خوراکی‌های خوب و بد برای دیابت کدامند؟

خوراکی‌های خوب و بد برای دیابت کدامند؟

هجوم اطلاعات از فضای مجازی و اینترنت به دانش مردم به افزایش دانسته‌های درست و غلط آنان منجر می‌شود. به نظر من مشکل اصلی این است که بیشتر مردم می‌خواهند خیلی سریع و بدون زحمت به دانش کافی در زمینه‌های مهم برسند.

کد خبر : ۳۶۸۲۵
بازدید : ۲۰۳۰
هجوم اطلاعات از فضای مجازی و اینترنت به دانش مردم به افزایش دانسته‌های درست و غلط آنان منجر می‌شود. به نظر من مشکل اصلی این است که بیشتر مردم می‌خواهند خیلی سریع و بدون زحمت به دانش کافی در زمینه‌های مهم برسند.

خوراکی‌های خوب و بد برای دیابت کدامند؟

به گزارش جام جم، دیابت در حال حاضر یک علم بسیار وسیع و پیچیده است و تغذیه صحیح دیابتی‌ها در جایگاه اصلی این علم قرار دارد. متاسفانه بسیاری از مواد غذایی که بشدت برای دیابت تبلیغ می‌شوند هیچ پایه و اساسی ندارند و تاسف‌بارتر این که گاهی غذاهای مضر به‌عنوان مفید در جامعه جا انداخته می‌شوند و سود‌جویان از آن استفاده می‌کنند و مردم را به استفاده نابجا از آن سوق می‌دهند.

چند مثال رایج

عسل: عسل در طبیعت به وسیله زنبور و بعد از مکیدن شیره گل‌ها ایجاد می‌شود. خوردن این نوع عسل به مقدار کم مثلا 20 گرم در شبانه روز مفید است و دیابتی‌ها هم می‌توانند استفاده کنند. نکته اصلی این است که عسل معروف به نوع مخصوص دیابتی‌ها وجود ندارد. برای تولید یک کیلوگرم از عسل به دست آمده از شهد گل مبلغ هنگفتی هزینه می‌شود. بنابراین بیماران مبتلا به دیابت نباید در مصرف عسل به اصطلاح دیابتی زیاده‌روی کنند.

بیسکویت‌های دارای سبوس: برخی شیرینی‌ها دارای سبوس هستند. افرادی که دیابت ندارند می‌توانند در میان وعده‌ها از این نوع شیرینی‌ها به میزان کم استفاده کنند. متاسفانه تبلیغات غلط سود‌جویان این موضوع را جا انداخته که دیابتی‌ها می‌توانند از این نوع شیرینی‌ها براحتی استفاده کنند که اساسا اشتباه است.

برگ درختان: سال‌هاست اطلاعات ضد و نقیضی در مورد جوشاندن برگ درخت گردو و اخیرا انبه و استفاده برای کنترل دیابت یا حتی درمان آن منتشر شده است. واقعیت این است که هیچ‌کدام تاکنون جنبه علمی ندارند؛ یعنی به میزان کافی در مورد سود و زیانشان بررسی نشده است و چه بسا ضرر داشته باشند و بیماری‌های خطرناک دیگری را ایجاد کنند.

اگر بخواهم در این فرصت محدود توصیه کاربردی و واقعی به بیماران عزیز مبتلا به دیابت بکنم اینهاست:

1ـ دستگاه کنترل قند داشته باشید. هر ماده غذایی‌ای که در مورد آن مطالعه می‌کنید و می‌خواهید خوبی یا بدی آن را بسنجید، ابتدا در یک ساعت خاص قندتان را بگیرید‌. مقدار کمی از آن را بخورید و 5/1 تا 2 ساعت بعد دوباره قند خود را اندازه بگیرید. به این روش شما خودتان بوضوح اثر غذا را بر قند خون مشاهده می‌کنید و اسیر شایعات نمی‌شوید. ما با این روش و همکاری بیماران مشاهده کردیم یک قاشق عسل حدود 150 واحد قند را افزایش می‌دهد.

2ـ خوردن غذاهای عادی و دارای قند کم را شروع کنید؛ مثل لبنیات کم چرب، حبوبات و سبزیجات .

3ـ مطمئن باشید راه میانبری برای درمان بلای قرن یعنی دیابت وجود ندارد. باید کم بخوریم. به معنای واقعی کمتر بخوریم و بیشتر ورزش کنیم تا از این بیماری دور شویم.

«این تصور که تمام روز را راحت لم دهیم، پر بخوریم و در آخر با خوردن یک ماده خاص سلامت‌مان را تضمین کنیم فقط یک دروغ بزرگ است.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید