واکنش آملی‌لاریجانی به سخنان روحانی و وزیر کشور

واکنش رییس قوه قضاییه به سخنان رییس جمهور و وزیر کشور درباره احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات

کد خبر : ۳۰۰۴
بازدید : ۱۶۸۴
رییس قوه قضاییه امروز به سخنان رییس جمهور و وزیر کشور درباره نظارت شورای نگهبان در انتخابات مجلس و احراز صلاحیت نامزدها، واکنش نشان داد.

چهارشنبه هفته گذشته رییس جمهور در جمع استانداران و اعضای هیات دولت، گفت: ما جایی را در کشور نداریم که بخواهد افراد صالح و دلسوز را که می‌خواهند با استفاده از تجربیاتشان به کشور خدمت کنند حالا از هر جناحی که باشند رد صلاحیت کند. تمام گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی قانونی مورد احترام هستند. همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأت‌های اجرایی هستند و ما هیأت اجرایی نداریم که یک جناح را تأیید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تأیید صلاحیت نکند. شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم.

روز گذشته هم وزیر کشور در گفتگویی با خبرآنلاین به نحو دیگری سخنان رییس جمهور را بازگو کرد: «اين ايراد هم به هيات هاي اجرايي و هم به هيات هاي نظارت وارد است که به دليل عدم فرصت بررسي صلاحيت ها اعلام مي کردند که صلاحيت برخي نامزدها احراز نشده است. اما کمبود وقت نبايد منجر به عدم احراز صلاحيت افراد شود، چرا که در اسلام اصل بر برائت است. اگر لازم است بايد تعداد کارگروه هاي بررسي کننده صلاحيت نامزدها را افزايش دهيم تا فرصت کافي را براي بررسي صلاحيت در اختيار داشته باشند. از نظر من فرضا اگر فرصت بررسي صلاحيت شما دست نداد، نبايد به شما بگوييم به دليل عدم احراز صلاحيت نمي توانيد در انتخابات نامزد شويد! چرا که اينگونه حق شما ضايع مي شود و ممکن بود در صورت بررسي، صلاحيتتان تاييد شود. براي همين در هيات هاي اجرايي تصميم گرفته ايم که همه امکانات لازم را صرف تحقيقات مورد نياز براي احراز صلاحيت ها کنيم و در واقع همه سعی مان را می کنیم تا در اين دوره از انتخابات «عدم احراز صلاحيت» نداشته باشيم.

امروز اما رییس قوه قضاییه پاسخ هم رییس جمهور را داده است و هم پاسخ وزیر کشور را.

به گزارش میزان؛ آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به برخی فضاسازیها در خصوص وظایف شورای نگهبان اظهار کرد: چرا فضا سازی می کنیم و حرفهای حاشیه ای می زنیم، اینها جدال هایی در کشور راه می اندازد. راه و تفسیر قانون اساسی روشن است، وظیفه شورای نگهبان چگونه است؟ استصوابی یا نه؟ این تفسیر شده و معلوم است.

وی ادامه داد: گاهی حرفهای عوامانه می شنویم، آقایی که هم به دیانت و هم انقلابی بودنش اعتقاد دارم سخنی گفته که فقط از مجاری قانونی چهارگانه می توانیم نظارت کنیم. نظارت در شورای نگهبان از هر کانالی باشد انجام می گیرد. گفتند ما عدم احراز صلاحیت نداریم این چه حرف باطل و غلطی است و برای کسی است که قانون را نمی شناسد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه اصل بر برائت، سخنی عوامانه است، گفت: اگر اینطور نباشد هرکسی در قانون وصفی را می‌آورد. بخشی که نظارت می کند باید احراز کند. اصل بر برائت است،حرفی عوامانه است. در قانون اوصاف را چیده اند و گفته اند که کاندیدا باید این اوصاف را داشته باشند. اگر شورای نگهبان بخواهد صلاحیت ها را تائید کند، باید اوصاف را احراز کند. بنابراین ما عدم احراز صلاحیت هم داریم.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: به دولت خدوم این نکته را تذکر می دهیم که اکنون کشور نیاز به همدلی و تلاش و کار مجاهدانه دارد.

وی با بیان اینکه حاشیه سازی در این زمان از هیچکس پذیرفته نیست، افزود: قوه قضائیه در حد توان به دولت کمک می کند و توصیه ما به دولت این است که کاستی ها و نقایص را بپذیرد و برطرف کند.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: اگر می خواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید مقتدر باشیم. اقتدار با صحبت درست نمی شود. اگر اعتماد مردم جلب شد، قدرتی پدید می آید که هیچ کس نمی تواند آنرا از بین ببرد و کشورهای خارجی هم چشم طمع نخواهند داشت.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: بعد از جریان مذاکرات و توافق صورت گرفته خیلی ها سازهای ناکوکی زدند و بحث ورود به کشور را مطرح کردند. اینها خواب های آشفته ای است که می بینند، از درون کشور کسی نباید به آن ها علامت بدهد. نباید کلمات و سخنانی بگوییم که گویی راهی باز شده است که آن ها بیایند و تغییرات ایجاد کنند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید