چه کسی پیروز انتخابات آمریکا می‌شود؟

کمتر از ده روز پیش، نظرسنجی شبکه تلویزیونی "ای‌بی‌سی" انعکاس گسترده­ای در رسانه های آمریکایی داشت. اهمیت نظرسنجی در آن بود که نشان می داد حدود دو هفته مانده به انتخابات، هیلاری کلینتون فاصله خود را با دونالد ترامپ بطور چشمگیری افزایش داده است. از میان کسانی که گفته بودند قصد شرکت در انتخابات را دارند، ۵۰ درصد از کلینتون و ۳۸ درصد از ترامپ حمایت کرده بودند.

کد خبر : ۲۸۷۵۳
بازدید : ۷۲۸۷
فرادید | کمتر از ده روز پیش، نظرسنجی شبکه تلویزیونی "ای‌بی‌سی" انعکاس گسترده­ای در رسانه های آمریکایی داشت. اهمیت نظرسنجی در آن بود که نشان می داد حدود دو هفته مانده به انتخابات ، هیلاری کلینتون فاصله خود را با دونالد ترامپ بطور چشمگیری افزایش داده است.

به گزارش فرادید به نقل از بی بی سی، از میان کسانی که گفته بودند قصد شرکت در انتخابات را دارند، ۵۰ درصد از کلینتون و ۳۸ درصد از ترامپ حمایت کرده بودند.

اما شادمانی در اردوگاه حامیان خانم کلینتون چندان دوام نداشت. نظرسنجی روز ۳۱ اکتبر (۱۰ آبان) ای‌بی‌سی و واشنگتن پست، خبر از کاهش فاصله دو کاندیدا به ۱ درصد داد (کلینتون ۴۶ و ترامپ ۴۵ درصد).

با این حال به دلیل سیستم خاص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کارشناسان نظرشان را بر روی تعدادی از ایالت­های کلیدی متمرکز کرده اند. برای پیروزی نهایی، پیروزی در این ایالات، ضروری است. این ایالات را اصطلاحا "صحنه نبرد" می نامند.

تکلیف بعضی از ایالات به دلیل اختلاف زیاد دو طرف در نظرسنجی ها مشخص است، بعضی از آن ایالت ها قطعا به کلینتون و برخی به ترامپ رأی خواهند داد. اما در ایالات "صحنه نبرد" رقابت نزدیک و پیش بینی قطعی امکان‌ناپذیر است.

این ۱۱ ایالت عبارتند از: کلرادو، فلوریدا، آیوا، میشیگان، نوادا، نیوهمپشایر، کارولینای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا، ویرجینیا و ویسکانسین. متوسط آخرین نظر سنجی ها، تا لحظه نگارش این گزارش، نشان می دهد که کلینتون تقریبا ۴ درصد (۴۶ به ۴۲) در این ایالات از ترامپ پیش است.

اگر بخواهیم نظرسنجی‌ها را تا این لحظه ترجمه کنیم، معنایش این است که شانس پیروز خانم کلینتون به مراتب بیشتر از ترامپ است (۷۷ درصد در مقابل ۲۳ درصد طبق برخی مدل‌های محاسباتی بر اساس نظرسنجی‌ها). اما همین مدل‌ها تا یک هفته پیش شانس کلینتون را بالای ۹۰ درصد گزارش می‌کردند. به عبارت دیگر مجموعه نظرسنجی­ها نشان می‌دهد که ترامپ در حال کم کردن فاصله خود با رقیب است.

در هیاهوی انتخابات، روز جمعه ۲۸ اکتبر ناگهان خبر آمد که اف بی آی دوباره پرونده استفاده خانم کلینتون از یک سرور شخصی را برای مبادله ایمیل­ هایی باز کرده است که می ­تواند محرمانه تلقی شود. در ماه ژوئیه تحقیقات درباره استفاده خانم کلینتون از ایمیل شخصی، بدون طرح اتهام به خطر انداختن اطلاعات محرمانه خاتمه یافته بود.

آنطور که از گزارش­ ها بر می‌آید، ناگهان هزاران ایمیل مربوط به خانم هما عابدین، مشاور ارشد خانم کلینتون (متولد آمریکا از پدر هندی و مادر پاکستانی، هر دو مسلمان و هر دو دارای درجه دکترا از دانشگاه­های آمریکا)، بر روی لپتاپ شوهرش آنتونی وینر که از او جدا شده کشف شده است.

این ایمیل­ ها که ممکن است حساس و حاوی اطلاعات طبقه بندی شده باشد در جریان تحقیقات جزایی از آنتونی وینر به دست آمده بود که به ارسال پیام ­های صریح جنسی برای یک دختر ۱۵ ساله متهم است. اف بی آی معتقد است که این ایمیل­ ها ممکن است به تحقیقات سابق درباره استفاده خانم کلینتون از یک سرور شخصی مربوط باشد.

نیویورک تایمز گزارش داد که حرکت اف بی آی، ستاد انتخاباتی کلینتون را به لرزه درآورده است. بر اساس نظرسنجی ۳۰ اکتبر ای بی سی و واشنگتن پست (هر دو تشکیلات پشتیبان خانم کلینتون)، یک سوم حامیان خانم کلینتون گفته اند که بر اثر تحولات جاری "کمتر احتمال" دارد که به وی رأی دهند.

واقعیت این است که هر دو نامزد، به نحوی که کمتر در انتخابات آمریکا سابقه داشته، از دید رأی دهندگان غیر قابل اعتمادند. طبق برخی بررسی‌ها تنها ها ۱۱ درصد رأی دهندگان خانم کلینتون را قابل اعتماد می دانند و ۱۶ درصد ترامپ را. طبق نظرسنجی ای‌بی‌سی و واشنگتن پست، میزان نامحبوب بودن دو نامزد نیز در انتخابات اخیر آمریکا بی سابقه است. ۶۰ درصد رأی دهندگان خانم کلینتون و ۵۸ درصد ترامپ را دوست ندارند.

آنچه که نظر بسیاری از ناظران را به خود جلب کرده غیرعادی بودن این انتخابات است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در یک انتخابات عادی، اگر یک نامزد حرف­هایی را که ترامپ در مورد زنان زده بود بر زبان آورده بود، در این لحظه باید خانم کلینتون با اختلاف ۲۰ درصد از او جلو می بود. اما کارزاری که ترامپ براه انداخته به قدری نامتعارف است که همه معادلات قبلی را بهم ریخته است.

از جمله پیش از این قابل تصور نبود که یک نامزد جمهوری‌خواه، نه تنها با دموکرات­ها بلکه با رهبران جمهوری­خواه هم در جریان مبارزات انتخاباتی خود در بیفتد.

موضوع جالب توجه دیگر این است که اخیرا در چندین مورد، در نقاط مختلف دنیا، نتایج رفراندوم‌ها و انتخابات با نتایج نظرسنجی‌ها انطباق نداشته است. به عنوان نمونه می توان به پیروزی محافظه کاران در انتخابات سال ۲۰۱۵ بریتانیا، رفرندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (پیروزی اردوگاه "خروج") و رفراندوم مربوط به توافق دولت کلمبیا با گروه شورشی فارک (که مخالفان توافق بطور غیر قابل انتظاری پیروز شدند) اشاره کرد.

همانطور که پیشتر گفته شد، نتیجه نظرسنجی‌ها بر پیروزی خانم کلینتون دلالت دارند. اما هنوز ممکن است بعضی پارامترها باعث منحرف کردن نظرسنجی‌ها شده باشند.

در این میان دو نکته قابل توجه است.

یک سیستم هوش مصنوعی که از سال ۲۰۰۴ ابداع شده با جمع‌آوری ۲۰ میلیون داده، از شبکه‌های عمومی و اجتماعی، شامل گوگل، فیسبوک، توییتر و یوتیوب و تجزیه و تحلیل آنها توانسته نتیجه انتخابات را ظرف ۱۲ سال گذشته بدون خطا پیش‌بینی کند.

این سیستم، از سال ۲۰۰۴، تمام نتایج انتخابات مقدماتی هر دو حزب دموکرات و جمهوری­خواه را را بدون اشتباه پیش‌­بینی کرده است. منطق سیستم این است که کاندیدایی پیروز خواهد شد که بیشترین توجه را در این شبکه‌ها به خود جلب کرده باشد. بنا به گفته ابداع کننده این سیستم، ترامپ پیروز این انتخابات خواهد بود. سنجیو رای، خالق این سیستم می گوید که در صورت باخت ترامپ، برای اولین بار بعد از ۱۲ سال سیستم خطا کرده است.

در تحولی دیگر، به گزارش واشنگتن پست، آلن لیچمن، "استاد برجسته تاریخ از دانشگاه آمریکایی" (American University) که ظرف ۳۰ سال گذشته تمام نتایح انتخابات آمریکا را درست پیش‌بینی کرده، طبق مدلی که برای پیش‌بینی نتیجه انتخابات تولید کرده، برخلاف نظ­رسنجی‌ها ادعا می‌کند که دموکرات­‌ها قادر به حفظ کاخ سفید نخواهند بود.

نهایتا، تا یک هفته دیگر مشخص خواهد شد که پیش بینی کدام گروه دقیقتر بوده است.

اما اگر بر خلاف تمام نظرسنجی ­ها و علیرغم حمایت همه جانبه رسانه­ های اصلی آمریکایی از خانم کلینتون، آقای ترامپ در انتخابات به پیروزی برسد، با مطالعات و مقالات عدیده ­ای روبرو خواهید شد که خبر از یک دوران جدید در آمریکا بلکه در جهان می­ دهند. دوران پایان اقتدار امپراطوری رسانه ­های اصلی آمریکایی و ظهور یک قدرت جدید، یعنی اینترنت و شبکه­ های اجتماعی، در جهت شکل دادن به افکار عمومی.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید