روزتان را بسازید!

چشمان‌تان را باز می‌کنید، بلند می‌شوید، مثل یک ربات به طرف حمام حرکت می‌کنید، لباس می‌پوشید، و خارج می‌شوید. قبول کنید که روال صبح‌گاهی شما همین است. هیچ تعجبی ندارد که شما نهایت توانایی‌تان را به کار نمی‌اندازید. تعجبی ندارد که شما زمان سختی را سپری می‌کنید تا خودتان را جمع و جور کنید و لبخندی تحویل همکاران‌تان بدهید. تعجبی ندارد که شما شاکی هستید از این‌که نمی‌توانید چیزی پیدا ‌کنید که باعث شود روزتان بهتر شود.

کد خبر : ۲۹۸۸۳
بازدید : ۱۳۴۰۸
چشمان‌تان را باز می‌کنید، بلند می‌شوید، مثل یک ربات به طرف حمام حرکت می‌کنید، لباس می‌پوشید، و خارج می‌شوید. قبول کنید که روال صبح‌گاهی شما همین است. هیچ تعجبی ندارد که شما نهایت توانایی‌تان را به کار نمی‌اندازید. تعجبی ندارد که شما زمان سختی را سپری می‌کنید تا خودتان را جمع و جور کنید و لبخندی تحویل همکاران‌تان بدهید. تعجبی ندارد که شما شاکی هستید از این‌که نمی‌توانید چیزی پیدا ‌کنید که باعث شود روزتان بهتر شود.

کم‌کم دست به کار شوید و بکوشید احساس بهتری نسبت به روزتان داشته باشید. در این‌جا فهرست کوتاهی می‌بینید که با انجام آنها می‌توانید روزتان را در همان نخستین ثانیه‌ها، بهتر کنید:

۱. یک یادداشت کوتاه در دفترچه‌ی خاطرات‌تان بنویسید.
آرامش صبح هنگام، و لحظه‌های بی‌صدای قبل از طلوع آفتاب، اغلب منحصر به فردترین لحظات روز هستند. نوشتن چند سطر در دفترچه‌ی خاطرات‌تان، یا تخلیه‌ی ذهن، در آن زمان می‌تواند اثری سحرآمیز داشته باشد. این کار جریانی ایجاد می‌کند که در باقی ساعات روز مانند یک ریسمان قرمز که آگاه و بیدار نگاه‌تان می‌دارد، به گونه‌ای ادامه می‌یابد. آن‌چه می‌نگارید، حتما نباید پیچیده باشد. نگران نباشید، به محض این‌که از خواب بیدار شدید، پنج دقیقه زمان بگذارید و ذهن‌تان را در دفترتان خالی کنید. کار بعد از بیدار شدن به همین اندازه که ساده به نظر می‌رسد، واقعا می‌تواند باعث شود که روز بهتری داشته باشید.

۲. از شر یک چیز بی‌فایده خلاص شوید.
در میان کارهایی که می‌توان در هنگام صبح انجام داد، هیچ چیز بهتر از این نیست. خانه‌تان را، کمدتان را، و ذهن‌تان را از هر چیزی زائدی خالی کنید. دور انداختن یک جسم بی‌فایده حالتی از وضوح و روشنی و احساس مبهم سبک‌تر بودن ایجاد می‌کند. اما آن چیز باید واقعا بی‌فایده باشد، در غیر این صورت نتیجه این خواهد بود که تمام خانه‌تان را دور بریزید.
۳. ۱۰ دقیقه مرقبه کنید.

من نمی‌توانم مزایای مراقبه کردن را آن طور که باید و شاید بیان کنم. ذهن ما، همان قدری که برای درک عالم هستی مفید است، می‌تواند مشکلات زیادی نیز ایجاد کند، اگر مورد بی‌توجهی و بی‌اعتنایی قرار بگیرد. آموختن کنترل ذهن و تبدیل کردن آن به یک خدمتکار وفادار، یکی از عادات مهمی است که می‌توانید ایجاد کنید. این کار را با مراقبه در هنگام صبح انجام بدهید. به این ترتیب روزتان بسیار بهتر و مسیر پیش روی‌تان بی‌دردسرتر خواهد بود.

۴. ورزش کردن واقعا باعث می‌شود روز بهتری داشته باشید.
تصور کنید که بدن‌تان یک باتری بزرگ است که انرژی را نگه می‌دارد. حالا، تصور کنید که چگونه تکان دادن باتری باعث می‌شود که انرژی بیشتری تولید کند. این همان چیزی است که وقتی ورزش می‌کنید رخ می‌دهد. انرژی بیشتری ایجاد می‌کنید و آن را در عضلات خود ذخیره می‌کنید. نیازی به گفتن نیست که با کار بعد از بیدار شدن مغزتان نیز اندورفین می‌سازد و آزاد می‌کند. این انرژی در طول روز به درد شما می‌خورد.

۵. به کسی که عاشق‌اش هستید مشتاقانه بیندیشید.
تصور کنید که فرد محبوب‌تان از خواب بیدار شده و روزش را با لبخندی بر لب شروع می‌کند. این تصویر را مدتی در ذهن خود نگه دارید. فقط فکر کردن به آن شخص روح‌تان را جلا خواهد داد. حتی ممکن است که آن شخص را به طرف شما جلب کند.

۶. از کسی به خاطر چیزی سپاسگزاری کنید.
گفتن کلمه‌ی "سپاس" خیلی دست کم گرفته می‌شود. البته، ممکن است در پیدا کردن فردی که باید از او بلافاصله بعد از بیدار شدن سپاسگزاری کنید مشکل داشته باشید. خود من هم چنین مشکلی داشتم. در این موارد، یک نامه‌ی "سپاسگزاری" بنویسید. لازم نیست که حتما آن را ارسال کنید، تنها واژه‌ها را نوشته و نامه را همان‌جا بگذارید بماند. اگر شما در همان ابتدای روز سپاسگزار باشید، فرصت‌های بیش‌تری را به زندگی‌تان دعوت می‌کنید.

۷. یک کلمه‌ی جدید بیاموزید.
اگر شما در حال یادگیری یک زبان خارجی هستید، این کار بعد از بیدار شدن تاثیر شگرفی دارد. حتی اگر در حال یادگیری هیچ زبانی نیستید، آموختن یک کلمه‌ی جدید به زبان مادری‌تان به طور روزانه می‌تواند سرگرم‌کننده و آرامش‌بخش باشد. ممکن است وسط روز به خودتان بیایید و ببینید که دائما در حال تکرار کردن آن کلمه هستید، یا به به طور اتفاقی در یک مجله و یا در یک مکالمه‌ی خودمانی به آن بربخورید. شما همچنین می‌توانید کلمه‌ای را که می‌خواهید یاد بگیرید در شب قبل انتخاب کنید تا برای روز آینده یک موضوع انتخاب کرده باشید. این روش واقعا تاثیرگذار است.

۸. سه لحظه را از روزی که پیش رو دارید تجسم کنید.
این یک تمرین بسیار قدرتمند است. شما باید لحظاتی که قرار است تجربه کنید را شناسایی و تعریف کنید. این کار می‌تواند بسیار مفید باشد. با این حال، اگر شما همچنین سعی کنید خودتان را در زمان انجام آن‌چه تصمیم به انجام‌اش دارید تجسم کنید، نفوذ بیش‌تری به کل این فرآیند اضافه خواهید کرد. من اغلب خودم را در لحظاتی می‌یابم که با آن‌چه هنگام صبح تجسم کرده بودم تقریبا یکسان است.

۹. کمی پیاده‌روی کنید.
در فضای ساکت و آرام، و هوای تازه‌ی صبح کمی قدم بزنید. بدون هیچ نگرانی، هیچ فشار، و هیچ فکری. در حوالی خانه‌ و محله‌تان قدم بزنید. پیاده‌روی در آرامش صبح می‌تواند زدایشگر باشد. فضای که من با آن پیاده‌روی برای خودم ایجاد می‌کنم بسیار قدرتمند است. حرف من را بپذیرید. این کار بعد از بیدار شدن را برای خودتان امتحان کنید.

۱۰. یک لیوان آب میوه‌ی طبیعی بنوشید.
به جای صبحانه همیشگی‌تان یک لیوان آب میوه‌ی طبیعی بنوشید. این کار "تازگی" بیش‌تری به روال صبح‌گاهی شما می‌دهد و سلامتی شما را بهبود می‌بخشد. این کار را مدتی امتحان کنید تا آب‌میوه‌ای را که بهترین تاثیر را روی شما می‌گذارد، برای خودتان پیدا کنید. پرتقال و سیب ترکیبی خوشمزه را تشکیل می‌دهند. اگر شما واقعا بی‌پروا و جسور هستید، می‌توانید یک لیوان آب میوه‌ی طبیعی را جایگزین قهوه‌ی صبحانه‌تان بکنید.

۱۱. حیوان خانگی یا شریک زندگی‌تان را نوازش کنید.
برخی از مطالعات می‌گویند که ما باید حداقل ۸ آغوش را در طول روز تجربه کنیم تا در سطح عاطفی، عملکرد درستی داشته باشیم. چرا همان ابتدای روز این کار را شروع نکنیم و به عنوان نخستین کار بعد از بیدار شدن همسرمان را در آغوش نگیریم؟ از آن لحظه به بعد، انرژی‌ هر دوی شما در کل روز در هم تنیده می‌شود. اگر همسر ندارید، گربه یا سگ‌تان را نوازش کنید. اگر حیوان خانگی‌تان یک ماهی است، ممکن است بخواهید به آرامی به آن صحبت کنید و انرژی مثبت را منتشر کنید.

۱۲. دوش بگیرید.
بهتر است که با آب سرد دوش بگیرید. شما همچنین می‌توانید با ترکیبی از آب گرم و آب سرد دوش بگیرید، که باعث می‌شود گردش خون‌تان سریع‌تر شود. دوش گرفتن به عنوان نخستین کار در هنگام صبح می‌تواند در بسیاری از فرهنگ‌های غربی یک روش استاندارد باشد، اما در واقع استفاده از آن به عنوان ابزاری برای تازه کردن بدن‌تان، و نه فقط برای تمیز شدن آن، ممکن است چندان رایج نباشد. البته، این مرحله در کنار شماره‌ی ۴ و یا شماره‌ی ۹ از فهرست بالا تکمیل می‌شود. دویدن قبل از دوش گرفتن نیز تاثیر مثبتی دارد.

۱۳. نه چیزی بخوانید و نه اخبار را تماشا کنید.
در طول نیمه‌ی دوم قرن گذشته، رسانه‌ها به شدت تغییر کردند. دیگر کارشان فقط اعلام خبرهای جدید نیست. امروزه، اخبار و رسانه‌ها عدم اطمینان، ترس، و میل به خرید کورکورانه را در آدم‌ها ایجاد می‌کنند. این روزها برنامه‌های خبری چیزی بیش از یک محرک، که دائما برای بالا بردن آمار شنوندگان و بینندگان‌شان تلاش می‌کنند، نیستند. خیلی راحت از آنها دوری کنید. روز شما بدون شنیدن خبرها به مراتب بهتر خواهد بود.

۱۴. لبخند بزنید.
می‌گویند لبخند دومین کاری است که می‌توانید با لب های‌تان انجام دهید، و من هم کاملا موافق هستم. لبخند زدن هنگام صبح نیز باعث می‌شود روزتان با آرامش و نیروی بیش‌تری آغاز شود. مردم لبخند می‌زنند تا نشان بدهند که گشاده‌رو، و آرام هستند و حاضرند تعامل را با شما آغاز کنند. بنابراین، خودتان را در آینه نگاه کنید و لبخند بزنید.این کار بعد از بیدار شدن روحیه شما را تقویت میکند.

منبع: لایف هک
ترجمه: سایت بازده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید