حاشیه‌های سفر روحانی به استان همدان

«رئیس جمهور محترم از دیرباز، علاقه و رابطه ای تنگاتنگ با استان همدان دارد، رابطه ای که خودشان در جمع مردم استان به آن اشاره می کند». این جمله را سید محمد شریعتمداری، معاون اجرایی دولت یک شب قبل از سفر حجت الاسلام حسن روحانی به همدان گفت.

کد خبر : ۳۰۸۷
بازدید : ۲۱۵۱
«رئیس جمهور محترم از دیرباز، علاقه و رابطه ای تنگاتنگ با استان همدان دارد، رابطه ای که خودشان در جمع مردم استان به آن اشاره می کند». این جمله را سید محمد شریعتمداری، معاون اجرایی دولت یک شب قبل از سفر حجت الاسلام حسن روحانی به همدان گفت.

اما این نکته ویژه چه بود که رئیس جمهور باید از آن سخن می گفت؟ مردمی که از ساعت 7 صبح به انتظار او ایستاده بودند، تنها لحظاتی بعد از حضور مرد اول دولت، پاسخ شان را شنیدند. او بعد از شروعی هیجان انگیز در ستایش همدان که به جای شعارهای رایج با سوت و تشویق جمعیت ده ها هزار نفری ورزشگاه قدس و خیابان های اطرافش همراه شد؛ از آشنایی دیرینش با همدان سخن گفت. از خرداد ماه 1344 ، 50 سال و 3 ماه قبل. زمانی که حسن روحانی طلبه ای جوان و 18 ساله بوده براي اولین بار برای تبلیغ، عازم تویسرکان شده بود. شهری در حوالی نهاوند و مرکز گردوی ایران. روحانی از آن ايام گفت که تنها دو سال بعد از 15 خرداد 42 «برای اولین بار به عنوان سخنران عازم تویسرکان در همدان شدم و خاطرات شیرین در جمع تان را از 50 سال قبل در یاد دارم . البته نمی خواهم خیلی کام تان را تلخ کنم و بگویم بعد از تنها دوشب، بازداشت شدم.»

این اما تنها گوشه ای از خاطرات مبارزاتی قبل از انقلاب طلبه جوان آن روزها بود. سال بعدش او دوباره به همدان می رود. دوباره همدان و این بار به ملایر در 75 کیلومتری مرکز استان. روحانی اما در کنار این رفت و آمدهایش به عنوان مبلغ دینی و سخنران، در آن سال ها درست در اوج مبارزات قبل از پیروزی انقلاب هم يک بار دیگر مسیرش به همدان افتاده بود. این بار در سال 1356 و زمانی که او حالا دیگر یک مبارز برجسته 30 ساله شده بود. او در جمع مردم استان گفت: «یکی از معروف ترین سخنرانی های مبارزاتی ام را در این سال و این بار در نهاوند انجام دادم.»

«56» سال ویژه ای در سابقه مبارزاتی حسن روحانی است، سالی که او برای اولین بار بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر مبارزات انقلابی مردم ایران، «سید روح الله» را در مراسم رحلت فرزندش سيدمصطفي، «امام خمینی» ناميد تا از آن پس یک ملت، آقا سید روح الله را به نام «امام خمینی» بشناسند.

روحانی با این شروع هیجان انگیز برای جمعیت حاضر در مراسم استقبال، توانست هیجان جمعیت در انتظار را به بالاترین سطح برساند و بعد از این بود که سراغ نکاتی رفت که به نظرش باید در شروع هفته دولت، برای مردم می گفت. سخنانی که بلافاصله داشت به تمام دنیا مخابره می شد. بازخواني «توفيق در مذاکرات هسته ای»، این شاید مهمترین گفتمان دولت بود. جایی که رئیس جمهور بار دیگر از تیم مذاکره کننده تمجید کرد و گفت: «کمتر کشوری در دنیا داشتیم که اسیر این تحریم های ظالمانه شود و بتواند بی آنکه حتی یک روز به یکی از آنها تن دهد، بتواند مرجعی که تحریم ها را بر علیه اش تصویب کرده بود را وادارد که هم تحریم ها را بشکند و هم اینکه حق مسلم هسته ای و غنی سازی اش را نگه دارد.»

روحانی این را گام بلندی خواند که دولت برداشته و نوید روزهای خوشي را در آینده داد. اینکه با برچیده شدن تحریم ها، درحالی که نفت بشکه ای 140 دلاری را به ناچار باید در بازارهای جهانی روی مرز 40 دلار فروخت، بتواند رونق را به اقتصاد برگرداند، چرخ اقتصاد را به حرکت در آورد. سرعت خروج از رکود را تسریع کند و البته با باز شدن مرزهای کشور، بتواند با صنعت توریسم، گردشگرهای بسیاری را به کشور بکشاند. اتفاقی که سبب می شود ارز به کشور بیاید. این اختلاف قیمت ارزی، ریالی هم در صنعت توریسم و هم در تولید، کمک بزرگی به دولت می کند برای جبران همه سال های پرفشار تحریم. حالا قیمت تمام شده تولید در ایران، پایین است و این برگ برنده ای خواهد بود در دست دولت.

او البته در مسائل کلان، گریزی هم داشت به ماجرای اخیر تاکید بر اجرای قانون. گفته های خبرساز هفته قبلش که بازتاب های بسیاری داشت. بحث انتخابات و ماجرای نقش نهادهای مختلف از دولت تا شورای نگهبان. رئیس جمهور خیلی با طمانینه آنچه می خواست را گفت: «افتخار همه ما تعهد به قانون است. امروز نیاز به وحدت داریم. هیچ کس و هیچ نهادی نباید از کلام عمل به قانون، ناراحت شود و همه ما طبق قانون، خود را برای انتخابات آماده می کنیم. دولت، شورای محترم نگهبان، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و ...»

او و این کلید واژه ها: «تعهد به اجرای قانون» ،«نیاز اساسی کشور به وحدت» و تاکيد مجدد بر واژه «شورای محترم نگهبان»، او با تاکید بر اصولش درباره اجرای قانون سعی داشت نشان دهد جنجال های رسانه ای نمی تواند خللی در روابط ارگان های مهم کشور ایجاد کند.

بخش پایانی حرف های رئیس جمهور اما وعده های استانی اش بود. او مثل همه 22 سفر قبلی، از طرح هايي نام برد و زمان دقیق اجرای شان را هم گفت. طرح هایی که شاید تعدادشان مثل وعده های گذشته خیلی زیاد نیست اما حالا مردم استان می دانند آنچه دولت به انجامش متعهد شده، چه زمانی محقق می شوند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید