تصاویر/ معرکه‌ترین پشت‌بام‌های دنیا

تصاویر/ معرکه‌ترین پشت‌بام‌های دنیا

کتابی جدید درباره فضاهای شهری شگفت‌انگیز بر فراز ساختمان‌ها منتشرشده است. "فیونا مک دونالد" از ده طرح برتر نام‌برده است که به تغییر فضای شهری کمک کرده‌اند.

کد خبر : ۳۲۱۳۰
بازدید : ۱۸۳۸۵
معرکه‌ترین پشت‌بام‌های دنیا

فرادید | کتابی جدید درباره فضاهای شهری شگفت‌انگیز بر فراز ساختمان‌ها منتشرشده است. "فیونا مک دونالد" از ده طرح برتر نام‌برده است که به تغییر فضای شهری کمک کرده‌اند.

1. پشت‌بام موزه هنرهای مدرن، نیویورک،
طراح: کن اسمیت، 2005
"فیلیپ جودیدیو" در کتابش می‌نویسد: "موزه‌های نیویورک از فضای سقف بناها استفاده درست نمی‌کردند. اما این جریان در حال تغییر است: موزه "ویتنی" چندین تراسِ رو به فضای باز دارد و در پشت‌بام موزه هنرهای مدرن، باغ کوچکی قرار دارد. این طرح برای بهتر شدن منظره سقف موزه از ساختمان‌های اطراف انجام شد. اسمیت در این پروژه با الهام از اصول استتار نظامی، از سنگ‌های پلاستیکی، شیشه‌های خردشده و لاستیک بازیافت شده استفاده کرد تا بر فراز خیابان‌ها، یک باغ مصنوعی ایجاد کند.

معرکه‌ترین پشت‌بام‌های دنیا

2. پنت هاوس گازمن، نیویورک
طراح: LOT-EK، 1996
جودیدیو می‌گوید: " پشت‌بام بناها به اصلی‌ترین فضاهای شهری برای توسعه و نوآوری تبدیل‌شده‌اند. جذابیت پشت‌بام‌ها دو برابر است، زیرا از منظره خوبی برخوردارند. اما متأسفانه به این فضاهای ارزشمند بی‌توجهی شده است." اما در این پنت هاوس که زیر سایه ساختمان "امپایر استیت" قرارگرفته، از کانتینر یک کامیون استفاده‌شده است. در این فضای ساده یک اتاق جمع‌وجور زیر یک پاسیو ساخته‌اند که دارای کمد و تخت متحرک است. پنجره‌ها از یخچال و فریزر ساخته‌شده‌اند و یک نردبان فولادی اتاق‌خواب را به اتاق نشیمن متصل می‌کند.

معرکه‌ترین پشت‌بام‌های دنیا

3. Fichtebunker، برلین
طراح: Verde Gartengestaltung، 2008-9
این بنا در سال 1876 به‌عنوان محفظه نگهداری گاز برای فانوس‌های لندن ساخته شد و در دوران جنگ جهانی دوم، به پناهگاهی برای حملات هوایی تبدیل شد. این بنا تنها ساختمان به‌جامانده در سبک خود است.

معرکه‌ترین پشت‌بام‌های دنیا

4. استودیو دیان فون فورستنبرگ، نیویورک
طراح: شرکت معماری WORK، 2005-7
کمیسیون حفاظت از بناهای نیویورک این سقف را به‌عنوان "جدیدترین مدل استفاده بهینه از فضای شهری" معرفی کرد. این فضا تنها یک پنت هاوس نیست. بلکه شامل نمایشگاه و فروشگاه نیز می‌شود. طراحی الماس مانند این فضا و استفاده از آجرکاری مدل ویکتوریا، آن را از دیگر بخش‌های ساختمان کاملاً متمایز کرده است. زمانی که چراغ‌های این سقف در شب روشن می‌شوند، شبیه به فانوس دریاییِ آن منطقه است.

معرکه‌ترین پشت‌بام‌های دنیا

5. سنترال پارک وست، نیویورک
طراح: Gunn Landscape Architecture، 2012-13
این بنا در نزدیکی سنترال پارک در شمال غربی نیویورک قرار دارد. تراس و پشت‌بام این بنا پوشیده از فضای سبز است. این پشت‌بام دارای فضای محفوظ و خصوصی است. جودیدیو دراین‌باره می‌گوید: "شبیه یک مخفی گاه است. بااینکه در شهر قرار دارد، اما نامرئی است." درختان سرسیس بر این فضا سایه افکنده‌اند و از آن در برابر دیدگان بقیه محافظت می‌کنند.

معرکه‌ترین پشت‌بام‌های دنیا

6. CapitaGreen، سنگاپور
طراح: Toyo Ito، 2012-14
جودیدیو می‌گوید: "گیاهان هم در فضاهای اداری و هم ساختمان‌های مسکونی، به‌صرفه جویی در انرژی کمک می‌کنند و همچنین در افراد حس خوبی از زندگی و رفاه ایجاد می‌کنند."این ساختمان 245 متری در سنگاپور، فضای سبز بی‌نظیری دارد که بیش از نیمی از سطح ساختمان را پوشانده است. در فضای پشت‌بام این ساختمان، بیش از 40 نوع درخت و درختچه وجود دارد.

معرکه‌ترین پشت‌بام‌های دنیا

7. Vertical Forest، میلان
طراح: Stefano Boeri، 2008-14
معماران این بنا را این‌گونه توصیف می‌کنند: "برجی برای درختان که انسان‌ها در آن ساکن‌اند... پروژه‌ای برای احیای جنگل شهری." این برج 800 درخت و 5000 درختچه دارد و درمجموع دارای 700 مترمربع فضای سبز است.

معرکه‌ترین پشت‌بام‌های دنیا

8. Hedonistic Rooftop Penthouses، کپنهاگ
طراح: معماران JDS، 2011
در منطقه‌ای پرجمعیت در کپنهاگ، سه پنت هاوس با یکدیگر ادغام‌شده‌اند. معماران JDS نبود فضای حیاط را با آنچه "باغ گمشده" نامیدند، جبران کردند. این فضا دارای زمین‌بازی، فضای سبز، پل معلق و آشپزخانه در فضای باز است.

معرکه‌ترین پشت‌بام‌های دنیا

9. House K، نیشینومیا
طراح: Sou Fujimoto، 2011-12
جودیدیو می‌گوید: "توکیو شهری است که تنها از ارتفاع بالا می‌توان آن را درک کرد. پشت‌بام‌ها کمک می‌کنند هرج‌ومرج ظاهری شهر را بهتر درک کنیم. اکثر افراد تصور می‌کنند به دلیل شهرهای بسیار پرجمعیت ژاپن، پروژه‌های پشت‌بامی جالبی در این کشور وجود داشته باشد. اما حقیقت این است که باغ و فضای سبز خارجی در توکیو بسیار کم است. در منطقه‌ای بین اوزاکا و کوبه، سو فوجیموتو توانسته باغی به مساحت 118 مترمربع بر پشت‌بام خانه‌ای ایجاد کند.

معرکه‌ترین پشت‌بام‌های دنیا

10. Penthouse Gardens، نیویورک
طراح: HM White، 2011-12
این پروژه چشم‌اندازی به وجود آورده که گویا در افق منطقه منهتن شناور است. طرح این پشت بام در سال 2014 جایزه معماری و طراحی آمریکا را از آن خود کرد. این فضا علاوه بر چمن‌های سرسبز، دارای علفزار گیاهان وحشی نیز هست. جودیدیو می‌گوید: "امروزه معماران سعی دارند از هر اینچ فضای شهری استفاده کنند و هرروز تعداد بیشتری از سقف‌های ساختمان‌ها به فضاهای قابل‌استفاده تبدیل می‌شوند."

معرکه‌ترین پشت‌بام‌های دنیا

منبع: BBC
ترجمه: وب‌سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید