بیم‌ها و امیدها در پلاسکو

بیش از 13 ساعت از وقوع حریق در ساختمان پلاسکو و بیش از 7 ساعت از حادثه ریزش ساختمان پلاسکو می‌گذرد و همچنان علیرغم شعله‌ورشدن آتش‌ در میان آوارها عملیات نیروهای امدادی ادامه دارد.

کد خبر : ۳۲۶۹۶
بازدید : ۱۴۲۳
بیش از 13 ساعت از وقوع حریق در ساختمان پلاسکو و بیش از 7 ساعت از حادثه ریزش ساختمان پلاسکو می‌گذرد و همچنان علیرغم شعله‌ورشدن آتش‌ در میان آوارها عملیات نیروهای امدادی ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، گرچه خبر وقوع حریق در ساختمان پلاسکو از همان دقایق نخست مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت اما آنچه که این حادثه را حائز اهمیت و به نوعی به یکی از بی سابقه ترین حوادث پایتخت در 100 سال اخیر بدل کرد. ریزش ناگهانی این ساختمان 54 ساله بود که روزی به عنوان نماد تهران جدید و معماری مدرن در پایتخت ساخته شده بود.

بلافاصله پس از ریزش پلاسکو، تمهیدات انتظامی و امدادی در محل حادثه وارد فاز دیگری شد و حضور دستگاه‌های انتظامی و یگان‌های مختلف این نیرو در محل به شدت افزایش پیدا کرد به طوریکه سردار حسین ساجدی نیا رئیس پلیس پایتخت با حضور در محل ، هماهنگی نیروهای پلیس را بر عهده گرفت.

در پی این حادثه محدودیت‌های ترافیکی در معابر منتهی به چهاراه استانبول اعلام و تا اطلاع ثانوی نیز تمدید شد، به طوریکه همچنان این محدودیت ادامه داشته و اجازه تردد خودروها در خیابان جمهوری حدفاصل حافظ تا سعدی و خیابان فردوسی حدفاصل میدان امام خمینی تا میدان فردوسی داده نمی‌شود.

در همان ساعات اولیه وقوع حادثه علاوه بر دستگاه‌های امدادی و انتظامی که حضور پررنگی در محل داشتند چهره ها و شخصیت‌های مختلف سیاسی و غیرسیاسی نیز راهی چهارراه استانبول تهران شدند تا از نزدیک در جریان روند امدادرسانی به حادثه پلاسکو قرار گیرد. محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید و نفر اول انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران ، حسین فریدون برادر، دستیار و نماینده ویژه رئیس جمهور، شماری از نمایندگان مجلس و شورای شهر از جمله این افراد بودند.

رحمانی فضلی وزیر کشور ، سید حسین هاشمی استاندار تهران، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، امیرمحسن ضیایی رییس جمعیت هلال احمر و همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول دولت تدبیر و امید از جمله مسئولانی بودند که در همان ساعات اولیه وقوع حادثه در محل حاضر شده تا به دستور ویژه رئیس جمهور که برای پیگیری این حادثه صادر کرده بود پاسخ داده باشند.

عملیات جستجو در ساعات بعدی حادثه در حالی ادامه یافت که نیروهای پلیس و ارتش موفق به مهار جمعیت در اطراف ساختمان پلاسکو شده بودند اما شمار زیادی از شهروندان در طول خیابان جمهوری در محدوده خارج از خیابان فردوسی و سعدی تجمع کرده و اصرار داشتند که تحت عنوان شهروند خبرنگار گزارش‌هایی را تهیه کرده و برای برخی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی ارسال کنند موضوعی که برخی از مسئولان نیز نسبت به آن واکنش نشان داده و از شهروندان خواستند تا به جای انجام چنین اقداماتی محل را تخلیه کنند تا امکان حضور دستگاه‌های امدادی تسهیل شود.

همزمان با امدادرسانی آتش‌نشانان، در بخش دیگری از پایتخت، در خیابان وصال نیز ده‌ها تن از شهروندان تهرانی با تجمع در مقابل سازمان انتقال خون خواستار اهدای خون به حادثه دیدگان پلاسکو شده و شماری از آتش‌نشانان لندن نیز که سفارتخانه کشورشان در ایران در مجاورت ساختمان پلاسکو قرار داشت با انتشار توییتی با همکاران خود در ایران ابراز همدردی کرد.

عملیات جستجو دقایقی بعد با ورود سگ‌های زنده یاب و تیم‌های بیشتر ادامه پیدا کرد و همچنان نیز این عملیات ادامه دارد و گروهی از آتش نشانان در حال برش سازه فلزی نمای ساختمان پلاسکو هستند. سازه‌ای که گفته می‌شود بیش از 100 تن وزن دارد.

انتشار شایعات و تکذیب مسئولان
در حالیکه حدود چهار ساعت از ریزش ساختمان پلاسکو می‌گذشت، برخی از کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های مجازی شایعاتی را در خصوص عمدی بودن این حادثه مطرح کردند، همچنین اخبار ضد و نقیضی نیز درباره شمار جان باختگان و علت حادثه منتشر شد که تمامی این موارد در پیگیری خبرنگاران حاضر در محل حادثه از مسئولین تکذیب شد.

امنیتی بودن این حادثه پلاسکو، اعلام آمارهای مختلف از جان باختگان، سرایت آتش به ساختمان‌های مجاور و ... از جمله این شایعات بود که با تکذیب مسئولان مربوطه همراه شد اما موضوع انتشار شایعات و اخبار ضد و نقیض تا آنجا پیش رفت که رئیس پلیس فتای ناجا نیز از برخورد با منتشرکنندگان شایعات با استناد به قانون خبر داد و از شهروندان نیز خواست که اخبار را از مبادی رسمی پیگیری کنند.

با غروب آفتاب سازمان آتش نشانی از پروژکتورهای قدرتمندی برای روشن کردن و نوردهی به محل استفاده کرده و عملیات جستجو ادامه یافت. تا کنون نیز این عملیات ادامه داشته و گفته می‌شود که از طریق ساختمان‌های مجاور، محل‌هایی برای دسترسی به ساختمان ریزش کرده پلاسکو ایجاد شده است.

در حال حاضر آتش نشانان بیش از 20 ایستگاه آتش نشانی با تمام تجهیزات خود در محل حضور داشته و دستگاه‌های امدادی نیز اتوبوس‌آمبولانس‌ها و آمبولانس‌های خود را در محل حادثه مستقر کرده‌اند و شماری از آتش نشانان از صبح امروز در حال عملیات بوده و عملیاتشان نیز همچنان ادامه دارد. این در حالیست که این افراد می‌توانند جای خود را با نیروهای جدیدتر تعویض کنند اما اکثر آنها با توجه به محبوس شدن همکارانشان در زیر آوار حاضر به ترک عملیات و محل نیستند.

دستور ساجدی نیا برای تعامل با خبرنگاران
گرچه در ابتدای وقوع حادثه ناهماهنگی‌هایی در فعالیت‌های خبرنگاران ایجاد شده بود که سردار ساجدی نیا رئیس پلیس پایتخت وی دستور تعامل و همکاری با خبرنگاران را صادر کرده و محلی برای استقرار خبرنگاران پیش بینی شد، در حال حاضر نیز خبرنگاران ایسنا و تسنیم و ... به همراه عکاسان خبری در محل حادثه حضور داشته و مسئولان با حضور در جمع آنان یا گفت‌وگو با آنان آخرین وضعیت حادثه پلاسکو را تشریح می‌کنند.

هم‌اکنون که بیش از 8 ساعت از ریزش ساختمان پلاسکو و بیش از 13 ساعت از آغاز حادثه حریق این ساختمان می‌گذرد عملیات جستجو ادامه دارد و آتش نشانان در کنار دیگر دستگاه‌های امدادی همچون هلال احمر، اورژانس، تیم‌های ستاد بحران و ... عملیات جستجو را ادامه می‌دهند.

در حال حاضر با تدابیر پلیس از تعداد افراد غیر مسئول در این محل کاسته شده و عملیات در حال انجام است.

عملیات جستجو و آواربرداری در حالی در میان آوارهای ساختمان پلاسکو ادامه دارد که همچنان از آمار و سرنوشت شهروندان و آتش نشانان محبوس در زیر آوار ساختمان پلاسکو اخبار دقیقی در دست نیست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید