شکست طرح جمهور‌ی‌خواهان علیه برجام

در جلسه رای گیری نمایندگان سنای آمریکا در مورد طرح جمهوریخواهان برای رد توافق هسته ای با ایران، سناتورهای دموکرات از این توافق حمایت کردند.

کد خبر : ۳۷۳۸
بازدید : ۱۴۴۳
فرادید | در جلسه رای گیری نمایندگان سنای آمریکا در مورد طرح جمهوریخواهان برای رد توافق هسته ای با ایران، سناتورهای دموکرات از این توافق حمایت کردند.

به گزارش فرادید، در این جلسه که ساعاتی پیش برگزار شد ۵۸ سناتور که عمدتا جمهوریخواه بودند خواهان آغاز رای‌گیری برای بررسی توافق هسته ای با ایران شدند اما ۴۲ نماینده دموکرات به پایان بررسی توافق هسته ای رای دادند؛ به این ترتیب جمهوریخواهان که پیش از این اعلام کرده بودند تمام تلاش خود را برای مخالفت با این طرح انجام خواهند داد، شکست خوردند.

سنای آمریکا در کنترل جمهوریخواهان است اما این حزب نتوانست حد نصاب ۶۰ رای لازم را کسب کند. بر اساس رویه درونی مجلس سنا، بحث در مورد یک طرح حد زمانی ندارد اما اگر ۶۰ عضو از ۱۰۰ سناتور به کفایت مذاکرات رأی دهند، مذاکرات متوقف و رأی‌گیری انجام می‌شود. بر اساس این رای حزب جمهوریخواهان دیگر نمی تواند برای رد برجام تلاش کند. طبق این گزارش ۵۸ رای در مقابل ۴۲ رای این معنی را می دهد که جمهوریخواهان نتوانستند با کسب ۶۰ رای با توافق هسته ای ایران مخالفت کنند.

نتیجه رای‌گیری امروز در سنای آمریکا پیروزی مهمی برای دولت باراک اوباماست که در هفته‌های گذشته سخت تلاش کرده بود با حمایت دموکرات‌ها بدون توسل به قدرت وتو، از سد مخالفت جمهوریخواهان عبور کند.

حتی اگر مخالفان بتوانند رأی گیری کنند و اکثریت سنا به لغو توافق رأی بدهد، رئیس‌جمهور آمریکا با استفاده از اختیارات خود این تصمیم سنا را وتو خواهد کرد و مخالفان طرح هم رأی لازم برای خنثی کردن وتوی اوباما را ندارند.

جان بونر رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان همچنین هشدار داده که احتمال دارد که بر سر توافق هسته‌ای از باراک اوباما به دادگاه شکایت کند.

در همین حال باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به رای سنا به توافق هسته ای و اهمیت آن در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی گفت: این رای پیروزی برای دموکراسی و امنیت جهان است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ضمن تمجید از رای کنگره به توافق هسته ای با ایران گفت این توافق گامی تاریخی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی بود. وی در پیامی توئیتری با بیان این مطلب نوشت: اکنون باید توجه ما بر اجرا و راستی آزمایی این توافق معطوف شود. وی همچنین این رای را پیروزی برای دیپلماسی، امنیت ملی آمریکا و برای امنیت و ثبات جهان دانست.

در این رابطه «هری رید» رهبر نمایندگان دموکرات در مجلس سنای آمریکا نیز گفت: نمایندگان سنا با رای خود، توافق هسته ای را به یک توافق تاریخی برای جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته ای بدل کردند. بر این اساس نتیجه جلسه نمایندگان بر این قرار شد که برنامه هسته ای ایران طبق توافق هسته ای به صورت محدود ادامه داشته باشد و تمام تحریم های اقتصادی برداشته شود.

همچنین «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان مخالفت خود را با طرح برجام اعلام کرد و گفت: این طرح هنوز نیاز به بررسی های بیشتر دارد و در اصل ما در شروع کار هستیم. وی افزود: نمایندگان جمهوریخواه از تمام ابزارهای خود برای مخالفت با این توافق استفاده خواهند کرد.

از سوی دیگر «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در واکنش به رای سناتورها گفت: این خبر خوبی در عرصه روابط بین الملل محسوب می شود که می توان با این توافق یک گام به جلو حرکت کرد. پیش از این کنگره آمریکا مهلتی ۶۰ روزه برای بررسی قانونی طرح توافق تعیین کرده بود که در تاریخ ۱۷ سپتامبر به پایان می رسد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید