آماده‌باش ایران برای «کرونا»

زائران خانه خدا نگران‌اند؛ نگران ویروس «کرونا» که حالا ٢ سالی می‌شود در عربستان جا خوش کرده است. بیماری که اوج آن در تابستان ‌سال گذشته، گریبان مردم عربستان را گرفت و حالا با گذشت یک سال، ٢ هفته مانده به آغاز مراسم حج، زمزمه‌های شیوع بالای آن، بلندتر شنیده می‌شود. وزارت بهداشت عربستان، ششم شهریور ماه امسال، از مرگ ١٩ نفر در کشورش به دلیل ابتلا به کرونا خبر داد.

کد خبر : ۳۴۳۵
بازدید : ۱۶۳۰
زائران خانه خدا نگران‌اند؛ نگران ویروس «کرونا» که حالا ٢ سالی می‌شود در عربستان جا خوش کرده است. بیماری که اوج آن در تابستان ‌سال گذشته، گریبان مردم عربستان را گرفت و حالا با گذشت یک سال، ٢ هفته مانده به آغاز مراسم حج، زمزمه‌های شیوع بالای آن، بلندتر شنیده می‌شود. وزارت بهداشت عربستان، ششم شهریور ماه امسال، از مرگ ١٩ نفر در کشورش به دلیل ابتلا به کرونا خبر داد.

خبری که زائران چمدان‌بسته خانه خدا را با تردید مواجه کرد. براساس اعلام وزارت بهداشت عربستان، از سال ٢٠١٢ تاکنون، حدود ٥٠٢ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا یا همان مرس در این کشور جان باخته و ١١١٥ نفر مبتلا شدند که ١٩ مورد مرگ در هفته قبل از آن، یعنی اوایل شهریورماه ثبت شد. حالا همین آمارها ٢‌میلیون مسلمان از سراسر جهان را به فکر انداخته است.

گفته می‌شود عربستان در میان تمام کشورهای دنیا، بیشترین خسارت را از ابتلا به ویروس کرونا متحمل شده است. هشتم شهریورماه بود که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از جدی بودن شیوع کرونا در عربستان خبر داد. شیوع این بیماری به اندازه‌ای جدی بود که تیم‌های پزشکی ایران، برای پیشگیری از ورود آن به کشور، در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

بررسی‌ها نشان می‌داد، بیشترین میزان شیوع کرونا در شهر ریاض است، یعنی جایی که شاید کمتر گذر ایرانی‌ها به آن بیفتد، اما رفت‌و‌آمد مردم عربستان از این شهر به مکه و مدینه به‌ویژه در موسم حج، خطر انتقال این بیماری به زائران ایرانی و درنهایت ورود کرونا به ایران را ایجاد می‌کند.

مدیر مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این تأکید کرده بود که موارد معدودی نیز از شهرهای دیگر عربستان مانند جده، مکه و مدینه گزارش شده است که جای نگرانی ندارد. وزارت بهداشت ایران از همان زمان که شیوع کرونا در عربستان جدی اعلام شد، دست به کار شد تا خاطره‌ سال گذشته ابتلا و مرگ ٦ زائر کرمانی، تکرار نشود.

همزمان با اعلام میزان مرگ‌ومیر در عربستان، پایگاه مراقبت بهداشتی در فرودگاه‌های حجاج در حالت آماده‌باش قرار گرفت و تیم پزشکی مراقبت از زائران ایرانی به شهرهای مکه و مدینه اعزام شد. از سوی دیگر هم بنا بر آنچه رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد، اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی هم برای ورود احتمالی بیماران در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند، از سوی دیگر از میان زائران نیز افرادی به‌عنوان رابطان سلامت انتخاب شده‌اند تا با سیستم بهداشتی مسافران در ایام حج همکاری کنند.

همچنین، با خطوط هواپیمایی فعال هماهنگی‌هایی شده تا چنانچه مسافران نیاز به مراقبت درمانی داشتند، به سرعت اقدام شود.

عضو کمیته کشوری کرونا، نهم شهریورماه، یعنی ٣ روز پس از اعلام تعداد تلفات این بیماری در عربستان، تأکید کرد که ١٦٥‌هزار زائر ایرانی حج در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

مسعود مردانی همان موقع تأکید کرد که کرونا بیماری بومی عربستان شده و اگر نکات بهداشتی رعایت نشود، ممکن است این ویروس کشنده، سراغ زائران ایرانی هم برود. همه این هشدارها درحالی است که هنوز هیچ واکسنی برای آن تولید نشده، این در حالی است که بیش از ٥٠‌درصد مبتلایان، جانشان را از دست می‌دهند.

خطر ورود این بیماری به کشور تا جایی مسئولان وزارت بهداشت را نگران کرده که آنها هفته گذشته دستورالعمل کنترل این بیماری را برای تدوین دستورالعمل‌های پیشگیری و کنترل، بررسی کردند.

براساس آنچه این وزارتخانه اعلام کرد، پزشکان و کارکنان بیمارستان‌ها، نخستین گروهی هستند که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، از این رو باید امکانات محافظتی مانند ماسک، گان، دستکش و محلول ضدعفونی‌کننده به میزان لازم در اختیار این گروه قرار گیرد. درست همانند اتفاقی که برای خانه بهداشت عربستان رخ داد و کارکنانش را مبتلا به کرونا کرد.

در کنار همه اینها محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، به زائران وعده داد پس از بازگشت از خانه خدا، تا ٢ هفته تحت مراقبت قرار گیرند. به گفته او، تمام افرادی که از ایران به عربستان می‌روند، آموزش‌های لازم را برای پیشگیری از این بیماری دریافت می‌کنند و بعد از بازگشت به کشور نیز تا ٢ هفته تحت نظر هستند. او تأکید کرد که یک تیم فوق تخصصی نیز از طرف هیأت پزشکی حج ایران به عربستان رفته و به عنوان نماینده وزارت بهداشت، وضع این بیماری را در بین ایرانیان رصد می‌کند.

از سوی دیگر، پیرحسین کولیوند، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر هم با بیان این‌که مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با دارا بودن بهترین امکانات و کادر درمانی مجرب، از ابتدای ورود زائران تا پایان عملیات حج، همراه زائران است، تأکید کرد که زائران نگرانی نداشته باشند.

در این میان با توجه به افزایش نگرانی‌ها و شیوع بالای کرونا در عربستان، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم از وزارت بهداشت خواست تا مانع ورود این بیماری به کشور شود. مرس یا سندرم تنفسی خاورمیانه، نام یک نوع ویروس تنفسی است که مبتلایان به آن، دچار تنگی نفس، تب و سرفه می‌شوند.

در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی و نارسایی کلیه نیز گزارش شده است. این ویروس نخستین‌بار در سپتامبر‌ سال ٢٠١٢ میلادی در عربستان مشاهده شد. ویروس کرونا عامل بیماری مرس، گونه‌ای مرگبارتر اما با قابلیت انتقال کمتر از ویروس سارس به شمار می‌رود که در‌ سال ٢٠٠٣ در آسیا شیوع یافت و ٨‌هزار و ٢٧٣ نفر را مبتلا کرد.

چگونه از ابتلا به کرونا پیشگیری کنیم؟
براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه این است که زائران از تجمع‌های غیرضروری به‌ویژه در جایی که افرادی آبریزش بینی، عطسه یا سرفه دارند، خودداری کنند و اگر به این علایم مبتلا شدند، خود را در قرنطینه قرار دهند و اعمال حج را به تاخیر بیندازند تا منجر به ابتلای دیگران نشوند.

اقدام مهم دیگر خودداری از دست دادن و به‌ویژه بوسیدن است که یک عادت رایج بین ایرانیان است. نکته دیگر شست وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون است. حجاج باید به‌طور مداوم هر جا آب و صابون دیدند، دست‌های خود را بشویند زیرا ثابت شده شست‌وشوی دست باعث قطع زنجیره انتقال ویروس به دیگران می‌شود. از سوی دیگر اگر زائران دچار علایمی مانند آبریزش بینی، عطسه و خلط شدند، از دستمال یک‌بار مصرف استفاده کنند و آن را در سطل دردار بیندازند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید