جدال كلامی روحانی و ترامپ

پیش از آنچه تصور کنیم شروع شد؛ زدوخورد کلامی بین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا. تک و پاتک توییتری بین وزیر خارجه ایران و رئیس‌جمهوری آمریکا از هفته گذشته آغاز شده بود؛ اما این‌بار حسن روحانی در مراسم روز ٢٢ بهمن درباره اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا صحبت کرد و او فردایش؛ یعنی ٢٣ بهمن در واشنگتن پاسخ داد.

کد خبر : ۳۳۸۰۱
بازدید : ۲۶۹۰
پیش از آنچه تصور کنیم شروع شد؛ زدوخورد کلامی بین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا. تک و پاتک توییتری بین وزیر خارجه ایران و رئیس‌جمهوری آمریکا از هفته گذشته آغاز شده بود؛ اما این‌بار حسن روحانی در مراسم روز ٢٢ بهمن درباره اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا صحبت کرد و او فردایش؛ یعنی ٢٣ بهمن در واشنگتن پاسخ داد.

به گزارش شرق، خبرنگاران هم دراین‌بین با پرسش‌هایشان، به‌سرعت این کنش و واکنش‌ها افزوده‌اند. خبرنگار «واشنگتن‌آگزماینر» از دونالد ترامپ درباره سخن روحانی که گفته کشورهای تهدیدکننده ایران پشیمان خواهند شد، پرسید و او در پاسخ گفته: «بهتر است او مراقب باشد».

حسن روحانی روز ٢٢ بهمن گفته بود: «ملت ایران در ٣٨ سال گذشته نشان دادند که هرکس با زبان تهدید با این ملت سخن بگوید، ملت ایران او را پشیمان خواهد کرد». «مسیر ملت ایران کاملا روشن است و بدون‌تردید تهدیدکنندگان از راهی که انتخاب کرده‌اند، ‌پشیمان می‌شوند».

ماجرای آزمایش موشکی ایران که حدودا دو هفته پیش انجام شد و البته فرمان محدودیت ترامپ برای صدور ویزای اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران، نقطه استارت این کنش و واکنش‌ها بود و البته دراین‌بین آینده برجام موضوعی است که فعلا مسکوت مانده. پیش از انتخابات، ترامپ گفته بود که برجام را پاره خواهد کرد، اما فعلا همکارانش گفته‌اند به‌زودی درباره این توافق تصمیم خواهد گرفت.

ایران می‌گوید که در مقابل هر رفتاری از سوی آمریکا آماده واکنش است، اما این شرکای اروپایی و روسیه و چین هستند که در اظهاراتشان بر پایبندی آمریکا به برجام تأکید دارند. هفته گذشته ترامپ «توییترباز» برخی مواضع خود را از طریق صفحه شخصی توییترش به اطلاع رساند. او مدعی شده بود که اوباما بیش از حد با ایران مهربان بوده و ایران قدر این مهربانی را ندانسته است. او یادآوری کرده بود که مثل اوباما عمل نخواهد کرد.

درعین‌حال وزیر دفاع او نیز روز گذشته گفته که ترامپ قرار است نسبت به دوران اوباما موضع سرسخت‌تری را در قبال ایران داشته باشد. «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا، ایران را بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان خوانده است. به نوشته ایلنا؛ او مدعی شده که ما شاهد رفتارهای غلط ایران؛ از لبنان گرفته تا بحرین، سوریه و یمن هستیم و این رفتارهای غلط ما را به برخی نقطه‌نظرات سوق می‌دهد.

هفته گذشته نام ۱۳ و ۱۲ کمپانی به بهانه آزمایش موشکی ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و این اولین عکس‌العمل مستقیم ترامپ درباره ایران بود؛ اما بعد از آن افشا شد که ترامپ و تیمش قصد دارند سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند. در همین زمینه، جان بولتون، نماینده اسبق ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی را بهترین راه برای خروج از برجام توصیف کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از آلگماینه، نماینده اسبق ایالات متحده آمریکا بهترین راه پیش‌روی واشنگتن برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران را قراردادن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی دانست. «جان بولتون» در سخنانی در نشستی که ازسوي مرکز یهودی امنیت ملی آمریکا و همچنین «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» برگزار شده بود، اعلام کرد این روش بهترین راه پیش‌‌روی آمریکاست.

نماینده اسبق ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد تصریح کرد که این کار باید ۱۰ سال قبل صورت می‌گرفت تا شاید مانع از توسعه تسلیحات موشکی ایران و حتی باعث خروج ایران از توافق هسته‌ای با کشورهای ۵+۱ شود. بولتون همچنین بدون ذکر هیچ منبعی، از قوی‌ترشدن روابط بین ایران و کره‌شمالی خبر داد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید