هر رنگ مخاط بینی چه معنایی دارد؟

هر رنگ مخاط بینی چه معنایی دارد؟

هر حالت مخاط بینی – بدون رنگ، سفید، زرد، قهوه‌ای، قرمز، سبز و خاکستری – چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

کد خبر : ۳۱۲۸۳
بازدید : ۳۰۰۵۸۲
ممکن است این گزارش برای همه مناسب نباشد

فرادید | اسمش را مخاط خشک شده، آب ریزش بینی یا هر چیز چندش آور دیگری که می‌خواهید بگذارید؛ اما آیا می‌دانستید که هر رنگ مخاط بینی علامت خاصی دارد و شما را از وضعیت سلامت جسمانی‌تان مطلع می‌سازد؟

به گزارش فرادید به نقل از هیل داو، شاید برایتان پیش آمده باشد که پزشکان رنگ و نوع مخاط شما را بپرسند. همان موضوع می‌تواند سرنخ این باشد که بیماری‌تان چیزی فراتر از یک سرماخوردگی معمولی نیست و با کمی استراحت حالتان خوب می‌شود.

هر حالت مخاط - بدون رنگ، سفید، زرد، قهوه‌ای، قرمز، سبز و خاکستری - چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

هر رنگ

مخاط بینی چیست؟
مخاط داخل بینی بدن را در برابر ورود میکروب و غبار از راه بینی بیمه می‌کند. مخاط از آب، سلول‌ها، نمک‌ها، ماده بزاقی (گلیکوپروتئین) تشکیل می‌شود. مخاط با توجه به هر اندام بدن، نام‌های متفاوتی مانند خلط سینه، بلغم و مخاط دارد.

هر رنگ

مخاط بدون رنگ
مخاط عادی بدون رنگ، نسبتا ضخیم و چسبناک است که از این حیث بی‌شباهت به چسب نیست. اگر مخاط بینی شما بی‌رنگ باشد، بدان معنا خواهد بود که هیچ عفونت و آلودگی در بدنتان وجود ندارد. مادامی که مخاط بی‌رنگ زیاد در بدن تولید نشود، شما در سلامت کامل هستید. در غیر این صورت، اگر مخاط بی‌رنگ به شکل غیرعادی در بینی تولید می‌شود، پس احتمالا به چیزی آلرژی دارید که باید به پزشک مراجعه کنید.

مخاط سفید
دلیل اصلی مخاط سفید، مصرف بیش از حد لبنیات است. چربی موجود در محصولات لبنی موجب ضخیم‌تر شدن و چسبناک‌تر شدن مخاط شده که تنفس را هم دشوار می‌کند. اگر سرما خورده‌اید و یا عفونت سینوسی دارید، کمتر لبنیات مصرف کنید تا راحت‌تر تنفس کنید. وجود مخاط سفید در بینی به تنهایی امر نگران کننده‌ای نیست.

هر رنگ

زرد
دلیل زنگ زرد مخاط دو چیز است: وجود یک ویروس یا عفونت سینوسی در بدن. رنگ زرد کمرنگ یعنی اینکه بدن دارد با چیزی مثل سرماخوردگی مبارزه می‌کند.

سبز
رنگ سبز حاکی از عفونت قارچی یا باکتریایی است. رنگ سبز در واکنش گلبول‌‎های سفید خون به آلودگی‌ها و التهاب‌ها به وجود می‌آید. زمانی که گلبول‌های سفید نابود شوند، رنگدانه سبز تولید می‌کنند که سرانجام با مخاط ترکیب شده و رنگ سبزی را تولید می‌کند. این رنگ به مرور تیره‌تر می‌شود.

البته ممکن است مخاط داخل مجرای بینی گیر بیفتد و به تدریج باکتری و قارچ در آن بزرگ شود. احتمالا آنتی بیوتیک در چنین شرایطی به کمکتان بیاید. اگر مشکل از یک هفته بیشتر پایدار بود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

آبی
وجود یک باکتری به نام سودوموناس آئروژینوزا می‌تواند رنگ مخاط را آبی کند. این پدیده به ندرت اتفاق می‌افتد اما لازم است به پزشک مراجعه کنید.

هر رنگ

نارنجی، قرمز، قرمز متمایل به قهوه‌ای
خون موجب تغییر رنگ مخاط می‌شود. البته نیازی نیست نگران باشید زیرا می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. اگر در نهایت دیدید که میزان خون زیادی طی چند روز از بدنتان خارج می‌شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

قهوه‌ای
قهوه‌ای یا قهوه‌ای متمایل به قرمز معمولا برای افراد سیگاری است که در آن صورت باید مصرف سیگار را ابتدا کاهش و سپس ترک کرد.

سیاه، خاکستری
زندگی در شهرهای آلوده موجب تغییر رنگ مخاط بینی به سیاه و خاکستری می‌شود. وظیفه مخاط به دام انداختن غبار و ذرات دیگر در بینی و همچنین پیشگیری از ورود آن به بدن است. اگر در نزدیکی شما، حجم زیادی خاکستر، گرد و غبار، دود و مواد معلق دیگر در هوا وجود دارد، بینی سعی می‌کند آن‌ها را به دام بیندازد.

هر رنگ
مخاط بینی

بلغم صبحگاهی
اگر صبح زیاد سرفه می‌کنید و مخاط زیادی از دهانتان خارج می‌شود، احتمال دچار رفلکس اسید معده شده‌اید. در این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های رفع مشکل
چندین روش برای رفع حل این مشکل وجود دارد که در ادامه به برخی اشاره خواهیم کرد.
  • استفاده از اسپری بینی برای مرطوب نگه داشتن آن
  • افزاش مصرف مایعات
  • مصرف غذاهای مغذی حین بیماری؛ فراموش نکنید که بدن برای مبارزه به انرژی نیاز دارد
  • مصرف مایعات گرم
  • مصرف دارو به تجویز پزشک
  • هر چیزی که سرفه می‌کنید را بیرون بیاورید و دوباره نخورید

در آخر فراموش نکنید که رنگ عجیب مخاط بینی در مدت کوتاه مشکل زا نیست. تنها پس از زمانی نگران شوید که رنگ غیرعادی مخاط بینی چند روز ادامه داشته باشد.

منبع: هیل داو
ترجمه: وبسایت فرادید


۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    يه نكته اي بسيار مهم را ميگم ترشح بيني در حقيقت دستشويي مغز هستش گريه كردن دستشويي روح هستش دستشويي رفتن هم كه مال جسمه ديگه البته اين نكته را غير از من كسي نفهميده بود

  • رویا ارسالی در

    سلام خیلی ممنونم واقعا مشکلم حل شد و نگرانیم رو رفع کردید موفق باشید

  • چوص ارسالی در

    عن دماغ

  • محمد ارسالی در

    واقعا مطالب بسیار مفید بودن ممنون

  • محمد ارسالی در

    واقعا مطالب بسیار مفید بودن ممنون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید