ترس جهانی از پیروزی ترامپ!

ترس جهانی از پیروزی ترامپ!
کد خبر : ۲۹۰۱۶
بازدید : ۸۴۸۶
چشم نگران دنیا به انتخابات سرنوشت‌ساز آمریکا

فرادید | روسیه از ترامپ حمایت می‌کند. اما آمریکای لاتین آرزوی پیروزی کلینتون را دارد.

آمریکای لاتین
به گزارش فراید ، معمولاً دولت‌ها در طول تاریخ از کاندیدهای جمهوری‌خواه آمریکا حمایت کرده‌اند زیرا همیشه بر تجارت آزاد تأکید داشته‌اند. اما امسال، سیاستمداران و کارشناسان در مورد دونالد ترامپ شک و تردید زیادی ابراز کرده‌اند. ترامپ با نظرات و سخنان تحقیرآمیزش درباره لاتین‌ها و برنامه‌اش برای ساخت دیوار در مرز مکزیک و رفتاری غیرقابل‌پیش‌بینی، بسیاری از سیاستمداران و دولت‌های دنیا را نگران کرده است.

"دیمیتریو مگنولی" جامعه‌شناس و صدای برجسته "New Right" در برزیل عقیده دارد پیروزی ترامپ یک زلزله ژئوپلیتیک خواهد بود. "ترامپ به‌منزله نزدیکی بی‌سابقه آمریکا به فاشیسم است. آمریکا رئیس‌جمهوری ملی‌گرا و بومی گرا خواهد داشت که توده‌های بزرگی از مهاجران را از کشور اخراج کرده و دیوار بزرگی خواهد ساخت و دیگر مجبور نخواهد بود یازده میلیون نفر را دیپورت کند."

مگنولی پیش‌بینی می‌کند این سیاست‌ها موج مهاجران آمریکایی را به سمت آمریکای لاتین سوق دهد که درنتیجه بر معاملات تجاری آزاد تأثیر گذاشته و رشد اقتصادی را مختل می‌کند.

ویولتا گرانرا از اتحاد مخالفانِ نیکاراگوئه گفت: "ترامپ بسیار غیرقابل‌پیش‌بینی و درزمینهٔ سیاسی بی‌سواد است. نمی‌دانیم چه خواهد کرد؛ اما به نظر فردی مستبد و نژادپرست است که لاتین‌ها را تحقیر می‌کند."

در مقایسه با او، هیلاری کلینتون کاندیدی مطمئن به نظر می‌رسد که به‌احتمال‌زیاد سیاست‌های ملایم و خوش خیم دولت اوباما را ادامه خواهد داد.

"کارلوس لینز داسیلوا" مشاور ارشد بنیاد تحقیقات سائوپائولو گفت بعید است در سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا تغییرات عمده‌ای به وجود آید؛ اما افزود: "اگر ترامپ پیروز شود و برنامه‌ها و طرح‌هایش را اجرایی کند، (حداقل در کوتاه‌مدت) بر سیستم بین‌المللی تأثیرات چشمگیری خواهد داشت. برزیل از آسیب محفوظ نخواهد ماند. مثلاً اگر ورود افراد مسلمان به کشور را دشوارتر کند، دیواری در مرز مکزیک و آمریکا بسازد، اعضای ناتو را وادار به پرداخت پول کند و بر نفت و دیگر معاملات تجاری آزاد سخت بگیرد؛ برای اکثر کشورها عواقب منفی در بر خواهد داشت."

برخی سیاستمداران گفته‌اند صرف‌نظر از نتیجه انتخابات، تغییر عمده‌ای در سیاست‌های واشنگتن نسبت به آمریکای لاتین ایجاد نخواهد شد.

روبنس باربوسا سفیر سابق برزیل در واشنگتن می‌گوید: "هیلاری کلینتون برزیل را بهتر از ترامپ می‌شناسد زیرا قبلاً به اینجا سفرکرده است. اما درهرصورت (پیروزی کلینتون یا ترامپ) تغییر قابل‌توجهی ایجاد نخواهد شد. زیرا روابط خارجی با آمریکای جنوبی جزو اولویت‌های آمریکا نیست."

کشوری که بیش از بقیه متضرر خواهد شد کوبا است. این کشور اخیراً در دولت باراک اوباما روابط با آمریکا را از سر گرفته است. فیدل کاسترو رئیس‌جمهور سابق کوبا ماه گذشته در مقاله‌ای در روزنامه "Granma" به ترامپ "مدالی از گِل" داد. اما درباره دموکرات‌ها هم‌نظر مساعدی نداشت.

خاورمیانه
ترامپ با سخنانش درباره مهاجران، مسلمانان جهان عرب را به خشم آورد. افکار عمومی منطقه نشان‌دهنده این موضوع است. نظرسنجی از 3,017 نفر در خاورمیانه و آفریقای شمالی نشان داد که اگر حق رأی داشتند، نیمی از آن‌ها نه به ترامپ رأی می‌دادند و نه به کلینتون.

کلینتون در مبارزه با داعش متعهد شده که سربازان آمریکایی را به عراق نفرستد و به مبارزه زمینی نیروهای آمریکا در سوریه پایان دهد. ترامپ جزئیات زیادی درباره برنامه مبارزه‌اش با داعش ارائه نکرده است. اما در ماه مارس اعلام کرد آمریکا "چاره‌ای جز" اعزام بیست تا سی هزار نیروی نظامی به منطقه ندارد.

در نظرسنجیِ روزانه Arab News در جده، 46 درصد اعتقاد داشتند آمریکا باید برای مبارزه با داعش به منطقه نیرو اعزام کرده و در سوریه همکاری نزدیکی با روسیه داشته باشد. 54 درصد باقیمانده نمی‌خواستند نیروهای آمریکایی در منطقه حضورداشته باشند، اما عقیده داشتند واشنگتن باید در اقدامات بشردوستانه در قبال پناه‌جویان سوری نقش پررنگ‌تری داشته باشد، گروه‌های میانه‌رو را مجهز کند و حملات هوایی علیه داعش را افزایش دهد. کلینتون در این نظرسنجی با کسب 78 درصد رأی موافق از ترامپ محبوب‌تر بود و عرب‌ها وی را برای جهان عرب بهتر می‌دیدند.

در این نظرسنجی سیاست‌های کلینتون درباره تغییرات آب‌وهوا و روابط آمریکا- اسرائیل طرفداران بیشتری داشت. از سوی دیگر، در مواردی مانند سقط‌جنین و کنترل مرزها باسیاست‌های ترامپ موافق بودند.

روسیه
ولادیمر پوتین در این انتخابات نقش غیرمنتظره‌ای به خود گرفته و آن‌قدر شرارت به خرج داده که نتیجه انتخابات هر چه باشد، بازهم کرملین خشنود خواهد بود. شاید هرگز نفهمیم که تأثیر دخالت مستقیم کرملین در این انتخابات چقدر بوده، اما گرایش رسانه‌های روس به سمت ترامپ کاملاً واضح است.

اکثر تحلیلگران و کارشناسان روسی معتقدند آمریکا برای مخالفت و مقابله با روسیه برنامه‌ریزی می‌کند. بااینکه همه می‌دانند ترامپ نامزدی عجیب و غیرعادی است، اما باز اعتقاد دارند ریاست جمهوری او تغییر زیادی ایجاد نخواهد کرد. البته کارشناسان هوشیارتر و دقیق‌تر می‌دانند ترامپ علیرغم سخنان دوستانه‌اش درباره روسیه، نسبت به کلینتون غیرقابل‌ پیش‌بینی‌تر است.

ممکن است مردم از سخنان ترامپ این‌گونه برداشت کنند که وی تحت حمایت دولت روسیه است. تلویزیون روسیه بسیاری از ادعاهای ترامپ درباره احتمال تقلب در انتخابات را پخش کرده است. این کار همان‌قدر که تلاش دارد انتخابات آمریکا را بی‌اعتبار و تقلبی جلوه دهد، نوعی حمایت از ترامپ نیز محسوب می‌شود. روسیه به خاطر مواضع و سیاست‌های ترامپ از وی حمایت نمی‌کند. روسیه از ترامپ حمایت می‌کند زیرا فردی است که "هرج‌ومرج" به بار می‌آورد. دقیقاً به همان دلیلی که روسیه مشتاقِ برکسیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) بود. حتی اگر کلینتون پیروز شود، روسیه می‌داند که دموکراسی آمریکا پس‌ازاین کارزار رقابتیِ پرفرازونشیب به اندکی خودکاوی نیاز دارد و فرصت تمرکز بر مقابله با تهدیدات خارجی را پیدا نخواهد کرد.

آفریقا
آفریقا در مبارزات انتخاباتی دو حزب، چندان مطرح نشد. گرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند نتیجه انتخابات تأثیر چندانی بر سیاست خارجه آمریکا در آفریقا نخواهد داشت، اما باز هم ترامپ با اظهارات بسیاری را نگران کرده است.

"گیتایو واریگی" در روزنامه Daily Nation کنیا نوشت: "آفریقایی‌ها علاقه‌ای به ترامپ ندارند. او آن‌قدر با مکزیکی‌ها و مهاجران غیرقانونی درگیر است که فرصتی برای فکر کردن به آفریقا ندارد."

سخنان ترامپ درباره ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا بازتاب گسترده‌ای در آفریقا داشت و خشم مسلمانان را برانگیخت. گروه شبه‌نظامی الشباب در جنوب آفریقا، از سخنان ترامپ در ویدئوهایش برای جذب نیروهای جدید استفاده کرد.

البته این سرمایه‌دار آمریکایی در آفریقا طرفدارانی نیز دارد. طبق یک نظرسنجی در نیجریه، 77 درصد حامی کلینتون و 19 درصد حامی ترامپ بودند. در جنوب آفریقا این میزان 59 به 15 درصد بود. برخی کارشناسان آفریقایی ترامپ را فردی می‌دانند که قادر خواهد بود وضعیت ناعادلانه فعلی را برهم بزند.

هیچ یک از کاندیدها درباره نگرش واقعی خود نسبت به آفریقا سخن نگفته‌اند. درزمینهٔ تجارت گمان می‌رود ترامپ به‌منظور حفاظت از صنایع آمریکا، نرخ تعرفه‌های وارداتی را افزایش دهد که به گفته تحلیلگران به برخی جنبه‌های اقتصاد آفریقا آسیب خواهد زد. بر اساس قانونی که در سال 2000 تصویب شد، حدود چهل کشور در آفریقای سیاه (مناطق جنوب صحرای بزرگ افریقا) می‌توانند معاف از گمرک به آمریکا کالا صادر کنند.

در زمینهٔ کمک‌های بشردوستانه، ممکن است کمک‌های مالی در پروژه‌هایی مانند "جلوگیری از شیوع ایدز" قطع شود. اما احتمالاً کلینتون به این کار ادامه خواهد داد. حتی ممکن است کمک‌های بهداشتی درمانی را افزایش دهد.

در آفریقا که دست‌کاری در روند انتخابات رواج دارد، ادعاهای ترامپ درباره تقلب در انتخابات آمریکا با عکس‌العمل‌های شدیدی روبرو شده است.

هفته گذشته "تندای بیتی" رهبر مخالفین زیمباوه به خبرگزاری رویترز گفت: "دونالد ترامپ هدیه‌ای برای تمام دیکتاتورهای قاره آفریقاست. ترامپ تقلب را مشروع می‌کند. زیرا اگر تقلب در انتخابات آمریکا وجود داشته باشد، پس در کشورهای دیگر هم هست." اما بزرگ‌ترین جنجال را نقل‌قولی جعلی از ترامپ پدید آورد. از قول ترامپ گزارش‌شده بود که در صورت پیروزی رابرت موگابه و موسونی را زندانی خواهد کرد. این گزارش جعلی باعث ایجاد خشم، امید، تمسخر و هیجان در این کشور شد و عده‌ای در اوگاندا در حمایت از این سخنان، مقابل سفارت آمریکا تظاهرات کردند.

آلمان
هفته گذشته ویدئوی جدیدی توسط کمدین آلمانی "ژان بومرمان" منتشر شد. این ویدئو درباره سیاست خارجی واشنگتن در صورت پیروزی ترامپ بود. یکی از جملاتی که در ویدئو آمده این است: "روح جدیدی که در ملت دمیده شده را دوست داریم؛ بیایید دست‌به‌دست به‌سوی انزوا برویم."

اکثر آلمانی‌ها از پیروزی جمهوری‌خواهان در روز سه‌شنبه هراس دارند. در نظرسنجی‌ای که هفته گذشته منتشر شد، 65 درصد پاسخ‌دهندگان از این موضوع ابراز ترس و نگرانی کردند. نظرسنجی مجله Stern نشان داد که اگر آلمانی‌ها حق رأی داشتند، تنها 5 درصد آن‌ها به ترامپ رأی می‌دادند.

در محافل سیاسی، بزرگ‌ترین نگرانی آلمان درباره میزان خسارتی است که ریاست جمهوری ترامپ به پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس- آتلانتیک وارد می‌کند. آمریکا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده بودجه سازمان ملل و بودجه نظامی ناتو است. اما ترامپ در سخنرانی‌هایش ناتو را "منسوخ" دانسته و گفته سعی خواهد کرد چارچوب آن را تغییر دهد.

منبع: Guardian
ترجمه: وب‌سایت فرادید







۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید