آیا پشه‌ها می‌خوابند؟

آیا پشه‌ها می‌خوابند؟

برای دانشمندان، خواب آن‌قدر حوزه تحقیقاتی غنی‌ای است که مؤسسات زیادی به آن اختصاص داده‌شده‌اند. واضح است که انسان‌های می‌خوابند. و تقریباً هر حیوانی که تابه‌حال موردمطالعه قراردادیم نیز می‌خوابند. اما حشرات چطور؟

کد خبر : ۲۷۰۷۳
بازدید : ۱۵۳۹۶
فرادید | خواب برای بقای اکثر حیوانات ضروری است، اما حشرات چطور؟ آیا حشرات هم می‌خوابند؟

به گزارش فرادید، برای دانشمندان، خواب آن‌قدر حوزه تحقیقاتی غنی‌ای است که مؤسسات زیادی به آن اختصاص داده‌شده‌اند. واضح است که انسان‌های می‌خوابند. و تقریباً هر حیوانی که تابه‌حال موردمطالعه قراردادیم نیز می‌خوابند. اما حشرات چطور؟ جولیان هوگت این موضوع را در گزارش ویژه DNews بررسی کرده است.

دو گروه تحقیقاتیِ مجزا "کرم‌ میوه" را مورد بررسی قراردادند تا ببیند آیا می‌توان دوره‌های عدم فعالیت آن‌ها را به‌عنوان خواب دسته‌بندی کرد یا خیر. محققان به نتایج جالبی رسیدند. در هنگام شب این حشرات بی‌حرکت بودند و آستانه انگیختگی بالاتری داشتند. یعنی برای وادار کردن آن‌ها به حرکت، به محرک شدیدتری نیاز بود. همچنین فهمیدند که محروم کردن آن‌ها از استراحت در شب باعث می‌شود در طول روز غیرفعال باشند. خیلی شبیه به خواب است، نه؟

مطالعات بعدی رفتارهای جالبی از تمام حشرات را آشکار کرد. مثلاً گونه‌های خاصی از زنبورعسل، با قفل‌کردن دهان خود بر روی قسمتی از کندو به بقیه بدن خود استراحت می‌دهند. مطالعه‌ای دیگر بر روی مورچه‌های آتشین نشان داد که مورچه‌های ملکه 90 بار در روز به مدت 6 دقیقه چرت می‌زنند.

زنبوران عسل نیز شب‌ها که گل‌ها بسته‌اند، استراحت می‌کنند. اما ساس‌ها در طول روز که انسان‌ها در تشک‌های خود نیستند، استراحت می‌کنند. و کرم‌های میوه نسبت به کافئین واکنشی مشابه با انسان دارند.

در یک مطالعه جامع، زیست شناسان در میان زنبوران یک دستگاه فلزی کار گذاشتند که با انتشار یک پالس مغناطیسی همانند ساعت زنگ‌دار عمل می‌کرد. تحقیق به این نتیجه رسید که کمبود خواب بر حشرات تأثیر می‌گذارد.

دانشمندان از تجزیه‌وتحلیل این تحقیقات نتیجه گرفتند که حشرات هم می‌خوابند.

منبع: Seeker
ترجمه: فرادید

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید