خوراکی‌هایی که باید در آلودگی هوا بخورید

خوراکی‌هایی که باید در آلودگی هوا بخورید

طبق تخمین‌های سازمان بهداشت جهانی سالانه ۷ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان‌شان را از دست می‌دهند.

کد خبر : ۲۹۵۷۰
بازدید : ۲۷۲۹
طبق تخمین‌های سازمان بهداشت جهانی سالانه ۷ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان‌شان را از دست می‌دهند.

اخبار مربوط به مشکلات آلودگی هوا به شکلی روزافزون در حال افزایش هستند؛ و به این ترتیب سعی می‌شود حداقل آگاهی‌تان در مورد تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی شما و عزیزان‌تان افزایش یابد.

آلودگی هوا که روزگاری تنها به عنوان مشکلاتی محدود به کشورهای در حال توسعه تلقی می‌شد، به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده است که دیگر به سختی می‌توان برطرف‌اش کرد. به عنوان مثال، کارگران بارانداز، رانندگان خودروهای سنگین و دیگر کارگرانی که دائما در معرض سطوحی بالا از آلودگی‌های ناشی از سوخت دیزل قرار دارند، بیش‌تر از دیگران به بیماری‌های تنفسی دچار می‌شوند.

چگونه آلودگی هوا باعث بیماری می‌شود؟
وقتی در هوای آلوده نفس می‌کشید، ذرات معلق و دیگر آلاینده‌ها به مخاط نایژه‌ها (برونش) و ریه‌های‌تان نفوذ می‌کنند و سبب التهاب‌شان می‌شوند. همین مسئله به بیماری‌های تنفسی نظیر برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی، سرطان ریه، آسم، خس‌خس سینه، سرفه، و تنگی نفس منجر می‌شود. اگر به بیماری‌های عروقی و تنفسی مبتلا هستید، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا وضع‌تان را وخیم‌تر خواهد کرد. با این‌که استفاده از ماسک‌های باکیفیت می‌تواند تا حدود زیاد از شما در برابر آلودگی ذرات معلق محافظت کند، برای کمک به بدن‌تان در بازیابی از اثرات مخرب و شدید آلودگی هوا می‌توانید اقداماتی دیگر را نیز انجام دهید.

می‌توانید برای محافظت از خود در برابر چنین بیماری‌هایی از خوراکی‌های مناسب استفاده کنید. پژوهش‌ها نشان داده‌اند خوراکی‌های خاص که سرشار از ویتامین C و E هستند، می‌توانند به پاک کردن اندام‌های‌تان، به ویژه مجاری تنفسی، از آلودگی‌ها کمک کنند؛ زیرا این خوراکی‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و خواص ضدالتهابی دارند.

در ادامه فهرست ۵ خوراکی که حتما باید در زمان آلودگی هوا بخورید آمده است:

۱. روغن زیتون
آلفا-توکوفرول یا همان ویتامین E موجود در روغن زیتون می‌تواند عملکرد ریه را بهبود ببخشد. هم‌چنین اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون برای کاهش التهاب بسیار مفید هستند.

خوراکی‌هایی که باید در آلودگی هوا بخورید

بهترین راه مصرف و بهره‌مندی حداکثری از فواید روغن زیتون، استفاده از آن در سالاد است، زیرا قرار گرفتن در معرض گرما در طول پخت و پز می‌تواند ترکیبات شیمیایی‌اش را تغییر دهد و از خواص آن برای سلامتی بکاهد.

۲. تخم کتان
تخم کتان سرشار از فیتواستروژن‌ها و اسیدهای چرب امگا۳ است. فیتواستروژن‌ها خواص آنتی‌اکسیدانی دارند و می‌توانند به کاهش علائم بیماری‌ آسم و دیگر واکنش‌های آلرژیک کمک کنند.

خوراکی‌هایی که باید در آلودگی هوا بخورید

می‌توانید تخم کتان را روزانه در اسموتی‌ها و سالادها یا در غذاهای‌تان استفاده کنید.

۳. آووکادو
گروه پژوهشی زیست‌محیطی وابسته به دانشگاه کینگز لندن در مورد تاثیر ویتامین E بر کاهش اثرات آلودگی هوا بر ریه، مطالعه‌ای به عمل آورد.

خوراکی‌هایی که باید در آلودگی هوا بخورید

این مطالعه به کاهش سطح ویتامین E در افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی از قبیل آسم پی برد؛ از این رو، پژوهشگران نتیجه گرفتند مصرف خوراکی‌هایی نظیر آووکادو و اسفناج، که سرشار از ویتامین E هستند، می‌تواند با اثرات برخی انواع آلودگی‌های ذرات معلق مقابله کند.

۴. بروکلی
بروکلی هم یکی دیگر از مقوی ترین و بهترین های این فهرست (۵ خوراکی که حتما باید در زمان آلودگی هوا بخورید) است که یادتان باشد حتما در برنامه غذایی تان بگنجانید.

خوراکی‌هایی که باید در آلودگی هوا بخورید

مطالعه‌ی بالینی ۱۲ هفته‌ای که توسط دانشکده‌ی بهداشت عمومی بلومبرگ دانشگاه جانز هاپکینز در استان جیانگسوی چین به عمل آمد، نشان داد آدم‌هایی که در رژیم غذایی‌شان از بروکلی استفاده می‌کنند، سموم مربوط به ازون و آلودگی‌های ذرات معلق را دفع می‌کنند. این خاصیت دفع سموم به دلیل حضور ترکیبی ضد سرطانی به نام سولفورافان در بروکلی است.

پژوهشگران برای رسیدن به این نتیجه، به برخی شرکت‌کنندگان نوشیدنی دادند که شامل آب، آب لیمو، آناناس و پودر جوانه‌ی بروکلی بود. به گروه کنترل نیز همان نوشیدنی، ولی بدون پودر جوانه‌ی بروکلی داده شد. شرکت‌کنندگانی که نوشیدنی حاوی بروکلی مصرف کرده بودند نسبت به گروه کنترل، به میزانی بیش‌تر ماده‌ی سرطان‌زای مشهور به بنزن و ماده‌ی محرک ریه به نام اکرولین دفع کردند.

علاوه بر بروکلی، انواع دیگر کلم‌ها نیز خطر بیماری‌های دژنراتیو به ویژه سرطان را کاهش می دهند.

۵. گوجه‌فرنگی
هم‌چنین در رژیم غذایی‌تان باید به میزان زیاد از گوجه‌فرنگی تازه استفاده کنید، زیرا حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام لیکوپن است که از بدن‌تان در مقابل بیماری‌های تنفسی محافظت می‌کند.

خوراکی‌هایی که باید در آلودگی هوا بخورید

چرا برای مقابله با آلودگی هوا باید از خوراکی‌ها استفاده کرد؟

همیشه برای آن‌که لاغر و سالم بمانید از خوراکی‌های سالم در رژیم غذایی‌تان استفاده می‌کنید. ولی آیا می‌دانستید آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها می‌توانند به راحتیِ تنفس‌تان نیز کمک کنند؟

استفاده از خوراکی‌ها برای جلوگیری از آثار مخرب آلودگی هوا نه تنها راهی آسان و مطمئن است، بلکه بسیار با صرفه نیز هست. هم‌زمان با این‌که دولت‌ها و گروه‌های حمایت از محیط زیست در حال ایفای نقش‌شان در کنترل آلودگی هوا هستند، شما نیز می‌توانید با مصرف خوراکی‌های مناسب، بدن‌تان را برای بازیابی از آثار مخرب آلودگی‌ هوا آماده کنید.

به علاوه، سالادی حاوی آووکادو، بروکلی، گوجه‌فرنگی، تخم ‌کتان و روغن زیتون می‌تواند برای‌تان در حکم یک شام عالی و خوشمزه باشد! در پایان امیدواریم که این فهرست( ۵ خوراکی که حتما باید در زمان آلودگی هوا بخورید) را در برنامه غذایی تان بگنجانید و در این شرایط اضطراری آلودگی هوا از شر بیماری ها و ناراحتی ها در امان باشید.

منبع: کمبریج ماسک
ترجمه: سایت بازده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید