تصاویر/ باهوش‌ترین حیوانات جهان

تصاویر/ باهوش‌ترین حیوانات جهان

آیا می‌توانید باهوش ترین حیوانات جهان را نام ببرید؟ آیا تا به حال راجع به ضریب هوشی حیوانات چیزی شنیده یا مطالعه کرده‌اید؟ در این نوشتار همراه ما باشید تا ۲۷ باهوش ترین حیوانات جهان را به شما معرفی کنیم.

کد خبر : ۲۸۱۸۶
بازدید : ۶۳۵۴
آیا می‌توانید باهوش ترین حیوانات جهان را نام ببرید؟ آیا تا به حال راجع به ضریب هوشی حیوانات چیزی شنیده یا مطالعه کرده‌اید؟

در این نوشتار همراه ما باشید تا ۲۷ باهوش ترین حیوانات جهان را به شما معرفی کنیم.

به جرات می‌توان گفت مقاله‌ی ۲۷ باهوش ترین حیوانات جهان یکی از جذاب‌ترین و کامل‌ترین مقالاتی است که درباره‌ی جانوران و هوش آنان می‌توان مطالعه کرد. آنچه از کودکی و بیشتر در کتاب‌های درسی از سطح هوش حیوانات به ما آموخته‌اند بسیار مختصر و محدود است و در مورد باهوش ترین حیوانات جهان چیزی نمی‌دانیم.

به همین جهت ما عادت کرده‌ایم هروقت که از حیوانات باهوشی میخواهیم نام ببریم از سگ، دلفین یا میمون یاد کنیم. اما در این نوشتار با جانورانی آشنا می‌شوید که هرگز فکرش را نمی‌کردید در این فهرست بگنجند و سطحی از هوش و مهارت و توانایی‌شان را می‌شناسید که باورکردنی نیست. پس این شما و این هم فهرست باهوش ترین حیوانات جهان.

با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها بخوانید تا بدانید باهوش ترین حیوانات جهان کدام‌ها است.

۱. شامپانزه
شامپانزه‌ها توانایی‌های فکری قابل توجهی از خودشان نشان می‌دهند که برای انسان‌ها جذاب است. شامپانزه‌ها قادر به ساختن و استفاده از ابزار، به کار بردن تکنیک‌های شکار گروهی و حل مساله در سطح پیش‌رفته هستند. شامپانزه‌ها با استفاده از زبان اشاره با انسان‌ها ارتباط موثری برقرار می‌کنند. آن‌ها می‌توانند اطلاعات را برای مدت طولانی به یاد بسپارند. آن‌ها می‌توانند قبل از به کار بردن شگردهای هوشمندانه‌ی حمله در شکار، درباره‌ی آن فکر کنند. هم‌چنین مشاهده شده‌است شامپانزه‌ها برای اعضای خانواده‌شان از فنون کنترل ذهن استفاده می‌کنند. اخیرا پژوهش‌ها نشان داده‌اند شامپانزه‌ها بدون مداخله‌ی انسان به شامپانزه‌های جوان‌تر زبان اشاره را درس می‌دهند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۲. نهنگ
نهنگ‌ها با صداهای آوازگونه با یک‌دیگر صحبت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند صدای نهنگ‌های دیگر را از کیلومترها دورتر بشوند و پیام را دریافت کنند. نهنگ‌ها به صورت گروه‌های بزرگ سفر می‌کنند و از آن‌جاکه برای گرفتن طعمه از شگردهای فریب‌دهنده استفاده می‌کنند، درطول شکار از یک‌دیگر کمک می‌گیرند. تغذیه‌ و حمله‌های گروهی فقط بعضی از تاکتیک‌های موفق و ویژگی‌های هوشمندانه‌ای است که نهنگ‌ها استفاده می‌کنند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۳. طوطی
طوطی‌ها به عنوان گونه‌ای از باهوش ترین حیوانات جهان در گروه پرندگان شناخته می‌شوند. آن‌ها می‌توانند با منقارهای برجسته‌شان کارهای جالبی بکنند. طوطی‌ها می‌توانند حرف‌های انسان را تقلید کنند، معنی آن را بفهمند و حتی جمله‌های بامفهومی بسازند. یک طوطی می‌تواند اطلاعاتی را که دریافت می‌کند، حفظ کند و هم‌چنین قادر است مسائل خیلی پیچیده را حل کند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۴. هشت‌پا
هشت‌پاها یکی از باهوش ترین حیوانات جهان در گروه جانوران دریایی هستند. آن‌ها قادر به ابداع و پرداختن به بازی‌های جدید هستند و می‌توانند مسائل پیچیده را حل کنند و حتی در مارپیچ‌ها راه‌شان را پیدا کنند. با توجه به حافظه‌ی کوتاه‌شان، هشت‌پاها می‌توانند به‌خوبی دیگران را تقلید کنند، و با استفاده از الگوها، فلاش‌های نور و رنگ‌ها اطلاعات فرهنگی را انتشار دهند و ارتباط برقرار کنند. آن‌ها قابلیت یادگیری فضایی و مهارت‌های جهت‌یابی خیلی پیش‌رفته‌ای دارند. هم‌چنین در شکار و فریب طعمه خلاق هستند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۵. فیل
آیا می‌دانستید فیل‌ها خیلی شوخ‌طبع هستند؟ آن‌ها موجوداتی بی‌نهایت احساساتی هستند. غم و شادی را درک می‌کنند و حتی برای مردگان‌شان سوگواری می‌کنند. از بازی‌های گوناگون از قبیل بازی با چوب‌دستی، و آب پاشیدن به دیگران با خرطوم‌شان لذت می‌برند. آن‌ها زود یاد می‌گیرند و حتی با تشخیص خودشان در آینه، خودشناسی‌شان را نشان می‌دهند.

آن‌ها می‌توانند صداها را تقلید کنند و می‌توانند با استفاده از ابزارها مشکلات ناگهانی‌شان را حل کنند. صدای بعضی فیل‌ها را هنگام تقلید صدای وسایل نقلیه‌ی عبوری یا صدای مربی‌شان ضبط کرده‌اند. فیل‌ها قبل از این‌که غذای‌شان را بخورند آن را تمیز می‌کنند. یک فیل باردار هنگام زایمان، برای تسریع زایمان خوددرمانی می‌کند(برگ درختانی از تیره‌ی گاوزبان‌ها را می‌جود).

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۶. سمور
یادگیری نحوه‌ی استفاده از ابزارها به وضوح نشان‌گر هوش بالا است، و سمورها هنگام گرسنگی فقط این کار را می‌کنند. مشاهده شده‌است این گونه حیوانات باهوش برای باز کردن صدف‌ها و حلزون‌های صدف دار از سنگ استفاده می‌کنند. سمورها به خاطر قابلیت‌های پیش‌رفته‌شان در برقراری ارتباط، درخواست کمک هنگام خطر، و ایجاد سلسله‌مراتب اجتماعی، به عنوان یکی از باهوش ترین حیوانات جهان در دسته‌ی پستان‌داران شناخته شده‌اند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۷. راکون
راکون‌ها به خاطر زیرکی استثنایی‌شان مشهور هستند. آن‌ها می‌توانند ساختارهای اجتماعی پیچیده‌ای تشکیل بدهند و هم‌چنین می‌توانند برای حل مسائل از ابزارهای پیچیده‌ای استفاده کنند. راکون‌ها هم‌چنین خانواده‌های کوچک تشکیل می‌دهند و روابط پیچیده‌ای را با دیگر اعضای جامعه توسعه می‌دهند. اعتماد به‌نفس دارند و حیوانات جسوری هستند که از هم‌نوعان خود به شدت محافظت می‌کنند. مشهور است که راکون‌‌ها در هر اوضاعی که باشند تظاهر به اعتماد به‌نفس و سلطه می‌کنند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۸. خوک
این یک یافته‌ی شگفت‌انگیز دیگر است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند خوک‌ها مجموعه‌ای از احساسات را از جمله یک‌نواختی، زودرنجی، و درد احساسی را تجربه می‌کنند. آن‌ها در واقعیت به راحتی تعلیم‌پذیر هستند. توانایی آن‌ها در پرداختن به بازی‌های ویدیویی، حتی بهتر از کودک یک انسان، این را نشان می‌دهد. آیا می‌دانستید آن‌ها خواب هم می‌بینند و اسمی را که برای‌شان انتخاب شده‌است تشخیص می‌دهند؟ خوک‌های مادر هنگام پرستاری از بچه‌‌خوک‌های‌شان برای آن‌ها آواز می‌خوانند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۹. شیر دریایی
شیرهای دریایی قادر به عملکردهای شناختی سطح بالا هستند که معمولا فقط در انسان‌ها دیده می‌شود. آن‌ها می‌توانند بازی تمرکز خودشان مهارت پیدا کنند و نیز این قابلیت را دارند که اشکال مختلف را از طریق آزمون و خطا با هم تطبیق دهند. این مهارت به آن‌ها اجازه می‌دهد منبع غذا را تشخیص دهند و نیز دوست را از دشمن بشناسند. شما می‌توانید ترفندهای سرگرم‌کننده‌ای را به شیرهای دریایی آموزش دهید و آن‌ها عملا برای کمک به نیازهای آبی نیروی دریایی آمریکا تعلیم داده شده‌اند. خیلی جالب است، شیرهای دریایی قادرند این معادله را حل کنند: a=b و b=c پس a=c.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۱۰. موش
موش‌ها از جمله باهوش ترین حیوانات جهان هستند که چابکی و تحمل بالایی از خودشان نشان می‌دهند. موش‌های آزمایشگاهی، که از آن‌ها به‌طور گسترده در پژوهش‌های علمی استفاده می‌شود، می‌توانند پناه‌گاه‌ها، میان‌برها، و حتی راه‌های گریز را در آزمایش‌هایی که توسط برترین دانشمندان مدرن طراحی شده‌است، پیدا کنند. هنگامی که غریزه‌ی بقا در موش‌ها فعال می‌شود، می‌توانند ۳ روز متوالی شنا کنند و حتی می‌توانند ۵ برابر مسافت همیشگی‌شان جهش کنند. قابلیت‌شان در ترسیم نقشه‌ی محیط اطراف و حتی بازسازی وقایع در ذهن‌شان همان‌طور که رخ داده‌اند، با انسان‌ها هم قابل مقایسه نیست. کنجکاوی ذاتی‌شان به آن‌ها اجازه می‌دهد هنگام حل مشکلات از تفکر انتقادی استفاده کنند و برای مواقع ضروری طرح‌های پشتیبانی جایگزین داشته‌باشند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۱۱. بابون
قابلیت‌های شناختی بابون‌ها شبیه به اورانگوتان‌ها و شامپانزه‌ها است. طرز رفتارشان نشان می‌دهد تا چه حد شبیه به انسان هستند. پژوهش‌گران دریافته‌اند بابون‌ها، برخلاف جانوران دیگر، اوضاع پراسترس را تشخیص می‌دهند و با آن فوق‌العاده خوب کنار می‌آیند. آن‌ها ساختارهای اجتماعی پیچیده‌ای می‌سازند و مشهورند به این‌که در وضعیت‌های دشوار از تفکر انتقادی بهره می‌گیرند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۱۲. کلاغ
کلاغ‌ها یکی از باهوش‌ترین گونه‌ای پرندگان موجود به حساب می‌آیند. آن‌ها می‌توانند بشمارند، با مشاهده کردن یاد بگیرند و حتی اجسام پیچیده را از هم متمایز کنند. پژوهش‌گران دریافته‌اند کلاغ‌ها می‌توانند از علف‌های بریده‌شده، برگ‌ها چاقو، و از سیم‌های خمیده قلاب درست کنند تا غذا را از مخفی‌گاه بیرون بیاورند. آن‌ها هم‌چنین دانه‌های سخت و صدف‌ها را در جاده‌ها می‌اندازند تا وسایل نقلیه‌ی عبوری از روی آن‌ها عبور کنند و آن‌ها را بشکنند تا بتوانند به خوراکی لذیذ درون آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

کلاغ‌ها برای این‌که بتوانند کارهای پیچیده مانند دام گذاشتن و ربودن را به صورت گروهی انجام دهند، تفکری خلاق به کار می‌گیرند. آن‌ها مشکلات خیلی پیچیده را حل می‌کنند و هنگام جمع‌آوری غذا از تاکتیک‌های فکری‌شان استفاده می‌کنند. آن‌ها از اصل ارشمیدس نیز استفاده می‌کنند که آن‌ها را قادر می‌سازد برای دست یافتن به غذایی که زیر آب است، سطح آب را تغییر دهند.

۱۳. ماهی مرکب یا انکاس
آیا می‌توانید باهوش ترین حیوانات جهان را نام ببرید؟ آیا تا به حال راجع به ضریب هوشی حیوانات چیزی شنیده یا مطالعه کرده‌اید؟ در این نوشتار همراه ما باشید تا ۲۷ باهوش ترین حیوانات جهان را به شما معرفی کنیم.گفته می‌شود انکاس‌ها از باهوش ترین حیوانات جهان در گروه نرم‌تان موجود در طبیعت هستند. ساختار مغز آن‌ها بعضی ویژگی‌های پیچیده شبیه به مغز انسان از خود نشان می‌دهد. آن‌ها معمولا درباره‌ی محیط‌شان خیلی کنجکاو هستند، خصیصه‌ای که عموما به انسان‌ها نسبت داده می‌شود. آن‌ها قابلیتی شگفت‌انگیز دارند که می‌توانند به‌طور مهارت‌های جدید را یاد بگیرند و ابزارهای جدیدی بسازند که بتواند برای از بین بردن خستگی و یکنواختی و اهداف حفاظتی کمک‌شان کند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۱۴. سگ
در بیش‌تر موارد، سگ‌ها باهوش به نظر می‌آیند چون انسان‌ها سگ‌ها را طوری تربیت کرده‌اند رفتاری مشابه رفتار خودشان داشته‌باشند. روشن است که می‌توان سگ را تعلیم داد تا خیلی چیزها را بفهمند، از جمله اشاره کردن، که یک مهارت شرطی‌سازی خیلی پیچیده است. مفهوم معطوف کردن توجه به چیزی از طریق اشاره کردن به آن، به‌صورت خودکار ایجاد نمی‌شود؛ این مهارتی است که باید تعلیم داده شود. نباید هوش سگ‌ها را دست کم بگیریم، آن‌ها قادرند در انجام کارهای مختلف از مهارت‌های تفکر خلاق‌شان به خوبی استفاده کنند؛ اما متاسفانه به پای دیگر حیوانات باهوش‌تر نمی‌رسند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۱۵. فالکون
مهارت فوق‌العاده‌ی شاهین‌ها در شکار باعث می‌شود از آن‌ها برای جست‌وجوها استفاده شود. قابلیت استثنایی‌شان در پیروی از دستورات و به خاطر سپردن منطقه این امکان را فراهم می‌کند که برای انتقال پیام مفید باشند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۱۶.اسب
اسب‌ها حافظه‌ی خیلی قوی‌ای دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد نه‌تنها تک‌تک کلمات را یاد بگیرند بلکه آن‌ها را حفظ کنند. آن‌ها می‌توانند صدای انسان را بهتر از صداهای دیگر بشنوند که باعث می‌شود شاگردان خیلی خوبی باشند. هم‌چنین می‌توانند خیلی خوب خودشان را با محیط اطراف‌شان وفق دهند، و نشانه‌اش این است که می‌توانند حتی در شرایط پراسترس به سرعت به فرمان‌های پیچیده پاسخ دهند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۱۷. اورانگوتان
بازتاب هوش یک اورانگوتان معمولا در قابلیت بی‌همتای او در تقلید کارهای انسان‌ها مشهود است. این هوش فوق‌العاده آن‌ها را قادر می‌سازد مهارت‌های جدید و پیچیده را یاد بگیرند تا چیزهایی کنار هم قرار دهند و چیز جدیدی درست کنند. این حیوانات باهوش هم‌چنین این قابلیت بی‌همتا را دارند که مهارت‌های جدید و پیچیده‌ی دیگری از قبیل اره کردن چوب، یا استفاده چکش و میخ را یاد بگیرند و چیزهایی درست کنند. از میان مهارت‌های انسان‌گونه، آن‌ها می‌توانند میخ را در چوب بکوبند، موها را شانه کنند، چوب را اره کنند. دیده شده‌است آن‌ها از برگ‌ها به عنوان چتر استفاده می‌کنند تا خیس نشوند و برای نوشیدن آب از فنجان استفاده می‌کنند. اورانگوتان‌ها در آزمون آینه اثبات کرده‌اند از وجود خود آگاهی دارند. هم‌چنین نقشه‌ی اطراف‌شان را به خوبی در مغزشان ترسیم می‌کنند و هنگام سیاحت در محیط از آن استفاده می‌کنند. اورانگوتان‌ها اگر در معرض زبان اشاره قرار بگیرند می‌توانند به خوبی آن را یاد بگیرند و استفاده کنند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۱۸ .دلفین پوزه‌بطری
پژوهش‌ها نشان داده‌اند دلفین‌ها دومین پیچیده‌ترین و قوی‌ترین مغز را در میان حیوانات دارند- و البته مغز انسان همه‌ی آن‌ها را شکست می‌دهد. دلفین‌های پوزه‌بطری با تشخیص تصویر خودشان در آینه اثبات کرده‌اند دارای خودآگاهی هستند. دلفین‌های پوزه‌بطری علاوه بر این‌که متفکران مفهومی، بله متفکر، هستند؛ احساسات بنیادی را نیز تجربه می‌کنند و اقدام‌های‌شان را با دقت انتخاب می‌کنند. پژوهش‌گرها پی‌‌برده‌اند آن‌ها از طریق مشاهده و قابلیت‌شان در حل مشکلاتی که با آن مواجه می‌شوند چیزهای جدید را یاد می‌گیرند. هم‌چنین می‌توانند بچه‌ها و بزرگ‌سال‌ها را از هم تشخیص بدهند زیرا در برخورد با بچه‌ها صبورتر و ملایم‌تر هستند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

دلفین‌های پوزه‌بطری به‌طور شگفت‌آوری موجوداتی اجتماعی هستند. به نظر می‌رسد از وجهه‌ی اجتماعی و هویت دیگر دلفین‌ها در گروه‌های جامعه‌ی خودشان کاملا آگاه هستند. آن‌ها مادرشان، رهبرشان، و حتی ویژگی‌های دیگر را در این سلسله‌مراتب تشخیص می‌دهند. این دلفین‌ها را قادر می‌سازد رفتاری مناسب را گروه‌های مختلف جامعه داشته‌باشند. آن‌ها هم‌چنین یک استعداد ویژه دارند و می‌توانند اقوام جداافتاده را در مسافت‌های دور پیدا کنند.

دلفین‌های پوزه‌بطری بی‌نهایت باارزش هستند. علاوه‌بر سوت‌زدن و صدای تیک‌تیک، می‌توانند صداهای مهیب نیز تولید کنند تا کوسه‌ها را دور کنند و بچه‌های‌شان را هم تربیت کنند. آن‌ها شاگردان مستعدی هستند و استعداد عجیبی در تقلید دارند. می‌توانند از ابزارها برای آسان‌تر کردن کارها استفاده کنند-آن‌ها از اسفنج برای پوشاندن زخم‌ها استفاده می‌کنند. دلفین‌های پوزه‌بطری به تلویزیون هم خیلی علاقه‌مند هستند؛ واکنش مشتاقانه‌ی آن‌ها به تصاویر تلویزیون از همان اولین مواجهه، این واقعیت را اثبات می‌کند.

۱۹. انول
آنول‌ها ثابت کرده‌اند هنگام گرفتاری می‌توانند فکر کنند و مشکلات را حل کنند. آن‌ها می‌توانند اشتباه‌های گذشته را به یاد بیاورند و به جای تکرار آن‌ها، راه‌کارهای را جدید را امتحان کنند، یا می‌توانند تکنیک‌های‌شان را با شرایط و اوضاع مختلف (حتی سریع‌تر از بیش‌تر پرندگان و پستان‌داران) تطبیق دهند. گفته می‌شود مارمولک‌ها از پرنده‌ها باهوش‌تر هستند چون مغز پرنده‌ها نسبت به جثه‌شان کوچک است. بیش از ۴۰۰ گونه آنول در گروه خزندگان وجود دارد و به نظر می‌رسد می‌توانند با استفاده از مهارت ویژه‌ای خودشان را با محیط‌های جدید وفق دهند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۲۰. طوطی کاکل‌سفید
با این‌که طوطی‌های کاکل‌سفید به اندازه‌ی طوطی‌های دیگر حرف نمی‌زنند، اما با این وجود، به‌طور غیر قابل باوری حیوانات باهوشی هستند. آن‌ها می‌توانند شگردهای پیچیده را یاد بگیرند و عملا می‌توانند قفل بیش‌تر قفس‌ها را باز کنند، بنابراین زندانی کردن‌شان در قفس سخت است! آن‌ها برای حل مشکلات از نظام چندمرحله‌ای استفاده می‌کنند و می‌توانند پس از مشاهده‌ی کارها، آن‌ها را تقلید کنند. این طوطی‌ها می‌توانند دامنه‌ی گسترده‌ای از صداها را تقلید کنند، اما توانایی سخن‌گفتن‌شان کاملا وابسته به نحوه‌ی تعلیم‌گرفتن‌شان از انسان‌ها است. آن‌ها می‌توانند کلماتی را که به عادت‌های‌شان مرتبط است به آسانی تقلید کنند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۲۱. زنبور
زنبورها "زبان رقص" دارند. آن‌ها اطراف کندو‌های‌شان رقص خاصی انجام می‌دهند تا محل قرارگیری شهد را به زنبورهای دیگر منتقل کنند. این رقص در واقع یک سری حرکت‌های خیلی پیچیده است که اطلاعات خیلی زیادی را انتقال می‌دهد. بعد از این‌که زنبورهای دیگر این رقص را می‌بینند، حتی اگر موقعیت فعلی‌شان مایل‌ها دورتر از کندو باشد می‌توانند به سوی منبع شهد پرواز کنند که به‌طور معمول در محدوده‌ی چند مایلی قرار دارد،. زنبورها چیزی دارند که"هوش جمعی"(یا هوش ازدحامی) نامیده می‌شود. این یعنی زنبورها به تنهایی درمورد "تصویر کلی" واقعا فکر نمی‌کنند بلکه وظایف کوچک را به‌تنهایی به انجام می‌رسانند و از این طریق وظایف بزرگ‌تر را تکمیل می‌کنند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۲۲. گربه
گربه‌‌ها برای غذا یا حتی نظافت به حیوانات دیگر یا انسان‌ها نیازی ندارند. می‌توان آن‌ها را به راحتی تعلیم داد، و آن‌ها می‌توانند حقه‌ها را از طریق مشاهده و تقلید یاد بگیرند. گربه‌ها حیواناتی منزوی هستند و نیاز به بقا به آن‌ها انگیزه می‌دهد و با همین انگیزه می‌توانند خود را با محیط‌های مختلف وفق دهند. پژوهش‌ها نشان داده‌است گربه‌ها در مواجهه با اوضاع یا مشکلات جدید(از قبیل نیاز به برقراری ارتباط و تمایلات در میان یک گروه، یا پاسخ دادن اشاره‌های تعلیمی) می‌توانند اطلاعاتی را که قبلا یاد گرفته‌اند به کار بگیرند. آن‌ها هوش حسی‌حرکتی دارند، یعنی می‌توانند اشیا را در محیط اطراف حس کنند بدون این‌که واقعا آن را دیده باشند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۲۳. جغد
جغدها استاد شکار هستند و نرخ کشتارشان بالای ۸۵ درصد است. جغدها دید خارق‌العاده‌ای دارند که حتی شب‌ها هم از قابلیت برجسته‌بینی بهره‌مند هستند. شنوایی جغدها نیز استثنایی است و می‌توانند موقعیت مکانی منشأ صدا را با مقایسه‌ی شدت صدا و شکست‌های آن در کم‌تر از ۱ میلی‌ثانیه تاخیر در صدا دقیقا تشخیص دهند. آن‌ها می‌توانند بالارفتن عمودی صدا را نیز تشخیص دهند چون گوش‌های‌شان در ارتفاع‌های متفاوتی واقع شده‌است. این ۲ قابلیت جغدها را به شکارچی‌های شب فوق‌العاده‌ای تبدیل کرده‌است.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۲۴. گوسفند
پژوهش‌ها نشان داده‌است مغز گوسفندها بیش از آن‌چه قبلا فکر می‌کردیم شبیه مغز انسان است. به همین دلیل، قسمت جلویی کورتکس مغز گوسفند نسبتا پیش‌رفته است و هنگامی که توانایی‌شان در یادگیری مجموعه مهارت‌های جدید و پیچیده آزمایش شد، توانستند آن‌ها را یاد بگیرند. گوسفندها می‌توانند چهره‌ها را تشخیص دهند(و حتی گیاه‌های مختلف را شناسایی کنند) و حافظه‌ی بلندمدت نیز دارند. انسان‌ها کشف کرده‌اند گیج کردن یک گوسفند بی‌نهایت سخت است. آن‌ها می‌توانند در یک مارپیچ راه‌شان را پیدا کنند، در حالی‌که ممکن است شما بارها گیچ شوید!

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۲۵. مورچه
مورچه‌ها خیلی پیش‌تر از این‌که انسان‌ها حتی به فکر کاشتن محصولات کشاورزی باشند، کشاورز بودند. آن‌ها در واقع از تکنیک‌های کشاورزی بسیار پیچیده‌ای برای افزایش میزان تولید محصول‌شان استفاده می‌کنند. مورچه‌ها ماده‌هایی شیمیایی ترشح می‌کنند که خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارند و از رشد کپک روی محصولات‌شان جلوگیری می‌کنند. بعضی مورچه‌ها برای فراهم کردن غذای مورد نیازشان، قارچ پرورش می‌دهند و پرورش قارچ بسیار دشوار است که شامل ایجاد منافذ و تونل‌هایی برای کنترل رطوبت و دما است. بعد از فهمیدن این موضوع روشن است مورچه‌ها یکی از باهوش ترین حیوانات جهان هستند که تا به حال شناخته‌ایم.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۲۶. عنکبوت
عنکبوت پورشا به‌طور خاص به دلیل قابلیت ویژه‌ی شکار طعمه‌اش مشهور است. آن‌ها برای شکار عنکبوت‌های دیگر، ارتعاشاتی در تارهای آن عنکبوت‌ها ایجاد می‌کنند که گویی حشره‌ای در دام افتاده است، و سعی می‌کنند طعمه را فریب دهند و توجه‌اش را جلب کنند. اگر یک روش را امتحان کنند و نتوانند طعمه را بگیرند، روش دیگری به کار می‌گیرند، روی عنکبوت از همه‌جا بی‌خبر می‌پرند و از نیش مرگ‌بارشان برای کشتن آن استفاده می‌کنند. جزییاتی مانند این اثبات می‌کند آن‌ها قادرند یاد بگیرند و بسته به نوع نیازشان، مشکلات را حل کنند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

۲۷. سنجاب
این یک واقعیت است که از هر طریقی حواس یک سنجاب را پرت کنید، باز هم به مخزن غذای پرنده‌تان راه پیدا می‌کند، و این به خوبی نشان می‌دهد سنجاب‌ها چه‌قدر باهوش هستند و در زمره‌ی باهوش ترین حیوانات جهان قرار دارند. سنجاب‌ها واقعا سریع و فرز هستند و قادرند تنها از طریق مشاهده یاد بگیرند. آن‌ها حافظه‌ای فوق‌العاده دارند، زیرا دانه‌ها را جاهای مشخصی زیر خاک پنهان می‌کنند تا بعدها سراغ آن بروند، و تا زمانی که دقیقا به یاد نیاورند کجا پنهان‌شان کرده‌اند، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند آسان‌ترین مسیر برای بالارفتن از درخت و پایین آمدن از آن را به یاد بسپارند. سنجاب‌ها به‌خوبی مانع دزدها می‌شوند، زیرا همیشه مخفی‌گاه دانه‌های‌شان را عوض می‌کنند تا سنجاب‌های دیگر را که در پی دزدیدن آذوقه‌شان هستند گمراه کنند.

باهوش‌ترین حیوانات جهان

منبع: فوربس
ترجمه: سایت بازده
مترجم: مینا بنادکوکی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید