کارت پستال‌هایی از کمونیسم

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

«مانیفست حزب کمونیست» اثری سیاسی است که در سال 1848 توسط «كارل ماركس» و «فردريك انگلس» نوشته شد. انتشار این اثر حركت تازه‏‌ای را در نهضت كمونيسم جهاني به وجود آورد و از آن پس به یکی از تاثیرگذارترین حرکت‌های سیاسی دنیا بدل شد.

کد خبر : ۳۲۰۳
بازدید : ۷۳۵۴
فرادید | «مانیفست حزب کمونیست» اثری سیاسی است که در سال 1848 توسط «كارل ماركس» و «فردريك انگلس» نوشته شد. انتشار این اثر حركت تازه‏‌ای را در نهضت كمونيسم جهاني به وجود آورد و از آن پس به یکی از تاثیرگذارترین حرکت‌های سیاسی دنیا بدل شد.

به گزارش فرادید به نقل از سی ان ان، «كمونيسم» جامعه‌اي را ترسیم می‌کند که فاقد طبقه‌های اجتماعی بوده که بر اساس مالکیت اشتراکی بر ابزار تولید فعالیت می‌کند. كمونيسم از واژه لاتين (commons) به معني «اشتراك» گرفته شده و از قديمي‏ترين مكاتب سياسي دنيا به شمار می‌رود.

کمونیسم با تشکیل اتحاد جماهیر شوروی قدرت گرفت و پس از فروپاشی آن نیز بسیار کمرنگ شد. در حال حاضر کشورهایی مانند چین، کره شمالی و کوبا از ساختار کمونیسم تبعیت می‌کنند. در ادامه کارت پستال‌هایی را ببینید که نشان از کمونیسم دارند.

ساختمان‌های وزارت اقتصاد - خیابان کالینین پراسپکت، مسکو
اُوِن هاترلی در کتاب «چشم‌اندازهای کمونیسم» به ِ کتاب‌های اخیر اشاره می‌کند که قصد دارند «چشم‌اندازهای یکپارچه» به جای مانده از فروپاشی شوروی را به تصویر بکشند. اما او قصد دارد این کار را به شکلی دیگر انجام دهد.

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

بلوار پیروزی سوسیالیسم - بخارست، رومانی
بخارست قلب رومانی است و شکوه و عظمتي ستودنی دارد، اما جذابیت‌های آن نیاز به کاوش دارد. کلیساهای ارتدکس و ویلاهای پر زرق ‌و برق در گوشه‌های آرام شهر به زیبایی در کنار هم جمع شده‌اند؛ بخارست شهری زیبا است و کتاب‌های زیادی در این ارتباط منتشر شده است. کتاب «ریچارد پیر» به نام «طلایه دار گمشده» و کتاب «فردریک شاوبین» به نام «عمارات کیهانی کمونیست» دو نمونه از کتاب‌هایی هستند که تلاش کرده‌اند تا تصویر متفاوتی از معماری بخارست ارائه کنند. بخارست پیش‌تر جزو اتحاد جماهیر شوروی بود و در این کتاب‌ها بر روی همین مسئله تمرکز شده است.

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

کاخ علم و فرهنگ - ورشو
هاترلی می‌نویسد: «اکثر این کتاب‌ها یادگارهای یک تمدن ناپدید شده را معرفی می‌کنند.» هاترلی در ادامه می‌گوید که کتب غربی به شکل کنایه‌داری ساختمان‌های به جای مانده از کمونیست‌ها را تحسین می‌کنند. بیست و پنج سال پیش، کمونیست‌ها همچنان یکی از قدرت‌های جهان بودند.

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

کیف، اوکراین
آگاتا پیزیک از دوستان هاترلی است که می‌گوید: «سرزمین شوروی سابق، سرزمین بیگانگان نیست و اکولوژی آن نیز منسوخ نشده است. مردمان عادی در این مناطق زندگی می‌کنند که زندگی آن‌ها در دو مقطع به خطر افتاد: فروپاشی اقتصاد کمونیستی و معرفی کاپیتالیسم.»

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

نمایش دستاوردهای اقتصاد خلق - مسکو
هاترلی در مقاله‌ای برای ژورنال کالورت، در مورد استفاده از کارت پستال این گونه توضیح می‌دهد: «اگر کتاب‌ها این مکان‌ها را به عنوان مکان‌های عادی در قرن 21 معرفی کنند، می‌توان گفت که کارت پستال‌های تصاویر تبلیغاتی را ارائه داده‌اند؛ اما این شکل از تبلیغات و عادی نشان دادن آن‌قدر برای ما عجیب است که به سختی می‌توانیم باور کنیم که این عکس‌ها به نحوی قصد داشتند سیاست و معماری آن‌ها را نشان دهند.»

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

مجتمع تفریحی آلبنا - بلغارستان
هاترلی می‌گوید که اغلب این کارت پستال‌ها را در یک فروشگاه کتاب‌های دست دوم در ورشو پیدا کرده که بر روی بیشتر آن‌ها، پیام‌های مربوط به تعطیلات یا پاسخ مسابقات رادیویی نوشته شده است

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

مجتمع مسکونی جدید «روزانیوکا» - کیف، اوکراین
برخی از این کارت پستال‌ها در نقاط دورتری مانند آکسفورد انگلستان پیدا شده‌اند.

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

یاسترزبیا گورا - لهستان
این کارت پستال‌ها همچنین اطلاعات جالبی در مورد مقاصد محبوب گردشگری داخل اتحاد جماهیر شوروی به ما می‌دهند: سفر از مناطق سرد به ورشو و بلغارستان، سفر به سواحل دریای سیاه، کریمه و قفقاز.

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

بزرگترین مجسمه لنین در اوکراین - خارکوف
هاترلی می‌گوید: «بسیاری از لهستانی‌ها برای تعطیلات هنوز به ارمنستان و شرق اوکراین سفر می‌کنند، ولی دیگر کسی عکس مجسمه لنین را به اعضای خانواده یا دوستانش ارسال نمی‌کند.»

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

تئاتر باله و اپرای ملی - ویلنیوس، پایتخت لیتوانی
به نظرم می‌رسد تعدادی از این کارت پستال‌ها برای مقاصد گردشگری چاپ نشده باشند و به جای آن مجتمع‌های مسکونی، برج‌های مخابراتی و ساختمان‌های عمومی مدرن را نمایش دهند.

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

چشم‌انداز رود ساوا و بلگراد جدید - صربستان
این مجتمع‌های مسکونی انبوه، اغلب اولین جلوه‌ی معماری کمونیستی است که توجه گردشگران خارجیِ شهرهای بوداپست، پراگ، سن پترزبورگ و کراکوف را به خود جلب می‌کند.


کارت پستال‌هایی از کمونیسم
ماریبور، اسلوونی
هاترلی می‌نویسد: «باید سوار اتوبوس یا تاکسی شوید و به آرامی در سطح شهر بچرخید تا گذشته‌ی زیبای آن را ببینید. تضاد قدیم و جدید در شهر مشهود است.»

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

اینترهتل‌های نِوا و باستِی - درسدن، آلمان
نام هتل‌های زنجیره‌ای لوکسِ آلمان شرقی «اینترهتل» بود که تحت کنترل نیروهای استاسی بود. کشورهای غرب اروپا و آمریکایی‌ها معتقد بودند که معماری ساختمان‌های شوروی سرکوب‌گرایانه و وحشیانه بود. معماریِ بتنی ساختمان‌های یکپارچه، همخو و تقلیل دهنده‌ی اینترهتل نیز مطابق همان ذهنیت کشورهای غرب اروپا و آمریکایی‌ها است.

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

لازدینای - ویلنیوس، لیتوانی
هاترلی می‌نویسد: «در نگاه مردم محلی، این معماری کمی پیچیده است. وقتی که به این ساختمان‌های نگاه می‌کنید، ممکن است هر حسی داشته باشید: شاید حس خشونت، شاید هم کمی اندوه، اما نمی‌توان حس نوستالژی آن را کتمان کرد. برخی مخالف این نظر هستند که هنگام ساخت این مکان‌ها، اتفاقی اشتباه روی داده بود.»

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

درسدن، آلمان
کارت پستال‌های نشان می‌دهند که همیشه هم به آن شکل نبود. هاترلی می‌گوید: «طنز خاصی در آن وجود دارد، چرا که "سازه‌های غیرانسانی"... یکی از نتایج سیاست‌های انسانیِ امپراتوری شوروی است: یعنی فراهم کردن مسکن خوب با دادن کمک هزینه، که تقریبا رایگان تمام می‌شد.»

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

ماریبور، اسلوونی
ماریبور دومین شهر بزرگ کشور اسلوونی است. این تصویر از دوران کمونیسم به جای مانده و انبوهی از ساختمان‌ها را نشان می‌دهد.

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

بلوار کارل مارکس آلی - برلین
این کارت پستال‌ها رد پای کمرنگی از دوران کمونیسم را نشان می‌دهند. مکان‌هایی که همگی جزو مناطق عادی محسوب می‌شدند و شاید اگر شما هم به آنجا سفر می‌کردید و یا در نزدیکیِ آن‌ها ساکن می‌شدید، احتمالا در مورد آن مطلبی می‌نوشتید.

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

میدان مایاکوفسکی - مسکو
کتاب اون هارتلی با عنوان «چشم‌اندازهای کمونیسم» (Landscapes of Communism) توسط انتشارات الن لین (Allen Lane) منتشر شده است.

کارت پستال‌هایی از کمونیسم

منبع: CNN
ترجمه: وبسایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    واقعا برام جالب بود. ازتون ممنونم. بازم مطالب مربوط به تاریخ بزارین.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید