با حبوبات رنگی، بیماری‌ها را کمرنگ کنیم

مصرف حبوبات در برخی از بیماری‌ها مفید است و به درمان کمک می‌کند. حبوبات به پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی، دیابت،‌ سرطان روده و کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌کنند.

کد خبر : ۳۱۹۸۴
بازدید : ۳۶۴۶
مصرف حبوبات در برخی از بیماری‌ها مفید است و به درمان کمک می‌کند. حبوبات به پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی، دیابت،‌ سرطان روده و کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌کنند.

به گزارش زندگی آنلاین، در طب چینی معتقدند كه حبوبات به علت خاصیت دیورتیك برای كلیه‌ها مفید هستند.

تصور می‌شود که حبوبات قرمز مثل لپه و لوبیای قرمز بر روی عملكرد قلب و روده كوچك مؤثرند و حبوبات زرد رنگ مثل لپه زرد و دانه سویا به عملكرد طحال، پانكراس و معده كمك می‌كنند.

حبوبات سفید نیز به عملكرد طبیعی ریه و روده بزرگ كمك می‌كنند. حبوبات قهوه‌ای و سیاه نیز برای مثانه و حبوبات سبز مثل نخودسبز برای كبد و مثانه مفید هستند.

نخود نیز مانند لوبیای سویا حاوی فیتونوترینتی به نام ایزوفلاون است كه احتمالا می‌تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

لپه حتی به صورت پخته حاوی مقادیر قابل توجهی فولات است.نخود فرنگی تازه منبع غنی ویتامین C است و ضمنا حاوی مقادیری آهن، كاروتن و ویتامین‌های گروه B است.

از بیماری‌هایی که مصرف حبوبات در آنها توصیه می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

حبوبات و بیماری قلبی
مطالعات گوناگون نشان می‌دهد كه افزودن حبوبات به رژیم غذایی در كاهش سطح كلسترول موثر است و احتمالا این خاصیت مربوط به وجود پروتئین، فیبر و فیتات در این مواد غذایی است.

از این رو رژیم غنی از حبوبات به مبارزه علیه بیماری‌های قلبی عروقی كمك می‌كند.

حبوبات و دیابت
حبوبات به آهستگی هضم می‌شوند و بعد از آنكه در روده كوچك تجزیه شدند بتدریج به صورت گلوكز جذب جریان خون می‌شوند. بنابراین، قند خون را بتدریج افزایش می‌دهند.

این بدان معنا است كه، بعد از مصرف حبوبات، تنها ترشح مقدار كمی انسولین برای حفظ سطح طبیعی قند خون كافی است.

در مورد افراد مبتلا به دیابت وابسته و غیر وابسته به انسولین، گنجاندن حبوبات در رژیم غذایی میتواند به بهبود كنترل قند خون در طولانی مدت كمك كند.

حبوبات و سرطان كولون
فیبر غیرمحلول موجود در حبوبات، در روده كوچك هضم نمی‌شود بلكه وارد روده بزرگ شده و در آنجا تحت تاثیر باكتری‌های روده به اسیدهای چرب كوتاه زنجیر تبدیل می‌شود.

این اسیدهای چرب به تقویت پوشش كولون و محافظت علیه مواد سرطانزا كمك می‌كنند.

به علاوه فیبرهای غیر محلول به حركت سریع مدفوع كمك نموده و در نتیجه مواد سرطانزا فرصت اتصال به دیواره كولون را پیدا نخواهند كرد.
حبوبات و كم خونی ناشی از فقر آهن

مصرف منظم حبوبات مقدار قابل توجهی از كلسیم و آهن مورد نیاز افراد را بویژه در گیاهخواران تامین می‌كند. این مواد معدنی برای حفظ استحكام استخوان‌ها و پیشگیری از آنمی بسیار مهم هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید