دیگر برای موجودات فضایی‌ پیغام نفرستید!

دیگر برای موجودات فضایی‌ پیغام نفرستید!

ارسال پیام‌های رادیویی قدرتمند به تمدن‌های احتمالی در سیاره‌های دوردست موجب نگرانی برخی دانشمندان شده است. این دانشمندان معتقدند که این کار می‌تواند سرانجام بدی را برای بشر بر روی این کره خاکی به همراه داشته باشد.

کد خبر : ۳۱۱
بازدید : ۳۷۶۶
فرادید | ارسال پیام‌های رادیویی قدرتمند به تمدن‌های احتمالی در سیاره‌های دوردست موجب نگرانی برخی دانشمندان شده است. این دانشمندان معتقدند که این کار می‌تواند سرانجام بدی را برای بشر بر روی این کره خاکی به همراه داشته باشد.

به گزارش فرادید به نقل از ایندیپندنت، شخصیت‌های پیشتاز در برنامه‌ی 50 ساله‌ی جستجوی هوش فرازمینی (Seti) که از رادیوتلسکوپ‌ برای گوش دادن به سیگنال‌های غیرعادی از فضا استفاده می‌کنند، اکنون برنامه‌ی ارسال پیام به هوش فرازمینی (Meti) را فعال کرده‌اند. جهت ارسال این پیام‌ها در کهکشان به سمت سیاره‌های زمین‌سان است که احتمال وجود حیات در آنجا بیشتر است. این احتمال بر اساس افزایش تعداد «سیاره‌های فراخورشیدی» که تلسکوپ فضاییِ کپلر در خارج از منظومه شمسی شناسایی کرده تعیین می‌شود و «دامنه زندگی» هر ستاره را نیز شامل می‌شود.

فرازمینی‌ها و موج نگرانی کیهان‌شناسان
منتقدان این مسئله می‌گویند که ارسال پیام با اصول اساسی موسسه سِتی در تناقض است. زیرا آن‌ها فقط باید دریافت‌کننده باشند و نه ارسال‌کننده. آن‌ها بیم دارند که ارسال سیگنال و آگاه ساختن بیگانگان از وجود ما در زمین، امکان ضربه دیدن زمینی‌ها از فرازمینی‌های بدنهاد را ممکن می‌سازد. بحث اصلی آن‌ها سر این مسئله است که گروهی که در موسسه ستی در نیم‌قرن گذشته فعالیت می‌کرده‌اند و از دریافت پیام ناامید شده‌اند، قصد دارند تا بدون مشورت با مردم دنیا این برنامه را شروع کنند.

دیوید برین، دانشمند و نویسنده مباحث فضایی، می‌گوید: «یک کادر کوچک از ستاره‌شناسان رادیویی موسسه سِتی، موج نگرانی جهانی نسبت به این اقدام را نادیده گرفته‌اند. آن‌ها خیلی راحت می‌خواهند این قدم گستاخانه و بازگشت‌ناپذیر به فضا را بردارند و حضور ما را در کیهان فریاد بزنند. اگر قرار بود شما فقط خودتان را در خطر می‌انداختید هیچ اشکالی نمی‌شد به آن گرفت، اما حالا که این خطر متوجه کودکان ما و تمام بشریت است نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. آیا مشورت قبل از هرگونه اقدامی، خواسته‌ی بزرگی است؟»

فقط او نیست که نگران این مسئله است. پروفسور استیفن هاوکینگ، کیهان‌شناس دانشگاه کمبریج، در سال 2010 به ما هشدار داد که تا می‌توانیم باید ساکت باشیم. چرا که امکان دارد تمدن‌های بیگانه را به خود جذب کنیم و آن‌ها فناوری لازم برای سفر به زمین را داشته باشند و منابع ما را به استثمار خود دربیاورند. او می‌گوید: «اگر بیگانگان به سراغ ما بیایند، به سرنوشت دوران پس از کریستف کلمب در آمریکا دچار خواهیم شد، که عاقبت خوبی را برای بومی‌های آمریکا به همراه نداشت.»

چند روز پیش، دکتر برین در همایش سالانه انجمن آمریکایی پیشرفت‌های فضایی با سث شوستاک و داگلاس وکوچ، عضو موسسه ستی در کالیفرنیا، دیدار داشت. این دو از طرفداران ارسال پیام به تمدن‌های بیگانه هستند.

دکتر وکوچ گفت: «با اکتشافات اخیر در زمینه سیارات زمین‌سان در دامنه زندگی سیارات دیگر، ما اکنون اهدافی واقعی برای ارسال پیام داریم. برخی می‌گویند به علت احتمال تهاجم بیگانگان ما باید از ارسال پیام‌های قدرتمند خودداری کنیم. اما اگر این نگرش در گذشته وجود داشت، بشر هرگز سراغ کاوش نمی‌رفت و انزواطلب می‌شد تا احتمال خطر را به حداقل برساند.»

فرازمینی‌ها و موج نگرانی کیهان‌شناسان

فاصله‌ی بسیار زیاد در فضا کار را مشکل‌تر می‌کند. اگر در نزدیک‌ترین سامانه‌های ستاره‌ای به ما یعنی «آلفا قِنطورِس» یک تمدن بیگانه وجود داشت، 9 سال زمان می‌برد تا به آنجا پیام ارسال و دریافت کنیم. گفتنی است آلفا قِنطورِس 4.4 سال نوری با ما فاصله دارد.

در مطالعه‌ای که در سال 2009 در موسسه ستی انجام شد، محبوب‌ترین گزینه‌ها برای پیام این موارد هستند:
«ما اهالی سیاره زمین هستیم.»
«شما نسبت به ما بیگانه هستید، اما شما دانش فنی را دارید.»
«سلام و خوش آمدید.»
«لطفا کمک کنید.»
«صلح، عشق و دوستی.»
«ما تنها هستیم و قبل از هر چیز از خشونت درونی خودمان می‌ترسیم.»
«خدا و مذهب در زندگی ما تأثیرگذار است.»
«ما میراث فرهنگی و تمدنی که هر کدام دارند را می‌شناسیم.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید