کتک کاری خانوادگی در روسیه قانونی می شود

دومای روسیه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن کتک زدن تادیبی در دعواها و مشاجره های خانوادگی اگر منجر به آسیب بدنی یا نقص عضو نشود، از مجازات های کیفری حذف می شود.

کد خبر : ۳۳۱۹۰
بازدید : ۹۶۹
دومای روسیه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن کتک زدن تادیبی در دعواها و مشاجره های خانوادگی اگر منجر به آسیب بدنی یا نقص عضو نشود، از مجازات های کیفری حذف می شود.

به گزارش ایرنا، متن قانونی شدن کتک کاری در شور سوم و نهایی با 380 رای موافق و سه مخالف تصویب شد، ولی باید برای تبدیل به قانون در شورای فدراسیون (مجلس سنا) تصویب شود و سپس به امضای رئیس جمهوری روسیه برسد.

خبرگزاری روس بالت در این باره می نویسد: در قانون جدید، کتک زدن اعضای خانواده از فهرست مجازات های کیفری حذف و در مورد افرادی که مرتکب چنین جرایمی شوند، مجازات های غیرکیفری شامل جریمه نقدی اعمال خواهد شد.

البته مطابق این قانون، اگر کتک زدن افراد خانواده تکرار شود، مجازات کیفری خواهد داشت و قانون اجازه می دهد فرد کتک خورده با اثبات جرم به دادگاه مراجعه کند.

بر اساس قانون جدید، اگر نتیجه کتک کاری آثاری در بدن نداشته باشد، مجازات کیفری نخواهد داشت، اما اگر کتک خورده مجروح شود، طبق قانون فرد مجرم تحت پیگرد و تعقیب قرار می گیرد.

اکنون بحث های داغی در باره کتک زدن کودکان جریان دارد. در حالیکه گروهی مجازات کیفری والدینی که بچه های خود را کتک می زنند، منصفانه می دانند، دسته دیگر خواهان آزادی محدود در تنبیه کودکان و خودداری از مداخله در خانواده ها هستند.

به گزارش رسانه ها، البته بیشتر در جامعه روسیه بر این باورند، تنبیه باید به گونه ای باشد که به سلامتی افراد کتک خورده آسیبی وارد نیاید و اگر کودکان دچار زخم و جراحت شوند باید والدین تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسی «دوژد»، در جریان بررسی این لایجه قانونی در دومای روسیه بحث های داغی جریان داشت. از جمله یوری سینلشیکوف و تامارا پلتنوا از حزب کمونیست روسیه، تبصره ای پیشنهاد کردند که بر اساس آن کتک کاری کودکان، زنان باردار و افراد ناتوان (معلولان) جرم کیفری محسوب شود که رد شد.

ویاچسلاو والودین رئیس دومای روسیه پیشتر حمایت را از این قانون اعلام کرده و گفته بود، کتک کاری هایی که عواقب سنگین نداشته باشد، باید از مجازات های کیفری حذف شود.

وی افزود: نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که بیشتر مردم از چنین قانونی حمایت می کنند و معتقدند که کتک کاری در خانواده که بدون پیامدهای سنگین باشد، نباید جرم کیفری محسوب شود.

رئیس دوما گفت: وقتی در مورد خانواده صحبت می کنیم، باید تمامی اقدام های لازم را برای تقویت و تحکیم ارکان و پایه های آن انجام بدهیم و از مداخله های بی مورد نیز جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، توربیرن یاگلند دبیر کل شورای اروپا اخیرا پس از تصویب قانون حذف مجازات کیفری کتک کاری در خانواده ها در شور اول، در نامه ای به رئیس مجلس دومای روسیه و شورای فدراسیون در مورد این قانون و تاثیر و عواقب آن برای خانواده ها ابراز نگرانی کرد.

والودین ارسال این نامه از سوی دبیر کل شورای اروپا را فشار غیرقانونی بر دومای روسیه خواند.

دوما در موضع گیری برای کتک کاری های جزئی در خانواده ها به نتایج نظرسنجی ها توجه کرده که 60 درصد مردم از حذف مجازات کیفری این نوع کتک کاری ها (بدون وارد آمدن آسیب به سلامتی افراد) حمایت کرده اند.

سالانه هزاران نفر از زنان روس قربانی خشونت های خانوادگی می شوند و مراکزی هم در بعضی از شهرهای روسیه ازجمله مسکو برای حمایت از این دسته از زنان که مجبور به ترک خانه شده و سرپناهی ندارند تاسیس شده است که اکثرا تحت نظارت سازمان های اجتماعی خیریه، کلیسای ارتدوکس روس و با کمک های مردمی فعالیت می کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید