حمایت کیهان از تحلیل بی‌بی‌سی در مورد برجام!

«روزنامه کیهان» در گزارش نخست خود به موضوع توافق هسته ای پرداخته است. این روزنامه به مثابه چند ماه گذشته در این گزارش انتقادی با تیتر «بزک برجام در افکارعمومی با القاء 4 توهم» به موضوع بررسی برجام و همچنین نظرسنجی های اخیر در مورد توافق هسته ای پرداخته است.

کد خبر : ۳۷۷۳
بازدید : ۲۲۷۳
فرادید | «روزنامه کیهان» در گزارش نخست خود به موضوع توافق هسته ای پرداخته است. این روزنامه به مثابه چند ماه گذشته در این گزارش انتقادی با تیتر «بزک برجام در افکارعمومی با القاء 4 توهم» به موضوع بررسی برجام و همچنین نظرسنجی های اخیر در مورد توافق هسته ای پرداخته است.

کیهان در این گزارش نوشته: «اخیرا مرکز مطالعات امور بین‌الملل و امنیت دانشگاه مریلند، با همراهی موسسه نظرسنجی ایران‌پل، با نظرسنجی تلفنی از هزار نفر به تحقیق درباره موضع افکارعمومی ایران در قبال توافق هسته‌ای پرداخته است.براساس این نظرسنجی 76 درصد شرکت‌کنندگان از توافق ایران و 5+1 حمایت کرده‌اند.43 درصد پاسخ‌دهندگان به شدت حامی توافق هستند و 33 درصد هم «تا حدودی» از آن حمایت می‌کنند اما در مقابل 7 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که به شدت مخالف توافق هستند و 14 درصد هم تا حدودی با آن مخالفت دارند. نتایج اعلام شده براساس این نظرسنجی، ظاهرا موید اظهارات مسئولان دولتی ایران است که با خوشحالی هرچه تمام‌تر از حمایت همه‌جانبه مردم سخن می‌گفتند.

به عنوان نمونه، چندی قبل اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در سخنان تندی اعلام کرده بود 84 درصد مردم موافق برجام هستند و مخالفان تنها 4 درصد هستند و حق دارند به همان اندازه هم سخن بگویند! و لابد حالا که بی‌بی‌سی نتایج این نظرسنجی را اعلام کرده، می‌توانند با غرور به صندلی خود تکیه زده و از درستی کارشان اعلام رضایت کنند! اما این همه ماجرا نیست و نظرسنجی دانشگاه مریلند، چیزهای دیگری را هم نشان می‌دهد.

تزریق اطلاعات غلط
گزارش بی‌بی‌سی تصریح می‌کند: «این حمایت گسترده از توافق و از ادامه برنامه هسته‌ای در حالی است که بیشتر پاسخ‌دهندگان اطلاعات نادرستی درباره توافق دارند و انتظاراتشان برای نتایج مثبت آن بالا است.» و بعد در عبارتی مهم تاکید می‌کند «یکی از یافته‌های این تحقیق این است که تصورات نادرست درباره توافق اتمی در میان طرفداران حسن روحانی به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از دیگران است.»

اما به راستی چه عاملی باعث شده که بیشتر پاسخ‌دهندگان از توافق اطلاع نادرستی داشته باشند و بالاتر از آن چرا اطلاعات نادرست حامیان دولت، به مراتب بیشتر از دیگران است؟! دلیل این امر واضح است، دولتمردان تاکید و اصرار داشته و دارند که هیچ صدای مخالفی در جامعه درباره برجام به گوش نرسد و تنها و تنها آنها درباره برجام و دستاوردهایش سخن بگویند و خب در چنین شرایطی معلوم است که آنها چه می‌گویند! دلیل اطلاعات نادرست حامیان دولت هم همین است چرا که آنها به دولت و آمار و ارقام و اخبارش بیشتر اعتماد کرده و سراغ منابع دیگر نمی‌‌روند و در نتیجه شدت اطلاعات نادرست در آنها افزایش می‌یابد.

این روزنامه در ادامه 4 موضوع را القای توهم می داند:

1- بازرسی از مراکز نظامی، هرگز!

2- بهشت اقتصادی پس از برجام!

3- دروغ اجرای متوازن برجام

4- خدعه آمریکایی با بزک داخلی!
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید