تکلیف مسافران ایرانی آمریکا چه می‌شود؟

پس از اجرایی شدن این دستور جدید مسافران ایرانی نسبت به ابطال بلیت‌هایشان اقدام کردند که این موضوع با تصمیماتی جدید از سوی ایرلاین‌های بین‌المللی مواجه شد تا جایی که در برخی از اخبار اعلام شد این شرکت‌های هواپیمایی هزینه ابطال ویزیت مسافران ایرانی را از آنها مطالبه کردند.

کد خبر : ۳۳۲۹۶
بازدید : ۱۱۰۹
پس از حکمی که رئیس‌جمهور جدید آمریکا آن را امضا کرد، سفر تمام اتباع ایرانی به خاک ایالات متحده برای مدتی مشخص ممنوع شد. موضوعی که قبل از هر چیز مسافران پروازهایی را تحت تاثیر قرار داده که برای ورود آمریکا بلیت ایرلاین‌های بین‌المللی را تهیه کرده بودند.

به گزارش ایسنا، پس از اجرایی شدن این دستور جدید مسافران ایرانی نسبت به ابطال بلیت‌هایشان اقدام کردند که این موضوع با تصمیماتی جدید از سوی ایرلاین‌های بین‌المللی مواجه شد تا جایی که در برخی از اخبار اعلام شد این شرکت‌های هواپیمایی هزینه ابطال ویزیت مسافران ایرانی را از آنها مطالبه کردند.

علیرضا بحیرایی کارشناس صنعت هوانوردی درباره این اتفاق اظهار کرد: مسئله مربوط به ابطال بلیت و متوقف شدن پرواز در دو حوزه داخلی و بین‌المللی تعریف می‌شود که تصمیم نهایی در هر دو حوزه به عهده سازمان هواپیمایی کشوری است.

وی درباره شرایط ابطال بلیت در پروازهای داخلی توضیح داد: طبق دستورالعمل‌هایی که وجود دارد، مسافران امکان ابطال بلیت‌های خود از چند روز تا چند ساعت باقی مانده به زمان پرواز را در اختیار دارند.

به گفته این کارشناس طبق دستورالعمل‌های موجود در صورتی که تا پرواز چند ساعت زمان باقی مانده باشد، امکان آن وجود دارد که مسافر تا اخذ ۵۰ درصد از قیمت بلیت را به عنوان غرامت ابطال آن پرداخت کند.

بحیرایی درباره پروازهای بین‌المللی و پروازهایی که از سوی شرکت‌های خارجی انجام می‌گیرد نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه این بلیت‌ها می‌توانند از طریق آژانس‌های مختلف داخلی و خارجی تهیه شده باشند و مسائل مربوط به سیاست داخلی کشورها بر آنها تاثیر بگذارد، شرکت‌های هواپیمایی حق دریافت هیچ هزینه‌ای بابت ابطال بلیت را ندارند.

وی اضافه کرد: برای مثال اگر فردی به دلیل مشکل مالیاتی یا دیگر مسائل اقتصادی امکان خروج از کشور را از دست بدهد، بلیت او باطل شده اما هیچ هزینه‌ای از وی دریافت نمی‌شود تا پس از برطرف شدن مشکلات مربوطه بار دیگر امکان سفر وی فراهم شود.

این کارشناس در رابطه با مسائلی که پیرامون سفر شهروندان ایرانی به آمریکا به وجود آمده نیز گفت: دستورالعمل‌های بین‌المللی در این زمینه نیز حکمی مشخص را صادر می‌کنند و با توجه به اینکه اختیار متوقف شدن این سفر در دست مسافر نبوده شرکت‌های هواپیمایی حق دریافت غرامت در این زمینه را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا سازمان هواپیمایی ایران باید با ارسال نامه‌ای رسمی به شرکت‌های هواپیمایی مربوطه مراتب اجرای این فرآیند را توضیح داده و در مقابل دریافت غرامت از مسافران ایرانی بایستد. از این رو به نظر نمی‌رسد که مسئله دریافت هزینه ابطال سفر به عهده مسافران ایرانی باشد و این امر سریعاً قابل پیگیری خواهد بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید