پـژواک جهانی اعتراض ترانه

پـژواک جهانی اعتراض ترانه

درحالی‌که چند روز از اعلام نامزدی فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی در فهرست نهایی اسکار می‌گذشت، دونالد ترامپ فرمانی را امضا کرد که صدور ویزای آمریکا برای شهروندان هفت کشور از جمله ایران را به مدت ۳۰ روز ممنوع می‌کند.

کد خبر : ۳۳۱۰۰
بازدید : ۱۶۸۲۷
درحالی‌که چند روز از اعلام نامزدی فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی در فهرست نهایی اسکار می‌گذشت، دونالد ترامپ فرمانی را امضا کرد که صدور ویزای آمریکا برای شهروندان هفت کشور از جمله ایران را به مدت ۳۰ روز ممنوع می‌کند.

در همین رابطه ترانه علیدوستی در توییتی به زبان انگلیسی با نژادپرستانه خواندن این اقدام اعلام کرد در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند و توضیح داد که قانون منع ایرانیان و 6 کشور دیگر از ورود به آمریکا، حتی اگر موقتی باشد تبعیض‌آمیز است و غیرقابل پذیرش.

او افزود: نمی‌دانم این منع شامل وقایع فرهنگی هم خواهد شد یا نه، اما اگر یک درصد هم نشود، من برای شرکت در مراسم اسکار به این کشور سفر نخواهم کرد. پس از انتشار این متن از یکسو بسیاری از همکاران سینمایی علیدوستی در ایران با نوشته او همراهی و واکنش‌های متفاوتی را در شبکه‌های اجتماعی ثبت کردند و از طرفی بسیاری از رسانه‌های معتبر دنیا هم از تصمیم ترانه علیدوستی بازیگر نقش اول فیلم «فروشنده» نوشتند و این توییت در رسانه‌هایی همچون گاردین، نیویورک تایمز، هالیوودریپورتر، آسوشیتدپرس و... بازتاب یافت.

آسوشیتدپرس خبر را با تیتر «بازیگر زن ایرانی اسکار را در اعتراض به ترامپ تحریم کرد» منتشر کرد و وب‌سایت روزنامه گاردین هم درباره حرکت ترانه علیدوستی نوشت: «ترانه علیدوستی بازیگر فیلم نامزد اسکار «فروشنده» به افرادی پیوست که طرح ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا را محکوم می‌کنند.»

همچنین ایندیپندنت روزنامه صبح بریتانیایی چاپ لندن هم در این باره مطلبی را منتشر کرد و نوشت این نخستین‌بار نیست که اسکار با جنجال دیدگاه‌های نژادپرستانه روبه‌رو می‌شود. سال پیش نیز بی‌توجهی به سیاهپوستان موجب شد تا شماری از چهره‌های مطرح چون اسپایک لی و جیدا پینکت اسمیت این مراسم را تحریم کنند.

همچنین ایندی‌وایر که یکی از سایت‌های مهم سینمای جهان برای حمایت از فیلم‌های مستقل است هم نسبت به اظهارات علیدوستی واکنش نشان داد و در گزارشی عنوان کرد: اگر «فروشنده» جایزه اسکار را ببرد، غیبت علیدوستی بسیار طعنه‌آمیز خواهد شد و یادآوری تلخی‌این امر است که هالیوود هم نمی‌تواند تصویر آمریکا را در چشم جهانیان نجات دهد.

رویترز نیز با اعلام این خبر افزود: علیدوستی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که سیمرغ بلورین جشنواره فجر را در کارنامه دارد و روزنامه دیلی میل هم در واکنش به این حرف‌ها نوشت: بازیگر ۳۳ ساله که به عنوان ناتالی پورتمن ایران شناخته می‌شود اسکار را به‌دلیل نژادپرستانه بودن دستور ترامپ تحریم کرد. این موضوع منجر به کامنت گذاشتن وسیع مردم درباره این خبر شده که در بیشتر موارد تصمیم ترامپ را تقبیح و اعلام کرده‌اند ایران را دوست دارند.

از سویی دیگر واشنگتن پست این عمل ترانه علیدوستی را یادآور سخنرانی مریل استریپ در دعوت به خیزش علیه سیاست‌های ترامپ خواند. این نشریه معتبر به واکنش‌های متعدد به حمایت از علیدوستی در توییتر نیز اشاره کرد و در عین حال افزود: نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این عمل به نفع فیلم فرهادی در اسکار منجر شود یا ضد آن کار کند.

همچنین هالیوود ریپورتر هم با انتشار این خبر اعلام کرد که هنوز اصغر فرهادی و شهاب حسینی بازیگر اول این فیلم در این باره نظر خود را ابراز نکرده‌اند. سایت سینمایی بلیمیش نیز این تحریم را با سخنان عتاب‌آمیز مریل استریپ در گلدن گلوب مقایسه و اشاره کرد به نظر نمی‌رسد ترامپ موافقان زیادی در هالیوود داشته باشد.

این سایت افزود: این تحریم می‌تواند آغازی بر موضع‌گیری‌های جدید باشد و در نهایت موجب شود مراسم اسکار امسال شماری از چهره‌های مهم خود را از دست بدهد.

در همین رابطه نیویورک تایمز اما به نقل این خبر اکتفا نکرد و با ترانه علیدوستی به‌صورت ایمیلی گفت‌وگو کرد. بازیگر «فروشنده» به این نشریه آمریکایی گفت: مطمئنم آمریکا چند برابر از حضور ایرانیان مهاجر و خدمات آنها در آن کشور سود برده است.

بنابراین برای من قابل قبول نیست به دولتی احترام بگذارم که برای مردم کشور من احترامی قائل نیست. وی در بخش دیگری از این مصاحبه افزود: تصمیم گرفتم حتی اگر بتوانم در این مراسم شرکت نکنم، چون این مرا عمیقا متاثر می‌کند که می‌بینم مردم معمولی هموطنم از دیدن فرزندانشان یا ادامه تحصیل در آمریکا محروم می‌شوند درحالی‌که این حق قانونی‌شان است.»

علیدوستی با اشاره به اینکه آمریکا در تهران سفارتخانه ندارد و ایرانیان برای انجام کارهای مربوط به ویزا به کشورهای همسایه سفر می‌کنند، توضیح داد: «بسیاری از مردم کارهای ضروری پزشکی دارند. من مطمئنم که بسیاری از آنها برای خوش‌گذرانی یا تعطیلات به آمریکا سفر نمی‌کنند و کارهای بسیار مهم‌تری دارند. مطمئنم که آمریکا نیز بارها از حضور ایرانیان مهاجر و خدماتشان سود برده است. بنابراین اصلا برای من قابل قبول نیست به دولتی احترام بگذارم که برای مردم کشور من احترامی قائل نیست.»

علیدوستی در این مصاحبه گفته که درباره تصمیم خود با اصغر فرهادی گفت‌وگو نکرده و نمی‌داند که چه کسانی از طرف این فیلم به اسکار می‌روند. به گفته علیدوستی، اصغر فرهادی در چنین مراسمی معمولا بازیگران اصلی فیلم را با خود همراه می‌کند.

علیدوستی و شهاب حسینی در جشنواره کن سال ۲۰۱۶ نیز اصغر فرهادی را همراهی می‌کردند و این فیلم در نهایت جایزه بهترین بازیگر مرد و فیلمنامه را از این رویداد سینمایی کسب کرد.واکنش‌ها به تصمیم بازیگر نقش اول فیلم اسکاری در شرایطی ادامه دارد که هنوز سخنگویی از طرف مراسم اسکار توضیحی در این باره ارائه نکرده است و از طرفی اکران فیلم «فروشنده» از دیروز در سینماهای آمریکا آغاز شده است.

پـژواک جهانی اعتراض ترانه
۰
نظرات بینندگان
  • محمد ارسالی در

    درود بر شرف و غیرت مردانه ات با اینکه یک خانم هستی

    • ناشناس ارسالی در

      یعنی چی خانم هستی؟؟؟؟
      مگه بعید یه خانم شجاع و با شرف باشه؟؟
      به نظر من معنی مردانه به جنسیت اشاره نمی کنه بلکه مربوط به حریته

    • ناشناس ارسالی در

      مگر خانمه غیرت و تعصب ندارند؟!!!!!!!!!!!!!!!!چه درکی داری تو از زنها؟

    • هومن ارسالی در

      "غیرت مردانه ات "
      باید یاد بگیری این خودش تبعیض است
      باید یاد بگیری غیرت فقط مال مردان نیست
      بگو:غیرتت

    • ناشناس ارسالی در

      درود بر شرف و غیرتتکه یک خانم با غیرت هستی

    • جمال ارسالی در

      گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف بو میده

    • ناشناس ارسالی در

      غیرت مردانه یعنی چی دیگه؟
      غیرت غیرته دیگه
      بپذیرید یک زن می تونه یک زن واقعی و قوی باشه
      سریع یه واژه مرد بهش نچسبونین

    • ناشناس ارسالی در

      شرافت ربطی به زن یا مرد بودن نداره یک حس انسانیه

  • ناشناس ارسالی در

    كاش ما ايرانياي همه جاي دنيا با هم بوديم و هواي همو داشتيم اونوقت نه قدرت داخلي ميتونست تحقيرمون كنه نه قدرت خارجي

  • ناشناس ارسالی در

    كاش اقاي فرهادي هم بعنوان ي ايراني ي اعتراضي ي جمله اي .... اعلام مي فرمودند هرچند كه نمك خورده بعيده نمكدان بشكنه

    • ناشناس ارسالی در

      تو از همون ... هایی هستی که مملکت رو به این روز درآورده اند

  • علیرضا ارسالی در

    هرچند از بازیگر فیلمی مانند «فروشنده» با اون محتوای ضعیف و بدش بعید بود، اما باز این کار خانم علیدوستی جای بس تشکر فراوان داره و ایکاش مسئولین دولتی و مدیران وزارت خارجه یاد بگیرن و اینجوری عمل کنن.
    خانم علیدوستی ممنون از این اقدام بجا و سنجیدتون

    • هومن ارسالی در

      اشتباه سوار شدی داداش
      اون فیلمی که شما دیدی سلام بمبی بود
      یا شاید درست سوار شدی فیلمو نکشیدی

    • ناشناس ارسالی در

      آهان نمردیم و معنی محتوای ضعیفم فیلمو فهمیدیم...
      فیلمی که بهترین جایزه های بین المللی رو برده گرچه به پای اخراجی ها نمیرسه!!!!!!

  • ناشناس ارسالی در

    آفرین به شما بانوی فهیم و آزاده.

  • ناشناس ارسالی در

    تمام هالیوود و اسکار مخالفه ترامپ هستند . سلبریتی های بزرگتر از ترانه علی دوستی علیه ترامپ صحبت کردند ولی مردم آمریکا با هوشیاری به ترامپ اعتماد کردند .

    • ali ارسالی در

      البته که شاهنامه آخرش خوش است

  • اميرحسين ارسالی در

    درود بر بانوي هنرمند ايراني.
    رفتار دولت آمريكا واقعا تنفربرانگيز است، نخبگان ايراني در دانشگاه هاي آمريكا در حال تحصيل و خدمت به دولت آمريكا هستند و اين رفتار واقعا شرم آور است. ننگ بر تو ترامپ

  • ناشناس ارسالی در

    آفرین به غیرتت

  • ناشناس ارسالی در

    عیب نداره به جاش امام جمعه محترم به ترامپ دلگرمی دادن!!!

  • استاد دانشگاه ارسالی در

    خانم يا اقاي ناشناس ٨:٤٦، چطور ميتواني با چنين قاطعيتي از "اعتماد" مردم امريكا به دونالد ترامپ بگويم. تعداد اراى خانم كلينتون دو مليون و هسشتصد هزار بيش از ترامپ بود و أكثريت كساني كه به ترامپ راى دادند تحصيلات انها حد اكثر در حد ديپلماتهاى دبيرستان بود. به عبارت ديگر، طرفداران ترامپ و محمود أحمدى نژاد شباهتهاى زيادى با هم دارند. با توجه به اين موارد، جطور ميتوان راى دهندگان به ترامپ را "هوشيار" فرض كرد.

  • سارا ارسالی در

    مرگ بر ترامپ نژادپرست و تمام ایل و تبارش مرگ بر تبعیض علیه مردم ایران خیلی موجود آشغالی هستش چون ویزای سیاسی مقامات سرجاشه فقط و فقط مردم عادی لطمه میخورند

  • ناشناس ارسالی در

    درود برشما عشق ایران زمین

  • معصومه ارسالی در

    دورد بر معرفت مردانه ات
    و تو دهن هفته نامه بی ادب یالثارت تا ابد که به اندازه یک اتم هم بی بهره است از شرف و مردانگی

  • منصف ارسالی در

    درود خانم عليدوستي
    با اينكه جوان هستي ولي خيلي پخته عمل كردي. درود

  • احسان ارسالی در

    کار شاقی نکرده به نظرم. این قانون هست که اجازه نداده بره وگرنه برا اونجا سر و دست می شکنه! کاری ارزشمند هست که بشه انجامش داد ولی ازش چشم پوشی کرد.

  • ایرانویچ ارسالی در

    این برخورد شایسته را از این بانوی سینمای ایران دیدم و در کنارش مقاله ای که یک استاد ایرانی دانشگاههای امریکا(آقای دهباشی) در CNN خواندم برای یکمی بسیار خوشنود شدم و از دومی بسیار سرخورده ! و افسوس خوردم که کسانی که انجا از دستشان برمیاید و تریبون دارند بجای اینکه از مردم کشوری که انها را پروده و مردمش دفاع کنند باز بگفتن سخنان کلی و وکیل و وصی مسلمانان جهان شدن میپردازند بابا شما بیا از مردمت و کشورت دفاع کن و بگو جایش در این لیست تحریم با بسیاری دیگر از کشورهای که همه ما میدانیم کدامند و مهد تروریستهای جهان هستند جابجا شده حالا نمیخواد بیای از مسلمانها دفاع کنی !!!

  • هم وطن ارسالی در

    درود بر شما و شرفتان که با این تصمیمتان نشان دادید ما ایرانی ها بخاطر کشور و هم وطنان خود و حفظ و صیانت از ناموس کشور از هر امتیازی فردی چشم پوشی می کنیم.

  • ناشناس ارسالی در

    گربه دستش به گوشت نمی رسه میگه بو می ده بر اساس قانون جدید ایشان حق ورود به امریکا را ندارد

  • ناشناس ارسالی در

    حیف که بعد از اینکه معلوم شد بهش ویزا نمی دهند و اسکار پرید این موضع را گفت.

  • سارا ارسالی در

    فیلم فروشنده از چند جنبه خیلی باارزش بود.یک اینکه حیا و نجابت یه زن ایرانی رو نشون داد.و دو غیرت و تعصب مرد ایرانی به زنش.واینکه خانواده چیز باارزشی و مهمی در ایرانه.سوم هم صبوری و بروز ندادن زیاد خشم بازیگر مرد.و در آخر گذشتش.به نظر من خوب و بااهمیته که کشورهای خارجی که خیلی به این اصول پایبند نیستن بدونن ایران و ایرانی ها اونطور که اونا فکر میکنن نیستن.اگرچه در عمل همه ی این اصول داره خیلی کمرنگ میشه متاسفانه.دم ترانه علیدوستی هم گرم که اسکارو به وطنش ترجیح نداد...

  • ناشناس ارسالی در

    تیم مذاکره کننده یه خورده از این خانم یاد می گرفت خیلی خوب میشد!

  • حسن ارسالی در

    اين خانم چرا از همكارانش كه تو حبس هستند و ممنوع الكار حمايت نميكنه چون راه آمريكاشو بستن شاكي شده

  • یاسر ارسالی در

    عحب ولی توئیت با غلط پس کجاست چرا چیزی ازش نمیگی

  • یک دلواپس ارسالی در

    درود بر بانو ترانه علیدوستی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید