تدارک چشم‌ بادمی‌ها برای 3 میلیارد سفر

میلیونها نفر از مردم چین دو روز دیگر با فرا رسیدن 27 ژانویه (8 بهمن) تعطیلات رسمی و سنتی خود را که به «عید بهار» شهرت دارد، آغاز می کنند تا با شروع این تعطیلات سفرهای پرجمعیت ترین کشور دنیا آغاز شود.

کد خبر : ۳۳۰۰۶
بازدید : ۱۲۷۳
میلیون ها نفر از مردم چین دو روز دیگر با فرا رسیدن 27 ژانویه (8 بهمن) تعطیلات رسمی و سنتی خود را که به «عید بهار» شهرت دارد، آغاز می کنند تا با شروع این تعطیلات سفرهای پرجمعیت ترین کشور دنیا آغاز شود.

به گزارش ایرنا، جشن عید بهار چین یا جشن سال نو، مهمترین جشن سنتی مردم این سرزمین پهناور است و در این ایام همه کسانی که دور از خانواده و در شهر دیگری زندگی و یا کار می کنند، به خانه باز می گردند.

بنابر سنت دیرینه و به دلیل اهمیت این عید، بیشتر جمعیت این کشور در این ایام تعطیلات به مسافرت می روند که کارشناسان گردشگری شروع این تعطیلات و سفرها را به «بمب گردشگری» تشبیه کرده اند.

بر اساس اعلام دولت چین، تعطیلات رسمی برای عید بهاره که از جمله تعطیلات طلایی این کشور محسوب می شود، به طور رسمی ازز 27 ژانویه (8 بهمن) آغاز می شود و تا 4 فوریه (16 بهمن) ادامه دارد اما تعطیلات غیررسمی این عید از روز جمعه 13 ژانویه (24 دی ماه) با عزیمت خیل عظیمی از مردم این کشور به نقاط مختلف آغاز شده بود.

عید بهار در نزد چینی ها، همانند عید نوروز ایران، فرخنده و پرنشاط است و به طور کلی از قدیم الایام، سال در تقویم کشاورزی چینی با 12 نام حیوان مشخص شده است.

تقویم چینی، ترکیبی از تقویم شمسی و قمری است و در حقیقت در این کشور حرکت ماه، خورشید و ستارگان تعیین کننده روزها، ماه ها و سال ها است.

به این صورت که سال چینی‎ ها با یک چرخه 12 ساله بر نام 12 جانور منطبق می شود و همانطور که ما نیز در ایران با آن آشنا هستیم، هر سال به نام یک جانور نامگذاری می شود.

این تقویم دوازده گانه، توالی اسامی 12 حیوان را شامل می شود. ترتیب اسامی حیوانات در تقویم چینی به ترتیب شامل موش، گاو، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، گوسفند، میمون، خروس، سگ و خوک بوده و سال جدید برای چینی ها سال «خروس» است.

سال «خروس» از لحاظ اساطیر و باورهای سنتی چین، سالی پربار همراه با آرامش است و اینکه سالی همراه با آسودگی خیال و راحتی در انتظار مردم خواهد بود.

خروس در واقع دهمین ماه از تقویم دوازدهگانه حیوانی است که چینی ها برای نامیدن سال ها از آن بهره می گیرند.

خروس همانطور که عامه مردم در کشورهای مختلف می دانند مهمترین ویژگی اش وقت شناسی است که برای مردم پرکار و سختکوش چین نیز، «زمان» اصولا از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از اصلی ترین علت های این نامگذاری اهمیت چینی ها به وقت و زمان بوده است.

از دیگر اصول و خواص خروس این است که اصولا این حیوان به صداقت و دوستی نیز مشهور است و در بسیاری جوامع از جمله چین به این ویژگی اهمیت زیادی داده می شود.

از سوی دیگر مردم چین بر اساس اسطوره ها، داستان ها و افسانه های کهن به این هم باور دارند که در اختیار داشتن خروس و مرغ و انتقال این پرندگان به تطهیر روح و دور کردن پلیدی ها کمک می کند.

همچنین چینی ها برای نامیدن سال ها عناصر پنجگانه چوب، آتش، فلز، آب و زمین را نیز در نظر گرفته اندکه به اعتقاد آنها این عناصر به ترتیب سال های در نظر گرفته شده هر 60 سال بروز می کند و سال 2017 میلادی مصادف با سال خروس آتشین است و عنصر آتش را در خود دارد.

بر اساس تعاریفی که شده است در سال جاری میلادی مردم سال خروس را با حس اعتماد بیشتری آغاز می کنند و برای انجام امور روزانه خود زمان بندی را با دقت در نظر گرفته و وقت شناسی در زمره مهمترین برنامه های آنان خواهد بود.

به باور مردم این کشور، کسانی که در سال خروس به دنیا می آیند دارای درآمد مکفی و قابل توجه خواهند بود و افرادی دقیق و سختکوش هستند و البته در برخی تعابیر آمده است سال خروس توامان با خوش شانسی ها و بد اقبالی هاست.

بنابر این با توضیحات ارائه شده، علاوه بر کشور چین، مردم مناطق هنگ کنگ و تایوان و کشورهایی همچون کره جنوبی، اندونزی، مالزی، تایلند، برونئی، مغولستان، بوتان، فیلیپین، سنگاپور، ویتنام و نپال نیز از جمله کشورهایی هستند که سال جدید را بر اساس تقویم چینی جشن می گیرند و به آن ارج می نهند.

گزارش ها و تصاویری که رسانه های چین طی روزهای اخیر در این ارتباط منتشر می کنند، نشان می دهد که علاوه بر دهها میلیون چینی که در داخل کشور خود را برای سفر آماده کرده اند، هزاران تن نیز به قصد عزیمت به کشورهای خارجی را دارند.

بر اساس اعلام مسئولان کشور چین، تعطیلات عید بهاره همانند سال گذشته 40 روز در نظر گرفته شده است و سازمان گردشگری این کشور پیش بینی کرده که بیش از سه میلیارد سفر در این دوره تعطیلات به ثبت برسد که 2.2 درصد بیش از سال گذشته خواهد بود.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که در این مدت، بالغ بر 350 میلیون نفر با قطار سفر کنند که در مقایسه با عید بهار سال قبل نزدیک به 9.7 درصد بیشتر خواهد شد. به همین خاطر مسئولان راه آهن این کشور در تعطیلات سال نو، یک هزار و 877 قطار به سیستم راه‌آهن کشور اضافه کردند تا سفر با این وسیله برای مردم در شرایط بهتری انجام شود.

همچنین اعلام شده بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون نفر از طریق جاده ها و نزدیک به 43 میلیون و 500 هزار سفر نیز از طریق گذرگاه های دریایی و آبی انجام خواهد شد که به ترتیب یک و 2 درصد رشد در مقایسه با سال قبل خواهد داشت.

برای سفر با هواپیما نیز رقم 58 میلیون و 300 هزار سفر ذکر شده است که بدون شک این بخش نیز شاهد رشد 10 درصدی در مقایسه با سال قبل خواهد بود.

چین تلاش کرده است که برای سهولت در سفرها امتداد خطوط ریلی تندرو خود را افزایش دهد و اکنون این رقم به 20 هزار کیلومتر برای قطارهای تندرو رسیده است و در این بخش چین در رده نخست جهان قرار دارد.

آمار نشان می دهد که در ایام تعطیلات هفته طلایی در ماه اکتبر (آبان ماه) به مناسبت روز ملی چین فقط در یک روز 14 میلیون و 430 هزار سفر با قطار انجام شده که یک رکورد برای راه آهن این کشور بوده است.

در سال گذشته میلادی بیش از 60 درصد از بلیت های قطار در چین به صورت اینترنتی و مابقی نیز از طریق سفارش از تلفن های همراه به فروش رسید.

قرار است بر اساس گزارش تارنمای چاینا ارگ امسال نزدیک به 6 هزار و 700 خط ریلی الکتریکی و ترابری با ترن در این کشور احداث شود.

طول کل خطوط آهن چین اکنون 124 هزار کیلومتر است که از این میان 22 هزار کیلومتر آن خط آهن تندرو است که معادل 65 درصد از کل خطوط پرسرعت جهان به حساب می آید.

گوشه ای از آداب و رسوم چینی ها در عید بهار
در روزهای پیش از شروع عید بهار، خانواده های چینی خانه تکانی می کنند و غبار و ناپاکی را از منزل خود می زدایند. بر طبق باور چینی، خانه تکانی، بدی را در سال جدید از خانه پاک می کند و آن را برای ورود بخت و اقبال خوش آماده می سازد.

برخی از مردم نیز در و یا قاب پنجره منازل خود را با رنگ قرمز که رنگ شادی و شانس است، رنگ آمیزی می کنند و در و دیوار اتاق ها با کاغذ و فانوس های قرمز رنگ و گره های شانس تزیین می شود.

در جای جای منزل، روی دیوارها و یا در ورودی اتاق ها کلماتی که بیانگر سعادت و شادکامی در سال جدید است، با حروف چینی نوشته می شود تا سال جدید برکت و خوشی را برای آنان به ارمغان آورد.

عبارات و کلمات مانند «FU» که به معنای سعادت و برکت و شادی است، بیشترین عباراتی است که در این ایام به چشم می خورد. این کلمات با رنگ مشکی و روی پارچه و یا کاغذ قرمز رنگ، نوشته می شود.

تزیین منزل با انواع گل و گیاه نیز متداول است. شکوفه آلو به معنای اقبال نیک، گل نرگس به معنای موفقیت، گل آفتابگردان به معنای سالی خوش و گیاه بادمجان به معنای شفای بیماری ها است.

این روزها بازارهای گل و گیاه در چین نیز شلوغ ترین روزهای سال خود را سپری می کند و مردم در جای جای این کشور به ویژه در شهر پکن با خریدن انواع گل و درختچه های کوچک به استقبال عید بزرگ می روند.

جمع شدن فامیل دور هم
در شب سال نوی چینی با نام Chu xi که به معنای «شب عبور سال» نامیده می شود، همه اعضای خانواده از دور و نزدیک در منزل مسن ترین فرد فامیل جمع می شوند تا آغاز سال نو را با بزرگان خود جشن بگیرند.

صرف شام در شب تحویل سال از نگاه چینی ها دارای فلسفه خاصی است. آنان با پختن نوعی غذا که به شام «تجدید همبستگی» شهرت دارد و برای آنان نماد «فرخندگی، وفور و ثروت» است، آرزو می کنند که در طول سال همواره سه نماد یاد شده را در زندگی خود داشته باشند.

چینی ها در نخستین روز سال نو، از خوردن گوشت پرهیز می کنند و از آنجا که بر این باور هستند در این روز، روشن کردن آتش و استفاده از کارد برای تهیه غذا خوش یمن نیست، معمولا غذای مخصوصی را که برای نخستین روز سال نو تهیه می شود، یک روز قبل آماده می کنند.

آنان همچنین با آغاز سال نو به دیدن اقوام و بزرگان فامیل رفته و سال جدید را به یکدیگر تبریک می گویند. یکی از رسوم جالب چینی ها در جشن سال نو، هدیه «پاکت سرخ» است. «پاکت سرخ»، پاکتی است که چینی ها در جشن های مذهبی و ملی، هدیه و پولی که می خواهند به خویشاوندانشان تقدیم کنند، در آن قرار می دهند.

بر اساس یک باور قدیمی، مقدار پولی که در این پاکت ها قرار می گیرد، هیچ گاه نباید برابر عدد چهار یا محتوی عدد چهار باشد، زیرا این عدد تداعی کننده مرگ یا آرزوی مرگ است.

آتش بازی و جشن فانوس
روشن کردن فانوس نیز از جمله برنامه های عید بهار است. در این ایام جشن فانوس جلوه ای خاص دارد. فانوس های رنگی از جمله هنرهای دستی و سنتی مردمی چین است. مردم با دست داشتن اشکال مختلف فانوس که روی آن شکل حیوانات، مناظر طبیعی و چهره های قهرمانان ترسیم شده است، در یک جا جمع می شوند و شادی می کنند.

آتش بازی نیز یکی دیگر از مراسم سنتی است که چینی تبارها توجه ویژه ای به آن دارند. به اعتقاد آنان، صدای ناشی از آتش بازی به دور کردن ارواح خبیثه کمک می کند.

امروزه، این مراسم در شهرهای بزرگ به دلیل مسائل ایمنی، آلودگی صوتی و آلودگی محیط زیست با احتیاط و محدودیت بیشتری برگزار می شود.

توجه به رنگ قرمز
خانواده های چینی در سال جدید لباس هایی به رنگ قرمز بر تن می کنند. آنان بر این باورند که رنگ قرمز روح های شیطانی و اقبال بد را می ترساند و فراری می دهد.

علاوه بر آن، مردم لباس نو بر تن می کنند که به معنای آغازی جدید در سال نو است. پوشیدن لباس نو همچنین نمادی از آن است که در سال جدید بیش از حد مورد نیاز، پوشاک برای پوشیدن موجود باشد.

هدیه دادن و هدیه گرفتن
در طول عید بهاره چین، بزرگان فامیل و افراد مسن تر پاکت ها و یا بسته های قرمز رنگی را هدیه می دهند که حاوی پول است.

میزان این هدیه متغیر است، ولی طبق سنت چین باید میزان آن عدد زوج باشد زیرا عدد فرد مربوط به پولی است که در مراسم تدفین اعطا می شود.

تعیین زوج یا فرد بودن عدد، از روی نخستین رقم سمت چپ آن، صورت می گیرد. به طور مثال اعداد 30 و 50 اعداد فرد به شمار می روند. عدد هشت عدد اقبال است و عموما هشت واحد پول در پاکت های قرمز رنگ هدیه داده می شود.

عدد شش نیز عدد شانس است زیرا در زبان چینی کلمه «شش»، به معنای راحتی است که هدیه دادن پول به میزان آن، آرزوی سالی راحت و بی دردسر است. گاهی سکه هایی از شکلات نیز درون پاکت ها وجود دارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید