زن کانادایی شش روز بدون ریه زندگی کرد!

پزشکان کانادایی در اقدامی نادر یک مادر جوان 32 ساله را که در انتظار پیوند ریه بود، به مدت شش روز بدون ریه زنده نگاه داشته‌اند.

کد خبر : ۳۳۰۵۷
بازدید : ۱۳۳۳
پزشکان کانادایی در اقدامی نادر یک مادر جوان 32 ساله را که در انتظار پیوند ریه بود، به مدت شش روز بدون ریه زنده نگاه داشته‌اند.

به گزارش پرس تی، وی ملیسا بنویت که از مشکل ریه رنج می‌برد در ماه آوریل به علت عفونت شدید ریه در بیمارستان تورنتوی کانادا بستری شد. این در حالی بود که پزشکان تشخیص دادند ملیسا که مبتلا به بیماری مادر زادی موسوم به «فیبروز ریه» بوده است تنها چند ساعت شانس زندگی دارد. در پی این تشخیص پزشکان ملیسا برای پیوند ریه به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد.

دکتر فرگوسن از اعضای تیم معالج این بیمار در کنفرانسی خبری گفت: «تصمیم دشواری بود چراکه قرار بود کاری انجام شود که مطابق با اطلاعات ما تاکنون انجام‌نشده بود و خیلی موارد برای ما ناشناخته بود.» وی افزود بیمار وضعیت مناسبی نداشت و تنها امید بهبود وی پیوند ریه بود.

به گفتۀ تیم پزشکی، بلافاصله استفاده از تجهیزات حیاتی برای نجات جان وی به کار گرفته شد اما وضعیت وی همچنان وخیم بود چراکه ریه‌های وی در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده بودند و بدن وی دچار عفونت شدید شده و فشارخونش نیز به‌شدت پایین بود و تمامی ارگان‌های بدن بیمار یکی پس از دیگری در حال ازکارافتادن بود.

تیمی 13 نفره پزشکان درباره برداشتن ریه‌های وی به امید از بین بردن ریشۀ عفونت به اجماع رسیدند.

این اقدام در حالی صورت گرفت که عواقب پاره‌ای ازمسایل ازجمله خطر خونریزی از ناحیه حفره‌ای که ریه‌های بیمار از آن تخلیه‌شده بودند وجود داشت. پزشکان اطمینان نداشتند که آیا سطح فشارخون و اکسیژن پس از برداشتن ریه‌های وی وضعیتی پایدار دارد یا خیر .

یکی دیگر از پزشکان معالج این بیمار 32 ساله می‌گوید: «تنها چیزی که به ما کمک می‌کرد این بود که می‌دانستیم در پی برداشتن ریه‌ها بیمار دست‌کم تا چند ساعت زنده خواهد ماند و همین موضوع به ما شهامت می‌داد که اگر قرار است این زن را نجات دهیم همین حالا باید دست‌به‌کار شویم.»

در پی برداشتن ریه‌های ملیسا یک دستگاه ریۀ مصنوعی به قلب وی متصل شد؛ این در حالی بود که دستگاه‌هایی نیز برای اکسیژن‌رسانی و گردش خون در بدن وی به کار گرفته شد.

درحالی‌که هنوز مشخص نبود وی یک روز یا یک ماه شانس برای زنده ماندن دارد شش روز بعد در پی اهدای یک اهداکننده ریه پیوند ریه بر روی این بیمار انجام شد.

ملیسا که از شنیدن نحوه جراحی‌اش که به وی شانس زندگی دوباره داده شگفت‌زده است، می‌گوید: «حقیقت این است که من از مرگی قریب‌الوقوع به زندگی بازگشته‌ام و بنابراین از این‌که به خانه‌ برمی‌گردم بسیار خوشحالم .»

ملیسیا اکنون شرایط خوبی دارد و اکنون بدون استفاده از عصا و یا واکر می‌تواند راه برود اما این عفونت کلیه‌های وی را نابود کرده است و وی امیدوار است با جراحی پیوند کلیه که قرار است مادرش به وی اهدا کند سلامتی کامل خود را بازیابد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید