برخاستن راست‌های افراطی در اروپا

برخاستن راست‌های افراطی در اروپا

در حالی که بحث ها در مخالفت با مهاجرت در حال افزایش است، احزاب و سیاستمداران راست افراطی در سراسر اروپا در حال قدرت گرفتن هستند.

کد خبر : ۳۵۱۲۷
بازدید : ۱۷۶۹
فرادید | در حالی که بحث ها در مخالفت با مهاجرت در حال افزایش است، احزاب و سیاستمداران راست افراطی در سراسر اروپا در حال قدرت گرفتن هستند.

به گزارش فرادید، احزاب راست افراطی معمولا گرایش ناسیونالیستی دارند، علاقمند به ترویج ارزش های مسیحی و محدودیت بر سر مهاجرت هستند، اما از ایجاد دولت رفاه قدرتمند برای بومیان اروپایی حمایت می کنند. این احزاب به دنبال تقویت نفوذ خودشان در پارلمان اروپا هستند.

راست‌های افراطي در دهه هاي اخير روند رو به رشدي را در عرصه سياست کشورهاي اروپايي آغاز کرده اند و توانسته اند با مخالفت با حضور مهاجران و هشدار در مورد چندفرهنگ گرايي توجه بسياري از راي دهندگان خصوصا جوانان و کارگران را به خود جلب کنند. اين احزاب با رويکرد ضد ساختاري از نارضايتي عمومي و بي اعتمادي به احزاب جريان اصلي بهره برده و خودرا به عنوان تنها آلترناتيو براي وضع موجود و صداي واقعي مردم معرفي مي کنند.

احزاب موفق راست افراطي در اين بين از فاشيسم سنتي فاصله گرفته و مسايل فرهنگي و هويتي را جايگزين نژادپرستي کرده و توانسته اند با رويکردي پوپوليستي به وزنه اي تعيين کننده در بسياري از کشورهاي اروپايي تبديل گردند و حتي در مواردي به جايگاه اجرايي هم دست يافته اند. این احزاب شامل جبهه ملی فرانسه به رهبری مارین لوپن، حزب آزادی هلند، لگا نورد در ایتالیا و حزب آزادی اتریش می شوند.

"گرت ویلدرز" سیاستمدار پوپولیست ضد اسلام و رهبر حزب "آزادی" هلند؛ نظرسنجی‌ها نشان می دهد حزب "آزادی" در انتخابات پارلمانی آینده احتمالا 36 کرسی از 150 کرسی مجلس عوام پارلمان هلند را به دست خواهد آورد و به بزرگترین حزب سیاسی واحد تبدیل خواهد شد.
"مارین لوپن" رهبر حزب راستگرای افراطی در فرانسه؛ بر اساس یک نظرسنجی مارین لوپن در انتخابات ریاست‎جمهوری فرانسه در دور اول این انتخابات با کسب حدود 25 درصد آراء پیشتاز خواهد بود.
"نایجل فاراژ"رهبر حزب راست گرای "یوکیپ" در بریتانیا؛ سال گذشته فاراژ از هواداران برجسته خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در همه پرسی ای بود که رای‌دهندگان در آن به این خروج رای دادند.
"جیمی آکسون" رهبر حزب دموکرات و از شخصیت های ضد مهاجران سوئد؛ حزب او به دنبال صرفه‌جویی در دولت رفاه است. علاوه بر این، محاکمه 13 ساله‌ها، جرم‌انگاری حضور گدایان خارجی و توقف اعطای پناهندگی به آوارگان سوری از دیگر پیشنهاد‌های "دموکرات‌های سوئد" برای آینده است.
"نوربرت هوفر" رهبر حزب راستگرای "آزادی" در اتریش؛ او سال گذشته در رقابت تنگاتنگ با رقیب مستقل و حامی محیط زیستش "آلکساندر فان در بلن" عرصه را به او واگذار کرد.
"فخاوکه پتری" رهبر "آ اف د"، حزب راستگرای افراطی در آلمان؛حزب او طبق نظرسنجی های اخیر در رتبه سوم قرار گرفت که این به مفهوم ورود این چهره به بوندستاگ (پارلمان) در جریان انتخابات ماه سپتامبر خواهد بود.
"ماتئو سالوینی"، رهبر حزب راست افراطی لیگ شمال؛ سالوینی از مخالفان تحریم علیه روسیه و خواستار افزایش همکاری های اقتصادی، فرهنگی و ورزشی و مقابله با تروریسم بین روسیه و ایتالیا است.
"گابور وونا" رهبر حزب ملی گرای افراطی موسوم به "یوبیک" در مجارستان؛ حزب یوبیک سال 2003 با ایدئولوژی ملی‌گرایی افراطی تأسیس شد و در سال 2006 در جریان اعتراض‌های مردمی علیه دولت سوسیالیست، قدرت گرفت. وونا امیدوار است موجی که با رأی بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا راه افتاده، او و حزبش را در انتخابات سال 2018 مجارستان به قدرت برساند.
"ویکتور اوربان" نخست وزیر مجارستان؛ او از سال 2010 تاکنون سمت نخست‌وزیر مجارستان را بر عهده داشته‌ است. اوربان از مخالفان سرسخت سیاست اروپای واحد در خصوص پناهجویان است که حامی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا نیز محسوب می شود.
"تام ون گریکن" رهبر حزب راست گرای "فلامان" بلژیک؛ این حزب توانست در انتخابات پارلمانی سال 2014 6 نماینده به پارلمان بفرستد.
"نیکلاس میهالولیاکس" رئیس حزب "فجر طلایی" در یونان در حال سخنرانی؛ فجر طلایی پس از انتخابات پارلمانی 2012 که توانست 18 نماینده به پارلمان یونان بفرستد به عنوان حزب نوظهور مطرح شد. با اینکه این حزب متهم به داشتن گرایشهای نئونازی است اما سومین جریان محبوب سیاسی یونان به شمار می رود. "نیکولائوس میخالولیکائوس" رهبر این حزب در دهه هفتاد میلادی به دلیل عضویت در یک گروه تروریستی ملی گرای افراطی، 13 ماه را در زندان سپری کرده بود، اما اکنون وی رهبر گروه پارلمانی فجر طلایی در یونان است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید