کارگردان لهستانی: ایرانی‌ها مهربانترند

کارگردان لهستانی: ایرانی‌ها مهربانترند

هر بار که ایران می‌آیم، کشورتان زیباتر شده است/ کارگردان لهستانی از حضور در جشنواره تئاتر فجر گفت

کد خبر : ۳۳۲۳۴
بازدید : ۱۹۴۳
جرزی زون کارگردان لهستانی می‌گوید: «شما نسبت به اروپایی‌ها مهربانید. ایرانی‌ها در خیابان همیشه لبخند به لب دارند و طوری برخورد می کنند انگار با هم آشنا هستیم.»

به گزارش خبرآنلاین، «همسرایی یتیمان» نام نمایشی است از لهستان به نویسندگی و کارگردانی جرزی زون (Jerzy Zon ) که در بخش بین‌الملل سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر فجر اجرا شد.

در خلاصه داستان «همسرایی یتیمان» آمده است: «ما صدایی می‌شنویم که واژگان قدیمی را زمزمه می‌کند؛ فقدان، نبود و درد ناشی از غیبت کسی. واژگانی درباره از دست دادن کسی برای همیشه. درباره ناپدیدشدنی که در قبالش کاری از دست ما ساخته نیست و ناچاریم با آن کنار بیاییم همان گونه که با تنهایی خود کنار آمده‌ایم.»

کارگردان لهستانی: ایرانی‌ها مهربانترند

نمایش «همسرایی یتیمان» پرفورمنسی است که رگه‌هایی از بیومکانیک را در خود دارد. تعدادی کارگر مشغول کار در سازه‌ای فلزی هستند. دو نفر نیز کاملا بر اعمال، رفتار و نحوه کار آن‌ها نظارت می‌کنند. این کارگرها در واقع تبدیل به ماشین‌هایی شده‌اند که کار می‌کنند و کار می‌کنند.... فضای سرد و سازه فلزی‌ای که کارگرها با آن سروکار دارند، خشونت، سختی و سردی سلطه حاکم بر فضای نمایش را بیشتر نشان می‌دهد.

این نمایش با حضور 11 بازیگر روی صحنه رفت و جرزی زون در مورد آن گفت: «تئاتر صحنه‌ای در کشور من به وفور وجود ندارد بلکه تئاترهای خیابانی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. به همین دلیل من نیز در هر دو شیوه صحنه‌ای و خیابانی آثاری تولید کرده‌ام و به ایران آورده‌ام. نمایش «کوری» اثر ژوزه ساراماگو حاصل کارگردانی من به شیوه خیابانی است.»

او تصریح کرد: «شیوه کاری من تئاتر بدون کلام است. تئاتر حرکت یا تئاتر میمیک نام‌های درستی برای اجرای من نیست چرا که در نمایش‌های من همه این عوامل در کنار هم با مخاطب حرف می‌زنند و من آن را تئاتر فیزیکال می‌نامم. پایه نمایش من اپرا است و براساس موسیقی طراحی شده؛ به گونه‌ای که بدن، حرکت و موسیقی با مخاطب حرف می‌زنند.»

کارگردان لهستانی: ایرانی‌ها مهربانترند

جرزی زون در مورد میزان استقبال لهستانی ها از تئاتر فیزیکال افزود: «این شیوه نمایشی همواره در کشور من مورد استقبال قرار گرفته است و گروه‌های بسیاری این گونه کار می‌کنند.»

نویسنده و کارگردان نمایش «همسرایی یتیمان» ادامه داد: «من از 10 سال پیش تاکنون بارها به ایران آمده‌ام و هر بار نسبت به بار قبل کشورتان زیباتر شده است. شما مردمی صمیمی هستید و نسبت به اروپایی‌ها مهربانید. ایرانی‌ها در خیابان همیشه لبخند به لب دارند و طوری برخورد می کنند انگار که با هم آشنا هستیم.»

او در مورد احتمال برگزاری ورک‌شاپ در ایران تصریح کرد: «من در کشور خودم ورک‌شاپ‌های زیادی برگزار کرده‌ام از جمله در انستیتوی تادئوش کانتور و انستیتوی گروتفسکی. در هر کدام از این ورک‌شاپ‌ها شاگردان ایرانی بسیاری داشته‌ام اما هیچ وقت فرصت برگزاری ورک‌شاپ در ایران برایم پیش نیامده است.»

جرزی زون در پایان افزود: «در نمایش «همسرایی یتیمان» مشکل پوشش و حجاب که منجر به تغییر در ساختار نمایش شود نداشتیم و تنها برای خانم‌ها سربند طراحی کردیم اما در اجرای «کوری» ناچار به طراحی لباس جدید شدیم و همچنین خانم‌هایی را که در آن اجرا می‌رقصیدند حذف کردیم.»

سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از اول بهمن به دبیری سعید اسدی آغاز شد و تا دوازدهم بهمن ادامه خواهد داشت.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید