واکنش‌ها به "نتیجه انتخابات آمریکا"

واکنش‌ها به "نتیجه انتخابات آمریکا"
کد خبر : ۲۹۰۴۴
بازدید : ۲۳۶۱۶۲
واکنش‌ها به


فرادید | انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری آمریکا به پایان رسید و دونالد ترامپ با پیروزی قاطع بر هیلاری کلینتون رییس جمهور آمریکا شد.

به‌رغم نتایج همه‌نظرسنجی‌ها دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان توانست از هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات خود پیشی گرفته و به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به کاخ سفید راه یابد.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان سرانجام پس از یک کارزار انتخاباتی جنجالی توانست در روز رأی‌گیری شگفتی دیگری پس از برکسیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را به نمایش بگذارد.

ترامپ نه تنها توانست ۲۷۶ الکترال را به ‌دست آورد، بلکه شمارش آرای مطلق نیز نشان می‌دهد که بیش از ۴۸ درصد واجدان شرایط در آمریکا رای خود را به او داده‌اند. در ادامه واکنش رسانه‌ها، شخصیت‌های سیاسی و غیرسیاسی، رهبران جهان و بازارها را به انتخاب ترامپ می‌خوانیم:


* صدها نفر از مخالفان دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا به دنبال اعلام نتایج رای گیری در چند شهر آمریکا به خیابان ریختند و علیه ترامپ شعار دادند. روزنامه نیویورک تایمز می گوید تظاهرکنندگان بامداد چهارشنبه به خیابان های برکلی و اوکلند ریختند و شعار دادند «او رئیس جمهور من نیست.» تظاهرات مشابه در شهرهای پیتزبرگ، سیاتل و پورتلند نیز گزارش شده است.

یک پلیس کالیفرنیا و همچنین یک تظاهرکننده در جریان ناآرامی ها مجروح شده اند. نیویورک تایمز می گوید صدها نفر که گفته می شود بسیاری از آنها دانشجو هستند در شهرهای مختلف کالیفرینا، اورگان، پنسیلوانیا و ایالت واشنگتن تظاهرات کردند. این تظاهرات حدود ساعت سه بامداد متوقف شد اما بسیاری از معترضان گفتند که در روزهای آینده نیز به خیابان ها خواهند رفت.



20:58 - باراک اوباما: از سخنان ترامپ دلگرم شدم
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی گفت که از سخنان دونالد ترامپ در سخنرانی اعلام پیروزی اش دلگرم شده است. اوباما گفت: "اکنون همه ما آرزو می کنیم که ترامپ موفق باشد". او به جوانانی که از نتیجه انتخابات سرخورده شده اند، گفت که شکست خوردن بخشی از روند سیاسی است و باید از آن درست گرفت و برای مبارزه های بعدی آماده شد.

20:13 - سخنرانی کلینتون در جمع هوادارنش
هیلاری کلینتون برای اولین بار بعد از شکست در انتخابات، در جمع هوادران خود سخنرانی کرد. او تایید کرد که در تماس تلفنی با آقای ترامپ به او تبریک گفته و پیشنهاد همکاری داده است.
هیلاری کلینتون گفت نتیجه انتخابات نشان داد که شکاف میان ملت آمریکا بسیار بیشتر از آن است که "ما تصور می‌کردیم".
کلینتون گفت که دونالد ترامپ قرار است رئیس جمهور ما باشد و باید به او شانس رهبری را بدهیم.
کلینتون گفت که سقف شیشه‌ای (انتخاب یک زن به عنوان رئیس جمهور) که این بار نشکست، بالاخره یک روز شکسته خواهد شد و آن روز ممکن است زودتر از آنچه فکرش را می‌کنیم فرا برسد.


واتیکان: انتخاب مردم آمریکا قابل احترام است
کاردینال پی ترو پارولین، سخنگوی پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان، گفته است که واتیکان "به انتخاب مردم آمریکا احترام می‌گذارد" و امیدوار است که دونالد ترامپ در جهت "سعادت و برقراری صلح درجهان خدمت کند". به گفته سخنگوی پاپ "این ضرورت برای همه وجود دارد که در جهت تغییر اوضاع جهان که در شرایط بسیار بدی قرار دارد، گام بردارند."


ریس جمهور مکزیک: حاضر است با ترامپ برای کمک به روابط دو کشور همکاری کند

انریکه پنیا نیتو، رئیس جمهور مکزیک گفته که حاضر است با دونالد ترامپ برای کمک به روابط دوجانبه دو کشور همکاری کند. آقای پنیا نیتو به دلیل دعوت آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش به مکزیک به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. آقای ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده داد که دیواری بین دو کشور ایجاد خواهد کرد.

16:02 تبریک محتاطانه اولاند
فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، گفته است که به آقای ترامپ تبریک گفته اما تاکید کرده است که با این انتخابات آمریکا "دوره‌ای از بلاتکلیفی" آغاز می‌شود و به همین دلیل باید رویکردی همراه با "روشن‌بینی و شفافیت" در قبال آن داشت.

واکنش شخصیت‌های سیاسی و رهبران جهان به نتیجه انتخابات آمربکا
ترزا می ، نخست وزیر انگلیس نیز نسبت به تقویت و تحکیم روابط با آمریکا در دوره ترامپ ابراز امیدورای کرد.

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه در پیامی اعلام کرد امیدوار است انتخابات جدید آمریکا باعث خیر و برکت شود.

رئیس‌جمهوری ترکیه در مراسمی اعلام کرد، دوره جدیدی در آمریکا آغاز شده است. امیدوارم این انتخاب چه در منطقه و چه در جهان بر پایه قانون، آزادی و دموکراسی خیر باشد.

بنعالی ییلدیریم ، نخست وزیر ترکیه نیز به دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا تبریک گفت.

ییلدیریم در ادامه با اشاره به مساله استرداد فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه از آمریکا گفت: اگر ترامپ گولن را تحویل دهد، صفحه جدیدی در روابط آمریکا و ترکیه باز می‌شود.

همچنین مولود چاووش‌اوغلو ، وزیر خارجه ترکیه پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیامی در توییتر به دونالد ترامپ به عنوان ر ئیس جمهور جدید آمریکا تبریک گفت.

بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه نیز گفت: با تغییر رئیس جمهور در آمریکا روابط این کشور با ترکیه تغییر نمی‌یابد زیرا روابط میان دو کشور براساس منافع دو طرفه بوده وبر پایه همکاری‌های استراتژیک است. امیدواریم همکاری‌های استراتژیک میان دو کشور براساس اعتماد متقابل گسترش یابد.

فدریکا موگرینی ، رئیس سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا اعلام کرد، اتحادیه اروپا به همکاری مشترک خود با آمریکا ادامه خواهد داد.

وی پس از پیروزی ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا گفت: روابط آمریکا - اتحادیه اروپا عمیق‌تر از آن است که با هر تغییر سیاسی دچار تحولاتی شود. ما به همکاری خود ادامه داده و به تعمیق بیشتر آن تلاش خواهیم کرد.

وزارت خارجه چین نیز پیروزی ترامپ را تبریک گفت.

فرانک والتر اشتاین مایر ، وزیر خارجه آلمان نیز در واکنش به انتخاب دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا گفت که باید پیروزی ترامپ را پذیرفت.

فیلیپ هاموند ، وزر خارجه انگلیس هم این پیروزی را تبریک گفت.

پترو پوروشنکو ، رئیس جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که امیدوار است لحن ترامپ پس از این پیروزی تغییر کند.

عبدالفتاح سیسی ، رئیس جمهوری مصر به عنوان اولین رهبر عرب به دونالد ترامپ تبریک گفت. وی ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در دوره ریاست جمهوری ترامپ در همه زمینه‌ها تحکیم شود.

محمود عباس ، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز به ترامپ تبریک گفت.

نبیل ابوردینه ، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت:‌ آماده‌ایم با رئیس‌جمهوری جدید آمریکا بر پایه راه حل تشکیل دو کشوری همکاری کنیم.

صائب عریقات ، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین اظهار داشت که امیدوار است این تحول رویای تشکیل دو کشوری را به واقعیت تبدیل کند چون صلح تنها با پایان اشغالگری که از سال 1967 آغاز شد، عملی محقق می‌شود.

جنبش حماس نیز در واکنش به پیروزی ترامپ اعلام کرد این مساله تغییری در سیاست‌های آمریکا ایجاد نخواهد کرد.

میر برکات، شهردار قدس اشغالی نیز با تبریک به ترامپ از وی خواست همانطور که وعده داده بود سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل کند.

محمد بن راشد آل مکتوم ، نخست وزیر امارات و حاکم دوبی نیز این پیروزی را به ترامپ تبریک گفته و نسبت به تحکیم روابط دو کشور ابراز امیدورای کرد.

صباح احمد جابر الصباح ، امیر کویت نیز این پیروزی را تبریک گفت.

فواد معصوم ، رئیس‌جمهوری عراق نیز امروز در پیامی به ترامپ گفت:‌ به شخصه و به نام ملت و دولت عراق به شما و ملت آمریکا انتخاب شما را تبریک می‌گویم و برای شما موفقیت و برای دو کشور شکوفایی روابط را آزرو می‌کنم.

از سوی دیگر مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا با اشاره به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: این انتخابات شرایط را برای همکاری اتحادیه اروپا با آمریکا دشواتر خواهد کرد.

وی افزود: شرایط سخت‌ خواهد شد. همکاری با دولت جدید آمریکا دشوارتر از دولت‌های پیشین خواهد شد. اما وی رئیس جمهور منتخب و آزاد آمریکا است.

او ادامه داد: ما باید به رئیس جمهور آتی آمریکا احترام بگذاریم. من امیدوارم درباره مسائل مختلف همکاری کنیم.

رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین نیز با تبریک به دونالد ترامپ برای وی در چهار سال آینده آرزوی موفقیت کرده و بر همکاری بیشتر میان دو کشور براساس احترام متقابل، منافع دو طرفه و تعهدات مشترک در چارچوب قانون تاکید کرد.

به نوشته بیانیه منتشر شده از سوی دفتر دوترته، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا براساس سنت پایدار سیستم دموکراتیک و سبک زندگی آمریکایی است. سیستم دو حزبی آمریکا به رای دهندگان آمریکا فرصت انتخاب براساس سیستم حزبی نه شخصی را می‌دهد.

شینزو آبه ، نخست وزیر ژاپن نیز در پیامی ضمن تبریک به ترامپ به حفظ روابط دو کشور متعهد شد.

ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا نیز این پیروزی را به دونالد ترامپ تبریک گفت.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز به دونالد ترامپ پیروزی در انتخابات نفس گیر ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفته و ابراز امیدواری کرد که ناتو و آمریکا همکاری خوبی در آینده داشته باشند.

نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی با تبریک به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد: نتایج این انتخابات نشان داد که آمریکایی‌ها می‌خواهند کشورشان در خارج از کشور مداخله کمتری داشته باشند و می‌خواهندبیشتر دولت جدید بر منافع و رفاه کشور متمرکز شود.

وی ادامه داد: مالزی به دنبال ادامه همکاری‌ها با آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ است.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه نیز در پیامی ضمن تبریک به اوباما گفت: فرانسه باید درباره برخی مسائل کلیدی مانند جنگ سوریه و توافق هسته‌ای ایران و مساله تغییرات آب و هوایی به ترامپ شفاف سازی کند.

اعلام کرد: فرانسه متحد آمریکا است، ما متحد اصلی آمریکا هستیم. برای این جهان و در راستای ثبات و صلح باید همکاری کنیم. در درجه اول باید متوجه شویم که رئیس جمهور جدید آمریکا چه کارهایی می‌خواهد انجام دهد. به طور مثال درباره توافق پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی چه موضعی دارد؟ درباره توافق هسته‌ای ایران؟ این‌ها سوالات مهمی است که در حال حاضر ما از خودمان می‌پرسیم.

همچنین یک مقام ارشد حزب محافظه کار آنگلا مرکل ، صدر اعظم آلمان اعلام کرد: هنوز دولت آلمان نمی‌داند که دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان چه کارهایی انجام خواهد داد.

نوبرت روتگن ، از اعضای ارشد حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان گفت: ما هنوز نمی‌دانیم که اگر صدای اعتراض و عصبانیت وارد دفتر ریاست جمهوری آمریکا شده و به قدرتمندترین مرد دنیا تبدیل شود، چه کار خواهد کرد.

همچنین رئیس کمیته امور خارجی پارلمان آلمان اعلام کرد: از نظر موقعیت ژئوپلتیکی، ما در شرایط بسیار نامعلومی قرار داریم.

یون بیونگ سه، وزیر خارجه کره جنوبی پس از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا گفت، وی معتقد است که دونالد ترامپ سیاست کنونی آمریکا مبنی بر فشار علیه کره شمالی درباره برنامه هسته‌ای و آزمایشات موشکی‌اش را دنبال خواهد کرد. وی گفت: ترامپ نشان داده است که بزرگترین مشکلی که جهان با آن رو به روست تهدید هسته‌ای است و تیم امنیت ملی ترامپ متمایل به اعمال فشار بیشتر علیه کره شمالی هستند.

جولی بیشاب، وزیر خارجه استرالیا اعلام کرد: بسیار مهم است که واشنگتن در آسیا حضور قوی‌ داشته باشد. کشورهای منطقه ما به دنبال حضور بیشتر آمریکا بوده و نمی‌خواهد این حضور کمتر از گذشته باشد.

وی ادامه داد: کانبرا به دنبال ادامه همکاری‌های نزدیک با دولت جدید آمریکا است و تمایل دارد شاهد تمرکز بیشتر آمریکا در منطقه آسیا ـ اقیانوسیه باشد.

به گفته او توجه به منطقه آسیا ـ اقیانوسیه از سوی آمریکا در حیطه منافع ملی استرالیا قرار می‌گیرد. آمریکا بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی مستقیم در منطقه است.

مارین لوپن ، رهبر راست افراطی فرانسه پس از پیروزی دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: این پیروزی "شگفت‌آور" است.

وی در پیامی در توییتر اعلام کرد: تبریک به دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا و مردم آزاد آمریکا!

همچنین فون درلاین، وزیر دفاع آلمان با اشاره به پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا گفت: این پیروزی "شوک عظیمی" است.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم که ترامپ می‌داند که این رای‌ها به وی نیست بلکه علیه واشنگتن و علیه بنیادهای آمریکا است.

نایجل فاراژ ، رهبر پیشین حزب استقلال انگلیس اعلام کرد: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک انقلاب سیاسی بزرگ‌تر از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است.

وی در پیامی در توئیتر در واکنش به پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: به نظر می‌رسد 2016 سال "دو انقلاب مهم و بزرگ سیاسی" است. البته پیروزی ترامپ انقلابی بزرگ‌تر از تصمیم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا است.

همچنین در داخل آمریکا، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور این کشور تبریک گفت. وی شب انتخابات ریاست جمهوری را "شب بزرگ برای ترامپ" توصیف کرد.


ناراحتی رسانه های غربی از پیروزی ترامپ


پیروزی ترامپ و سقوط آمریکا به سوی آینده ای نامعلوم



ترامپ دنیا را حیرت زده می کند



بزرگترین فاجعه در تاریخ سیاسی آمریکا: دونالد ترامپ پیروز شد



متاسفانه ترامپ رئیس جمهور شد



ریاست جمهور ترامپ: حقیقتی غیرقابل باور که آمریکا را متفرق کرده و دوره جدیدی در سیاست جهان به وجود می آورد.



بزرگترین فاجعه تاریخ آمریکا: میلیارد آمریکایی کشور و دنیا را به لرزه در می آورد



موضع روحانی درباره پیروزی دونالد ترامپ
نتیجه انتخابات آمریکا، اثری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد.

موقعیت آمریکا در جامعه بین‌المللی و افکار عمومی جهان به دلیل سیاست‌های غلط تضعیف شده و شکاف بیشتر با جامعه جهانی و اروپا به این موقعیت، بیشتر ضربه خواهد زد. نتیجه انتخابات آمریکا، نشان التهابات و عدم ثبات داخلی آمریکا مدت‌ها باقی خواهد ماند و زمان زیادی می‌برد که این اختلافات و مشکلات داخلی حل ‌شود.

امروز دیگر آمریکا به هیچ وجه بیش از گذشته توانایی استفاده از ایران‌هراسی و ایجاد اجماع جهانی بر علیه ایران را ندارد. سیاست ایران در تعامل سازنده با جهان و شکسته شدن تحریم‌های هسته‌ای، روابط اقتصادی ایران با همه کشورها را یک مسیر رو به رشد و برگشت ناپذیر قرار داده است.

مطهری: پیروزی دونالد ترامپ به نفع ایران است

ریاست جمهوری ترامپ به نفع ایران خواهد بود.

مواضع ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی و ریاست جمهوری متفاوت خواهد بود. در مجموع با توجه به مواضعی که ایشان در دوره تبلیغات داشتند من فکر می کنم ریاست جمهوری ایشان برای ایران مفیدتر است تا اینکه خانم کلینتون انتخاب می شد. بخاطر اینکه دموکرات ها با برنامه ریزی دقیق تری حرکت می کنند و با پنبه سر می‌برند.

ترامپ اولا صداقت بیشتری دارد و مواضعش درباره سوریه مواضع خوبی بود. او همچنین نسبت به عربستان نگاه خوبی ندارد و مایل به روابط خوب با روسیه است البته من فکر می کنم مخالفت ترامپ با برجام هم به نفع ایران است و آنها در عمل نمی توانند کاری بکنند. در مجموع فکر می کنم ریاست جمهوری ترامپ به نفع ایران می باشد

15:29 اولین توییت ترامپ پس از پیروزی در انتخابات
دونالد ترامپ در اولین توییتی که پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرده گفته است: "چه شب مهم و قشنگی! مردان و زنان فراموش شده هرگز بار دیگر فراموش نمی‌شوند. ما همه با خواهیم آمد."

آقای ترامپ همچنین پروفایل خود را به عنوان "رئیس جمهورمنتخب" تغییر داده است."

15:16 نواز شریف پیروزی ترامپ را تبریک گفت
محمد نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، پیروزی دونالد ترامپ را تبریک گفته است. به گزارش رادیو پاکستان، آقای شریف در سخنانی گفته است که این پیروزی "در واقع پیروزی مردم آمریکا و اعتقاد راسخ آنها به دموکراسی، آزادی، حقوق بشر و روحیه آزادی است."

تبریک عربستان
ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی برای آقای ترامپ برای رسیدن به امنیت و ثبات در خاورمیانه آرزوی موفقیت کرده است.

واکنش‌های متفاوت برخی از هنرمندان سرشناس به انتخاب دونالد ترامپ
انتخاب دونالد ترامپ با واکنش متفاوتی از سوی برخی از هنرمندان سرشناس جهان روبرو شده است. مدونا، ستاره پاپ، در توییتی گفته است: "ما هرگز دست نمی‌کشیم." لیدی گاگا و کتی پری از خوانندگان سرشناس حامی هیلاری کلینتون در توییت هایی به انتخاب آقای ترامپ واکنش نشان داده اند. "شر" خواننده معروف گفته است: "دنیا هرگز همانند قبل نخواهد بود." استیون سیگال، بازیگر هالیوود، پیروزی آقای ترامپ را تبریک گفته و افزوده: "منتظریم تا بار دیگر آمریکا را به اوج برسانی."

14:48 نتانیاهو: ترامپ دوست واقعی اسرائیل است
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دونالد ترامپ را "دوست واقعی " کشورش خوانده و گفته است که آماده همکاری با او برای پیشرفت امنیت، ثبات و صلح در منطقه است.

آقای نتانیاهو که روابط چندان گرمی با باراک اوباما نداشت، ابراز امیدواری کرده است که "اتحاد منحصر به فرد" دو کشور تقویت شود و به سطحی بالاتر برسد.

تصاویر/ نطق پیروزی ترامپ
12:28 جدایی کالیفرنیا؟
شماری ار رای‌دهندگان ایالت کالیفرنیا که تقریبا همواره به دموکرات‌ها رای می‌دهد، در شبکه‌های اجتماعی طرح جدا شدن این ایالت را مطرح کرده‌اند

12:26 واکنش رئیس پارلمان اروپا
مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا پیروزی دونالد ترامپ را رای اعتراضی در مایه‌های برگزیت خوانده است. او گفته انتظار دارد همکاری با دولت جدید آمریکا سخت‌تر از قبل باشد

12:23 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با ارسال تلگرامی پیروزی دونالد ترامپ را به او تبریک گفته است.

آقای پوتین ابراز امیدواری کرده است که دو طرف برای بهبود روابط مسکو-واشنگتن همکاری کنند. او گفته امیدوار است آمریکا و روسیه با همکاری متقابل به حل مسایل بین المللی و بحران‌های امنیتی جهانی بپردازند.

ترامپ در سخنرانی پیروزی خود چه نگفت؟

12:22 ترامپ در سخنان خود به دیوارمرزی با مکزیک، تهدیدش برای زندانی کردن هیلاری کلینتون یا طرحش برای ممانعت از ورود مسلمانان به آمریکا اشاره‌ای نکرد

11:53 سازمان انرژی اتمی ایران: آماده هر سناریویی هستیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی به سایت خبری رویداد ۲۴ گفته است که "هر سناریو یا شرایطی پس از انتخابات آمریکا رخ دهد، ایران آمادگی تنظیم برنامه‌های خود با آن سناریوها را دارد. "

11:43 پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب درآمد، ترامپ برد. کمتر تحلیلگر مستقلی پیش بینی می‌کرد که آقای ترامپ با چنین قاطعیتی پیروز انتخابات شود. با وجود اینکه هنوز نتیجه آرای چهار ایالت اعلام نشده است، دونالد ترامپ 278 رای کالج انتخاباتی را از آن خود کرده است.

11:42 قرار است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب فردا با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند.

ترامپ اعلام پیروزی کرد
سخنرانی دونالد ترامپ آغاز شد. او از مردم برای منتظر نگه داشتن آنها تشکر کرد

ترامپ: ما از کهنه سربازانمان مراقبت خواهیم کرد. ما زیربناهای کشورمان را خواهیم ساخت. مردم فراموش شده کشورمان دیگر فراموش شده نخواهند بود. من رئیس جمهوری برای همه آمریکایی ها خواهم بود. زمان آن رسیده که وحدت داشته باشیم
ترامپ از هیلاری کلینتون به خاطر فعالیت هایش تشکر می‌کند. ترامپ می گوید کلینتون به او برای پیروزی تبریک گفته است.


تیتر یک "سی ان ان" بعد از اعلام نتیجه انتخابات

11:15 ستاد ترامپ غرق در شادی است
تصاویر زنده از ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و سالنی که برای جشن پیروزی او در نظر گرفته شده بود، از شادی و فریاد پیروزی هواداران او حکایت دارد. گفته می شود آقای ترامپ در سالن حضور دارد و به زودی برای سخنرانی پیروزی خود به روی صحنه خواهد آمد. هم اکنون مایک پنس، که اکنون معاون ریاست جمهوری را تجربه خواهد کرد برای سخنرانی روی صحنه آمده است.

11:15 جمعیت حاضر در محل جشن آقای ترامپ به شدت به ابراز هیجان می پردازند

11:12 در چهار ایالت پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسن و مینه‌سوتا گری جانسون، نامزد لیبرال‌ها تا این لحظه 4 درصد آرا را کسب کرده است. او در فلوریدا هم 2 درصد آرا را به خود اختصاص داده است. اگر بتوان چنین فرض کرد که درصد زیادی از لیبرال‌های متمایل به راست احتمالا به علت مواضع "ضد واشنگتن" ترامپ به او رای داده‌اند، آن وقت شاید بتوان گفت که گری جانسون توانسته همان یکی دو درصدی که کلینتون برای پیروزی در پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسن نیاز داشت از چنگش درآورد و لیبرال‌های دست چپی را از رای دادن به حزب دموکرات بازداشت. اتفاقی که یک بار دیگر هم در هنگام نامزدی رالف نیدر، به عنوان نامزد مستقل مقابل ال گور و جورج دبلیو بوش در سال 2000 روی داد و دموکرات ها، آقای نیدر را متهم به سوزاندن دهها هزار رای ال گور در فلوریدا کردند.

11:11 سی‌ان‌ان می‌گوید کلینتون در تماس تلفنی با ترامپ شکست را پذیرا شده است
رسانه‌های آمریکایی می گویند هیلاری کلینتون شکست را پذیرفته است

تصاویر/ غم و شادی در آمریکا!
10:35 ترامپ بدون "گیتار و پیانو" می‌آید
دیروز دونالد ترامپ به جمع هواداران خود گفت "من را ببینید، اینجا هستم بدون گیتار و پیانو و هنوز این همه جمعیت اینجاست". اشاره او به حمایت و حضور سلبریتی‌ها و هنرمندانی چون لیدی گاگا و بوریس اسپرینگستن، دو خواننده معروف بود که دیروز به نفع خانم کلینتون روی صحنه رفتند و هزاران جوان را برای شرکت در این آخرین میتینگ دموکرات‌ها جذب کردند.

اکنون با پیش افتادن آقای ترامپ در شمارش‌های نهایی و بسیار نزدیک شدن او به پیروزی انتخابات، طرفداران نامزد جمهوری‌خواهان خواهند گفت نه پول و نه شهرت و قدرت سیاسی نمی‌تواند تضمین کننده آنچه از صندوق بیرون می آید باشد.

10:36 مدیر کمپین کلینتون: منتظر می‌مانیم
جان پودستا، مدیر کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون، در سخنرانی کوتاهی اعلام کرد که ستاد خانم کلینتون فعلا موضعی نمی‌گیرد و منتظر شمارش آرا در ایالت‌های باقی‌مانده می‌ماند.

او گفت نتایج در این ایالت‌ها بسیار نزدیک است و هنوز نمی‌توان گفت چه خواهد شد. او گفت ما تا الان صبر کردیم و می‌توانیم کمی بیشتر هم صبر کنیم. پودستا گفت: امشب حرف بیشتری نداریم بزنیم. خانم کلینتون مدیر کمپینش را همراهی نمی‌کرد و در هتل مانده بود.

10:27 مدیر کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون به سوی محلی که برای برگزاری "جشن پیروزی" خانم کلینتون تدارک دیده شده بود رفته است. اما هیلاری کلینتون او را همراهی نمی‌کند. مدیر کمپین خانم کلینتون نگفته که او چه زمانی سخنرانی خواهد کرد.

10:29 خبرنگار نیویورک تایمز می‌گوید دونالد ترامپ به سوی مقر جشن پیروزی حرکت کرده است

سی ان ان لحظاتی پیش خبر داد: ترامپ با کسب بیش از 270 الکترال کالج، چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا شد.

کلینتون:
۲۱۸ رأی الکترال

ترامپ:
۲۷۴ رأی الکترال

ترامپ
آخرین به روزرسانی گاردین از نتیجه انتخابات

10:09 تبریک رهبر راست افراطی فرانسه به ترامپ

اگرچه هنوز نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روشن نشده است، مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه، حزب راست افراطی این کشور، به دونالد ترامپ به عنوان "رئیس جمهور جدید ایالات متحده" و همچنین به مردم آمریکا تبریک گفته است.


09:29 - پیشتازی ترامپ در پنسیلوانیا
ترامپ در حالی پیشتاز است که ۹۵% آرا در این ایالت شمارش شده است. این ایالت ۲۰ رأی دارد و اگر ترامپ آنرا ببرد، رئیس‌جمهور می‌شود.


09:22 - آخرین آمار مربوط به ایالت میشیگان: ترامپ پیشتاز است.


09:15 - آخرین نتایج رسمی تا این لحظه: ترامپ: 244 در برابر کلینتون: 215



09:13 - احتمال دخالت ژاپن در بازار ارز
یک مقام بانکی ژاپن گفته است که در حال مشورت با وزیر دارایی این کشور در باره وضعیت آشفته بازار است. نتایج انتخابات آمریکا باعث تقویت ارزش ین در برابر دلار آمریکا شده است که روی صادرات و همچنین ارزش بدهی های آمریکا به ژاپن میتواند تاثیر بگذارد.


09:09 - دونالد ترامپ از برج ترامپ به سوی هتل هیلتون در نیویورک حرکت کرده. قرار است "نطق پیروزی" او در این محل انجام شود.


09:07 - حامیان ترامپ می‌دهند: «زندانی اش کنید، زندانی اش کنید.» منظور آنها هیلاری کلینتون است.


09:06 - کلینتون در نوادا پیروز شد
او در نیوهمپشایر هم پیش است؛ اگر میشیگان را واگذار کند ریاست جمهوری را به ترامپ واگذار خواهد کرد


09:02 - توئیت ایندیپندنت (لحظاتی قبل): ترامپ تقریبا رئیس جمهور بعدی آمریکا است.


‎08:54 - فاصله خیلی اندک كلينتون و ترامپ در ایالت سرنوشت ساز نيوهمشاير


08:46 - الجزیره: ترامپ در شمارش آرای ایالت های میشیگان و اریزونا و نیوهمشایر پیشتاز است. ترامپ به احتمال زیاد پیروز انتخابات است


08:38 - رای به کاندیداهای دو حزب دیگر به ضرر کلینتون تمام شد؟
طبق گزارش‌ها، ترامپ ایالت کلیدی فلوریدا را با 130 هزار رای برده است. رای کاندیداهای احزاب سبز و لیبرتارین در این ایالت روی هم 260 هزار رای بوده. نمی توان به قطعیت گفت اگر جیل استاین (حزب سبز) و گری جانسون (لیبرتارین) در این رای گیری حضور نداشتند، رای آنها به سبد کلینتون اضافه می شد. اما احتمالا برخی رای دهندگان به این دو که رای خود را رای اعتراضی می خواندند ممکن است در مورد انتخاب خود دچار تردید شوند که البته دیگر اثری ندارد.


08:22 - پیروزی ترامپ در جورجیا
طبق برآورد ای‌بی‌سی دونالد ترامپ در ایالت جورجیا به پیروزی رسیده است


08:20 - فیل اسکات جمهوری‌خواه به عنوان فرماندار ایالت ورمونت انتخاب شده است. ورمونت ایالتی است که برنی سندرز از آن به سنا رفته است.


08:19 - با رای مردم، استفاده از ماری جوانا در کالیفرنیا آزاد شد.


08:13 - خبر فوریپیروزی ترامپ در آیووا
شبکه ای‌بی‌سی برآورد می‌کند که دونالد ترامپ در ایالت آیووا هم پیروز شده است.


08:11 - پیروزی کلینتون در واشنگتن
بنا به برآورد ای‌بی‌سی کلینتون در واشنگتن به پیروزی می‌رسد.


08:10 - کلینتون تنها در یک صورت به پیروزی می رسد
هیلاری کلینتون در صورتی که در پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین پیروز شود می‌تواند وارد کاخ سفید شود


08:06 - آخرین نتایج انتخابات آمریکا: ترامپ به کاخ سفید نزدیک شده




08:03 - پیروزی ترامپ در یوتا
بنا به برآورد ای‌بی‌سی ترامپ در یوتا پیروز می‌شود. این ایالت پایگاه قوی جمهوری‌خواهان بود.


08:00 - میمون چینی پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده بود
نشریه چینی 'شانگ‌هایست' با انتشار عکسی از یک پیش‌بینی عجیب نوشته یک میمون خیلی معروف در این کشور که لقب "شاه شاهان" را به خود اختصاص داده پیروزی دونالد ترامپ را پیش‌بینی کرده. این میمون معروف چند ماه پیش قهرمانی پرتغال در جام ملت های اروپا را به درستی پیش بینی کرده بود.




07:58 - تصویری که گویای کمپین کلینتون است:





07:54 - ترامپ فلوريدا را هم برد
پایان رأی گیری در همه ایالتهای آمریکا به غیر از آلاسکا




07:52 - شوكي فراتر از برگزيت
ارزش دلار در برابر ارزهاي خارجي با اعلام برتري ترامپ در فلوريدا سقوط كرد / گاردین



07:50 - پیروزی کلینتون در اورگون
شبکه ای‌بی‌سی برآورد می‌کند که هیلاری کلینتون در ایالت اورگون پیروز می‌شود. این ایالت متمایل به دموکرات‌ها محسوب می‌شده و رقابت آن حساس نبوده است.



07:44 - پیروزی ترامپ در ایالت حساس کارولینای شمالی
شبکه ای‌بی‌سی برآورد می‌کند که ترامپ ١٥ رای کالج انتخاباتی در ایالت کلیدی کارولینای شمالی را می‌برد.





07:42 - توییت دقایقی پیش هیلاری کلینتون




07:39 - سقوط ارزش دلار همچنان ادامه دارد
خبرگزاری فرانسه می‌گوید شاخص بازار سهام در هند ٦ درصد افت کرده است. اقبال بالای دونالد ترامپ نسبت به تصورات قبلی باعث نا اطمینانی در بازارهای مالی شده است.


07:35 - پیشتازی ترامپ در میشیگان
تاکنون 50.9 درصد از آرا شمرده شده و ترامپ از آرای بیشتری برخوردار است.


07:32 - ٥٥ الكترال كاليفرنيا براي كلينتون
فاصله دو کاندیدا کمتر شد. تنها شانس کلینتون پیروزی در میشیگان است.




07:29 - برآورد خبرگزاری آسوشیتدپرس این است که آقای ترامپ در ایالت کلیدی فلوریدا پیروز شده است. بدین ترتیب، ترامپ 231 رأی الکترال را پس از پیروزی در فلوریدا به دست خواهد آورد.


07:25- آخرین وضعیت آرا






07:22 - پیروزی در ایالت کلیدی کلرادو برای کلینتون
شبکه ای‌بی‌سی برآورد می‌کند که ١٣ رای کالج انتخاباتی ایالت کلیدی کلرادو به هیلاری کلینتون می‌رسد.


07:20 - خوشحالی برای طرفداران ترامپ و شوک برای طرفداران کلینتون






07:16 - ویسکانسن و میشیگان؛ 'شکاف عمیق' در دیوار دموکرات‌ها
نتایج شمارش آرا در دو ایالت شمالی ویسکانسن و میشیگان همچنان به نفع دونالد ترامپ پیش می‌رود. این دو ایالت که بخشی از "دیوار شمالی دموکرات‌ها" محسوب می شدند، در دور مقدماتی هم برنی سندرز را بر هیلاری کلینتون ترجیح داده بودند اما حالا باید دید، با ادامه شیب شمارش آرا، یکبار دیگر به کلینتون نه خواهند گفت و یا این که با ورود آرای شهرای بزرگ به جمع نهایی، دیوار آبی بدون شکاف باقی می‌ماند


07:15 - پیروزی در ایالت حساس ویرجینیا برای کلینتون
شبکه ای‌بی‌سی برآورد می‌کند که هیلاری کلینتون ١٣ رای کالج انتخاباتی در ایالت حساس ویرجینیا را به دست می‌آورد. ویرجینیا اولین ایالت کلیدی است که کلینتون در آن پیروز می‌شود.


07:12 - تازه ترين نتايج: بر اساس جديدترين آمار، ترامپ تاکنون 169 راي الکترال را از آن خود کرده است و شمار آراي الکترال کلينتون 131 راي است. نیویورک‌تایمز شانس پیروزی ترامپ را به 91% افزایش داد. هنوز احتمال تغییر اوضاع به نفع کلینتون وجود دارد.


07:11 - شاخص بازار سهام هنگ کنگ ٣ درصد سقوط کرده است. شاخص بازار سهام توکیو هم ٤ درصد سقوط کرده است. با افزایش نگرانی ها دربارۀ پبروزی ترامپ، ارزش یورو و ین در برابر دلار افزایش یافت.


07:10 - کلینتون در ویرجینیا پیش افتاده است
با نزدیک شدن به نتایج نهایی شمارش آرا در شهرهای بزرگ ویرجینیا، هیلاری کلینتون از دونالد ترامپ جول افتاده است و فعلا با نسبت 48 به 46 درصد جلوست.




07:08 - ستاد کلینتون: 'خوشبینیم'
یکی از مشاوران ارشد هیلاری کلینتون به وال استریت ژورنال گفته به شیب شمارش آرا خوش‌بین است و تصور می‌کند در پنسیلوانیا و میشیگان نتیجه به نفع خانم کلینتون تمام خواهد شد و در نیوهمپشایر هم او امیدوار است تا نامزد دموکرات‌ها برنده شود. مشاور ارشد خانم کلینتون به وال استریت ژورنال گفته اگر این پیش‌بینی‌ها به واقعیت تبدیل شود جمع کالج‌های انتخاباتی هیلاری کلینتون با احتساب ایالت‌های بزرگی چون کالیفرنیا و نیویرک و سایر ایالت‌های "تضمین شده" برای دموکرات‌ها، او به عدد 270 خواهد رسید.



07:06 - آخرین وضعیت آرای الکترال


07:03 - پیروزی کلینتون در نیومکزیکو
شبکه ای‌بی‌سی برآورد می‌کند که هیلاری کلینتون آرای کالج انتخاباتی ایالت نیومکزیکو را به خود اختصاص می‌دهد. نیومکزیکو پیشتر ایالتی کلیدی در رقابت‌ها بود و رفتار ثابتی نداشت، اما به مرور رفتار انتخاباتی آن به سمت دموکرات‌ها چرخیده و در این انتخابات تصور می‌شد که به کلینتون رای دهد.

07:02 - پیروزی ترامپ در ایالت حساس اوهایو
شبکه ای‌بی‌سی برآورد می‌کند که دونالد ترامپ در ایالت حساس اوهایو پیروز خواهد شد و ١٨ رای کالج انتخاباتی آن را به خود اختصاص می‌دهد.


06:53 - فاجعه‌ای بزرگتر از یازده سپتامبر برای آمریکا
شاخص سهام«داو جونز»در روز ۱۱ سپتامبر ۵۴۰واحد سقوط کرد.این شاخص امروز باقوت گرفتن احتمال پیروزی ترامپ، بیش از ۶۰۰واحد پائین آمده است.




06:53 - آخرین وضعیت آرای مردمی ترامپ و کلینتون




06:52 - چین: آمریکا یک دموکراسی بیمار است
روزنامه‌های چینی در سرمقاله‌های خود در باره انتخابات آمریکا اظهارنظر کرده و با دیدی انتقادی به آن نگریسته‌اند. روزنامه مردم چین انتخابات آمریکا را "پر هرج و مرج" خوانده و گفته این انتخابات نشان داد که آمریکا یک "دموکراسی بیمار" است. روزنامه گلوبال تایمز هم گفته توانایی آمریکا برای پیش بردن اهداف ژئوپولتیکی خود تقریبا به پایان خود رسیده است و جهان دیگر نباید آمریکا را جدی بگیرد.


06:50 - سقوط بازار سهام در آمریکا
چند شاخص معاملات بازار آتی سهام در آمریکا تا 3 درصد افت کرده‌اند. در چند ساعت اخیر تحلیلگران انتخاباتی برآوردهای خود از بخت پیروزی دونالد ترامپ را تغییر داده‌اند و می‌گویند او از شانس بیشتری نسبت به تصورهای قبلی برخوردار است.


06:40 - ترامپ در میسوری هم پیروز شد
حالا او 150 به 109 از کلینتون پیش است. با افزایش احتمال انتخاب شدن ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا قیمت نفت 2% کاهش یافت. بازار بورس آمریکا هم با کاهش ارزش مواجه شد.





06:40 - پیروزی ترامپ در مونتانا
برآورد شبکه ای‌بی‌سی حاکی از پیروزی دونالد ترامپ در ایالت مونتانا است. این ایالت به جز یک بار رای به بیل کلینتون، در حدود نیم قرن اخیر همواره به جمهوری خواهان رای داده است. مونتانا جزو ایالت‌های حساس نبود و تصور می‌شد به ترامپ رای بدهد. در حالی که تحلیلگران بخت دونالد ترامپ برای پیروزی را نسبت به برآوردهای قبلیشان بیشتر می‌دانند، هنوز برآوردی از ایالت‌های حساس چون فلوریدا، پنسیلوانیا، ویرجینیا، اوهایو و کارولینای شمالی اعلام نشده و تکلیف بیشتر از نیمی از آرای کالج انتخاباتی هنوز روشن نشده است.


06:36 - کلینتون در ویرجینیا پیروز شد
با این پیروزی آرای الکترال کلینتون به 122 رسید.



06:34 - سقوط ارزش پزوی مکزیک همزمان با افزایش آرای الکترال ترامپ




06:32 - الگوی برگزیت در حال تکرار است؟
وقتی به نتیجه شمارش آرا در ایالت بسیار حساسی چون ویرجینیا نگاه می‌کنید، کلینتون در شهرها جلو است و ترامپ در شهرستان‌ها. هنوز شمارش نهایی در شهرهای پرجمعیت ویرجینیا به پایان نرسیده اما در بسیاری از شهرستان‌های کوچک شمارش رو به اتمام است اما همین الگو و نقشه فعلی هم می تواند هراس دموکرات‌ها از تکرار نتایج غیرقابل پیش‌بینی رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، برگزیت، داشتند را دو چندان کند.


06:28 - مایک پنس، ملانیا، ایوانکا و دیگران در حال تماشای نتایج انتخابات به همراه دونالد ترامپ - هم اکنون






06:26 - نیویورک تایمز شانس ترامپ را برای پیروزی در انتخابات به 53% افزایش داد.


06:20 - ترامپ پس از شمارش ۹۴٪ آرا همچنان در ایالت سرنوشت ساز فلوریدا پیشتاز است.



06:18 - پل رایان کرسی خود در مجلس نمایندگان را حفظ می‌کند
به گزارش آسوشیتدپرس پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، کرسی خود از ایالت ویسکانسین را حفظ می‌کند.


06:14 - آخرین وضعیت آرای الکترال





06:10 - پس از اعلام نتایج نیمی از ایالت های آمریکا (26 ایالت) ترامپ پیشتاز است.


06:08 - پیروزی ترامپ در لوییزیانا
شبکه ای‌بی‌سی برآورد می‌کند که آرای کالج انتخاباتی ایالت لوییزیانا به دونالد ترامپ می‌رسد. این ایالت در چهار انتخابات اخیر به جمهوری‌خواهان رای داده ولی پیش از آن به بیل کلینتون رای داده بود. در این دوره تصور می‌شد ترامپ در لوییزیانا رای بیاورد و رقابت در آن حساس نبود.


06:06 - بر اساس آخرين آمار، حزب دموکرات تاکنون39 کرسي سنا و حزب جمهوري خواه نيز 41 کرسي سناي آمريکا را به خود اختصاص داده است.


06:05 - بر اساس آخرين آمار، حزب دموکرات تاکنون 70 کرسي مجلس نمايندگان و حزب جمهوري خواه نيز 103 کرسي مجلس نمايندگان آمريکا را از آن خود کرد.


05:54 - آخرین وضعیت آرای ایالتی بر اساس شمارش CNN



05:46 - یروزی ترامپ در ایالت سابق کلینتون‌ها
دونالد ترامپ در ایالت آرکانزا به پیروزی رسید. زندگی سیاسی کلینتون‌ها از این ایالت اوج گرفت و بیل کلینتون فرماندار آن بود. البته این ایالت در سال‌های اخیر به نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری رای داده است و در این انتختابات هم انتظار می‌رفت به ترامپ رای دهد.



05:40 - شش پیروزی دیگر برای ترامپ
شبکه ای‌بی‌سی برآورد می‌کند که دونالد ترامپ در ایالت‌های تگزاس، کانزاس، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی و وایومینگ پیروزی شود و همچنین چهار رای کالج انتخاباتی از پنج رای ایالت نبراسکا را به خود اختصاص دهد. همچنین برآورد می‌شود که هیلاری کلینتون در ایالت نیویورک پیروز شود. هیچ یک از این برآوردها با پیش‌بینی‌ها و انتظارات قبلی تفاوتی ندارد و رقابت در این هفت ایالت جزو رقابت‌های حساس نبود.

05:30 - پیروزی ترامپ در دو ایالت
شبکه ای‌بی‌سی برآورد می‌کند که دونالد ترامپ در دو ایالت کارولینای جنوبی و تنسی پیروز شود و به ترتیب ٩ و ١١ رای کالج انتخاباتی آنها را به خود اختصاص دهد. در تیراندازی کالیفرنیا نیز یک نفر کشته شد.


03:24 - اولین نتایج غیررسمی از انتخابات در ایالت‌های کنتاکی و اندیانا اعلام شد. به گفته سی‌ان‌ان ترامپ در این دو ایالت بر هیلاری کلینتون غلبه یافته است. این دو ایالت از جمله "ایالت‌های سرخ" هستند که به طور سنتی آرای جمهوری‌خواهان در آنها بیشتر است.


03:07 - برنی سندرز به کلینتون رای داد
"امیدوارم امروز دونالد ترامپ را شکست دهیم، به سختی شکستش دهیم."




03:01 - گزارشات رسیده حاکی از تعطیلی برخی مراکز اخذ رای در آزوسا, در کالیفرنیا پس از تیراندازی در نواحی اطراف است. در این تیراندازی 4 نفر زخمی شده‌اند.


02:53 - آرای ایندیانا تا این لحظه؛ ترامپ رای بیشتری دارد


02:44 - آرای اولین ایالت اعلام شد
دونالد ترامپ با کسب 79.1 درصد آرای کنتاکی در این ایالت در حال پیروزی است.


02:41 - آرای ایالت کنتاکی تا این لحظه




02:37 - در پی کشف یک بسته مشکوک در یک شعبه رأی‌گیری در فلوریدا، این شعبه تخلیه شده است.


02:28 - نتایج انتخابات کنگره آمریکا
سنا: دموکرات‌ها ۳۷ کرسی | جمهوری‌خواهان ۳۰ کرسی
مجلس نمایندگان: دموکرات‌ها ۹ کرسی | جمهوری‌خواهان: ۲ کرسی


02:17 - امروز همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ۹ ایالت آمریکا در مورد قانونی شدن مصرف ماریجوانا نیز رای می‌دهند. اگر این مسئله در کالیفرنیا رای بیاورد، انقلابی در تاریخ موادمخدر جهان محسوب خواهد شد /BBC


02:08 - هک وبسایت ترامپ
وبسایت دونالد ترامپ امشب مدتی هک شد و مدتی ایموجی مدفوع بالای سایت قرار گرفت. هم اکنون بالای بخشی از وبسایت ترامپ نوشته شده: "کلینتون برنده است."




02:02 - اسپوتنیک: اطراف برج ترامپ در نیویورک به علت بیم از حملات تروریستی شاهد حضور گسترده نیروهای پلیس است و مسیرهای منهی به آن با کامیونهای پر از شن و ماسه مسدود شده اند.


02:00 - سي ان ان: نظرسنجي از راي دهندگان نشان مي دهد هيلاري کلينتون در منهتن پيشتاز است


1:58 - "بوش پسر" رای سفید داده است
خبرنگار سی‌بی‌اس می‌گوید سخنگوی جورج بوش پسر، رئیس جمهور پیشین آمریکا، تایید کرده است که آقای بوش و همسرش رای سفید داده‌اند. جب بوش، برادر جورج، یکی از داوطلبان نامزدی حزب جمهوری‌خواه بود اما موفق نشد نظر جمهوری‌خواهان را جلب کند. چندین چهره شاخص دیگر به جز جورج بوش هم پیش از این از حمایت از نامزد حزبشان، یعنی دونالد ترامپ، خودداری کرده‌اند.


01:56 - پسر ترامپ قانون را نقض کرد
تارنمای «هیل» رسانه کنگره آمریکا، با اشاره به ممنوعیت عکس گرفتن در مراکز رای گیری در ایالت نیویورک، نوشت: «اریک ترامپ، پسر دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری، با انتشار تصویر برگه رای خود در شبکه اجتماعی «توییتر» قانون این ایالت را نقض کرده است. خبر کامل را اینجا بخوانید...


01:52 - گزارش وال استریت ژورنال از اولین نتایج نظرسنجی درون شعب
* اغلب رای‌دهندگان رفتار ترامپ را مناسب ریاست‌جمهوری ندانسته‌اند، اما رفتارهای کلینتون را مناسبت خوانده‌اند.
* اغلب رأی‌دهندگان گفته‌اند نه کلینتون و نه ترامپ، قابل اعتماد و صادق نیستند.
* کمی بیش از نصف رأی‌دهندگان کلینتون را دارای صلاحیت ریاست‌جمهوری دانسته‌اند. اکثریت قاطع آنها ترامپ را فاقد صلاحیت دانسته‌اند.


01:45 - هر دو کاندیدا برای اطلاع یافتن از نتایج اولیه به منهتن می‌روند / CNN

01:38 - یک کیک دونالد ترامپ به داخل برج ترامپ برده می‌شود.




01:12 - اگر آرای کلینتون و ترامپ برابر شود، چه می شود؟
سی ان ان نوشت اگر چه برابر شدن آرای الکترال دو نامزد انتخابات آمریکا بسیار نادر است و تا کنون تنها دو بار رخ داده است اما اگر چنین شود، انتخاب رئیس جمهور به کنگره واگذار می شود. در این حالت، مجلس نمایندگان رئیس جمهور را انتخاب می کند و مجلس سنا معاون او را. اگر در انتخابات سال 2016 آراء برابر شوند، احتمالا دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور و تیم کاین که از سوی کلینتون به عنوان معاون انتخاب شده است، برای منصب معاونت ترامپ انتخاب می شوند.



01:10 - ترامپ خطاب به رای‌دهندگان: مواظب تاکتیک‌های کثیف رسانه‌ها باشید!
دونالد ترامپ با انتشار یادداشتی به شهروندان آمریکایی هشدار داد: وقتی نتایج اولیه نشان‌دهنده پیشتاز بودن کلینتون باشد آن‌ها پیروزی کلینتون را در ایالت مورد نظر اعلام و از رأی‌دهندگان می‌خواهند که دیگر در انتخابات مشارکت نکنند اما وقتی ترامپ در ایالتی پیشتاز باشد این رسانه‌ها با این امید که کلینتون را یاری دهند از رأی‌دهندگان می‌خواهند که هرچه سریعتر پای صندوق‌های رأی بروند.



یک بامداد - پایگاه Slate با همکاری VoteCastr برای نخستین بار دست به پیش‌بینی نتایج نهایی انتخابات بر اساس شرایط فعلی و گزارش‌ها زده است. نتایج شش ایالت کلیدی در پیش‌بینی آن‌ها بدین ترتیب است:




چه کسی رئیس جمهور ایالات متحده خواهد شد؟



00:10 - شکایت ترامپ در نوادا رد شد
یک قاضی در ایالت نوادا شکایت اضطراری دونالد ترامپ را رد کرد که خواهان کنار گذاشتن آرای اخذ شده در رأی‌گیری زودرس در چهار حوزه رأی گیری شده بود. ستاد انتخاباتی آقای ترامپ به این امر اعتراض داشتند که مسئولان محلی شعبه های اخذ رأی را پس از پایان زمان رأی گیری باز نگه داشته بودند تا اسپانیایی تبارهای بیشتری رأی بدهند. مسئولان محلی می گویند که تنها به کسانی اجازه ورود داده شده که در صف حوزه های رأی گیری حضور داشته اند. اسپانیایی تبارها بیشتر به دموکرات ها گرایش دارند و تصور می شود که بیشتر آنها به هیلاری کلینتون رأی دهند.




00:07 - پیش بینی ترامپ: ماجرای انتخابات ممکن است امشب تمام نشود
دونالد ترامپ در پاسخ به سئوال فاکس نیوز که آیا فکر می کند انتخابات امشب تمام شود گفت: "باید ببینم چه می شود... روش قدیمی رأی گیری با کاغذ خوب بود. شمارش آرا خیلی بیشتر طول می کشید، اما یک چیز خوبی داشت که نگران هک شدن سیستم نبودید، نگران مشکلاتی که شاهدش هستیم نبودید".




سه‌شنبه 18 / 08 / 1395

23:49 - نتایج انتخابات در ایالت نیوهمپشایر به نفع ترامپ



23:43 - در حوزه‌های کوچک و بسیار کم‌جمعیت ایالت نیوهمپشایر، نتایج مشخص شده و فعلا ترامپ با اختلاف کمی پیشتاز است.



23:35 - سی ان ان گزارش داده است که در ایالت یوتا و در شهر واشنگتن یک مشکل فنی در تمامی ماشین های رای گیری در هر 37 محل رای گیری این شهر منجر به بروز مشکلاتی در اخذ رای شده است


23:05 - شکایت ترامپ از مسئولان یک حوزه رای‌گیری در ایالت نوادا
دونالد ترامپ از یک مسئول رای‌گیری در ایالت نوادا به دلیل باز نگه داشتن حوزه انتخاباتی پس از اتمام زمان رای‌گیری، شکایت می‌کند. ترامپ مدعی شد که «جو گلوریا» مسئول رای‌گیری یکی از حوزه‌های ایالت نوادا، این حوزه انتخاباتی را دو ساعت بیشتر از زمان مشخص شده برای رای‌گیری، باز نگه داشته است. سخنگوی این حوزه انتخاباتی در پاسخ به اتهام ترامپ، گفت تنها به کسانی که در پایان زمان تعیین شده در صف قرار داشتند، اجازه ورود به حوزه داده شد.

22:50 - دونالد ترامپ جونیور، فرزند کاندیدای حزب جمهوری‌خواه، می‌گوید پدرش به یک شرط نتایج انتخابات را خواهد پذیرفت و آن اینکه انتخابات «قانونی و منصفانه» باشد. وی در گفتگو با MSNBC می‌گوید: «او [پدرش] فقط می‌خواهد شاهد نبردی منصفانه باشد. اگر شکست بخورد ولی هیچ موردی شبهه‌آمیزی وجود نداشته باشد، او بدون شک نتایج انتخابات را خواهد پذیرفت.»





22:42 - هشدار ادوارد اسنودن
ادوارد اسنودن هشدار داده که «هک کردن دستگاه‌های رای گیری کار دشواری نیست.»



22:22 - رهبران زن جهان تمایل به پیروزی هیلاری کلینتون دارند
ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ، و همچنین آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، می‌گویند که پیروزی هیلاری کلینتون الهام بخش زنان جوان خواهد بود. مرکل می‌گوید: «پیروزی او نشان می‌دهد که سیاست متعلق به مردان نیست.»



21:59 - توله سگ‌های سیاسی
گروهی از فعالان سیاسی می‌خواهند روز رأی‌گیری در ایالت‌های آیووا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، نوادا و نیوهمشایر توله سگ به حوزه‌های رأی‌گیری بیاورند که جوانان را به رأی دادن ترغیب کنند. آن‌طور که سایت بیزنس اینسایدر گزارش کرده، این ایده پس از آن طرح شد که اعضای این گروه متوجه شدند در جاهایی که مسئولان صندوق‌ها یا داوطلبانی که در حوزه رأی کار می‌کنند سگ‌شان را با خودشان آورده بودند، نرخ مشارکت بالاتر بوده است. این گروه از تکنولوژی هم برای جذب رأی جوانان استفاده کرده‌اند. این اولین بار است که کسانی که از سال ۲۰۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند می‌توانند رأی بدهند. فعالان سیاسی برای دسترسی به این رأی‌اولی‌ها از بازی‌هایی مثل پوکمون گو و اپلیکیشین‌هایی مثل تیندر کمک گرفته‌اند.




21:30 - دونالد ترامپ هنوز مشخصا نگفته که نتایج آرا را خواهد پذیرفت یا خیر. صبح سه‌شنبه همین سوال از ترامپ پرسیده شد که او پاسخ داد: «اجازه دهید ببینیم چه خواهد شد.»




21:27- اوباما: پیشرفت آمریکا وابسته به برگه‌های رای است
در حالیکه رای‌گیری برای انتخاب رئیس جمهوری آینده آمریکا در این کشور در جریان است، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در حساب توییتر خود گفته است: "امروز، پیشرفت به برگه‌های رای وابسته است. رای دهید و مطمئن شوید دوستان، خانواده و تمامی کسانی که می‌شناسید هم رای دهند."




21:24- اعتراض دو زن نیمه‌برهنه به حضور ترامپ در حوزه رای‌گیری نیویورک
لحظاتی پیش از ورود دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به یکی از حوزه‌های رای گیری در نیویورک، دو زن نیمه برهنه به حضور آقای ترامپ اعتراض کردند. این دو معترض با فریاد از دونالد ترامپ خواستند که به این حوزه رای گیری وارد نشود. پلیس این دو نفر را از حوزه رای گیری خارج کرد.


20:40 - تصویری که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد!




20:38 - حوزه‌های رای گیریِ هاوایی نیز گشوده شدند. در حال حاضر، انتخابات آمریکا در سراسر این کشور یعنی در تمام 50 ایالت آن در حال برگزاری است.


20:31 -پیشتازی نسبی دموکرات‌ها در فلوریدا
آرای ایالت فلوریدا نقشی کلیدی را در این انتخابات بازی خواهد کرد. اگر دونالد ترامپ موفق نشود 29 آرای الکترال این ایالت را بدست آورد، تقریبا فرصت را به رقیبش هیلاری کلینتون واگذار خواهد کرد. آرای انتخابات پیش از زودرس در این ایالت تاکنون به سود کلینتون بوده است. آن‌ها حدودا 87000 رای بیشتر از جمهوری‌خواهان دارند. گفتنی است آرای همین ایالت در انتخابات سال 2000 تعیین کننده ریاست جمهوری بود.

19:51 - چارلی بیکر، فرماندار جمهوری خواه ماساچوست، می‌گوید که به هیچ دو کاندیدا رای نداده است. از نظر او هیچ یک از دو کاندیدا صلاحیت لازم برای ریاست جمهوری را نداشته‌اند.


19:39 - دونالد ترامپ رای خود را به صندوق انداخت
دونالد ترامپ دقایقی پیش به همراه همسرش ملانیا ترامپ وارد حوزه رای گیری در میدتاون منهتنِ نیویورک شد و رای خود را به صندوق انداخت. ترامپ پس از رای دادن گفته است: «خیلی خوب، همه چیز خیلی خوب است؛ فقط می‌شود گفت همه چیز خوب است!»





19:17 - خانم هوپ هیکس: "حال دونالد ترامپ عالی است."
ادم گبت، نویسنده و مجری گاردین در نیویورک، می‌گوید که در برج ترامپ در خیابان پنجم با خانم هوپ هیکس، مشاور مطبوعاتی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، در حال خریده قهوه روبه‌رو شده است. آقای گبت از هیکس پرسیده که اوضاع دونالد ترامپ چطور است؟ او پاسخ داده «عالی است.» سپس به سرعت دور شده تا به سوالات دیگر پاسخ ندهد.




19:11 - نایجل فاراژ: آیا امروز "برگزیت" آمریکاست؟
نایجل فاراژ، رهبر حزب استقلال بریتانیا در حساب توئیتر خود با مشابه سازی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (Brexit) با آنچه در آمریکا در جریان است، پرسیده آیا امروز "برگزیت" آمریکاست؟ او در این باره اظهار امیدواری کرده است. این سیاستمدار بریتانیایی نقش عمده‌ای در پیشبرد "جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا" در جریان فعالیتهای تبلیغاتی رفراندوم بریتانیا در تابستان امسال داشت. آقای فاراژ از دونالد ترامپ حمایت کرده است.


17:50 - تصاویر/ همه فیگورهای چهره ترامپ و هیلاری در طول مبارزات انتخاباتی
تصاویر/ همه فیگورهای چهره ترامپ و هیلاری
تصاویر/ همه فیگورهای چهره ترامپ و هیلاری



17:24 - نگرانی درباره هک شدن آرای انتخاباتی آمریکا
بعضی از کارشناسان امنیتی می‌گویند که خطر هک شدن آرای انتخاباتی در آمریکا باید جدی گرفته شود. هر چند منتقدان آنها گفته‌اند که نگرانی چندانی در این زمینه وجود ندارد. وزارت امنیت داخلی آمریکا آزمایش "سلامت سایبری" را در انتخابات امروز در سراسر این کشور به اجرا گذاشته است. رای گیری در آمریکا از طریق حضور در باجه‌های الکترونیکی انجام می‌شود.


16:45 - هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رای خود را در نیویورک به صندوق انداخت.






16:40 - بیش از نیمی از جمعیت ایالت فلوریدا، که بزرگترین ایالت چرخشی ایالات متحده محسوب می‌شود، رای خود را به صندوق انداخته‌اند. گفتنی است 6.4 میلیون نفر از جمعیت 13 میلیونی این ایالت در انتخابات پیش از موعد شرکت کرده و از این حیث، در رتبه نخست آمریکا قرار گرفته‌اند.

16:16 - از حدود نیم ساعت پیش، حوزه‌های رای گیری در ایالات فلوریدا، دلاوِر، جورجیا، ایلینوی، لوئیزیانا، ماساچوست، مریلیند، میشیگان، میزوری، نیو همپشایر، پنسیلوانیا، رود آیلند، کارولینای جنوبی و بخش‌هایی از تنسی باز شدند. در حال حاضر، رای گیری در 17 ایالت در حال انجام است.




16:02 - دونالد ترامپ می‌گوید شکست به منزله اتلاف زمان، هزینه و پول است
گزارشگر فاکس نیوز از دونالد ترامپ پرسیده که در صورت شکست، آیا افسوس خواهد خورد؟ او در پاسخ گفته که دیگران به او گفته‌اند که یک جنبش سیاسی را آغاز کرده و باید به آن افتخار کند. وی در ادامه گفت: «به نظرم اتلاف زمان، انرژی و پولم بوده است. تا به حال 100 میلیون دلار از جیب خودم برای کمپین خرج کرده‌ام.» این در حالی است که بر اساس اسناد اعلام شده، ترامپ تاکنون 66 میلیون دلار هزینه کرده است.


15:25 - تیم کین وارد حوزه رای گیری شد
گزارشگر فاکس‌نیوز خبر داده که تیم کین، نامزد پیشنهادی هیلاری کلینتون برای معاونت رئیس‌جمهور برای انداختن رای خود در صندوق وارد حوزه رای‌گیری در ریچموند، ویرجینیا شد.

15:22 - رکوردشکنی آمار آرای پیش از موعد در تاریخ آمریکا
آمار افرادی که در انتخابات پیش از موعد آمریکا شرکت کرده‌اند، بیش از هر انتخابات دیگری در تاریخ این کشور بوده است. تاکنون 46.26 میلیون رای پیش از موعد شمرده شده است. البته هنوز آمار آرای پیش از موعد برخی ایالات اعلام نشده؛ بدین ترتیب این آمار احتمالا افزایش چشمگیری خواهد یافت و از میزان 46.22 میلیون رای پیش از موعدِ سال 2012 نیز فاصله گیرد. زمزمه‌هایی مبنی بر آمار 40 درصدی آرای پیش از موعد در انتخابات جاری آمریکا به گوش می‌رسد.


15:09 - انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا رسما آغاز شد

14:57 - کلینتون دو رای الکترال از 270 رای لازم برای پیروزی را از دست داد
شبکه خبری CNN که از حامیان اصلی هیلاری کلینتون است، در گزارشی اعلام کرد تازه‌ترین تحولات عرصه انتخابات نشان می دهد که او نمی تواند نصاب پیروزی را که عدد 270 رأی الکترال است را کسب کند.



14:50 - آغاز رای گیری در ایالت‌های سواحل شرقی آمریکا
صندوقهای رای در بسیاری از ایالتهای سواحل شرقی آمریکا ساعت ۶ صبح به وقت محلی باز شدند. آخرین حوزه‌های انتخاباتی ساعت ۲۳ به وقت محلی بسته خواهند شد. چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا ساعات اولیه بامداد فردا مشخص خواهد شد.


14:45 - پس از تذکر دونالد ترامپ نسبت به صیانت از آرا در سراسر ایالات متحده، وزارت دادگستری این کشور 700 نفر از کارکنان بخش حقوق مدنی خود را به 38 ایالت اعزام کرده تا از آرا - به ویژه آرای اقلیت‌ها - حفاظت شود.

14:23 - نخستین رای‌گیری به سود هیلاری کلینتون رقم خورد
ساکنان روستای کوچک "دیکس‌ویل ناچ" در ایالت نیوهمشایر آمریکا که در نزدیکی مرز این کشور با کانادا قرار دارد، نیمه شب سه شنبه به پای صندوقهای رای رفتند. در این روستا ۸ نفر می‌توانستند در این انتخابات شرکت کنند که همه آنها رای خود را به صندوق انداختند. پس از شمارش آرا، هیلاری کلینتون توانست ۴ رای را از آن خود کند و سهم دونالد ترامپ ۲ رای بود.


  • آقای ترامپ اصرار دارد پیروز خواهد شد
  • خانم کلینتون گفت اگر پیروز شود با دونالد ترامپ تلفنی صحبت خواهد کرد
  • در توییتر، کمپینی #من_رای_میدهم_چون با 437 هزار توییت به راه افتاده که کاربران یکدیگر را دعوت به شرکت در انتخابات می‌کنند. یکی از کاربران فعال در آن برنی سندرز است. متن کامل خبر را اینجا بخوانید


نیت سیلور (Nate Silver)، روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی است. وی هم اکنون سردبیر بلاگ Five ThirtyEight 538 است. پس از این که سیلور موفق شد نتیجه ۴۹ ایالت از ۵۰ ایالت را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ آمریکا درست پیش‌بینی کند، به شهرت رسید. وی در سال ۲۰۰۹ به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد اثر گذار تایم معرفی شد. پیش‌بینی سیلور در این انتخابات "هیلاری کلینتون" است














آخرین نتایج نظرسنجی BBC -- اختلاف آن‌ها به 4 درصد رسیده است








*نظرسنجی دانشگاه مون ماوت (3 تا 6 نوامبر)؛ نظرسنجی فاکس نیوز (3 تا 6 نوامبر)؛ نظرسنجی CBS (2 تا 6 نوامبر)؛ نظرسنجی بلومبرگ (4تا 6 نوامبر)؛ نظرسنجی NBC News و وال استریت ژورنال (3 تا 5 نوامبر)؛ نظرسنجی ABC News و واشنگتن پست (3 تا 6 نوامبر) و نظرسنجی مک‌کلاچی و ماریست (1 تا 3 نوامبر)















دوشنبه 17 / 08 / 1395

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها در حال حاضر - یک روز مانده به انتخابات - به سود کلینتون است. خانم هیلاری کلینتون در حال حاضر در نظرسنجی‌ها 4 تا 5 درصد جلوتر از دونالد ترامپ است. خانم کلینتون حتی در شهر کلیدیِ فلوریدا نیز گوی سبقت را، هر چند اندک، از ترامپ ربوده است. شانس پیروزی دونالد ترامپ در حال حاضر 27 درصد است.
شانس پیروزی دونالد ترامپ در حال حاضر 27 درصد است


در این بین، نتایج نظرسنجی BBC جالب توجه است. در این نظرسنجی، خانم کلینتون تا همین چند روز پیش با 46 درصد در مقایسه با 44 درصد رای ترامپ جلوتر بود، اما اختلاف آن‌ها حالا به یک درصد رسیده است.


آرای کلینتون در نظرسنجی بی بی سی کمی نزول یافته است

در نظرسنجی ABC News و واشنگتن پست نیز هیلاری کلینتون تنها یک درصد جلوتر از ترامپ است. البته نکته مهم در چند هفته اخیر این است که آراء کلینتون در نظرسنجی‌ها سیر نزولی را در پیش گرفته و از عدد 51 درصد به 47 و حتی کمتر رسیده است. بر همین اساس، ممکن است در روز انتخابات این کاهش شدید به ضرر کلینتون تمام شود و همه را شگفت‌زده کند.

مسئله دیگر که موجب نگرانی کمپین هیلاری کلینتون شده نشات گرفته از انتخابات پیش از موعد آمریکاست. افرادی که روز سه‌شنبه نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند، زودتر رای خود را اعلام کرده و بر همین اساس، آراء آفریقایی-آمریکایی‌ها نسبت به چهار سال پیش کاهش یافته است.

البته در برخی ایالات نیز آراء به سود خانم کلینتون چرخیده چرا که تصاویر حاکی از فساد اخلاقی ترامپ پاشنه آشیل او شده است.


هیلاری کلینتون در حال حاضر 130 رای از 538 رای الکترال کالج را به احتمال فراوان کسب کرده، اما پیش‌بینی ما این است که این رقم به 347 رای برسد


بر اساس گزارش روزنامه مورنینگ کال، آرای خانم کلینتون در ایالت پنسیلوانیا - با 20 رای الکترال کالج* - حدود 6 درصد بیشتر از رقیبش است. این در حالی است که آراء ایالت اوهایو - با 18 درصد رای الکترال کالج - حدود 2.7 درصد به سود آقای ترامپ است.

* اما "الکترال کالج" چیست؟
الکترال کالج (Electoral college) یا "مجمع گزینندگان" به رغم پیچیدگی اجرایی، مفهوم ساده‌ای دارد. از نظر تکنیکی، ماجرا از این قرار است که در آمریکا، به جای مردم عادی، یک گروه ۵۳۸ نفره، رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند. این ۵۳۸ نفر بر اساس جمعیت تمام 50 ایالت بین آن‌ها تقسیم شده‌اند. در نهایت کسی رئیس‌جمهور خواهد شد که بتواند بیش از ۵۰ درصد آرای این گروه را به دست بیاورد.

الکترال کالج در حقیقت آخرین مرحله از روند طولانی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا در حقیقت به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود. مردم در روز انتخابات، از یکسو به طور مستقیم به نامزد ریاست جمهوری و معاون وی رای می‌دهند و از سوی دیگر اعضای هیئت‌های انتخاباتی را برمی‌گزینند.



فقط 4 بار در طول 2 قرن گذشته
در طول دو قرن گذشته تا به امروز، فقط 4 بار سابقه داشته که آرای الکترال کالج با آرای مردمی تفاوت داشته باشد که آخرین نمونه آن به سال 2000 برمی‌گردد. ال گور رقابت را از بوش برد، اما به دلیل پیروزی بوش در ایالت‌های پرجمعیت‌تر، و به تبع الکترال کالج بیشتر، او به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد.

به عنوان مثال ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان ۵۳ کرسی دارد زیرا ایالت بزرگی است و جمعیت زیادی دارد. این ایالت همچنین دو نماینده در مجلس سنا دارد که تعدادشان برای تمامی ایالت‌ها برابر است. بدین ترتیب، ایالت کالیفرنیا برای انتخاب رئیس‌جمهور ۵۵ رای خواهد داشت. با همین محاسبه مثلا تگزاس ۳۸ رأی و نیویورک و فلوریدا هر کدام ۲۹ رای دارند.

چه کسی برنده خواهد شد؟
چند ایالت چرخشی در آمریکا، که هیچ یک از دو کاندیدا برتری بر دیگری نداشته، پیروز انتخابات را مشخص خواهند کرد. بر اساس پیش‌بینی‌ها و همچنین نحوه توزیع آرای الکترال کالج، چنین به نظر می‌رسد که خانم کلینتون با 347 رای در برابر 191 رای دونالد ترامپ، پیروز میدان شود. همچنان باید منتظر ماند تا نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شود.


گرچه تعداد الکترال کالج این ایالات مانند ایالات پرجمعیت کالیفرنیا و تگزاس نیست، اما از اهمیت بالایی در روند انتخابات برخوردارند


مقایسه آرای اوباما و کلینتون در نظرسنجی‌های سال 2016 و 2012

این خبر تکمیل می‌شود...

مجموعه‌ای از بهترین تصاویر تاریخ ایران و جهان را اینجا ببینید

۰
نظرات بینندگان
  • احمد ارسالی در

    هرکس درامریکا انتخاب شوددشمن اسلام است یکی ازیکی بدتر لعنت برهردو

    • ناشناس ارسالی در

      مهم انسانیته برادر .

    • ناشناس ارسالی در

      واقا درسته . متاسفم برای اون کسایی که منفی دادن

    • محمد ارسالی در

      ناشناس۰۰:۱۳ منظورت از انسانیت همون کودک کشی در فلسطین و سوریه هست دیگه ؟ خخخ

    • علی ارسالی در

      شاید منظورش کودک کشی تو سوریه باشه؟خخخ

    • ناشناس ارسالی در

      برو خدا شفات بده

  • ناصر ارسالی در

    خدا جای حق نشسته هشت سال احمدی نزاد مارو مسخر می کردن حال یکی از اون بهتر نصیبشون شد

  • امید ارسالی در

    خیلی انسان هستند که به ناموس جان مردم تجاوز میکنند دیده بگشا برادر

  • گمنام ارسالی در

    به امید روزی که کشوری به نام امریکا وجود نداشته باشه

    • شاپور ارسالی در

      اگه کشوری به اسم آمریکا وجود نداشت الان تو خونه ات کامپیوتر نداشتی و مثل غار نشینها زندگی می کردی و یه بیماری ساده تو رو از بین می برد و برق و تلفنی هم وجود نداشت

    • ناشناس ارسالی در

      اشتباهی مثبت دادم گمنام عزیز اگه امریکا نبود خیلی چیزا نبود..

  • مرتضی جلالی ارسالی در

    از اینکه ترامپ رییس جمهور شد ناراحتم ولی هر چند که سگ زرد برادر شغاله

  • حمید ارسالی در

    خدا خیرتان بدهد. در طول شب مدام شما را دنبال میکردم و انصافا هم جلوتر از بقیه کار میکردید و هم دقیق تر. درود بر زحمتتان و شرافت رسانه ای‌تان.

  • مریم ارسالی در

    ترامپ کی از نارمک میره کاخ سفید؟؟؟؟؟

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید