۱۴ نکته‌ کلیدی که در مواجهه با ماموران قلابی

دانستن این ۱۴ نکته کلیدی باعث می‌شود شما در دام سارقانی که در لباس ماموران، در پی باج‌گیری و سرقت هستند، نیافتید.

کد خبر : ۳۷۷۲۲
بازدید : ۱۵۲۵
دانستن این ۱۴ نکته کلیدی باعث می‌شود شما در دام سارقانی که در لباس ماموران، در پی باج‌گیری و سرقت هستند، نیافتید.

به گزارش تسنیم، کم نیستند افرادی که در دام سارقانی افتاده‌اند که در پوشش ماموران پلیس، اموالشان را به سرقت برده‌اند؛ افرادی که عمدتاً به دلیل عدم آشنایی با حقوق شهروندی خود، بی قید و شرط تسلیم افرادی می‌شوند که خود را مامور پلیس یا سایر نهادها و ارگان‌ها معرفی می‌کنند.

بررسی نوع رفتار افرادی که در دام ماموران قلابی گرفتار شده‌اند نشان می‌دهد که این افراد در احراز هویت کسانی که خود را مامور دولت معرفی می‌کنند، سهل‌انگارانه غفلت کرده و در برابر اتهاماتی که از سوی مامورنماها به آن‌ها وارد می‌شود، با تمرکز و دقت عمل نمی‌کنند.

اما برای پیشگیری از گرفتار شدن در طعمه این سارقان، دانستن 14 نکته زیر ضروری است:

1- عدم آگاهی و مهارت شهروندان در اطمینان یافتن از صحت ادعای افرادی که خود را مامور دولت و نیروی انتظامی معرفی می‌کنند، دستاویز مهم و کارایی است که بسیاری از مجرمان مامور نما با دست آویز قرار دادن آن و با تکیه بر تجربیات خود در برخورد با مامورین، دست به سوء استفاده کردن و اخاذی از شهروندان می‌زنند.

2- از آنجا که مامورین بر اساس قانون، حق ورود به حریم خصوصی و منزل شما را ندارند، شما می‌توانید با خواستن کارت شناسایی و حکم قضایی نسبت به احراز هویت آنها اطمینان حاصل کنید و در غیر این صورت اجازه ورود آنها به خانه و خودروی خود را ندهید.

3- نوع در خواست کسی که به عنوان مامور قانون با شما برخورد می‌کند بر اساس قانون روالی مشخص دارد. اولین چیزی که مامور در مورد شما باید بررسی کند، احراز هویت شماست و باید اول مدارک شناسایی شما را چک کند و نه کیف پول یا سوئیچ شما را.

4- مامور باید برای انتقال شما به کلانتری منتظر اتومبیل پلیس بماند، پس اگر مامور نما از شما خواست که پیاده با او همراه شوید، مودبانه از او بخواهید تا منتظر خودرو شود. اگر او این مسئله را نپذیرفت، مامورنما است.

5- در نحوه بازرسی سارقین در لباس نیروی انتظامی، نشانه‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها را هوشمندانه بررسی کنید. مثلاً وقتی افرادی با خودروی شخصی و حتی علائم و نشانه‌هایی از خودروی نیروی انتظامی جلوی شما را می‌گیرند و راننده خودرو را روشن نگاه داشت و فردی در صندلی عقب صورت خود را مخفی کرد و کسی که به عنوان ارشد شما را فراخواند از خودرو پیاده نشد، شجاعانه مقاومت کرده و تسلیم نشوید.

6- آشفته کردن مردم با زدن اتهامات مختلف یکی از روش‌های شایع مامورنماهاست. در چنین شرایطی اگر فریب آن‌ها را بخورید و شما را سوار کنند، حتماً در زمان و مکان مناسب دست به سرقت خواهند زد و یا با ترساندن شما کیف پول و سوئیچ شما را خواهند گرفت. اگر به خود مطمئن هستید تسلیم آن‌ها نشوید.

7- سارقین مامور نما در باندهای زاغ زنی نیز فعالیت دارند، بدین گونه که وقتی شما از بانک مقدار زیادی پول برداشت می‌کنید، یکی از این افراد با وارد کردن اتهام به شما، سعی در سرقت از شما را دارد که باید هوشیارانه در برابر آن‌ها مقاومت کنید.

8- افرادی که با خود ارز حمل می‌کنند همواره از طعمه‌های محبوب سارقین‌اند. اگر در راه فرودگاه و یا در بازگشت از فرودگاه، خودرویی به جز خودروهای رسمی نیروی انتظامی به شما فرمان ایست داد، به هیچ عنوان نایستید و فوراً با پلیس 110 تماس بگیرید.

9- ماموران نیروی انتظامی موظفند در جرائم رانندگی سبک، فرد صاحب خودرو را به همراه یک مامور به پارکینگ انتقال دهد. اگر فرد مدعی جز این کرد، در پلیس بودن او شک کنید.

10- تقاضای حاضر شدن گشت کلانتری در محل، در مواقعی که به پلیس بودن فردی که خودروی شما را متوقف کرده و می خواهد داخل خودرو بنشیند، شک دارید بهترین عملکرد ممکن است.

11- یکی دیگر از راه‌های شناخت سارقین مامور نما تناقض است. مثلاً مامورینی که با لباس فرم مشغول به گشت زنی هستند، هرگز نمی‌توانند از خودروهای شخصی استفاده کنند که در صورت وجود این تناقضات باید در مامور بودن افراد شک کنید.

12- به جزء مامورین پلیس بزرگراه که تنها به تخلفات رانندگی می‌پردازند، همه مامورین نیروی انتظامی موظفند در هنگام گشت زنی از لباس فرم استفاده کنند. وارد کردن هر نوع اتهام دیگری از این مامورین باید شما را مشکوک کند.

13- در برابر شگردهایی که سارقین ملبس به لباس پلیس برای ترساندن شما به کار می‌گیرند، مرعوب نشوید.

14- داشتن آگاهی و دانش نسبت به روند بازرسی مامورین انتظامی از منزل، فروشگاه و غیره، موثرترین راه برای مصونیت در برابر سارقین مامور نماست.

* پس از گرفتار شدن در تله مامورنماها چه کار کنیم؟

- آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید.

- سریعاً موضوع سرقت را به پلیس 110 اطلاع دهید و یا از طریق مراجعه به کلانتری مربوط به محل سرقت موضوع را گزارش کنید چرا که در این موارد پرونده با گزارش به کلانتری و پس از آن بازدید از محل تشکیل می‌شود.

- هر نوع اطلاعاتی در مورد سارق و اموال به سرقت رفته می‌تواند مفید باشد، پس آن‌ها را به دقت در اختیار مامورین قرار دهید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید