پاسخ سخنگوی دولت به احمدی‌نژاد

کد خبر : ۳۵۵۲۴
بازدید : ۱۳۷۰
سخنگوی دولت روز گذشته اولین نشست خبری خود در سال جدید را برگزار کرد. محمدباقر نوبخت در پاسخ به پرسش خبرنگار «شرق» درباره سخنرانی احمدی‌نژاد در نوروز که با انتقاد از دولت و شخص حسن روحانی، او را متهم به دیکتاتوری کرده و گفته بود چرا دولت برخلاف ٩٧ درصد مردم مخالف‌ دادن یارانه است، گفت: «اتفاقا بحث این است که سه دهک از یارانه‌بگیران حذف شود.
دولت معتقد است برخی از افراد، نیازمند دریافت یارانه هستند و حداقل دولت در‌این‌باره انتقاد دارد که چرا به همه یارانه می‌دهد. یکی از انتقادهای مجلس و دیوان محاسبات هم این است که چرا یارانه‌های ٣٠‌ میلیون نفر را حذف نمی‌کنند و این یعنی آفتاب آمد دلیل آفتاب».
او افزود: «سال گذشته ٧٧‌ میلیون نفر در رأس ٢٦ هر ماه، یارانه گرفتند. به‌ جای اینکه این حرف‌ها را در جامعه یک‌دفعه بپرانیم، بهتر است آن را اول در جایی مطرح کنیم و بد نیست نگاهی به اطلاعات و آمار کنیم. کارشناسان سازمان برنامه‌وبودجه آماده ارائه آمار و اطلاعات هستند».

نوبخت با اشاره به برخی حرف‌وحدیث‌ها که پس از سخنرانی رئیس‌جمهوری سابق در خوزستان بیان شد، گفت: «البته حرف‌هایی که ایشان زدند، چندپهلو بود و خیلی‌ها برداشت‌های دیگری کردند».

سخنگوی دولت همچنین درباره پیشنهاد حمیدرضا بقایی از نزدیکان احمدی‌نژاد، برای مناظره با رئیس‌جمهوری، عنوان کرد: «حتما اگر لازم شد، می‌گویم کارشناسان پاسخ ایشان را بدهند. هرکسی سؤالی دارد کارشناسان قطعا پاسخ خواهند داد. رئیس‌جمهوری وقتزیادی ندارند و مشغله‌های فراوانی دارند که هرکسی حرفی بگوید، پاسخ دهد».
او درباره اظهارات اخیر بقایی مبنی بر افزایش یارانه‌ها و واگذاری معادن و جنگل‌ها به مردم، گفت: «کسانی که ادعا می‌کنند یارانه‌ها را چند برابر می‌کنند، باید بگویند از کجا می‌خواهند این پول‌ها را بیاورند».
نوبخت همچنین درباره اینکه ادعا شده احمدی‌نژاد چندین نامه به آقای روحانی نوشته‌ است؛ اما رئیس‌جمهور پاسخی به آنها نداده‌اند، گفت: «بنده از نامه احمدی‌نژاد به رئیس‌جمهور بی‌خبرم. من خبر دارم که احمدی‌نژاد نامه‌هایی به رؤسای‌ جمهور برخی کشورها و از‌جمله رئیس‌جمهور کشورمان نوشته است؛ اما از محتوای نامه او به رئیس‌جمهور بی‌خبرم».
همه به دنبال رئیس خود هستیم
او در پاسخ به این پرسش که آیا از دولت قرار است کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند، عنوان کرد: «ما یک رئیس داریم و همه دنبال رئیس خود هستیم که ان‌شاء‌الله در انتخابات ثبت‌نام می‌کند».
سخنگوی دولت درباره فعالیت‌های انتخاباتی محمد شریعتمداری و اینکه آیا او برای ریاست ستاد انتخابات روحانی استعفا داده است، گفت: «ابتدا باید رئیس‌جمهور ثبت‌نام کند، سپس ستادی تشکیل شود و رئیس آن مشخص شود که تاکنون ستادی تشکیل نشده؛ اما هر رئیس ستاد انتخابات باید حتما در چارچوب قانون عمل کند».
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا آقای جهانگیری برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری استعفا خواهد داد، عنوان کرد: «اگر هم قرار باشد ایشان بیایند، نیازی به استعفا ندارد».
او در پاسخ به اینکه نتایج مذاکرات ایران و عربستان درباره حج تمتع چه بود؟ گفت: «عربستان خواسته‌های کشورمان را پذیرفت، مبنی بر اینکه سلامت زائران را در سفر حج محفوظ داشته باشد. از سازمان حج و زیارت می‌خواهم در نشستی مبسوط، گزارش آن را ارائه دهند».
نوبخت همچنین درباره گزارش حادثه پلاسکو عنوان کرد: «گزارش ملی حادثه پلاسکو هنوز آماده نشده و به محض نهایی‌شدن به اطلاع مردم خواهد رسید».
برهمین‌اساس روز گذشته، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور، در توییتر خود از ارائه گزارش حادثه پلاسکو در روز ١٩ فروردین خبر داد.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه گفته می‌شود دولت قصد جایگزینی برنامه پیام‌رسان به جای تلگرام دارد، افزود: «قرار نیست به جای اپلیکیشن تلگرام برنامه دیگری جایگزین شود و دولت چنین برنامه‌ای ندارد».
دلواپسی؛ یونیفرم رسمی یک گروه شده است
او در پاسخ به این سؤال که چرا قراردادهای نفتی تاکنون به امضا نرسیده است و آیا دولت درباره این مسئله تحت فشار است، گفت: «مدل تنظیم قراردادهای نفتی نهایتا با فرازوفرودهایی به تأیید رسیده است. وزارت نفت و شرکت‌های تابع آن هم این مدل را در اختیار دارند تا این قراردادها را اجرائی کنند. من به وزارت نفت اعلام می‌کنم تا آنها تعداد قراردادهای منعقد‌شده را بیان کنند. در‌این‌باره برخی نگرانی‌ها مطرح شد که منطقی بود و ما هم مدل قراردادها را اصلاح کردیم و این نگرانی‌ها رفع شد؛ اما نگرانی و دلواپسی یونیفرم رسمی یک گروه شده است و نمی‌توان آن را انکار کرد».
سخنگوی دولت درباره اشتغال‌زایی در سال ٩٦ افزود: «از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های اشتغال در روستاها ١,٥‌ میلیارد دلار در نظر گرفته ‌شده است. به‌همین‌دلیل انتظار می‌رود رئیس محترم مجلس، به درخواست ١٨٠ نماینده مجلس برای در دستور کار قرار‌دادن برنامه دولت برای اشتغال، توجه کند. ما وظیفه داریم تا آخرین روز دولت یازدهم خدمت‌رسانی کنیم و نمی‌توان کارها را زمین گذاشت که شائبه تبلیغات پیش نیاید».
نوبخت در پاسخ به اینکه در پایان دولت یازدهم، چه انتظاراتی از تریبون‌های رسمی برای تشریح دستاوردهای دولت وجود دارد؟ گفت: «البته قصد انتقاد در نخستین جلسه را ندارم؛ ولی رسانه‌هایی که از اعتبارات دولتی استفاده می‌کنند، این فرصت را قائل شوند که گزارش‌های دستاوردهای دولت را منتشر کنند تا همه بدانند چه اقداماتی صورت گرفته است. اگر بخواهیم راجع به رشد واقعی اقتصادی اطلاعات داشته باشیم، باید از مرکز رسمی آمار و سازمان برنامه‌وبودجه دعوت کنیم، نه‌اینکه یک‌طرفه اقدام به ارائه گزارش کنیم».
او افزود: «انتظار ما عدالت است، همان‌طور که منتقدان فرصت دارند و به نیمه خالی لیوان توجه می‌کنند. البته تردید ندارم که رسانه‌های عمومی ما با عدالت و انصاف خدمات دولت را منعکس می‌کنند. ادعا نداریم که وضع موجود عالی و بدون نقص است، به مشکلات مردم واقف هستیم و تلاش داریم مشکلات را کم کنیم».
سخنگوی دولت عنوان کرد: «استخری که می‌گویند آب در آن پر نشده، باید دید چقدر گودال را عمیق کرده بودند. رشد منفی ٦,٧ درصد بود. الان به مثبت هفت رسیده. اگر بخواهیم از کنار این اقدام بگذریم و هفت درصد رشد مثبت را هم تخریب‌كرده و توهم ایجاد کنیم که نمی‌شود. اگر برویم از چند نفر در خیابان بپرسیم نتیجه رشد هفت‌درصدی اقتصادی چه بوده، چه جوابی می‌دهند؟ چرا از کارگران واحدهای تولیدی که با سیاست‌های دولت فعال شدند، سؤال نمی‌پرسند؟ چرا از گندمکارانی که مطالبات خود را از دولت گرفتند، سؤال نمی‌شود رشد اقتصادی را حس می‌کنند یا نه؟ انتظار داریم عدالت و انصاف در تهیه گزارش‌ها رعایت شود. ما به مشکلات مردم واقفیم و تمام تلاش ما این است که بار را از روی دوش مردم برداریم».
خبرهای اقتصادی سخنگوی دولت
اولین انتظار از دولت این است که براساس مطالبه رهبر معظم انقلاب درخصوص تولید و اشتغال چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد. رئیس‌جمهوری در این زمینه به همه دستگاه‌های اجرائی ابلاغ کردند تا برنامه خود را برای تولید و اشتغال اعلام کنند.
در سه سال ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای اینکه تکلیف همه دستگاه‌ها را مشخص کنیم؛ بسته‌های رونق تولید و اشتغال را طراحی کردیم که در این بسته‌ها برای ارتقای توان تولید ملی، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری، جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی، تجارت خارجی، اشتغال و توانمندسازی نیروی کار برنامه‌ریزی شده است.
برای اجرای بسته‌های رونق تولید و اشتغال، تقسیم کار ملی انجام شده است و مشخص کرده‌ایم هر یک از دستگاه‌های اجرائی چه وظایفی برعهده دارند. اجرای مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه تولید و اشتغال تنها به دولت محدود نمی‌شود و قوای مقننه و قضائیه نیز برای تأمین نظر رهبری وظایفی دارند که باید انجام دهند.
در بودجه سال ١٣٩٥، بالغ بر ٢٩٤‌ هزار‌ میلیارد تومان منابع مصوب داشتیم که براساس گزارش مقدماتی، ٢٨٢‌ هزار‌ میلیارد تومان؛ یعنی ٩٦ درصد تحقق پیدا کرد.
منابع عمومی دولت از سه محل درآمدهای نفتی، مالیاتی، گمرکی و سایر درآمدها و دوم واگذاری دارایی سرمایه‌ای و سوم واگذاری دارایی مالی به دست می‌آید. از این رقم ١٤٨‌ هزار‌ میلیارد تومان منابع از منابع اول کسب شد که ٩٤ درصد تحقق یافته است.
در قانون پیش‌بینی شده بود از محل واگذاری دارایی سرمایه‌ای می‌بایست ٧٩‌ هزار‌ میلیارد تومان در سال گذشته درآمد کسب شود که ٧٤‌ هزار‌ میلیارد تومان؛ یعنی ٩٤ درصد تحقق یافت.
در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود که از محل واگذاری دارایی مالی، ٥٨‌ هزار‌ میلیارد تومان درآمد کسب شود که ٦٠‌ هزار‌ میلیارد تومان؛ یعنی ١٠٤ درصد منابع مالی به دست آمد.
در سال گذشته ٢٨٢‌ هزار‌ میلیارد تومان مصرف شده است که می‌توان گفت سال ٩٥ بدون کسری به پایان رسید.
در سال گذشته می‌بایست ٢١٤‌ هزار‌ میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه‌ای یا جاری مصرف می‌شد که ٢٠٨‌ هزار‌ میلیارد تومان مصرف شد.
در سال گذشته می‌بایست ٥٧‌ هزار‌ میلیارد تومان برای اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای یا طرح‌های عمرانی پرداخت می‌شد که ٤٢‌ هزار‌ میلیارد تومان پرداخت شد؛ یعنی عملا ٧٤ درصد تحقق یافته که این میزان در دو دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.
در سال گذشته می‌بایست برای اعتبارات دارایی مالی ٢٣‌ هزار‌ میلیارد تومان اوراق خریداری می‌شد که عملا ٤٢‌ هزار‌ میلیارد تومان اوراق مربوط به سال‌های قبل را تملک کردیم.
در سال ٩٤، منابع عمومی ٢٠٢‌ هزار‌ میلیارد تومان بود که در سال ٩٥ به ٢٨٢‌ هزار‌ میلیارد تومان افزایش یافت. بودجه سال ٩٥ در بخش منابع مالی نسبت به سال ٩٤، ٤٠ درصد رشد را نشان می‌دهد.
بودجه جاری در سال ٩٤، ١٧٢‌ هزار‌ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ٩٥ به ٢٠٨‌ هزار‌ میلیارد تومان افزایش یافت که نشانگر رشد ٢١ درصدی است.
بودجه عمرانی در سال ٩٤، ٢٥‌ هزار‌ میلیارد تومان بود؛ در سال ٩٥ به ٤٢‌ هزار‌ میلیارد تومان افزایش یافت که نشانگر رشد ٦٨ درصدی است که این نشان می‌دهد دولت نسبت به اعتبارات عمرانی توجه ویژه‌ای داشته است.
در آذرماه سال گذشته سازمان برنامه‌وبودجه گزارشی را به دولت ارائه کرد که در آن پیش‌بینی عملکرد ١٢ماهه را اعلام کرده بود و آمارهای رسمی خزانه امروز نشان می‌دهد که آن پیش‌بینی به عملکرد بسیار نزدیک بوده است.
در سال ٩٥، ١٣‌هزارو ٢٠٠‌ میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی را تقلیل دادیم و هم‌زمان ٢٤‌هزارو ٢٥٠‌ میلیارد تومان به سرمایه دولت نزد بانک‌های دولتی اضافه کردیم.
هشت‌هزار‌و ٥٠٠‌ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران را پرداخت کردیم و‌ هزار‌ میلیارد تومان به مسکن مهر،‌ هزار‌ میلیارد تومان به بنیاد شهید و بنیاد مسکن، دو‌هزارو ٥٠٠‌ میلیارد تومان بدهی به شهرداری‌ها، ٤٠٠‌ میلیارد تومان به آموزش عالی، دو‌ هزار‌ میلیارد تومان به آموزش‌وپرورش و جمعا ١٥‌هزارو ٤٠٠‌ میلیارد تومان از بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی را پرداخت کردیم.
اقدام دیگر دولت در سال جاری این است که تا هفته معلم پاداش بازنشستگی فرهنگیان پرداخت شود که بیش از سه‌ هزار‌ میلیارد تومان در این زمینه پیش‌بینی شده است. در اسفندماه سال گذشته پاداش بازنشستگی سایر دستگاه‌های دولتی را پرداخت کردیم که بالغ بر ٨٠٠‌ میلیارد تومان بود.
به گفته سخنگوی دولت، اقدام دیگر دولت یازدهم در سال ٩٦ اين است كه مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ١٨٠ تا ٢٠٠‌ هزار تومان افزایش می‌یابد و محاسبه این مستمری از یکم فروردین ١٣٩٦ خواهد بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید