خروج پیکر دو تن از جانباختگان پلاسکو لحظاتی پیش از زیرآوار

خروج پیکر دو تن از جانباختگان پلاسکو لحظاتی پیش از زیرآوار

تراژدی پلاسکو در حالی به روز هفتم رسید که حدود ۸۰ درصد از آوار ساختمان برداشته و به بیرون منتقل شده است و به نظر می‌رسد اگر مراحل آواربرداری با همین سرعت ادامه داشته باشد این فرآیند تا پایان هفته به اتمام برسد.

کد خبر : ۳۲۷۴۰
بازدید : ۹۳۸۴
فرادید | با توجه به درجه حرارت بسیار بالای زیر آوار تعداد روزهای عملیاتی آتش‌نشانان در ساختمان پلاسکو به عدد هفت رسید اما عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد.

تراژدی پلاسکو در حالی به روز هفتم رسید که حدود ۸۰ درصد از آوار ساختمان برداشته و به بیرون منتقل شده است و به نظر می‌رسد اگر مراحل آواربرداری با همین سرعت ادامه داشته باشد این فرآیند تا پایان هفته به اتمام برسد.

سرمای هوا همچنان در اطراف محل پلاسکو حکمفرماست اما خبری از بارش باران و برف نیست. نیروهای پلیس نیز که از نخستین دقایق وقوع حادثه در محل حضور داشتند، همچنان در محل مستقر بوده و نسبت به تأمین نظم اقدام می‌کنند.

پاساژ کویتی‌ها در مجاورت ساختمان پلاسکو نیز که شماری از کسبه نگران تخریب و آسیب‌دیدگی آن بودند تاکنون آسیبی ندیده و به نظر نمی‌رسد که در روزهای باقی‌مانده از عملیات نیز آسیبی به این ساختمان وارد شود.

کامیون‌های حامل نخاله با سرعت بیشتری از محل کارگاهی خارج شده و آوار پلاسکو را در حالی که بخار زیادی از آن به هوا بلند می‌شود به قطعه‌زمینی در محدوده شوش منتقل می‌کنند تا بار دیگر عملیات جست‌وجو و برای چندمین بار در این منطقه انجام شود.

تاکنون بیش از ۷۵ گاوصندوق از سوی آتش‌نشانان از زیر آوار خارج شده که به گفته جانشین رئیس پلیس پایتخت در گنجینه پلیس آگاهی نگهداری شده و تاکنون نسبت به تحویل گاوصندوق به حدود پنج نفر به مالکان اقدام شده است.

17:44 امین‌زاده، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی تاکید کرد که کسانی که در حادثه پلاسکو بیمه نبودند بیمه می شوند.

17:18 گیل آبادی: ۸ کیسه جسدی که از دل آوار بیرون آمد، امکان دارد متعلق به ۶ نفر باشد زیرا قطعات اجساد به هم‌ریخته بودند و نیازمند انجام آزمایش DNA هستیم. در حال حاضر به دنبال ۵ آتشان می‌گردیم.

16:55: کسانی که در حادثه پلاسکو بیمه نبودند بیمه می شوند

امین‌زاده، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی تاکید کرد که کسانی که در حادثه پلاسکو بیمه نبودند بیمه می شوند.

16:27: پیکر یکی دیگر شهدای آتش‌نشان لحظاتی پیش خارج شد

هفتمین روز از حادثه پلاسکو در حالی سپری شد که لحظاتی پیش پیکر یکی دیگر از شهدای آتش‌نشان از میان آوارها خارج شد.

16:15 هم‌اکنون پیکر نهمین شهید آتش‌نشان از زیر آوار بیرون کشیده شد . با احتساب یک آتش‌نشان که روز اول در بیمارستان به شهادت رسید، تاکنون ۱۰ آتش‌نشان شهید شدند و ۶ نفر زیر آوار هستند.

15:51 شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در جمع خبرنگاران ضمن بیان اینکه تاکنون پیکر هشت آتش نشان و چهار تن از هموطنان در محل پلاسکو کشف شده است از خانواده‌ها خواست تا روبه‌روی کهریزک تجمع نکنند. وی ادامه داد: درجه حرارت زیر آوار بین 300 تا 400 درجه سانتیگراد است و به همین دلیل تنها از طریق آزمایش DNA می‌توان کار تشخیص هویت را انجام داد.

15:21 ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی: شناسایی در ضلع شمال غربی همچنان ادامه دارد؛ ۲ پیکر ساعاتی پیش از زیر آوار بیرون کشیده شد و لحظاتی قبل نیز پیکر ۳ نفر از شهدای آتش‌نشان پیدا شد و در حال انتقال به پزشکی قانونی هستند. نمی‌توانیم به طور قطعیت بگوییم که تمام جان‌باختگان در این نقطه هستند؛ بلکه جاهای دیگر را نیز بررسی می‌کنیم. تا این لحظه پیکر ۸ نفر از شهدای آتش‌نشان پیدا شده و پیکر ۸ نفر دیگر هنوز زیر آوار مانده است.

14:29 ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی: هم‌اکنون ۳ پیکر از زیر آوار بیرون کشیده شد.

کشف تعدادی از جانباختگان پلاسکو/ زمان تشییع آتش‌نشانان به تعویق افتاد

14:26 معاون شهردار تهران گفت: آیت‌الله امامی کاشانی برای اقامه نماز بر پیکر شهدای آتش‌نشان اعلام آمادگی کرده‌اند.

کشف پیکر چهارمین آتش نشان از زیر آوار/ زمان تشییع آتش‌نشانان به تعویق افتاد
شهید آتش‌نشان حامد هوایی دومین شهیدی است که ظهر امروز از زیرآوار پلاسکو بیرون کشیده شد

کشف پیکر چهارمین آتش نشان از زیر آوار/ زمان تشییع آتش‌نشانان به تعویق افتاد
بعد از احراز هویت مشخص شد اولین شهیدی که امروز در آوار پلاسکو پیدا شد، شهید حسین سلطانی آتش‌نشان ایستگاه ۱۱۳ است

14:20 مسعود قادی‌پاشا، رئیس پزشکی قانونی تهران گفت: پیکرها هنوز به دست ما نرسیده‌اند و ما باید بررسی کنیم که جراحت‌ها؛ آسیب‌ها و تغییرات روی اجساد به چه میزان بوده است و اینکه آیا امکان شناسایی از روی ظاهر پیکرها وجود دارد یا آنکه نمونه DNA باید گرفت؟ اگر ما به جواب برسیم آن وقت مراحل تطبیق را باید انجام دهیم و این در شرایطی است که امکان گرفتن نمونه DNA فراهم باشد.

13:45 به دلیل اینکه آتش سوزی در ضلع شمال غربی بوده اکثر آتش نشانان در آن منطقه حضور دارند، احتمال می‌رود پیکر مابقی شهدای آتش نشان نیز در این منطقه باشد. در ساختمان مجاور پلاسکو چند تونل حفر شده و از قسمت‌های مختلف تلاش می‌شود به پیکر شهداء دست یابند. به دلیل دود و آتش زیر آوار، نفس کشیدن برای نیروهای امدادی در ساختمان پلاسکو سخت شده است ولی لحظه‌ای کار متوقف نمی‌شود و با جدیت در حال جستجو هستند.

13:20 عبدالهی معاون اجتماعی شهردار تهران: مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان که قرار بود فردا برگزار شود، کنسل است و ۲، ۳ روز آینده برگزار می‌شود.

نفس کشیدن برای نیروهای امدادی در پلاسکو سخت شده است
به دلیل اینکه آتش سوزی در ضلع شمال غربی بوده و اکثر آتش نشانان در آن منطقه حضور داشتند، احتمال می‌رود پیکر مابقی شهدای آتش نشان نیز در این منطقه باشد. در ساختمان مجاور پلاسکو چند تونل حفر شده و از قسمت‌های مختلف تلاش می‌شود به پیکر شهداء دست یابند. به دلیل دود و آتش زیر آوار، نفس کشیدن برای نیروهای امدادی در ساختمان پلاسکو سخت شده است ولی لحظه‌ای کار متوقف نمی‌شود و با جدیت در حال جستجو هستند.

رسیدگی به پرونده پلاسکو بعد از آواربرداری انجام می‌شود
سردار اشتری، فرمانده ناجا گفت: با توجه به تاکیدات و تدابیر مقام معظم رهبری، رسیدگی کامل به این حادثه و ابعاد مختلف آن به بعد از کامل شدن آواربرداری و مشخص شدن سرانجام محبوسین زیر آوار شروع شده و قطعا تمام علل دخیل در این موضوع به شکل کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و اطلاع‌رسانی می‌شود.

جلسه مشترک سه کمیسیون‌ مجلس برای تکمیل گزارش پلاسکو تشکیل می‌شود
خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: با توجه به اینکه رئیس مجلس به سه کمیسیون اجتماعی، بهداشت و عمران ماموریت بررسی حادثه پلاسکو را داده است، هفته آینده جلسه مشترکی برای جمع بندی گزارش و ارائه آن به هیات رئیسه تشکیل می‌شود تا در صورت موافقت در صحن علنی نیز قرائت شود.

دانشگاه تهران آماده آیین تشییع پیکر آتش‌نشانان شهید پلاسکو
فرزاد هنرور، شهردار ناحیه 2 شهرداری منطقه 6 از آماده‌سازی محوطه دانشگاه تهران و خیابان انقلاب برای تشییع باشکوه پیکر آتش نشانان فداکار که در حادثه ساختمان پلاسکو به مقام رفیع شهادت نائل شدند، خبر داد و گفت: تمام تمهیدات برای برگزاری باشکوه این مراسم صورت گرفته است.

گشایش دفتریادبود قربانیان پلاسکو در هند
دفتر یادبود قربانبان و شهدای حادثه پلاسکو در هند گشایش یافت.

ادای احترام دیپلمات‌ها به قهرمانان پلاسکو در پاکستان
به منظور ادای احترام به شهدا و جان‌باختگان حادثه پلاسکو دفتر یادبودی در سفارت ایران در پاکستان گشوده شد.

استتار محدوده پلاسکو با نیوجرسی و فنس
رییس کمیته عمران شورای شهر تهران از پیشنهاد تغییر نام چهارراه استانبول به شهدای آتش‌نشان خبر داد.

اقبال شاکری با اشاره به بازدید اخیر جمعی از اعضای شورای شهر تهران از محل آوار پلاسکو، گفت: شب گذشته تونلی از ضلع شرقی آوار پلاسکو حفر شد اما پس از مدتی اعلام شد که اجسادی در این تونل حفر شده وجود ندارند.

وی با بیان اینکه با توجه به برداشته شدن حجم عظیمی از آوار قرار است محدوده پلاسکو، نیوجرسی و فنس پوشانده شود، گفت: بامداد امروز با ابوالفضل قناعتی، مرتضی طلایی، اعضای هیات رییسه و مهدی چمران رییس شورای شهر تهران بازدیدی از روند آواربرداری داشتیم که در این بازدید، پیشنهاد شد زمین ساختمان پلاسکو با بنیاد مستضعفان تهاتر شود تا شهرداری بتواند ایستگاهی به نام شهدای آتش‌نشان در این محل بسازد.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران افزود: همچنین پیشنهاداتی مبنی بر تغییر نام چهارراه استانبول به نام شهدای آتش‌نشان مطرح شده است که قطعا این موضوع در کمیته‌های مربوطه شورای شهر بررسی می‌شود.

آغاز ترمیم خیابان و پیاده‌راه جمهوری در محدوده پلاسکو/ بازگشایی خیابان جمهوری از صبح روز شنبه
از صبح امروز عملیات جست‌وجو در محل ادامه دارد اما همزمان با توجه به اینکه بناست در اولین زمان ممکن خیابان جمهوری بازگشایی شود، تعدادی از عوامل شهرداری، در حال ترمیم سطح پیاده‌رو و خیابان جمهوری که طی مراحل آواربرداری و جست‌وجو آسیب دیده بود هستند و به همین دلیل اقدام به سیمان‌کشی و بتن‌کشی در بخشی از این خیابان کرده‌اند .

سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو نیز از بازگشایی خیابان جمهوری از صبح روز شنبه خبر داد و با اشاره به اینکه از ساعاتی دیگر با استفاده از نیوجرسی محل حادثه ساختمان پلاسکو از خیابان جمهوری جدا خواهد شد و به وسیله فنس‌ها جداسازی و ایمن‌سازی انجام خواهد شد، افزود: از صبح روز شنبه خیابان جمهوری به طور کامل بازگشایی خواهد شد.

وی همچنین از انتقال حدود 15 هزار تن انواع آهن‌آلات و آوار از محل ساختمان پلاسکو خبر داد و افزود: امیدواریم آواربرداری حادثه پلاسکو تا صبح فردا به اتمام برسد.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو با اشاره به مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو از صبح فردا و از مقابل دانشگاه تهران، گفت: از مردم درخواست می‌کنم که همانند روزهای گذشته که لطف خود را به نیروهای آتش‌نشانی نشان دادند، با حضور خود در مراسم تشییع پیکر شهدا از ایثار و رشادت آنها قدردانی کنند.





در روز ششم چه گذشت؟

دسته چک یکی از کسبه پلاسکو در میان آوار
تجس در پلاسکو بدون نتیجه/احتمال کشف پیکر مفقودان در ضلع غربی

17:22 مجتبی عبدالهی رییس ستاد تشییع شهدای آتش‌نشان پلاسکو: پیکر مطهر شهدای آتش‌نشان روز پنجشنبه ساعت ۸:۳۰ صبح از مقابل دانشگاه تهران تشییع و به بهشت زهرا منتقل خواهد شد.با بررسی دقیق مشخص شد که ١٥ نفر از آتش‌نشانان در آوار پلاسکو و یک نفر نیز در بیمارستان شهید شده‌اند.
16:22 سردار غلامعلی کریمی جانشین فرمانده انتظامی تهران: پس از نظر آتش نشانی، از روز شنبه هفته آینده کسبه اطراف پاساژ پلاسکو می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. حدود 700 نفر در زمان ریزش ساختمان برای تماشا در محل حضور داشتند. ٧٥ گاوصندوق از پلاسکو کشف شده است که پنج عدد تحویل صاحبانشان شده است. تاکنون 8 خانواده کسبه پلاسکو اعلام مفقودی کردند.
15:30 سردار کریمی، جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: تاکنون هشت خانواده کسبه پلاسکو اعلام مفقودی کرده‌اند. وی ضمن بیان اینکه مشخصات پیکر همه اجساد به غیر از یک نفر شناسایی شده است ادامه داد: تاکنون ٧٥ گاوصندوق از پلاسکو کشف شده است که 5 گاوصندوق تحویل صاحبانشان شد.
14:52 تجس در پلاسکو بدون نتیجه/احتمال کشف پیکر مفقودان در ضلع غربی

مستقر در ساختمان پلاسکو، عملیات آواربردای در روز ششم حادثه پلاسکو همچنان بدون کشف اجساد شهروندان و آتش‌نشانان مفقود شده، ادامه دارد.

بنابر شواهد عینی، ضلع غربی ساختمان پلاسکو که در مجاورت ساختمان پاساژ کویتی‌ها قرار دارد، در حال تخلیه شدن است و آتش‌نشانان توانستند از شب گذشته پیشرفت خوبی در این قسمت از ساختمان داشته باشند.

بنا به گفته آتش‌نشانان و کارشناسان حاضر در محل؛ گمان می‌رود که در قسمت غربی ساختمان بتوان پیکر مفقودان این حادثه را کشف کرد.

در عملیاتی که از صبح امروز آغاز شده، هنوز هیچ جسدی از زیر آوار خارج نشده است و تنها چند کپسول اکسیژن که متعلق به آتش‌نشانان مفقودی بود، از زیر آوار بیرون کشیده شد.
14:50 بازار طلا و سکه جمهوری به حالت عادی برگشت
رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: با برداشته شدن محدودیت‌های ترافیکی خیابان جهموری و حوالی ساختمان پلاسکو، بازار و معاملات طلا و سکه در این منطقه به حالت عادی برگشته و به زودی شرایط تغییر می‌کند اما قیمت سکه تمام بهار آزادی طی روزهای اخیر ناشی از بالا رفتن شش دلاری قیمت طلا، حدود ۹۰۰۰ تومان افزایش یافته است.
14:35 جزئیات مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان
مجتبی عبداللهی، رئیس ستاد تشییع پیکر شهدای آتش نشان در دومین نشست خبری حادثه پلاسکو با بیان این که بر اساس آمارها نیروهای عملیاتی که در حادثه ساختمان پلاسکو به درجه شهادت نائل آمدند ۱۶ نفر هستند، به نحوی که ۱۵ نفر در اینجا نیرو داشتیم و یک نفر هم روز اول دچار سوختگی شده بود که به بیمارستان منتقل شد و به درجه شهادت نائل آمد.

وی ادامه داد: صحبت های اولیه مبنی بر ۲۰ نفر شهید آتش نشان بود اما بررسی های دقیق تر نشان می دهد ۱۶ نفر از همکاران خود را در این حادثه از دست داده ایم ، در این مدت ۷ پیکر کشف شده که ۳ پیکر پیدا شده که ۳ پیکر شهدا هستند و ۴ نفر برای سایر شهروندان هستند، تلاش می کنیم تا روز پنج شنبه بتوانیم پیکر مطهر سایر شهدای آتش نشان را در حادثه ناگوار پیدا کنیم. جزئیات بیشتر...
14:00 دلخراش‌ترین صحنه‌های پلاسکو
یکی از آتش‌نشانان روز وقوع حادثه پلاسکو گفت: فریاد همکارانم تا آخرین لحظه فرو ریختن ساختمان در گوشم است؛ در برخی از طبقه‌های بالایی جلوی پنجره‌ها فنس کشیده شده بود و آتش‌نشانان قادر به خروج از پنجره‌ها نشدند. متن کامل را اینجا بخوانید
13:56 بیرون کشیدن کلاه یکی از آتشنشانان از زیر آوار پلاسکو

فعالیت پاساژها و مراکز تجاری در فاصله صدمتری محل آواربرداری پلاسکو
13:46 ادعای وجود تانکر گازوئیل در طبقه دهم صحت ندارد
دوستی عضو شورای شهر تهران، با بیان اینکه هر گونه مطلبی درباره اینکه تانگر گازوئیل در طبقه دهم این ساختمان منفجر شده، شدیدا اشتباه است و من آن را تکذیب می‌کنم ادامه داد: طبق آمار اعلام شده از سازمان آتش نشانی، 16 آتش نشان در حادثه پلاسکو درگذشته‌اند ولی آمار درستی از افراد غیرآتش‌نشانی که هنگام فرو ریختن در ساختمان حضور داشته‌اند در دست نداریم.

13:46: پیشنهاد مسجدجامعی برای تشکیل «کمیته حقیقت یاب» پلاسکو

مسجدجامعی با بیان اینکه پیشنهاد داده‌ام کمیته حقیقت یاب برای بررسی ابعاد مختلف حادثه پلاسکو تشکیل شود گفت: باید به جای بیان حرف‌های احساسی، به بررسی تقصیر و قصورها بپردازیم.همیشه بعد از بروز حادثه موجی از احساسات ایجاد می‌شود اما پس از مدتی فروکش می‌کند لذا باید با بررسی ناکارآمدی‌ها از تکرار آن جلوگیری کنیم.

13:30: حضور همسر یکی از آتش نشانان مدفون شده زیر آوار در محل حادثه
13:16: پیشرفت 70درصدی عملیات آواربرداری در پلاسکو/ادامه عملیات جستجو

ملکی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو در مورد وضعیت کنونی آواربرداری پلاسکو اظهار کرد: بخش زیادی از مسیر شرق و جنوب پلاسکو طی عملیات جست‌وجو باز شده و عملیات در این بخش به اتمام رسیده است. در همین بخش بود که تعدادی از پیکرهای هموطنان و شهدای آتش‌نشان را پیدا کردیم.به گفته وی، آواربرداری همچنان برای پیدا کردن شهدای آتش‌نشان و هموطنان مفقود شده در ضلع غربی ادامه دارد. وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 11 هزار تن از ضایعات و نخاله آهن شکسته، سیمان و بتن از منطقه خارج شده است ادامه داد: ده‌ها کامیون به منظور حمل و انتقال نخاله‌ها در نوبت هستند. تاکنون 70 درصد آواربرداری انجام شده اما نیروهای امدادرسانی و آتش‌نشان‌ها مشغول فعالیت هستند تا بتوانند افراد مفقود شده و آتش‌نشانان را پیدا کنند.
12:35 پاساژهای اسکان کسبه پلاسکو تغییر کرد

در حالیکه پنج روز از آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو می‌گذرد، رئیس اتاق اصناف از آخرین مصوبات و تصمیمات برای حمایت از آسیب‌دیدگان این حادثه خبر داد و گفت: سه نقطه فروشگاه قدس در میدان خراسان، مولوی و خیابان ولیعصر برای اسکان کسبه ساختمان پلاسکو در نظر گرفته شده و تسهیلات بانکی ۱۰ درصدی، حقوق و مزایای چهار ماهه برای کارگران بیمه‌ نشده پلاسکو جزو آخرین مصوبات برای حمایت از زیان‌دیدگان است.
12:23: وانت آتش‌نشانی در حال خروج کپسول‌های گاز از محل حادثه
بررسی زوایای پنهانی پلاسکو/ ادامه نبرد مردان آب و آتش در میان آوارها
12:21 ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران با بیان اینکه در تیرماه سال 1382 معاون املاک بنیاد مستضعفان در نامه‌ای به شهرداری منطقه درخواست نوسازی ساختمان پلاسکو را ارسال کرده بود، گفت: پس بی‌تردید مالک این ساختمان نسبت مشکلات ایمنی مطلع بوده است.
12:06: فعالیت پاساژها و مراکز تجاری در فاصله صدمتری محل آواربرداری پلاسکو

بررسی زوایای پنهانی پلاسکو/ ادامه نبرد مردان آب و آتش در میان آوارها

بررسی زوایای پنهانی پلاسکو/ ادامه نبرد مردان آب و آتش در میان آوارها

بررسی زوایای پنهانی پلاسکو/ ادامه نبرد مردان آب و آتش در میان آوارها
11:26 دود سفید رنگ و غلیظی که از آوار پلاسکو به آسمان برخواسته است، نشانه وجود آب، بخار و دود است.
10:40 سرخو، رییس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران خواستار استعفای قالیباف در پی حادثه پلاسکو شد.
10:23 ابراز همدردی سفیر فلسطین با حضور در محل حادثه پلاسکو و گفت‌وگو با ملکی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو
09:34 عملیات آواربرداری در پلاسکو در حالی ادامه دارد که با برداشتن آوارهای سنگین مثل آهن آلات و سازه‌های سنگین بتنی، روند عملیات جستجو ادامه دارد. تاکنون حدود 200 کامیون آوار از منطقه خارج شده است.
09:20 مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران: هویت پیکرهای منتقل شده به پزشکی قانونی هنوز مشخص نشده است ولی آزمایش از خانواده ۱۵ آتش نشان صورت گرفته است و به احتمال زیاد نتیجه آزمایشات و هویت کامل تا فردا معین و اعلام خواهد شد.
08:30 از شب گذشته (دوشنبه) تاکنون عملیات جستجو با قوت ادامه داشته است و جز در مقاطعی چند ‌دقیقه‌ای که عملیات جستجو متوقف شده بود، آواربرداری با قوت در این محل ادامه‌ دارد و گفته می‌شود که اگر مراحل برداشت آوار با همین منوال ادامه‌ پیدا کند آواربرداری پلاسکو تا پایان این هفته‌ به اتمام می‌رسد.

شب گذشته برغم تلاش امدادگران پیکر جدیدی از جان‌باختگان پیدا نشد و همچنان خانواده‌های جانباختگان در انتظار به سر می‌برند.

در کنار امدادگران و آتش نشانان که عملیات آواربرداری را بی وقفه ادامه می‌دهند ماموران پلیس نیز حضور چشمگیری در محل داشته و علاوه بر این که حراست از اموال مکشوفه همانند گاو صندوق‌ها و ... را بر عهده دارند نظم محدوده را نیز تامین کرده‌اند و از افراد متفرقه می‌خواهند که محل را ترک کنند.


انتظار شش روزه شد
آنچه در روز پنجم آوار برداری پلاسکو رخ داد
23:17 اتمام ٦٠ درصد آواربرداری پلاسکو/ بازگشایی معابر چهارراه استانبول/ پایان عملیات تا دو روز دیگر

رئیس سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان این‌که ۶۰ درصد عملیات آواربرداری به اتمام رسیده است، گفت: ۴۰ درصد باقی‌مانده تنها نخاله است.

شریف‌زاده اظهار کرد: بیشتر آهن‌آلات سنگین از منطقه حادثه خارج شده است و تلاش می‌کنیم تا فردا شب(سه‌شنبه شب) یا نهایتا پس‌فردا ظهر، بحث عملیات آواربرداری به اتمام برسد.

شریف‌زاده با بیان اینکه امشب(دوشنبه شب) خیابان‌های اطراف محل حادثه و در واقع حلقه دوم، باز شده و امکان تردد برای شهروندان فراهم گشته، گفت: در چهارراه استانبول مسیر به کلی باز است و فقط حلقه اول نیروهای عملیاتی همچنان باقی مانده است که امیدواریم شهروندان تحمل کنند تا یکی دو روز آینده شرایط به حالت عادی باز گردد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی تهران افزود: در حال حاضر دستیابی به محبوس‌شدگان امکان ندارد و دو گروه تخصصی و حرفه‌ای تفحص در حال تلاش هستند تا محبوس‌شدگان را سالم از میان آوار بیرون آورند و بعد عملیات نخاله‌برداری انجام شود.
21:25 201 مصدوم و یک شهید؛ آخرین آمار اورژانس تهران از مصدومان پلاسکو

روابط عمومی اورژانس تهران آخرین آمار مصدومان و فوتی‌های حادثه پلاسکو را ۲۰۲ نفر اعلام کرد.

روابط عمومی اورژانس تهران اعلام کرد، تا ساعت ۱۹ امروز، دوشنبه، در مجموع ۲۰۲ نفر در حادثه پلاسکو مصدوم شده‌اند. از این تعداد، ۱۵۴ نفر در محل به‌صورت سرپایی درمان و ۴۸ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

از ۴۸ مصدوم منتقل‌شده تاکنون، بهنام میرزاخانی، آتش‌نشان ۳۵ ساله، به علت شدت بالای سوختگی، در بیمارستان شهید مطهری تهران به شهادت رسید. در حال حاضر نیز آقای فخرالدین گودرزی، به‌دلیل ترومای کمر، در بیمارستان پارس بستری شده‌است. همچنین عصر امروز، دوشنبه، پیمان پورخانچی، آتش‌نشان ٣٣ ساله، به‌علت استنشاق گاز منوکسید کربن دچار افت هوشیاری در صحنه حادثه شد که به بیمارستان پارس منتقل شده‌است.
۲۰:۵۷: ارائه پیشنهاد محل‌هایی برای اسکان موقت مغازه داران پلاسکو

رئیس هیات مدیره ساختمان پلاسکو از قول رئیس بنیاد مستضعفان برای احیای هرچه سریعتر ساختمان پلاسکو خبر داد.
۲۰:۰۰: فعالیت مغازه‌های اطراف پلاسکو و برقراری ترددخودروها در خیابان فردوسی

گزارش‌ها حاکی از آن است که مغازه‌های اطراف پلاسکو و حتی تا نزدیکی ساختمان، فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. همچنین تردد خودروها در خیابان‌ فردوسی بر قرار شده و مردم حداکثر همکاری خود را با نیروهای امداد دارند.
۱۹:۴۴: هر لحظه امکان بروز مشکل ناگهانی در پلاسکو وجود دارد

سخنگوی مدیریت بحران پلاسکو با اشاره به اینکه هر لحظه امکان بروز مشکلی ناگهانی وجود دارد، گفت: در صورت این که مشکلی در روند امدادرسانی پیش نیاید تلاش می کنیم تا سه روز آینده کار را در این منطقه به اتمام برسانیم.
۱۹:۰۰: وضعیت حقوقی مالک و مستاجر در پلاسکو

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به تشریح وضعیت حقوقی مالک و مستاجر در ساختمان فروریخته پلاسکو پرداخت.

وی گفت: در قانون مدنی پیش‌بینی شده است که اگر ملکی در اثر بی توجهی در نگهداری یا عدم مواظبت خراب شود، مسئول تمام خرابی، مالک است. به مالک ملک بارها و بارها تذکر و اخطار داده شده اما باز اقدامی نشده است. مسئول تمام خسارات جانی، ‌ سرقفلی و غیره، ‌ مالک است.
۱۸:۵۳: عذرخواهی رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص حادثه پلاسکو

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان در جلسه امروز کمیسیون ، به سهم خود در خصوص حادثه ساختمان پلاسکو ضمن عذرخواهی و قبول کردن مسئولیت، قول داد در اولین فرصت ساختمان جدیدی احداث شود و به کسبه پلاسکو واگذار شود.

محمدرضا رضایی کوچی گفت: بعد از وقوع حادثه ساختمان پلاسکو تهران، دکتر لاریجانی به کمیسیون عمران و چند کمیسیون دیگر مجلس مأموریت داد تا به این حادثه رسیدگی کنند.
۱۸:۴۷: بررسی حادثه پلاسکو با حضور سعیدی‌کیا در نشست مشترک سه کمیسیون مجلس

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از نشست مشترک کمیسیون‌های عمران، بهداشت و درمان و اجتماعی مجلس به منظور بررسی ابعاد مختلف حادثه پلاسکو با حضور رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان و البته بدون حضور وزیر کشور و شهردار تهران خبر داد.

صدیف بدری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کمیته مشترکی از سه کمیسیون مجلس برای بررسی ابعاد حادثه پلاسکو با حضور معاونان وزارت خانه های کشور، کار و راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفین و جانبازان ، معاون شهردار تهران ، نمایندگان سازمان آتش نشانی تهران، دادستانی تهران ونیروی انتظامی تشکیل شد.
17:32 سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: ۳ پیکر از زیر آوار خارج و به مراکز انتظامی و پزشکی قانونی منتقل شدند، اما هنگام خارج کردن نفر چهارم، متوجه شدیم بدن این فرد به گونه‌ای زیر آوار قرار گرفته که خارج کردن آن در شرایط فعلی منجر به متلاشی شدن می‌شود.

وی با بیان اینکه به توصیه یکی از کارشناسان این بدن حکم ستون را پیدا کرده است، ادامه داد: خروج این بدن می‌تواند منجر به ریزش آوار شود و تمامی تلاش ما این است که بدن‌ها متلاشی نشوند چراکه از نظر ما حرمت دارند. ملکی با تاکید براینکه امکان دارد به خاطر حرارت زیاد، به بدن‌های یافته شده بیش از حد دچار آسیب‌ شود، اظهار کرد: ارسال هرگونه پیامک طی این مدت تکذیب شده و هیچکدام از این موارد مورد تایید نیست.
16:17 سردار عباسعلی محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران گفت: محلی را برای گاو صندوق‌های تغییر شکل یافته پیش بینی کردیم که گاو صندوق‌ها تعیین تکلیف نمی‌شود بلکه آنها را به آگاهی منتقل می‌کنیم/ تعدادی از گاو صندوق‌ها دچار پارگی شده، آن دسته از اسناد و مدارک که امکان جمع آوری و لیست برداری داشتند انجام و مورد کنترل قرار می‌گیرد/ تعیین هویت اجساد بر اساس مدارکی که همراه آنهاست یا از طریق آثار انگشت‌ آنها در حال انجام است
15:34 فهمیه فیروزفر؛ رئیس ستاد توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار شهرداری تهران: بانوان بیکار شده در ساختمان پلاسکو می‌توانند به مراجعه به این ستاد از خدمات آموزشی و اشتغالی این ستاد بهره‌مند شوند. همچنین مدیرعامل بانک شهر که در محل ساختمان پلاسکو حاضر شده بود از آمادگی این بانک برای جبران خسارات وارده به آتش‌نشانان خبر داد.
14:38 عملیات واکاوی نخاله‌ها در منطقه ۱۲ به منظور یافتن اسناد و مدارک کسبه ادامه دارد تا در صورت سالم بودن این اسناد و مدارک، به کسبه بازگردانده شود. از ساعات اولیه تاکنون حدود ۶۵۰ کامیون، ۸۰۰۰ تن مصالح و نخاله‌ها را به منطقه ۱۲ و زمینی به وسعت ۸ هکتار منتقل شده است.
14:05 طبق دستور قضایی ابلاغ شده به پزشکی قانونی این سازمان تنها مجاز به پذیرش خانواده های متوفیان حادثه پلاسکو در مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی کهریزک است.بر اساس دستور قضایی ابلاغ شده، سازمان پزشکی قانونی کشور به غیر از خانواده های متوفیان از حضور سایر افراد تحت هر عنوان و سمت در محل پزشکی قانونی جلوگیری می‌کند.
12:57 سمند نقره‌ای رنگی در وسط خیابان فردوسی تقاطع منوچهری با درهای باز رها شده است. پلیس در اولین اقدام شروع به بازرسی همه جانبه این خودرو کرد. در حال حاضر یک جرثقیل برای حمل سمند آمده است.
12:35 وزیر کشور: بر اساس تصمیم هیات دولت قرار شد کمیته‌ای با حضور وزرای اقتصادی و وزیر کشور درباره حادثه پلاسکو تشکیل شود که صبح امروز این کمیته تشکیل جلسه داد. عملیات اجرایی حادثه پلاسکو خوب پیش می‌رود. البته سرعت آن باید افزایش پیدا کند. با برداشته شدن تیرآهن‌ها و برش مفتول‌ها از دیروز سرعت کار افزایش پیدا کرده است.
12:49 قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، درباره معاینات اجساد بیرون کشیده شده از دل آوار گفت: شب گذشته بعد از آنکه سه جسد جدید کشف شد و به پزشکی قانونی منتقل شد به عنوان نماینده دادستان در محل پزشکی قانونی حاضر شدند. وی افزود: بررسی و معاینه اجساد حکایت از آن داشت تمام اجساد دچار فساد نعشی شده و به دلیل گذشت زمان متلاشی شده‌اند. قاضی شهریاری گفت: این موضوع نشان می‌دهد زمان مرگ این افراد همان روز پنجشنبه بعد از ریزش آوار بوده است.
12:14 در حال حاضر در ضلع جنوبی پلاسکو حدود 150 دستگاه کامیون آماده حمل نخاله‌ها هستند.هر کامیون از ساعات اولیه بامداد تا کنون 2 یا 3 بار حمل نخاله‌ها و انتقال آن به جاهای مشخص شده را انجام داده‌اند. این کامیون‌ها بعد از انتقال نخاله‌ها مجددا به محل حادثه باز می‌گردد. دستگاه‌های بلدوزر، بیل مکانیکی و قیچی مشغول فعالیت در پلاسکو هستند. دقایقی پیش چند سگ زنده یاب در محل پلاسکو به منظور پیدا کردن پیکر آتش نشانان و مفقودین حادثه در پلاسکو حضور یافتند.
11:32 دکتر پیرحسین کولیوند در نشستی خبری درباره آخرین آمار مصدومان حادثه پلاسکو گفت: از ابتدای حادثه تا کنون 197 مصدوم داشتیم که از این تعداد 150 نفر در محل حادثه به صورت سرپایی مداوا شدند.

وی افزود: از این تعداد مصدوم، 45 نفر هم برای ادامه درمان به بیمارستان‌ها اعزام شدند که خوشبختانه 41 نفر از آنها با حال عمومی مناسب مرخص شده و چهار نفر همچنان بستری‌اند که البته روند درمان‌شان رو به بهبود است.
11:25 مدیرعامل سازمان آتش نشانی: پیش بینی می کنیم امروز تمام اجساد از زیر آوار خارج شود. بخش عمده از عملیات های آوار برداری به اتمام رسیده است.
10:57 197 مصدوم در حادثه پلاسکو

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور آخرین جزئیات روند درمانی مصدومان حادثه پلاسکو را تشریح و در عین حال توضیحاتی درباره ماسک‌های توزیع شده میان نیروهای عملیاتی حاضر در صحنه حادثه ارایه کرد.

دکتر پیرحسین کولیوند در نشستی خبری درباره آخرین آمار مصدومان حادثه پلاسکو گفت: از ابتدای حادثه تا کنون 197 مصدوم داشتیم که از این تعداد 150 نفر در محل حادثه به صورت سرپایی مداوا شدند؛ چرا که ما در آنجا پزشک، متخصصین طب اورژانس و اتوبوس آمبولانس داشتیم و می‌توانستیم خدمات را ارائه دهیم.

وی افزود: از این تعداد مصدوم، 45 نفر هم برای ادامه درمان به بیمارستان‌ها اعزام شدند که خوشبختانه 41 نفر از آنها با حال عمومی مناسب مرخص شده و چهار نفر همچنان بستری‌اند که البته روند درمان‌شان رو به بهبود است.

کولیوند با بیان اینکه در این مدت برای رعایت مباحث بهداشتی و بحث‌های سلامت، تعداد قابل توجهی ماسک میان امدادگران توزیع کردیم، افزود: دو دستگاه جدید هم برای سنجش میزان مسمومیت با گاز در منطقه مستقر کردیم تا سریعا مسمومیت را تشخیص دهیم. همچنین تیم‌های حمایتی روحی و روانی نیز هم برای امدادگران و هم برای خانواده‌های مصدومین و مفقودین قرار دادیم.

کولیوند با بیان اینکه در حال حاضر کار آواربرداری سرعت بهتری گرفته و منطقه محدودتر شده است، ادامه داد: بر این اساس با تصمیم مدیریت بحران قرار شد که همه دستگاه‌ها به اندازه نیاز منطقه در محل مستقر شوند و ما نیز بر این اساس عمل کردیم. در عین حال در این حادثه بیمارستان‌ها کاملا آماده بودند و همه بیمارستان‌ها اعم از دولتی، خصوصی و عمومی با ما همکاری کرده و حتی جامعه پزشکی و پیراپزشکان مرتبا برای کمک اعلام آمادگی می‌کردند و همین موضوع باعث شد که بتوانیم بسیاری از مصدومان را به صورت استاندارد منتقل کنیم.

سرپرست اورژانس کشور در پاسخ به سوالی درباره کمبود امکانات اورژانس گفت: در این حادثه از نظر امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی کمبودی نداشتیم و اتفاقا یکی از نقاط قوت امدادرسانی، حضور فوریت‌های پزشکی بود؛ به طوریکه حتی خود امدادگران می‌گفتند با حضور فوریت‌های پزشکی امیدمان بیشتر است.

کولیوند درپاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره ماسک‌هایی که برای امدادرسانان توزیع شد، گفت: امدادگرانی که در آنجا کار می‌کردند خودشان ماسک‌های مخصوص داشتند و ما هم برای سایرین ماسک 95 که بالاترین استاندارد جهانی را دارد توزیع کردیم. بنابراین مشکلی از این جهت وجود نداشت.

وی در پایان تاکید کرد: در حوزه اورژانس نیازمند کار بسیار وسیعی هستیم و باید نیروهای انسانی، تجهیزات زمینی و هوایی را توسعه دهیم؛ چرا که اگر با این شرایط در تهران اتفاقی رخ دهد، امدادرسانی و خدمات رسانی بسیار دشوار است. البته مباحثی که در زمینه تشکیل سازمان اورژانس مطرح شد و مجلس آن را تصویب کرد، قدم موثری برای توسعه این امکانات خواهد بود.
10:17 در حال حاضر چندین گاوصندوق کشف شده و تلاش برای یافتن سایر گاوصندوق‌های شخصی و بانکی (تجارت) ادامه دارد. گاوصندوق‌ها پس از کشف در اختیار ناجا قرار گرفته و پس از بررسی به مالک تحویل داده می‌شود.
9:51 فعالیت قیچی‌برها و ماشین آلات سنگین پیشرفت خوبی در آواربرداری داشته است. ده‌ها کامیون در محل حادثه فعال هستند و نخاله ها را از منطقه پلاسکو به مکان تعیین شده منتقل می کنند. فعالیت بیل‌های مکانیکی در ضلع جنوبی منطقه همچنان ادامه دارد و در عین حال نیروهای آتش نشان در ضلع غربی نیز فعال هستند و امیدوارند امروز تعدادی از پیکرهای قربانیان را در این بخش پیدا کنند.
08:30 ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی: بامداد امروز تنها ۴ جسد از هموطنان از زیر آوار بیرون کشیده شده است. عملیات ادامه دارد هنوز خبری از جسد پنجم نیست. اجساد برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی منتقل شدند.
08:10 ستاد بحران مستقر در محل حادثه برای تمامی خبرنگاران و عکاسان حاضر در محل ساختمان پلاسکو؛ کارت شناسایی عکس‌دار صادر کرده است.
08:00 در ساعات اولیه پنجمین روز از حادثه پلاسکو با تلاش آنش‌نشانان ماموران موفق شدند ضمن تخیله کامل ضلع شرقی ساختمان پلاسکو؛ راه جدیدی از ضلع جنوبی به ضلع غربی برای ادامه آواربرداری بازکنند. ماموران آتش‌نشانی شب گذشته توانستند مقداری زیادی از فلزات باقی‌مانده از آوار ساختمان پلاسکو را جدا کرده و آماده پایین آوردن کنند. به‌نظر می‌رسد در پنجمین روز از عملیات آواربرداری؛ تخیله آوار سرعت بیشتری گرفته است و هم‌اکنون دو بیل مکانیکی؛ یک لودر و یک بیل آهن‌بر مشغول به کارند و کامیون‌ها نیز به خارج کردن آوار از منطقه ادامه می‌دهند. پیش از این مسئولان آتش‌نشانی؛ تعداد آتش‌نشانان مفقود شده در زیر آور را 15 نفر و شهروندان گرفتار شده را 7 نفر اعلام کرده بودند.
07:30 شریف‌زاده، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی درخصوص آخرین اخبار از روند عملیات پلاسکو گفت: همکارانم تونلی به سمت موتورخانه واقع در زیرزمین ساختمان پلاسکو حفر کرده بودند و در آن‌جا نشانی از پیکرها و اجساد زیر آوارماندگان نیافته بودند لذا تونلی فرعی به سمت اتاقی در کنار موتورخانه حفر شده بود که همکاران موفق شدند پیکر چهار شهروندان غیرآتش‌نشان را از این اتاق بیرون بیاورند. هنوز هم امیدواریم کسانی را که احتمال زنده‌ماندشان می‌رود، زنده از زیر آوار بیرون بیاوریم.
07:10 برخی شهروندان، با صبحانه گرم از آتش‌نشانان و تیم جست‌وجو کننده در حال پذیرایی هستند.
07:00 تخریب و آوار برداری ساختمان مجاور پلاسکو که به دستور دادستانی برای سرعت در آوار برداری صورت گرفته بود، به پایان رسید.











در چهارمین روز فاجعه پلاسکو چه گذشت؟

17:25: آخرین وضعیت آواربرداری در پلاسکو تا ساعت 17

سید جلال ملکی اظهار کرد: در حال حاضر عملیات آواربرداری و جستجو در محل ساختمان پلاسکو ادامه دارد و البته سرعت این عملیات افزایش یافته است به طوریکه در ضلع جنوب شرقی و شمال شرقی ساختمان حجم زیادی از آوار برداشت شده و اما در بخش غربی همچنان بخش‌هایی در حال آوار برداری است. تا به حال تنها پیکر همان دو آتش نشان از زیر آوار خارج شده و مورد دیگری کشف نشده است.

17:22: تاکید مسجدجامعی بر انتخاب یک آتش نشان به عنوان رئیس سازمان آتش نشانی
مسجد جامعی در گفت‌وگو با ایسنا، بر لزوم انتخاب روسای سازمان آتش نشانی بر اساس سلسله مراتب مدیریتی تاکید کرد و گفت: آتش نشانی یک کار تخصصی به مانند پزشکی است و با جان و سلامت مردم سر و کار دارد، بر همین اساس باید سلسله مراتب انتخاب مدیرعامل آتش نشانی مورد توجه قرار گیرد.

14:42 سردار مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی: در حال حاضر آواربرداری به نقطه‌ای رسیده است که گاو صندوق‌ها، اموال و اسناد پیدا شده و به پلیس آگاهی مرکز واقع در خیابان وحدت منتقل شده است. همچنین محدودیت‌های ترافیکی تا اطلاع ثانوی وجود دارد.

14:38 آخرین آمار مصدومان تا کنون ١٧٠نفر است. ٤٢ نفر از این تعداد، به بیمارستان اعزام و 128نفر به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

14:17 سردار مؤمنی جانشین فرمانده ناجا هم اکنون وارد صحنه حادثه ساختمان پلاسکو شد.

13:44 یکی از آتش‌نشانان هنگام عملیات جست‌وجو مصدوم شد.

چهارمین روز فاجعه پلاسکو

13:33 ملکی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو اعلام کرد که تاکنون پیکر جدیدی از جانباختگان پلاسکو پیدا نشده است.

12:50 کشف دو کپسول‌گاز پیک‌نیکی از زیر آوار

12:13 گزارش خبرنگار ایسنا از کشف یک کلاه ایمنی در همان محلی که ساعتی پیش کپسول اکسیژن پیدا شده بود حکایت دارد. با یافتن کلاه، عملیات دوباره تشدید شد/کشف یک کپسول اکسیژن دیگر

12:08 ورود سگ‌های تجسس پلیس به محل پلاسکو

12:04 تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی: در صورت موافقت هیأت دولت در جلسه امروز بدهی مالیاتی کسبه ساختمان پلاسکو تهران بخشیده می‌شود.

12:00 با پیدا شدن دو کپسول در شمال پلاسکو، قالیباف به محل حادثه رفت.

11:40 سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران: دیواره ضلع غربی مشرف به پاساژ کویتی‌ها پس از عملیات بسیار سنگین و حجیم صبح امروز برداشته شد.

11:39 مسعود قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: خانواده‌های آتش‌نشانان مفقود شده در زیر آوار می‌توانند با مراجعه به معاونت نیروی انسانی شهرداری و هماهنگی با آنها به مرکز آتش‌نشانی در تقاطع خیابان آزادی و میمنت رفته و کارشناسان ما با حضور در این مرکز اقدام به اخذ نمونه DNA از آنان خواهند کرد.

11:23 کار در قسمت پایینی ساختمان کاملا متوقف شد. یکی از قطعات بسیار بزرگ در قسمت فوقانی مانع ادامه کار دیگر تجهیزات مهندسی شده است

11:19 رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد: شهدای پلاسکو در کنار شهدای منا دفن می شوند

11:03 سخنگوی اورژانس تهران: بر اساس اخرین امار حادثه پلاسکو١٧٠ مصدوم، ۴۲ نفر اعزام به بیمارستان و ۱۲۰ نفر درمان سرپایی داشته است.

10:54 مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) اعلام کرد: شهدای آتش نشان در قطعه 50 بهشت زهرا (س) دفن می‌شوند

10:50 مسعود حقیقی، معاون مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات تخصصی از اعزام تیمی از متخصصان این شرکت برای مشارکت در عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو تهران خبر داد.

10:39 آواربرداری در قسمت شمال غربی ساختمان پلاسکو سخت و نفس گیر دنبال می شود. دو بیل مکانیکی در تلاش هستند تا یک دیوار بسیار بزرگ را تخریب کنند.

10:07 یک کپسول آتش‌نشانی و به همراه ماسک در ضلع غربی پلاسکو پیدا شد/ عملیات به صورت دستی و با احتیاط توسط آتش‌نشانان در حال انجام است.

09:20 با حضور دو دستگاه بولدوزر غولپیکر پنج بیل مکانیکی و چندین کامیون ستون‌هایی که مانع ادامه عملیات بودند از سر راه برداشته شدند. اکنون فعالیت بیل‌های مکانیکی متوقف شده و آتش نشانان به آرامی روی آوارها مشغول جستجوی میدانی و دقیق هستند.

09:00 آوار بخش شمالی و شمال شرقی پلاسکو از کارگاه شمال شرقی خارج شده است، بخش‌هایی از قسمت افقی پاساژ پلاسکو دیده می‌شود. همچنین برای نخستین بار در مدت زمان آواربرداری ساختمان پلاسکو، بیل‌های مکانیکی موفق شدند در جبهه شمال غربی پیشروی خوبی روی آوارهای ساختمان پلاسکو داشته باشند.

08:40 با سرعت گرفتن آواربرداری، دود غلیظ سفید رنگ هم‌چنان از زیر آوارها بلند می‌شود و کار را سخت‌تر کرده است.

07:45 سخنگوی سازمان آتش نشانی: تاکنون نزدیک به 50 درصد از آواربراداری انجام شده است. ستون های سنگین که کار را سخت کرده بودند بریده و جابجا شده اند و کار سرعت بیشتری پیدا کرده است. از ساعت های ابتدایی بامداد دو دستگاه بولدوزر غول پیکر هم وارد میدان شدند و به روند آواربرداری کمک زیادی کردند.

07:00 همچنان پلاسکو می‌سوزد، دود لحظه‌ای قطع نمی‌شود.

03:20 با حادثه رخ داده برای آتش‌نشانان، امروز در بسیاری از ماشین‌های آتش‌نشانی پارچه سیاه و گلایل‌های سفید نصب شده و این ماشین‌ها در ایستگاه‌ها و همچنین محل حادثه مستقر شدند و به این ترتیب با جانباختگان این حادثه و خانواده‌هایشان همدردی شد.

01:49 در ضلع جنوبی ساختمان پلاسکو و در خیابان جمهوری، قیچی‌های مکانیکی قطعات فلزی آوار را به کامیون‌ها می‌ریزند و ده‌ها کامیون از محل خارج شده است.

چهار روز بی‌خبری از قهرمانان پلاسکو
در روز سوم آواربرداری چه گذشت؟
23:13 سگ‌های زنده‌یاب، عملیاتی در موتورخانه پلاسکو نداشتند
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران ورود سگ‌های زنده‌یاب به موتور خانه ساختمان پلاسکو را تکذیب کرد.

مرتضی مرادی پور درگفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اخبار منتشر شده درخصوص ورود سگ‌های زنده یاب به محل موتور خانه ساختمان پلاسکو و انجام عملیات، اظهار کرد: این اقدام، مربوط به جابجایی شیفت تیم‌های "آن‌ست" هلال احمر بوده و عملیاتی انجام نشده‌ است.
22:26 دود و حرارت مانع استفاده از سگ‌های زنده‌یاب
مدیرعامل هلال احمر تهران تاکید کرد که تا این لحظه هیچ علایمی از سوی دستگاه‌های زنده‌یاب مبنی بر نشانه‌های علایم حیات در زیر آوار پلاسکو، دریافت نشده است.

حسین کتابدار، باتاکید بر اینکه تا همین ساعت هیچ علایمی از سوی دستگاه‌های زنده‌یاب دریافت نشده است، اظهار کرد: در حال حاضر پنج دستگاه زنده‌یاب شامل سه دستگاه بیورادور جدید که نسبت به حرکت انسان و حیوان واکنش نشان می‌دهند و حتی می‌توانند ضربان نبض و قلب را احساس کنند، در منطقه مستقر است اما تا این ساعت هیچ علامتی از سوی آنها دریافت نشده است. ایسنا

وی افزود: چهار قلاده سگ زنده‌یاب نیز در محل حادثه مستقرند، اما با توجه به دود وسموم منتشره و همچنین حرارت آتش که در قسمت‌های زیرین آوار وجود دارد، استفاده از آنها تا مهار کامل آتش امکان ندارد.

وی همچنین در خصوص اخبار منتشر شده درباره اعلام وضعیت سکوت در منطقه حادثه برای استفاده از سگ‌های زنده‌یاب، گفت: چنین گزارشی نداشته‌ایم.
22:10 افزایش شمار مصدومان حادثه پلاسکو به ۱۵۷ نفر
روابط عمومی اورژانس تهران آخرین آمار مصدومان حادثه پلاسکو را ۱۵۷ نفر اعلام کرد.
21:41 تلاش برای تخریب باقی‌مانده دیوار بتنی سمت چپ پلاسکو
نیروهای عملیاتی و آتش‌نشانان در حال تلاش برای تخریب باقی مانده دیوار بتنی در سمت چپ ساختمان پلاسکو هستند. این عملیات، دود زیادی را در محدوده ایجاد کرده‌است.

همچنین براساس گزارش خبرنگار ایسنا، آتش‌نشانان عملیات تخریب را متوقف و وارد تونل سمت راست ساختمان که در پارکینگ پاساژ کویتی‌ها حفر شده، شده‌اند.

در ادامه عملیات آواربرداری در قسمت جنوب غربی ساختمان پلاسکو، آتش‌نشانان از ساعتی قبل به منظور جلوگیری از ورود خسارت به ساختمان مجاور، اقدام به برش ستون این بخش از ساختمان به شیوه هوابرشی کرده و سرانجام دقایقی بعد با استفاده از جرثقیل اقدام به جداکردن این بخش کردند.
21:43 تامین منابع مالی برای تجهیزات آسیب‌دیده آتش‌نشانی/دیگر نیازی به جرثقیل‌های بزرگ نیست
رئیس شواری شهر تهران با اشاره به جلسه فوق‌العاده صبح امروز شورای شهر درباره حادثه پلاسکو، در مورد تصمیمات این جلسه اظهار کرد: به سرعت تامین منابع مالی به منظور تعمیر و خرید تجهیزات آتش‌نشانی انجام می‌شود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اظهار کرد: آواربرداری سرعت بیشتری یافته است. در حال حاضر تیرها و ستون‌های سنگین از روی آوار برداشته شده و به تیرهای پایین رسیده‌ اند. در نتیجه سرعت عملیات آواربرداری افزایش پیدا کرده است که با تامین امکانات و کار بهتر می‌توان سرعت عملیات را بیشتر هم کرد.

وی با بیان اینکه دیگر به جرثقیل‌های بلند و بزرگ نیازی نیست، افزود: به علت اینکه پیکر شهدا در زیر آوار مانده، برش تیرهای بزرگ با دقت صورت می گیرد و خاکبرداری به طور حساب‌شده انجام می‌شود.
21:42 تلاش برای تخریب باقی‌مانده دیوار بتنی سمت چپ پلاسکو
نیروهای عملیاتی و آتش‌نشانان در حال تلاش برای تخریب باقی مانده دیوار بتنی در سمت چپ ساختمان پلاسکو هستند. این عملیات، دود زیادی را در محدوده ایجاد کرده‌است.

همچنین براساس گزارش خبرنگار ایسنا، آتش‌نشانان عملیات تخریب را متوقف و وارد تونل سمت راست ساختمان که در پارکینگ پاساژ کویتی‌ها حفر شده، شده‌اند.

در ادامه عملیات آواربرداری در قسمت جنوب غربی ساختمان پلاسکو، آتش‌نشانان از ساعتی قبل به منظور جلوگیری از ورود خسارت به ساختمان مجاور، اقدام به برش ستون این بخش از ساختمان به شیوه هوابرشی کرده و سرانجام دقایقی بعد با استفاده از جرثقیل اقدام به جداکردن این بخش کردند.
21:43 تامین منابع مالی برای تجهیزات آسیب‌دیده آتش‌نشانی/دیگر نیازی به جرثقیل‌های بزرگ نیست
رئیس شواری شهر تهران با اشاره به جلسه فوق‌العاده صبح امروز شورای شهر درباره حادثه پلاسکو، در مورد تصمیمات این جلسه اظهار کرد: به سرعت تامین منابع مالی به منظور تعمیر و خرید تجهیزات آتش‌نشانی انجام می‌شود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اظهار کرد: آواربرداری سرعت بیشتری یافته است. در حال حاضر تیرها و ستون‌های سنگین از روی آوار برداشته شده و به تیرهای پایین رسیده‌ اند. در نتیجه سرعت عملیات آواربرداری افزایش پیدا کرده است که با تامین امکانات و کار بهتر می‌توان سرعت عملیات را بیشتر هم کرد.

وی با بیان اینکه دیگر به جرثقیل‌های بلند و بزرگ نیازی نیست، افزود: به علت اینکه پیکر شهدا در زیر آوار مانده، برش تیرهای بزرگ با دقت صورت می گیرد و خاکبرداری به طور حساب‌شده انجام می‌شود.
21:43 تامین منابع مالی برای تجهیزات آسیب‌دیده آتش‌نشانی
رئیس شواری شهر تهران با اشاره به جلسه فوق‌العاده صبح امروز شورای شهر درباره حادثه پلاسکو، در مورد تصمیمات این جلسه اظهار کرد: به سرعت تامین منابع مالی به منظور تعمیر و خرید تجهیزات آتش‌نشانی انجام می‌شود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اظهار کرد: آواربرداری سرعت بیشتری یافته است. در حال حاضر تیرها و ستون‌های سنگین از روی آوار برداشته شده و به تیرهای پایین رسیده‌ اند. در نتیجه سرعت عملیات آواربرداری افزایش پیدا کرده است که با تامین امکانات و کار بهتر می‌توان سرعت عملیات را بیشتر هم کرد.
20:50 کاهش چشمگیر حجم آوار/تلاش برای برش بارانداز 100 تنی
حجم آوارها نسبت به روز گذشته با توجه به تلاش امدادگران و آتش‌نشان‌ها به حد چشمگیری کاهش یافته است. در حال حاضر چهار دستگاه جرثقیل 120 و 360 تنی در محل عملیات فعالیت می‌کنند که قرار است دو جرثقیل دیگر نیز اضافه شود. در جنوب غربی پلاسکو، یک بارانداز 100 تنی وجود دارد که نیروهای عملیاتی در حال تلاش برای بریدن آن هستند؛ چرا که با بریدن آن، به سرعت همه آوارها برداشته خواهد شد.
20:30 روابط عمومی اورژانس کشور آخرین آمار مصدومان حادثه پلاسکو را 150 تن اعلام کرد. از این تعداد 115 نفر به صورت سرپایی در محل درمان و 40 نفر به بیمارستان اعزام شدند. همچنین 3نفر در بیمارستان بستری و سایر مصدومان ترخیص شدند. بنابراین گزارش دو نفر از مصدومین در بیمارستان فیروزگر و یک نفر در بیمارستان پارس بستری است.
20:00 فارس نوشت: پلاسکو قصد تسلیم شدن ندارد؛ آتش و دود همچنان از زیر آوار زبانه می کشد.
19:15 یک نیروی حراستی در کامیون‌ها جهت تخلیه آوار در منطقه‌ای حصار کشی شده برای حفاظت از اموال حضور دارد.
19:10 یک تیم مجهز به دوربین‌های نقشه برداری در حال رصد پاساژ کویتی‌ها و کنترل آن جهت عدم ریزش حین آوار برداری هستند.
19:00 رییس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی با اشاره به برآورد اولیه از میزان خسارات حادثه پلاسکو، گفت: صنف اصلی که در این حادثه آسیب دیده است پیراهن‌دوزها بودند.
17:38 قالیباف: تاکنون هفت خانواده در حادثه پلاسکو اعلام مفقودی کرده‌اند
محمد باقر قالیباف که هم‌اکنون در محل حادثه پلاسکو حضور دارد، در حاشیه ارائه گزارش به دادستان کل کشور، بیان کرد: تاکنون هفت خانواده اعلام مفقودی کرده‌اند. همچنین با احتساب آتش نشانی که در بیمارستان شهید شد، تعداد آتش نشانان گرفتار به عدد ١٦رسید.
اسامی مفقودین سازمان آتش نشانی در حادثه پلاسکو به تفکیک ایستگاه محل خدمت به شرح زیر است. این اسامی را سایت میزان منتشر کرده است.

۱- علی مستوفی- ایستگاه ۳۱

۲- حسین حسین زاده- ایستگاه ۶۰

۳- رضا شفیعی- ایستگاه ۱۳

۴- روحانی- ایستگاه ۱

۵- فریدون علی تبار- ایستگاه ۱

۶- آقایی - ایستگاه ۱

۷- داداشی- ایستگاه ۴۶

۸- مهرورز - ایستگاه ۲۴

۹- محسن قدیانی-ایستگاه ۳

۱۰- مجتبی کوهی- ایستگاه ۲۸

۱۱- حامد هوایی- ایستگاه ۲۸

۱۲- سلطانی- ایستگاه ۱۱۳

۱۳- علی امینی - مدیر منطقه ۲

۱۴- سفی زاده-ایستگاه ۴

۱۵- علی اکبر قبادی- ایستگاه ۳
17:48 بر اساس گزارش خبرنگار ایسنا مستقر در محل حادثه آتش‌نشانان در حال تلاش برای فروریختن دیوار تخریب شده پاساژ پلاسکو هستند. برداشتن این دیوار گام بزرگی در عملیات آواربرداری است.
17:05 پیام تسلیت معاون اول رییس جمهور در پی حادثه ساختمان پلاسکو
معاون اول رییس جمهور با صدور پیامی آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو تهران را سانحه ای دردناک، جانکاه و غم انگیز توصیف کرد و ضمن تسلیت این حادثه ناگوار گفت: بدون تردید نام و یاد آتش نشانان قهرمان، شجاع و بی ادعا که ایثارگرانه جان عزیزشان را برای نجات دیگران فدا کردند از خاطر ملت قدرشناس ایران فراموش نخواهد شد.
16:33: آتش و دود همچنان از ویرانه پلاسکو بر می‌خیزد

آتش و دود همچنان از ویرانه پلاسکو بر می‌خیزد، اطفای حریق و دود توسط تیم‌های آتش نشانی ادامه دارد. با برداشته شدن سازه‌های آهنی و بتنی مسیرها گشوده شده و گروه‌های امداد وارد بخش‌هایی از پلاسکو شده‌اند تا شاید اثری از محبوس شدگان پیدا کنند.
16:32 اخذ نمونه D.N.A از خانواده آتش‌نشانان مفقودشده

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده با شهرداری، قرار شده محلی را شهرداری در نظر بگیرد تا از خانواده آتش‌نشانان مفقود شده در زیرآوار ساختمان پلاسکو، نمونه D.N.A اخذ شود
15:53 پیش بینی چندین ساختمان برای کسبه پلاسکو/ پیشنهاد بخشودگی بدهی‌های کسبه

محمدرضا نعمت‌زاده، گفت: فردا پیشنهاد مصوبه‌ای را تقدیم دولت می‌کنیم. کسبه نباید نگران باشند؛ چرا که ما تلاش می‌کنیم مشکل آنها حل شود. چندین ساختمان پیش‌بینی شده است. همچنین حدود سه نقطه نیز برای ساماندهی آنان مشخص می شود. برخی دوستان نیز بدهی‌هایی دارند که فردا پیشنهادی را در این خصوص به دولت می‌بریم که اعمال یا بخشیده شود.
15:40 شهرداری اجازه حفاری جدید در پلاسکو نمی‌دهد

به گفته قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، علی‌رغم این‌که در ضلع شرقی و غربی ساختمان پلاسکو تجهیزات حفاری مستقر شده‌ است، اما شهرداری فعلا اجازه شروع حفاری را نمی‌دهد.
15:35 تخلیه اماکن تجاری ضلع شرقی ساختمان پلاسکو، روبروی پاساژ پروانه از سوی کسبه

اعلام شهادت 16 آتش‌نشان در پلاسکو
15:00: جلسه وزیر کشور با هیات امنای ساختمان پلاسکو

وزیر کشور هم در بازدید دوباره خود از محل حادثه پلاسکو با بیان اینکه امروز جلسه‌ای با هیئت امنای ساختمان پلاسکو داشتیم گفت: در آنجا هم بحث ساخت و ساز ساختمان، اسکان، مسائل کارگری، خسارت‌ها و بیمه مطرح شد. با وزیرکار هم برای اشتغال به‌کار کارگران و ارائه تسهیلات جلسه داشتیم تا بتوانند موقتا کارشان را شروع کنند.
14:54: سعیدی‌کیا: پلاسکوی جدید را دوساله می‌سازیم
سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفین انقلاب اسلامی در حاشیه بازدید از محل حادثه پلاسکو گفت: این ساختمان را با کیفیت بسیار خوب و منطبق با مشخصات خوب ظرف دوسال خواهیم ساخت، پس از آن این واحدها را طبق ضوابطی به ذینفعان واگذار خواهیم کرد. پس از جمع شدن حادثه، کارگروه‌ها و کمیته‌هایی تشکیل می شود و به مباحث رسیدگی و مسئولیت هر نهادی را مشخص می کنند.
14:40: تخریب ضلع شرقی پلاسکو کنترل شده و با فکر قبلی صورت گرفت
ملکی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو از حفر تعدادی تونل و حفره برای دستیابی به محبوسان زیر آوار خبر داد و گفت: ساختمانی در ضلع شرقی پلاسکو تخریب شده تا عملیات امدادرسانی به خوبی انجام شود که تخریب مغازه ضلع شرقی پلاسکو کاملا کنترل شده و با فکر قبلی بوده است که این اقدام در گشایش مسیر موثر بوده است.
14:36: بررسی چگونگی جبران خسارت های بازماندگان پلاسکو
امین‌زاده، دستیار ویژه رییس جمهور در امور شهروندی در حاشیه بازدید از محل آوار پلاسکو گفت: در حال بررسی هستیم که تذکرات به مالکان داده شده یا مستاجران؛ بنابراین نمی‌توانیم قضاوت کنیم. همه ما باید برای ساختمان‌های خطرناک، حتی بازار تهران به فکر باشیم. اگر اتفاقی بیفتد و آتش نشانی در آنجا عملیاتی بخواهد انجام دهد چگونه این اطفاء باید صورت گیرد. به گفته امین زاده نحوه جبران خسارت‌های بازماندگان این حادثه در حال بررسی است.
14:18 حضور رحمانی فضلی، وزیر کشور و سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان در محل حادثه پلاسکو
13:46 پیکرهای خارج شده از زیر آوار قابل شناسایی هستند
ملکی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو از قابل شناسایی بودن پیکرهای خارج شده از زیر آوار خبر داد. وی گفت: این پیکرها به محض خروج به مراجع قانونی منتقل شدند اما هنوز اسامی آنها اعلام نشده است.
13:45 آخرین‌ وضعیت امداد رسانی به گزارش خبرنگاران حاضر در محل حادثه پلاسکو: عملیات آواربرداری در ضلع شرقی پلاسکو با قوت در حال انجام است. با همت آتش‌نشانان مسیر در این بخش باز شده و جای ورود و فعالیت لودرها بر بالای سازه‌های عظیم آهن و بتن گشوده شده، در شرایط حاضر دود ناشی از آتش زیر آوار همچنان وجود دارد و اطفای آتش و از بین بردن دود توسط نیروهای آتش‌نشانی در حال انجام است.
13:37 تعداد مصدومین حادثه پلاسکو 121 نفر است
رییس اورژانس کشور گفت: از لحظه حادثه تاکنون 121 مصدوم داشته‌ایم و تمام مصدومان جز 2 نفر مرخص شده‌اند.20 دقیقه پیش دو آتش‌نشان در محل حادثه دچار آسیب شده و به سرعت به بیمارستان انتقال داده شدند، اما حادثه آنها شدید و نگران‌کننده نیست و به مراکز درمانی برای دریافت خدمات انتقال داده شدند.
13:31 آواربرداری بیش از یک هفته طول می‌کشد
این خبر را نیز معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیاء اعلام کرد و افزود: به دلیل در هم تنیدگی مصالح و همچنین سازه فلزی ساختمان، احتمالا کار آواربرداری بیش از یک هفته طول بکشد.
13:29 برقراری مستمری بازماندگان شهدای پلاسکو بدون معطلی
نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی امروز با برگزاری نشستی خبری گفت که مستمری بازماندگان شهداء بدون یک روز فوت وقت و معطلی در شعبه 2 تهران برقرار می شود. وی درباره کارگران بیکار شده ساختمان پلاسکو گفت: برای آنها که بیکار شدند تمهیداتی به منظور برقراری بیمه بیکاری برقرار شده است که می‌توانند به اداره کار جنوب غرب در خیابان سرهنگ سخایی مراجعه و تشکیل پرونده بدهند.
12:55 دادستانی دستور تخریب ساختمان پشتی پاساژ پلاسکو را نیز صادر کرد . مقرر شد تا در صورت خطرساز بودن، این ساختمان از سوی عوامل اجرایی حاضر در محل تخریب شود. هم اکنون عوامل در حال بررسی فنی این موضوع هستند تا در صورت نیاز آن را در ساعات آینده تخریب کنند. ایسنا
12:59 آمار 16 شهید برای آتش‌نشانی قطعی است/سومین شهید آتش نشان از زیر آوار خارج شد
سخنگوی مدیریت بحران پلاسکو گفت: در مجموع پیکر شهدای آتش‌نشان و کسانی که خانواده آنها به نیروی انتظامی مراجعه و اعلام مفقودی کرده‌اند، 25 نفر است. اما عدد 16 شهید برای آتش‌نشانی قطعی و باقی جزو مفقودین هستند

ملکی افزود: دقایقی پیش نیز دومین پیکر یکی از شهدای آتش‌نشان از زیر آوار بیرون آمد که با احتساب آتش‌نشانی که در بیمارستان به شهادت رسید در مجموع 3 تن از آتش‌نشانان به شهادت رسیده‌اند. هر مطلبی به عنوان سخنگو اعلام می‌کنم، به قطعیت درست است. آنچه غیر از کانال ما اعلام می‌شود، درست نیست و غیرکارشناسی است.
12:37 ملکی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو با اعلام اینکه ١٦ آتش‌نشان قطعا شهید شده‌اندگفت: تخمین زده می‌شود در مجموع حداکثر پیکر ٢٥ نفر شامل پیکر شهدای آتش نشان و کسانی که خانواده آنها به نیروی انتظامی مراجعه کرده‌ و اعلام مفقودی کرده‌اند، زیر آوار پلاسکو محبوس هستند. ایسنا

اعلام شهادت 16 آتش‌نشان در پلاسکو
12:27: حفر تونل جدید برای خروج محبوس‌ شدگان

علیرضا نوذری‌پور، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد که با معرفی نقطه جدیدی توسط شهرداری کار تونل‌زنی در یک منطقه جدید با نیروهای متخصص و تجهیزات شرکت آب و فاضلاب آغاز شده است. وی با بیان این‌که در ابتدا کار تونل‌زنی را از مغازه‌ای مجاور ساختمان پلاسکو که یک مغازه طلافروشی بود آغاز کردیم، ادامه داد: اطلاعات محلی گویای وجود یک ساختمان موتورخانه زیر این مغازه بود برهمین اساس برای رسیدن به افرادی که در این موتورخانه مفقود شده بودند اقدام به حفر چهارمتر تونل عمودی و بعد از آن حفر پنج متر تونل افقی بودیم.به گفته قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران، این حفاری‌ها به نتیجه نرسید لذا امروز جلسه‌ دیگری برای تعیین تکلیف این قضیه تشکیل شد که براساس آخرین آمار قرار شده طبق پیشنهاد شهرداری تونل جدیدی حفر شود.
12:18 قدردانی مردم از قهرمانان آتش‌نشان
شهروندان تهرانی ضمن حضور مقابل درب ایستگاه‌های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، با اهدای گل به مقام شامخ شهدای آتش نشان حادثه ساختمان پلاسکو ادای احترام کردند.

روحانی از پلاسکو بازدید کرد
12:10 آواربرداری همچنان از ساختمان پلاسکو ادامه دارد و عملیات آتش‌نشان‌ها تا جایی پیش رفته است که می‌توان راه پله‌های طبقه سوم ساختمان پلاسکو را مشاهده کرد.
12:00 مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران با حضور در محل حادثه پلاسکو تعداد آتش‌نشانان مفقود حادثه مذکور را 15 نفر اعلام کرد و گفت: پیکر دو نفر خارج شده حال آنکه زمان دقیقی برای پایان عملیات نداریم.
11:50 مدیر کل انتقال خون استان تهران: در مجموع ۲ هزار و ۸۰۰ نفر طی ۲ روز به مراکز اهدای خون تهران مراجعه کردند که از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.
11:30 ملکی سخگوی سازمان آتش نشانی: یک مغازه در ضلع شرقی پلاسکو جهت تسریع در روند عملیات، تخریب شده است. شهادت ۲ آتش نشان مورد تایید است که یک نفر از آنها از زیر آوار بیرون کشیده شده و یک نفر در بیمارستان به شهادت رسیده است.
11:25 رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت محدودیت‌هایی که پیشتر برای منطقه پلاسکو اعلام شده بود در تقاطع استانبول همچنان ادامه دارد. از سمت غرب تقاطع حافظ - جمهوری به سمت چهارراه استانبول از سمت فردوسی به جنوب، از میدان امام خمینی به سمت تقاطع استانبول و تقاطع مخبرالدوله به سمت محل حادثه همچنان محدودیت‌های ترافیکی تا اطلاع ثانوی وجود دارد.
11:20 سخنگوی اورژانس تهران: دقایقی پیش یک کپسول اکسیژن میان اوار پیدا شد ولی هنوز مصدومی یافت نشده است.
11:05 نایب رئیس اتاق اصناف: تخصیص مکانی موقت برای شب عید پلاسکو. زیان‌دیدگان در اولویت نمایشگاه بهاره
11:00 محدود مرکزی پلاسکو با نوار زرد توسط آتش نشانان بسته شد.
10:59 مسعود قادی‌پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از تحویل دو نفر از شهدای حادثه پلاسکو به پزشکی قانونی خبر داد و گفت: اقدامات کارشناسی پزشکی قانونی بر پیکر این شهدا آغاز شده است.
10:46 آتش‌نشانان ترکیه برای ادای احترام به آتش‌نشانان شهید حادثه پلاسکو نماز میت غیابی می‌خوانند
10:40 دادستانی حکم تخلیه و درصورت نیاز تخریب پاساژ کویتی‌ها و ساختمان شمالی پلاسکو را صادر کرد.
10:10 کیانی (فرمانده میدان عملیات آواربرداری) گفت: 50 درصد عملیات آواربرداری تاکنون انجام شده و امیدواریم تا آخر هفته آواربرداری تمام شود.
9:40 فرمانده میدان عملیات آواربرداری صبح امروز تمامی شایعات مبنی بر ارسال پیامک از سوی آتش‌نشانان محبوس شده را رد کرد.
09:35 به دلیل دود ناشی از آتش‌سوزی پی‌درپی در آوار این ساختمان، سگ‌های زنده‌یاب، کارایی زیادی ندارند.
09:30 با وجود آنکه 48 ساعت از حادثه ساختمان نوستالژیک پلاسکو می‌گذرد، همچنان دود محوطه را پوشانده و آتش‌نشانان در هوایی بارانی در حال آواربرداری و پیدا کردن راهی برای دستیابی به همکارانشان هستند.
09:20 رئیس پزشک قانونی استان تهران گفت: پیکر آتش‌نشانی که بامداد امروز از زیر آوار بیرون کشیده شد، به پزشک قانونی منتقل شده اما هویت وی هنوز مشخص نشده است. تا ظهر امروز هویت وی مشخص می‌شود
09:10 ساجدی‌نیا اعلام کرد: تا کنون کسی به پلیس آگاهی تهران مراجعه نکرده است. اگر خانواده‌ای نزدیکانش در محدوده پلاسکو مفقود شده یا از سرنوشت آن خبری ندارند به پلیس آگاهی تهران واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.
08:40 آواربرداری 50 درصدی از دو جبهه فرمانده میدان عملیات آواربرداری صبح امروز تمامی شایعات مبنی بر ارسال پیامک از سوی آتش‌نشانان محبوس شده را رد کرد اما گفت به دلیل آنکه زیززمین پلاسکو کاملاً تخریب نشده، احتمال زنده‌ بودن برخی افراد وجود دارد.
08:12 فاضلی رئیس اتاق اصناف: تا ظهر امروز خسارت‌ها برآورد می‌شود و اکنون در حال ارزیابی هستیم. ۴۰۰ بنگاه پیراهن دوز در پلاسکو فعال بودند.
08:10 دریافت علائم از 4 دستگاه زنده‌‌یاب هلال احمر از ضلع غربی و موتورخانه ساختمان پلاسکو، قوت گرفتن یافتن انسان زنده با توجه به دریافت پیام‌های صوتی به صورت ضربه.
08:07 وزیر رفاه: به کارگران بیکار شده پلاسکو که بیمه تأمین اجتماعی دارند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.
07:55 رییس جمهوری دقایقی پیش با حضور در خیابان جمهوری از ساختمان مخروبه پلاسکو بازدید کرد.

روحانی از پلاسکو بازدید کرد
حجت الاسلام والمسلمین، حسن روحانی، دقایقی پیش با حضور در چهارراه استانبول تهران از ساختمان مخروبه تجاری پلاسکو بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند امداد و نجات و همچنین آواربرداری از ساختمان های آسیب دیده قرار گرفت.

روحانی از پلاسکو بازدید کرد

روحانی از پلاسکو بازدید کرد
در جریان این بازدید رحمانی فضلی، نهاوندیان، قاضی زاده هاشمی، قالیباف، ربیعی و سردار ساجدی‌نیا، رییس جمهو را همراهی کردند.

06:50 همچنان از آوارهای پلاسکو دود بر می‌خیزد. به رغم بارش باران، این دودها فروکش نکرده است.
06:47 آواربرداری همچنان ادامه دارد. در پی حادثه دلخراش آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، امروز در کشور از سوی هیأت دولت، عزای عمومی اعلام شده است. تاکنون پیکر دو تن از آتش‌نشانان از زیر آوار بیرون کشیده شده است.

مجموعه‌ای از بهترین تصاویر تاریخ ایران و جهان را اینجا ببینید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید