لاریجانی: امکان افزایش یارانه‌ها وجود ندارد

لاریجانی: امکان افزایش یارانه‌ها وجود ندارد

علی لاریجانی: سالانه یک میلیون و 500 هزار میلیارد ریال یارانه در کشور داده می شود که با توجه به درآمدها و هزینه‌های دولت، افزایش آن امکانپذیر نیست چرا که دولت پولی برای پرداخت آن ندارد تا زمانی که اقتصاد کشور شکوفا و ثروت ایجاد نشود امکان افزایش وام های ازدواج، یارانه، وام مسکن و سایر خدمات وجود ندارد

کد خبر : ۳۶۸۶۹
بازدید : ۱۳۹۱
علی لاریجانی: سالانه یک میلیون و 500 هزار میلیارد ریال یارانه در کشور داده می شود که با توجه به درآمدها و هزینه‌های دولت، افزایش آن امکانپذیر نیست چرا که دولت پولی برای پرداخت آن ندارد تا زمانی که اقتصاد کشور شکوفا و ثروت ایجاد نشود امکان افزایش وام های ازدواج، یارانه، وام مسکن و سایر خدمات وجود ندارد
امکان افزایش 2 یا 3 برابری یارانه‌ها وجود ندارد

به گزارش ایران، علی لاریجانی یک بار دیگر سیاست‌های اقتصادی اجرا شده توسط دولت قبل را به باد انتقاد گرفت. سیاست‌هایی که البته در جریان تبلیغات انتخاباتی کنونی نیز جزو برنامه‌های اصلی برخی از نامزدهای جریان اصولگرا محسوب می‌شوند.
علی لاریجانی در نشستی با جمعی از فرهنگیان استان قم همزمان که افزایش دو یا سه برابری یارانه‌ها را غیرممکن خوانده، سیاست ساخت مسکن مهر را هم به باد انتقاد گرفت. او هر چند در سال‌های ریاستش بر مجالس هشتم و نهم از جمله منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد بود اما اکنون به نظر می‌رسد سخنان وی بیشتر ناظر به شعارهای انتخاباتی نامزدهای اصولگرای ریاست جمهوری باشد که روی این مسائل متمرکز شده‌اند.
او دیروز در واکنش به اظهارات برخی مبنی بر افزایش دو یا سه برابری یارانه‌ها گفت: «در شرایط فعلی اقتصادی کشور، دولت توان افزایش دو یا سه برابری یارانه‌ها را ندارد.» وی استدلال کرده است: «سالانه یک میلیون و 500 هزار میلیارد ریال یارانه در کشور داده می‌شود که با توجه به درآمدها و هزینه‌های دولت افزایش آن امکانپذیر نیست چرا که دولت پولی برای پرداخت آن ندارد.»
رئیس مجلس با اشاره به گشایش‌های اقتصادی ناشی از برجام و افزایش درآمدهای نفتی کشور افزود: «با وجود اینکه پس از برجام فضای اقتصادی کشور بهتر شده و درآمد کشور افزایش یافته ولی این علاج کار نیست و علاج کار افزایش کارآفرینی و تولید در کشور است.»
لاریجانی ادامه داد: «حقیقت این است که تا زمانی که اقتصاد کشور شکوفا نشود و ثروت ایجاد نشود، امکان افزایش وام‌های ازدواج، یارانه، وام مسکن و سایر خدمات وجود ندارد چرا که دولت پولی برای پرداخت ندارد.» لاریجانی تأکید کرد: «اشکال آموزش عالی این است که رشته‌هایی را که زمینه کار در کشور برایشان وجود ندارد، آموزش می‌دهد.»
وی اتکا به دولت برای تولید را کار نادرستی دانست و ادامه داد: «باید دولت کوچک و چابک شود تا هزینه‌ها کاهش یابد و در این راستا باید انتظارها از دولت را کاهش داد چرا که دولت باید نقش نظارتی داشته باشد.» رئیس مجلس ادامه داد: «دولت باید بسترساز فعالیت مردم و بخش خصوصی در حوزه تولید باشد و نه رقیب مردم.»

لاریجانی گفت: «مزیت‌های استان باید اولویت‌بندی شود تا حرفه‌های متناسب با این اولویت‌ها آموزش داده شود.» لاریجانی با بیان اینکه پنج میلیون و 500 هزار میلیارد ریال پروژه نیمه تمام و کلنگ‌زنی شده در کشور وجود دارد، ادامه داد: «توصیه ما این است که در کشور دیگر کلنگ زده نشود و تنها بعد از فراهم شدن پول و اعتبار لازم برای ساخت و اتمام پروژه کلنگ‌زنی صورت گیرد.»
وی استفاده صحیح از درآمدهای کشور را ضروری دانست و گفت: «200 میلیارد دلار پول برای ساخت آپارتمان‌هایی در کشور هزینه شده که خالی از سکنه هستند و منابع کشور جایی هزینه شده که کارکرد ندارد.» پیش‌تر نیز وعده افزایش یارانه‌ها به دو تا سه برابر مبلغ فعلی مورد انتقاد برخی از نمایندگان مجلس قرار گرفته بود.
پیش‌تر غلامعلی جعفرزاده، نایب رئیس فراکسیون مستقلین و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس وعده سه برابر شدن یارانه‌ها را مغایر با قانون هدفمندی عنوان کرده و گفته بود که «هیچ کس حق ندارد و مجاز نیست یارانه را افزایش بدهد. چرا که برای افزایش یارانه ناچار باید قیمت حامل‌های انرژی را افزایش داد. هیچ کس حق ندارد بدون اجازه مجلس نرخ حامل‌های انرژی را افزایش دهد و مجلس این اجازه را نه‌تنها به قالیباف، بلکه به هیچ کس نمی‌دهد.»
روز یکشنبه سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: «مجلس تحت هیچ شرایطی اجازه افزایش یارانه‌ها را به رئیس جمهوری بعدی نخواهد داد.» باستانی تأکید کرده است: «بر این اساس وعده برخی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر افزایش یارانه‌ها، به هیچ وجه قابلیت اجرایی ندارد. نامزدهای انتخاباتی خود باید بدانند که تحقق شعارهایی از این دست نیازمند مصوبه مجلس است و با توجه به شناختی که از مجلس دهم داریم، چنین مجوزی به دولت داده نخواهد شد.»

با این موضعگیری نمایندگان مجلس که علی لاریجانی هم با آنها همراه شده است، هنوز معلوم نیست واکنش نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که وعده افزایش سه برابری یارانه‌ها را مطرح کرده‌اند، چه خواهد بود. هنوز معلوم نیست که مخالفت مجلسی‌ها در همین قدم‌های ابتدایی طرح این وعده‌ها می‌تواند مانع تکرار آن یا زمینه اصلاح این شعارها باشد یا خیر؟ اما تا همین جای کار هم هراس و نگرانی مجلسی‌ها از طرح برخی شعارها و وعده‌های انتخاباتی کاملاً عیان است.
پیش‌تر از این علی لاریجانی تنها با اشاراتی کلی نامزدهای انتخابات را توصیه کرده بود که از دادن شعارهای غیر قابل اجرا پرهیز کنند. اتفاقی که البته رخ نداد و او امروز به صورت مشخص‌تری از این وعده‌ها یاد کرده و نسبت به آن انتقاد خود را علنی می‌کند. چیزی که نمی‌تواند سیگنال مثبتی برای اجرایی شدن این وعده‌ها باشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید