بالاخره سفر انسان به ماه راست بود یا دروغ؟

بالاخره سفر انسان به ماه راست بود یا دروغ؟

هنوز هم هر خبری که درباره سفر انسان به ماه در ماموریت آپولو منتشر می‌شود جنگی تمام عیار میان کسانی که به شواهد علمی این ماجرا اعتقاد دارند و گروهی که آن را جعل و دروغ می‌خوانند در می‌گیرد. حالا با رقابت ۲۰ میلیون دلاری گوگل احتمال دارد که این جنگ بتواند برای همیشه تمام شود.

کد خبر : ۳۳۰۰۲
بازدید : ۵۶۶۴
هنوز هم هر خبری که درباره سفر انسان به ماه در ماموریت آپولو منتشر می‌شود جنگی تمام عیار میان کسانی که به شواهد علمی این ماجرا اعتقاد دارند و گروهی که آن را جعل و دروغ می‌خوانند در می‌گیرد. حالا با رقابت ۲۰ میلیون دلاری گوگل احتمال دارد که این جنگ بتواند برای همیشه تمام شود.

سفر به ماه یا فرستادن کاوشگر و ماه‌نورد ماموریت پیچیده و دشواری است اما انگیزه ۲۰ میلیون دلاری با جایزه گوگل باعث شده تا خیلی از شرکت‌ها و تیم‌های علمی به تکاپو بیفتند.

گوگل بالاخره بعد از 10 سال از آغاز مسابقه فضایی لونار ایکس‌پرایز گوگل ( Lunar XPrize )تیم را به عنوان فینالیست انتخاب کرده است، این تیم‌ها پیش از سال 2016 توانسته بودند قرارداد و طرح ارسال فضاپیمای خود را پس از رقابتی سخت دریافت کنند.

تیم‌ها باید کاوشگر خود را که قادر است تا 5000 کیلومتر در فضا سفر کنند و از محلی که قرار دارند ویدئوها و عکس‌هایی با کیفیت HD به زمین ارسال کنند به ماه برسانند تا برنده جایزه 20 میلیون دلاری شوند.

بالاخره سفر انسان به ماه راست بود یا دروغ؟

به این ترتیب احتمال دارد که تا پایان امسال بالاخره یکی از این تیم‌ها با فرود کاوشگر خود در ماه بتواند اطلاعات و تصاویر با کیفیت بسیار بالا ارسال کند. برخی تیم‌های شرکت کننده قصد دارند تا ماه‌نورد خود را در محلی فرود آورند که فضانوردهای ماموریت آپولو ۱۷ از ۱۱ تا ۱۴ دسامبر ۱۹۷۲ در آن منطقه فعالیت داشتند. این کاوشگرها امکان ارسال تصاویر اچ‌دی را به زمین دارند و می‌توانند از وسایل و تجهیزات باقی‌مانده از آن ماموریت تصویربرداری کرده و به زمین ارسال کنند. از جمله تجهیزات باقی‌مانده ماه‌نورد (LRV) یا خودروی ماه‌پیما ماموریت آپولو است که برای جابجایی فضانوردها مورد استفاده بود. سه فروند از گردونه‌های ماه‌نشین آپولو خودروهای ماه‌نورد همراه خود داشتند.

آپولو ۱۷ یازدهمین سفر از ماموریت‌های آپولو و ششمین و آخرین سفر انسان به کره ماه بود. پرتاب آپولو ۱۷، اولین پرتابی بود که در شب انجام می‌شد. آپولو ۱۷ در ۱۱ دسامبر ۱۹۷۲ از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به همراه سه سرنشین به فضا پرتاب شد. این سفینه پس از ۱۲ روز به همراه بخشی از خاک سطح ماه به زمین بازگشت. برنامهٔ بعدی ناسا برای سفر به ماه، اوریون ۱۵ می‌باشد که برای ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است.

ادعای جعلی بودن فرود بر ماه(Moon landing conspiracy theories) ادعایی است که بیان می‌کند همه یا برخی از سری ماموریتهایی که در بین سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ میلادی به عنوان پروژه آپولو شناخته می‌شوند وجود خارجی ندارند و ساختگی هستند. حتی بر طبق برخی از این ادعاها ناسا متهم شده بود که همه فیلم‌های فرود بر روی ماه و همین‌طور سنگ‌هایی که منسوب به کره ماه است ساختگی هستند.

این تئوری از تردیدها، رصدها و فرضیه‌هایی گرفته شده است که در طول ماموریتهای آپولو ارائه شده بودند. منشأ نظریهٔ جعلی بودن فرود بر روی ماه در کتاب "ویلیام چارلز کایسینگ" نویسنده آمریکایی مطرح شده‌است. این نویسنده در کتاب خود با عنوان "ما هرگز به ماه نرفتیم" که در سال ۱۹۷۶ منتشر کرد این تئوری را ارائه کرد.

۵ فینالیست رقابت گوگل
اولین تیم که به مرحله بعد رقابت گوگل راه پیدا کرده اسپیس آی‌اِل (Space IL) است. این سازمان غیرانتفاعی در سرزمین‌های اشغالی ماه‌نوردی به اندازه یک ماشین ظرفشویی طراحی کرده که به جای استفاده از چرخ یا زنجیر برای حرکت، با گام برداشتن جابجا می‌شود. این ماه‌نورد با استفاده از یکی از موشک‌های فالکون 9 شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX Falcon 9) به ماه ارسال خواهد شد.

بالاخره سفر انسان به ماه راست بود یا دروغ؟

فینالیست بعدی مون اکسپرس (Moon Express) از آمریکاست. این گروه که تابحال دو جایزه مهم نیز دریافت کرده در تلاش است تا منابع موجود در ماه را به موادی قابل استفاده برای انسان‌ها تبدیل کند.

سه عدد از دستگاه‌های این گروه در سال 2020 توسط آزمایشگاه موشک آمریکا به فضا فرستاده می‌شود.

تیم بعدی سینرژی مون (Synergy Moon) است که از افرادی با ملیت‌های مختلف تشکیل شده است. دستگاه این تیم توسط یکی از موشک‌های Interorbital Systems به ماه فرستاده می‌شود.

تیم هندی ایندوس (Indus) نیز دستگاه خود را با یکی از موشک‌های سازمان تحقیقاتی فضایی هند به ماه ارسال خواهد کرد. تیم آخر نیز هاکوتو (HAKUTO) از کشور ژاپن است که ماه‌نورد خود را همراه با تیم ایندوس به فضا ارسال می‌کند.

مجموعه‌ای از بهترین تصاویر تاریخ ایران و جهان را اینجا ببینید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید