چرا فنلاندی‌ها با مشق شب کمتر موفق‌ترند؟

چرا فنلاندی‌ها با مشق شب کمتر موفق‌ترند؟

در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا سیستم مدارس به‌جای شکل دادن به نسل بعدی، آینه‌ای هستند که جامعه را بازتاب می‌کند. درواقع سیستم مدارس فنلاندی از فرهنگ این کشور جدایی‌ناپذیر هستند. فنلاند جامعه‌ای منسجم، عادلانه و کارآمد است و سیستم مدارس هم کاملاً با جامعه مطابقت دارد.

کد خبر : ۲۸۵۴۹
بازدید : ۱۲۸۵۴
چرا دانش آموزان فنلاندی با مشق کمتر موفق می‌شوند؟/ آیا تکالیف زیاد مدرسه باعث موفقیت بیشتر دانش آموزان می شود؟

فرادید | چگونه فنلاندی‌ها زمان کمتری را در مدرسه سپری می‌کنند و مشق کمتری می‌نویسند، ولی بااین‌حال در سطح جهانی بهترین نتایج را کسب می‌کنند؟

این سؤال بسیاری از والدین است که در مورد فشار زیاد مدرسه بر کودکانشان نگران‌اند. پدر و مادرهایی که بر سرانجام تکالیف مدرسه با فرزندان جروبحث می‌کنند، ممکن است این سؤال را داشته باشند که چگونه فنلاندی‌ها بدون شب‌زنده‌داری و فشار زیاد درسی بازهم موفق هستند.

اندیشکده OECD می‌گوید: یکی از قابل‌توجه‌ترین حقایق درباره مدارس فنلاند این است که دانش آموزان در مقایسه با دیگر کشورها ساعات کمتری را در مدرسه سپری می‌کنند.

تعطیلات تابستانی طولانیه
مسئله دیگری که میان مدارس و خانواده‌ها تنش ایجاد می‌کند، افزایش زمان تعطیلات تابستانی است.

چرا دانش آموزان فنلاندی با مشق کمتر موفق می‌شوند؟/ آیا تکالیف زیاد مدرسه باعث موفقیت بیشتر دانش آموزان می شود؟

زمانی که دانش آموزان در مدارس انگلستان و ولز در اواسط ژوئیه تازه به تعطیلات تابستان نزدیک می‌شوند، در فنلاند شش هفته از تعطیلات تابستانی می‌گذرد. تعطیلات تابستان در فنلاند 10 تا 11 هفته طول می‌کشد. کودکان فنلاندی تا هفت‌سالگی به مدرسه نمی‌روند؛ هرچند بسیاری از سنین کمتر به کلاس‌هایی فرستاده می‌شوند. اما در آزمون بین‌المللی "پیزا" (Pisa)، در خواندن و قرائت فنلاند در مکان ششم و انگلیس در مکان بیست و دوم قرار دارد؛ در ریاضیات فنلاند دوازدهم و انگلیس بیست و ششم است. چطور چنین چیزی ممکن است؟ چطور فنلاندی‌ها دیرتر آموزش را شروع می‌کنند و درس‌های کمتری دارند، اما نتیجه بهتری دریافت می‌کنند؟

فنلاند قصد دارد سال آینده در مراسم بزرگداشت صدمین سالگرد خود، بخشی از پروژه‌های خود در مدارس را با دیگر کشورها به اشتراک بگذارد. والدین فنلاندی نمی‌خواهند فرزندانشان ساعات طولانی‌تری را در مدرسه سپری کنند.

لوکاس دانش‌آموزی شانزده‌ساله از انگلیس می‌پرسد: می‌خواهم بدانم چرا دیگر کشورها سیستم آموزشی فنلاند را اتخاذ نمی‌کنند؟ من برای انجام تکالیف و ساعت‌های طولانی در مدرسه تحت‌فشار زیادی هستم و فرصتی برای انجام فعالیت‌ها دیگر ندارم.

چرا دانش آموزان فنلاندی با مشق کمتر موفق می‌شوند؟/ آیا تکالیف زیاد مدرسه باعث موفقیت بیشتر دانش آموزان می شود؟

احترام به معلمان
مدارس فنلاند در مقایسه با مدارس بریتانیا تکالیف کمتری دارند و چیزی به نام شهریه اضافی یا کلاس‌های خصوصی وجود ندارد. یک مفهوم کلیدی در مدارس فنلاند "اعتماد" است. والدین برای تصمیم‌گیری درست و ارائه مفیدترین آموزش‌ها در طول روز به مدارس اعتماد دارند. مدارس نیز به کیفیت و لیاقت معلمانشان اعتماد دارند. آموزگاری در فنلاند شغلی بسیار درجه بالا است و معلمان استقلال کاری و حرفه‌ای بسیار بالایی دارند.

اما قبل از هرگونه فرضیه‌ای درباره رویکرد روبه‌جلوی فنلاند، بهتر است نگاهی هم به سیستم آموزشی سنگاپور و کره جنوبی بی اندازیم. آن‌ها هم نتایج بهتری از مدارس انگلیس دریافت می‌کنند، اما با رویکردی کاملاً متفاوت و مبتنی بر ساعت‌های طولانی و فشار بی‌امان.

برنامه‌ریزی بلندمدت
در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا سیستم مدارس به‌جای شکل دادن به نسل بعدی، آینه‌ای هستند که جامعه را بازتاب می‌کند. درواقع سیستم مدارس فنلاندی از فرهنگ این کشور جدایی‌ناپذیر هستند. فنلاند جامعه‌ای منسجم، عادلانه و کارآمد است و سیستم مدارس هم کاملاً با جامعه مطابقت دارد.

ممکن است به نظر برسد کشورها هرگز از سیستم آموزشی‌ای که به ارث برده‌اند رها نمی‌شوند. اما تأکید می‌کنیم که موفقیت فنلاند دست‌نیافتنی نیست. پایه‌های اصلاحات در فنلاند از دهه‌های 1970 و 1980 آغاز شد. "راسل هابی" مدیر انجمن ملی معلمان عقیده دارد "ثبات" تفاوت کلیدی میان کشورهاست. او می‌گوید: "در فنلاند رویکرد بلندمدتی نسبت به سیاست‌های آموزشی وجود دارد. یعنی برنامه‌های و طرح‌ها برای مدت قابل‌توجهی باقی می‌مانند تا بتوانند تأثیر خود را برجای بگذارند. اما در انگلستان دقیقاً عکس این موضوع صادق است."

تکالیف
مدیر آموزشی کشورهای OECD می‌گوید ساعت‌های اضافی آموزش باعث نتایج بهتر می‌شوند. " یک ساعت بیشتر آموزش درس علوم، میانگین نمرات را بالا می‌برد." اما برای رسیدن به کشوری مانند فنلاند کافی نیست زیرا با ساعات کمتر نتایج بهتری دارند. در برقراریِ تعادل میان کیفیت و کمیت، سؤال دیگری مطرح می‌شود: اگر ساعات مدارس کوتاه‌تر و تعطیلات طولانی‌تر شوند، والدین شاغل برای نگهداری از کودکان چقدر باید هزینه کنند؟ درزمینهٔ تکالیف مدرسه نیز سؤالات زیادی وجود دارد. "شواهد محکمی" وجود دارد که تکالیف توانایی دانش آموزان را افزایش می‌دهد. دراین‌باره تردید نیست. تحقیقات نشان می‌دهند دانش‌آموزانی که هر شب دو تا سه ساعت تکلیف انجام می‌دهند، تقریباً ده برابر از دیگران موفق‌ترند. پس بازهم می‌رسیم به جروبحث‌های شبانه با کوکان بر سرانجام تکالیف!

منبع: BBC
ترجمه: وب‌سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
  • بنده خدا ارسالی در

    خدمت مدیر سایت
    با سلام
    با تشکر از مقاله فوق در خصوص مقایسه سیستم آموزشی فنلاند و ما، من بالاخره متوجه نشدم سیستم آموزشی فنلاند چطور می تواند اینقدر موفق باشد؟؟؟؟!!!!!! لطفا در خصوص سیستم آموزشی فنلاند اطلاعات بیشتری در سایت قرار دهید. با تشکر

  • ناشناس ارسالی در

    پنج میلیون و چهارصد هزار نفر جمعیت و حدود یک چهارم مساحت ایرانمساحت دارد

  • معلم بازنشسته ارسالی در

    آموزش و پرورش در کشور ما در واقع بیشتر شبیه بچه داری است. معلم ها بچه ها در کلاس زندان میکنند تا پدر مادرها به کارهایشان برسند. بعد از فارغ اتحصیل شدن یک خواندن و نوشتن در حد اکابر یاد میگیرند.البته این حرف بدون استثنا نیست 

  • محسن ارسالی در

    تو ایران هنوز به بلوغ آموزش نرسیدند و متاسفانه فرزندان ما قربانی همه نوع مشکلات می شوند تکالیف وحشتناک و ساعات طولانی حضور در مدرسه و ... بخشی از این مصیبت ها است.

  • امین رضا ارسالی در

    با سلام
    به نظر من آموزش و پرورش در ایران علاوه بر اینکه مافیایی است، یک تجارت شده است. اغلب معلم ها دیگر به فکر آموزش به دانش آموزان نیستند بلکه به فکر شاگرد خصوص و ... هستند.

  • ایرانی ارسالی در

    تنها هنگامی میتوان گفت که سیستم آموزشی ما درست است که ببینیم(نمیدونم آیا این روزی رخ خواهد داد یا نه !!!) که بچه ها هنگام زنگ تعطیلی چنان از دبسان و آموزشگاه فرار نمیکنند که گویی از زندان بسوی آزادی فرار میکنند !! آنهنگام میتوان گفت که سیستم آموزشی ما درست است !!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید