انتظار پشت دروازه‌های ایران

انتظار پشت دروازه‌های ایران

سومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه، جمعیتی جوان و تحصیلکرده دارد که آمادۀ خرج کردن است. اما شرکتهای آمریکایی موانع بزرگی در راه رسیدن به این بازار بر سر راه خود می‌بینند.

کد خبر : ۳۲۸۲
بازدید : ۱۳۵۰
فرادید | سومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه، جمعیتی جوان و تحصیلکرده دارد که آمادۀ خرج کردن است. اما شرکتهای آمریکایی موانع بزرگی در راه رسیدن به این بازار بر سر راه خود می‌بینند.

به گزارش فرادید به نقل از فورچن، رامین ربیعی هیجانی که بیست سال پیش، یک شب بر سر شایعۀ باز شدن شعبه‌ای از مک‌دونالد در خیابان ولیعصر در تهران ایجاد شده بود را به یاد دارد. ربیعی که آن زمان 16 ساله بود، می‌گوید: "من آن شب به آنجا رفتم و جا برای سوزن انداختن نبود." او به یاد دارد که پلیس برای متفرق کردن جمعیت وارد صحنه شده است. اما در کمال ناامیدی همگان، معلوم شد که این شعبه تنها یک شعبۀ جعلی محلی بوده است. مک دونالد واقعی همچنان در محاق ممنوعیت بود.

موانع حضور شرکتهای آمریکایی در ایران

اما انتظار ایرانیان احتمالاً به زودی به سر خواهد رسید. توافق هسته‌ای که آمریکا و اروپا در 14 جولای با ایران امضا کردند، می‌تواند به تدریج بسیاری از تحریمهای اقتصادی را محو کند، و بالاخره به شرکتهای غربی اجازه دهد که محصولاتشان را این کشور به فروش برسانند و بدین ترتیب درهای یکی از بزرگترین بازارهای دست نخوردۀ جهان به سوی کسب‌وکارهای غربی باز می‌شود.

اقتصاد 406 میلیارد دلار ایران، فرصت بزرگی را پیش روی این شرکتها قرار داده است. این کشور دارای جمعیتی 78 میلیون نفری است که بسیاری از آنان را جوانان، تحصیلکردگان و کسانی که سفرهای خارجی می‌روند تشکیل می‌دهند، که پول برای خرج کردن دارند؛ آن هم نه فقط به اندازۀ خرید همبرگر. در حال حاضر تخمین زده می‌شود که با وجود ممنوعیت فروش محصولات اپل به ایران، قریب به 6.5 میلیون آیفون در این کشور وجود داشته باشد.

تحریم‌ها در بسیاری از صنایع منجر به انباشت 36 سالۀ تقاضا شده است. هواپیمایی ملی ایران دارای هواپیماهایی است که عمر متوسطشان به 23 سال می‌رسد و مسئولان این کشور می‌گویند که قصد دارد در طول یک دهۀ آینده 20 میلیارد دلار صرف خرید 400 هواپیمای جدید کنند. خبری خوب برای بویینگ که همین الان هم تحت یک مجوز ویژه در حال فروش قطعات و خدمات تعمیر به ایران است. هتلهای زنجیره‌ای و فروشندگان خودروی بین‌المللی اندکی در ایران حضور دارند و این موضوع خودروسازان و هتلداران را به تکاپو انداخته است. مسئولان ایرانی همچنین گفته‌اند که قصد دارد میلیاردها دلار صرف به روزرسانی تاسیسات فرسودۀ نفت و گاز کنند، خبری که دهان شرکتهای خدمات نفتی را آب انداخته است.

ربیعی که اکنون مدیر شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه در تهران است، می‌گوید: "هفته‌ای نیست که میزبان یک یا دو هیئت خارجی نباشیم. آنها همه می‌گویند که می‌خواهند در ایران اولین باشند."

این خواسته برای اکثر شرکتهای آمریکایی، به نظر دست نیافتنی می‌رسد. توافق تازه راه پر پیچ و خمی را برای تایید در واشنگتن باید بگذارد. تغییر بزرگی که اتفاق خواهد افتاد، مجوزهایی است که خرانه‌داری آمریکا با صدورشان برای شرکتهای خارجی همکار شرکتهای آمریکایی و محصولات هوانوردی، خوراکی و دارویی استئنا قایل می‌شود.

در مقابل، رقبای اروپایی به نظر آماده‌اند تا به سرعت قراردادهای بزرگ به امضا برسانند. تابستان امسال، بنز، پژو و رنو اعلام کردند که قصد آغاز فروش به بازار بزرگ خودروی ایران را دارند. بازاری که از پیش هم با آن مراودات بزرگی داشتند (ایران تا سال 2011 بزرگترین بازار فروش پژو پس از فرانسه محسوب می‌شد). شرکت هتلهای زنجیره‌ای آکور فرانسه نیز آماده است تا انتهای امسال یک هتل در ایران افتتاح کند.

زمانی که کسب‌وکارهای آمریکایی وارد ایران هم بشوند، باز چالشهای عمده‌ای پیش رو دارند. وریسک میپل‌کرافت، مشاور در امور ریسک سرمایه‌گذاری، به مشتریانش نسبت به "بوروکراسی سنگین و متورم ایران و میزان بالای دخالتها هشدار داده است."

با این همه، اواخر ماه جولای، مک دونالد آگهی‌ای در سایت خود قرار داد و برای همکاری با کسانی که خواستار افتتاح شعب مک دونالد در ایران هستند اعلام آمادگی کرد. آیا ایرانی‌ها این بار واقعاً به مک‌دونالدهایشان خواهند رسید.

منبع: Furtune،
ترجمه: وبسایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید