ربات‌های خبرنگار هم آمدند

ربات‌های خبرنگار هم آمدند

این روزها ربات‌ها به شکل محسوس و نامحسوس وارد بسیاری از بخش‌های زندگی ما شده‌اند. آنها در دنیای امروز ما نقشی بمراتب بیشتر و تاثیرگذارتر از سایر فناوری‌ها دارند و تصور زندگی بدون آنها مشکل است. اما همه ربات‌ها به شکلی که ما تصور می‌کنیم وجود خارجی ندارند.

کد خبر : ۳۷۸۱۷
بازدید : ۱۳۵۹
این روزها ربات‌ها به شکل محسوس و نامحسوس وارد بسیاری از بخش‌های زندگی ما شده‌اند. آنها در دنیای امروز ما نقشی بمراتب بیشتر و تاثیرگذارتر از سایر فناوری‌ها دارند و تصور زندگی بدون آنها مشکل است. اما همه ربات‌ها به شکلی که ما تصور می‌کنیم وجود خارجی ندارند.

ربات‌های خبرنگار هم آمدند

به گزارش جام جم، به عبارت دیگر، ربات‌ها ماشین‌های هوشمندی هستند که می‌توانند بخشی از فعالیت‌های انسانی را ساده‌تر کنند و در زمان کمتر انجام دهند. اصطلاح ربات‌های خبرنگار نیز در واقع به گونه‌هایی از هوش مصنوعی گفته می‌شود که می‌تواند داده‌های خبرهایی مثل نتایج مسابقات ورزشی را بر اساس الگوریتمی که به آن داده می‌شود دریافت کند و در قالبی مشخص به شکل خبر در آورد.

گرچه گفته می‌شود با روی کار آمدن ربات‌های خبرنگار، تا چند سال آینده شغل خبرنگاری همچون بسیاری از مشاغل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، اما واقعیت این است آنها می‌توانند به خبرنگاران در تهیه خبرهای تکراری و نشان دادن آمار و ارقام کمک کنند.
ربات‌های خبرنگار مثل ربات‌های جراح، ماشین‌های خودران و بسیاری از شاخه‌های دیگر هوش مصنوعی فقط راه‌حلی برای بهبود زندگی بشر خواهند بود.
البته هر فناوری جدیدی باید راه طولانی بپیماید تا جایگاه درست خود را بیابد. با همه اینها به نظر می‌رسد خبرنگارانی که تا امروز فقط به مخابره خبرها اکتفا می‌کردند و از فوت و فن‌های روزنامه‌نگاری کمتر بهره می‌گرفتند، با ورود ربات‌های خبرنگار باید فکر جدی به حال ادامه شغل خود کنند.

ربات خبرنگار چینی
حدود یک ماه پیش برای نخستین بار نوعی ربات هوشمند انسان‌نما از خانواده ربات‌های اینتراکتیو به نام جیا جیا (Jia Jia) به‌عنوان خبرنگار در خبرگزاری دولتی چین (شین هوا) به کار گرفته شد. این ربات در دانشگاه علم و فناوری دانشگاه هی فی چین ساخته شده است.
فرآیند طراحی، ساخت و توسعه این ربات سه سال طول کشیده و اکنون قادر به پاسخگویی به سوالات یا طراحی سوالات بر اساس موضوع مورد بحث است.

جالب این که این ربات فقط یک نرم افزار دارای هوش مصنوعی نیست، ظاهری شبیه انسان دارد و می‌تواند به‌راحتی ارتباط برقرار و درباره موضوعات مختلف صحبت کند.
از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این ربات امکان حرکت لب‌ها، انجام حرکت متناسب با بدن شبیه یک انسان، صحبت کردن و ابراز احساسات همزمان مرتبط با موضوع صحبت است.
در مراسم رسمی که برای رونمایی از این ربات برگزار شد، ربات از طریق اینترنت با خبرنگاری به نام کوین کلی که در استان آن هوی چین بود، مصاحبه موفقی انجام داد.

سال گذشته یک شرکت چینی دیگر به نام تنسنت (Tencent) نیز رباتی طراح کرد که می‌تواند یک گزارش خبری هزار کلمه‌ای را در یک دقیقه بنویسد.ربات دریم رایتر (Dream Writer) اولین گزارش خود را درباره تغییرات شاخص قیمت در زمان مشخصی در کشور چین نوشت و به گفته صاحب نظران کیفیت گزارش به اندازه گزارش‌های خبری دیگر بوده است.
با این وجود، این ربات باز هم نمی‌تواند مسائل تحلیلی مثل تاثیر افزایش تورم در زندگی مردم را توضیح دهد و این کار فقط از یک خبرنگار انسان برمی‌آید.

ربات‌ها، خبرهای فوری را در ثانیه مخابره می‌کنند
در چند سال اخیر چند رسانه خبری مشهور از این ربات‌ها برای نوشتن خبر و گزارش‌های فوری کمک گرفته‌اند. همچنین سایر سازمان‌های خبری از دو سیستم بهره‌برداری از الگوریتم‌ها و ایجاد متن از داده به کمک ربات‌های خودکار برای به روز رسانی سریع خبرها استفاده کردند.

مجله آمریکایی فوربس از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای نوشتن مقاله‌های کوتاه استفاده کرد و لس آنجلس تایمز، اکنون از ربات‌هایی استفاده می‌کند که در بخش رویدادهای فوری مثل زلزله گزارش‌های فوری با قالب از پیش تعیین شده آماده می‌کند.
در انتخابات سال گذشته آمریکا نیز ربات‌های خبرنگار در کنار خبرنگاران در پوشش خبری رویدادها نقش داشتند. آنها می‌توانستند با داده‌پردازی سریع نتایج لحظه‌ای، صفحات اعلام نتایج را در لحظه به روز رسانی کنند. در واقع همه ربات‌های نویسنده می‌توانند داده‌ها را پردازش کنند و آنها را به شکل واژه‌ها و مفاهیم در آورند.
از طرف دیگر خبرگزاری آسوشیتد پرس از سال گذشته از رباتی برای نوشتن خبرهای فوری استفاده می‌کند که در هر 15دقیقه می‌تواند نزدیک به 4000 خبر را پوشش دهد. این خبرگزاری در واقع از نرم‌افزار ورد اسمیت (Wordsmith) به عنوان خبرنگار رباتیک استفاده می‌کند.
ورد اسمیت یکی از برنامه‌های هوش مصنوعی نوشته شده برای تهیه گزارش‌های فوری به صورت خودکار است. این برنامه دقت بالایی دارد و نیاز به ویرایش چندانی ندارد. این برنامه حجم زیادی از داده‌ها را 13 بار سریع‌تر از انسان تحلیل و در قالب‌های از پیش تعیین شده قرار می‌دهد.
در هر صورت استفاده از نرم‌افزار برای کامل کردن گزارش‌های با قالب تکراری اجتناب‌ناپذیر است، اما باز هم مدیریت این نرم‌افزارها به نیروی انسانی و ویراستاری نیاز دارد.

ربات‌های واشنگتن‌پست و نرم‌افزار هلیوگراف
واشنگتن‌پست در المپیک گذشته (المپیک 2016 ریو) و در شرایطی که همه رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب در تلاش برای پوشش کامل مسابقات و جذب مخاطب بودند، در اقدامی خلاقانه توجه‌ها را به سوی خود جلب کرد.
این رسانه برای نخستین بار از نرم‌افزارهایی استفاده کرد که گزارش‌های زنده خبری درخصوص نتایج مسابقات مختلف المپیک را پوشش می‌دادند.
در این گزارش‌ها هیچ انسانی دخالت نداشت و در واقع هوش مصنوعی نتایج مسابقات، تعداد مدال‌ها و سایر داده‌های عددی را گردآوری و اطلاع‌رسانی کرد.
واشنگتن پست برای پوشش این رقابت‌ها از نرم‌افزار هلیوگراف (Heliograf) استفاده کرد که داده‌های خام را بسرعت پردازش می‌کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های نرم‌افزار هلیوگراف، دنبال‌کردن علاقه و نیاز مخاطبان در فضای مجازی است.
این نرم‌افزار مطالبی که مخاطبان مناطق مختلف دنبال می‌کنند را جمع‌آوری، دسته‌بندی و به مرور سلیقه مخاطب را پیدا می‌کند.
به این ترتیب این ماشین روزبه‌روز هوشمندتر می‌شود و مهارت‌های خود را ارتقا می‌دهد. همچنین اعتماد مخاطب را جذب می‌کند و روزبه‌روز مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند.
در این شرایط گزارش‌های تحلیلی که خبرنگاران واقعی نوشته‌اند نیز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. علاوه بر این، هرچه اطلاع رسانی سریع‌تر و دقیق‌تر انجام شود، افراد بیشتری از اپلیکیشن‌ها و وبگاه‌های به‌روز روزنامه‌ها بازدید می‌کنند.

آینده ربات‌های خبرنگار
پیشرفت فناوری و افزایش منابع رسانه‌ای در سال‌های اخیر نقش هوش مصنوعی و گزارشگری رباتیک را در مواردی که نیاز به تحلیل انسانی وجود ندارد، افزایش داده است.
در این حالت ربات نویسنده می‌تواند حجم زیادی از داده‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بخواند و گزینش کند و گزارش خلاصه‌ای ارائه کند.
قطعا چنین گزارشی به ویرایش زیادی نیاز ندارد، با این حال حتی ربات‌هایی طراحی شده‌اند تا در کنار ربات‌های خبرنگار مطالب را ویرایش کنند. از نشانه‌های پیشرفت چشمگیر این فناوری این است که پژوهش‌های مختلفی نشان داده خوانندگان نمی‌توانند در بسیاری موارد تفاوت خبر تولید شده به دست ربات و انسان را تشخیص دهند.

نرم‌افزارهای رباتیک در آینده می‌توانند علاوه بر انجام کارهای امروز، به جست‌وجوی کلمات کلیدی و اخباری که بیشتر از آنها استقبال شده نیز بپردازند و به کمک یادگیری ماشینی روزبه‌روز گسترده‌تر شوند.
اما نکته مهم این است ربات‌های خبرنگار در نهایت می‌توانند خبرهای فوری را آماده و گزارش‌های آماری ارائه کنند. آنها به انسان کمک می‌کنند گزارش‌هایی دقیق‌تر را در زمانی بسیار کوتاه تهیه کند.

گرچه گفته می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور درصد قابل توجهی از مشاغل با فناوری هوش مصنوعی جایگزین می‌شود، اما هوش انسانی همچنان در تحلیل خبرها و رویدادها بی‌رقیب است.
موضوع قابل تامل این است که روزنامه‌نگاری رباتیک لزوما این شغل را در آینده تهدید نمی‌کند، بلکه روزنامه‌نگاران فرصت بیشتری پیدا می‌کنند تا مقالات تحلیلی که فقط از عهده نیروی انسانی بر می‌آید، تولید کنند. احتمالا در این شرایط برگ برنده انسان‌ها خلاقیت و قدرت تجزیه و تحلیل آنها برای به حفظ شغل‌شان خواهد بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید