفق‌تر از داستر است. تیوولی تنها در نمونه تک دیفرانسیل به بازار عرضه می‌شود این در حالی است که داستر در نمونه‌های دو دیفرانسیل نیز در بازار قابل خریداری است.

این یعنی قابلیت‌های آفرود داستر بسیار بیشتر از تیوولی است. داستر از ابعاد بزرگ‌تری نسبت به تیوولی برخوردار است و درون کابین آن نیز جای بیشتری دارد. اما صندلی‌های تیوولی راحت‌تر از داستر هستند. از نظر آپشن هم کفه ترازو به سود تیوولی است. داستر خودرویی کارآ بوده و در مقابل ناملایمت‌های جاده مقاوم‌تر از تیوولی است به خصوص در نمونه دو دیفرانسیل که حرف‌های بیشتری نیز برای گفتن دارد.

اما تیوولی بیشتر شهری بوده و نقش کراس‌اوور خود را بازی می‌کند و کمتر به مسیرهای ناهموار فکر کرده است. به‌طور کلی می‌توان داستر را پر‌قدرت با کارآیی بالا دانست و تیوولی را زیبا با امکانات زیاد.

سایپا ساینا یا سمند SE
کلیدهای انتخاب در بازار خودرو

دو خودرویی که در یک کلاس نیستند اما از نظر قیمتی تقریبا در یک رده قرار دارند. این دو خودرو در دو شرکت بزرگ تولید می‌شوند. سمند SE نمونه به حداقل رسیده سمند از نظر آپشن است و ساینا نیز در حقیقت نسل جدید تیباست که ظاهر آن کمی تغییر کرده ولی موتور و گیربکس همان است.

موتور سمند پر‌حجم‌تر و البته قدرت بیشتری تولید می‌کند از این‌رو در مسیرهای سربالایی عملکرد خوبی دارد.

اما ساینا نیز با موتوری کم مصرف و البته قدرتمند عملکرد خوبی دارد هر دو خودرو با حداکثر سرنشین ضعیف نیستند. سمند به واسطه بزرگ‌تر بودن اتاق فضای بیشتری برای سرنشینان در خود جای داده است. سمند خودرویی برای خانواده‌ها بوده اما کمی استهلاکش بالاتر از ساینا است. اگرچه هر دو خودرو از خدمات پس از فروش گسترده‌ای بهره می‌برند اما این خدمات پس از فروش نیز دردسر‌های خودش را دارد. کیفیت مواد به کار رفته درون سمند بالاتر از ساینا است اما ساینا امکانات بیشتری را در خود جای داده است.

همچنین ساینا از طراحی به روزتر و البته زیبا‌تری نسبت به سمند برخوردار است. به‌طور کلی هر دو خودرو را می‌توان انتخاب‌های خوبی دانست اما اگر فضای زیاد می‌خواهید سمند و اگر امکانات می‌خواهید ساینا انتخاب خوبی در ردیف خودروهای ارزان بازار ایران خواهد بود.

تویوتا کمری یا کیا اپتیما
کلیدهای انتخاب در بازار خودرو

این دو خودرو جزو پر‌فروش‌ترین‌های بازار در کلاس خود هستند. تویوتا کمری یکی از کم‌استهلاک‌ترین‌ها بوده و طرفداران زیادی دارد و اپتیما که یکی از زیباترین‌ها بوده و البته آپشن‌های فراوانی هم دارد. هر دو خودرو از موتورهایی هم حجم بهره می‌برند با این تفاوت که اپتیما موتوری پر‌قدرت‌تر در سینه دارد و در شتاب‌گیری نیز عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. این دو خودرو از نظر خصلت‌های رانندگی تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارند.

اپتیما سواری خشک‌تر واسپرت‌تری نسبت به کمری داشته و از امکانات بیشتری نسبت به کمری برخوردار است این در حالی است که کمری سواری نرم‌تر و البته خانوادگی‌تری را نسبت به اپتیما دارد. هر دو خودرو کم‌مصرف هستند اما کمری مصرف سوخت پایین‌تری دارد. خدمات پس از فروش هر دو خودرو در سطح خوبی قرار دارد اما قطعات کمری در دسترس‌تر از اپتیما است.

این در حالی است که کمری به کم‌استهلاک بودن و اقتصادی بودن شهرت دارد و به راحتی دچار آسیب و خرابی نمی‌شود. در بازار هر دو خودرو با اقبال زیادی همراه هستند اما اگر خودرو شتاب بالا و البته با آپشن‌های زیاد می‌خواهید کیا اپتیما و اگر سواری نرم با استهلاک بسیار پایین می‌خواهید کمری را انتخاب کنید.

کاپرا یا ریچ
کلیدهای انتخاب در بازار خودرو

خودروهای پیکاپ این روزها در بازار ایران مورد توجه قرار گرفته‌اند. خودروهایی که هم می‌توان به‌عنوان خودروی سواری از آن بهره برد و هم مصارف باری دارند. به هر ترتیب برای خریداران دو دیفرانسیل بودن آنها نیز مهم است. با وجود رقبای گران‌قیمتی چون هایلوکس افرادی با توان خرید ضعیف‌تر به سراغ نمونه‌های ارزان‌تر می‌روند.

در این میان چینی‌ها فرصت را غنمیت شمردند و به این کلاس از بازار هم چشم دوختند. کاپرا که پیشتاز در این کلاس است توسط گروه بهمن راهی بازار می‌شود.

خودرویی پر‌فروش و موفق که توانسته سهم خوبی از بازار داشته باشد. در سوی دیگر محصولی از پارس خودرو قرار دارد که جایگزین پیکاپ موفق نیسان شد خودرویی که اگرچه هیچ‌گاه نمی‌تواند جای نیسان را بگیرد اما شباهت زیادی به نیسان دارد. هر دوی این خودروها دو دیفرانسیل هستند. حجم موتور ریچ بیشتر از کاپرا بوده و البته قوی‌تر نیز هست. همچنین تحمل بار ریچ نیز بیشتر از کاپراست.

اما این کاپرا است که بازار را بهتر در دست دارد. دلیل آن شاید طراحی و چهره بهتر این خودرو در مقایسه با ریچ باشد. هر دو خودرو گیربکس متوسطی دارند و نمی‌توان در آفرود فشار زیادی روی آن وارد کرد اما فنربندی و تعلیق آنها مناسب است. اگر به دنبال خودرویی قوی هستید ریچ گزینه بهتری است و اگر ظاهر خودرو و بازار دست دوم برایتان مهم است کاپرا را انتخاب کنید.

هاوال H6 یا تیگو 5
کلیدهای انتخاب در بازار خودرو

دو خودروی چینی که در کلاس شاسی‌بلندهای کوچک قرار دارند. این دو خودرو هر دو به‌صورت وارداتی به بازار ایران عرضه می‌شوند. هاوال پر‌فروش‌ترین خودروی این کلاس در بازار چین است اما در ایران هنوز نتوانسته موفق باشد. این خودرو از موتوری پر‌حجم‌تر نسبت به تیگو 5 برخوردار بوده و همچنین قدرت بیشتری نیز دارد.

هر دو خودرو از نظر طراحی در سطح خوبی قرار داشته و درون کابین‌شان نیز زیبا است. امکانات این دو شاسی‌بلند چینی نیز مناسب بوده اما تیگو 5 امکانات بیشتری در خود جای داده است. در بازار ایران می‌توان تیگو 5 را باوجود تازه وارد بودنش موفق دانست. یک دلیل موفقیت تیگو در برابر هاوال نظم بهتر در تحویل آن به مشتریان است در حالی که هاوال بارها با خلف وعده در تحویل رو‌به‌رو شده و مصرف‌کنندگان را با تردید مواجه کرده است.

از این‌رو بازار ایران با توجه به عرضه ضعیف، یکی از بهترین‌های چینی در این کلاس را در خود نمی‌بیند. هاوال موتور قوی‌تری دارد و در شتاب‌گیری‌ها بهتر عمل می‌کند. هر دو خودرو چندان قابلیتی برای آفرودهای حسابی ندارند اما به‌طور محدود از عهده آن برمی‌آیند. در زمینه خدمات پس از فروش وضعیت تیگو بهتر است.

آلفارومئو 4c یا پورشه باکستر
کلیدهای انتخاب در بازار خودرو

این دو خودرو اگرچه در یک کلاس هستند اما تفاوت‌های زیادی با هم دارند. هر دو رودستر به معنی روباز هستند اما باکستر سالها است که در بازار ایران حضور دارد اما 4c یک خودرو تازه وارد است که هنوز مجوز دریافت پلاک را نگرفته است اما در بازار وجود دارد و می‌توان آن را خرید و در انتظار مجوز پلاک نشست.

4cحجم موتور کمتری دارد و البته قدرت کمتری را نیز تولید می‌کند اما در شتاب‌گیری به خوبی از پس باکستر بر می‌آید دلیل آن هم عملکرد بسیار خوب گیربکسش و وزن کمتر است. این دو خودرو انتخاب‌هایی برای افرادی هستند که می‌خواهند سواری کاملا اسپرت را تجربه کنند که البته با توجه به شرایط جاده‌های ایران نمی‌توان آن‌طور که باید از این خودروها لذت برد چرا‌که این خودروها مسیرهایی کاملا هموار و بدون دست‌انداز می‌خواهند. از این‌رو خرید آنها انتخاب‌هایی همراه با اما و اگر است.

پورشه با توجه به لوکس‌تر بودن قیمت بالاتری دارد. همچنین به دلیل داشتن حجم موتور بالا فعلا روانه بازار نمی‌شود و این ممنوعیت نیز در این گرانی بی‌تاثیر نیست. در حال حاضر اگر قصد خرید خودرویی رودستر را دارید و میان این دو خودرو مانده‌اید راهی ندارید جز اینکه باکستر بخرید چراکه 4c در حال حاضر پلاک نمی‌شود و اجازه تردد با آن را ندارید.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید