واکنش‌ کاربران فضای مجازی به انتقادات جلیلی

رسانه‌های مجازی و صفحات اجتماعی که پیش از این، آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در وین را دوشادوش رسانه‌های رسمی دنبال می‌کردند و تأثیرگذاری خاص خود را نیز به اثبات رساندند، در پیگیری اتفاقات بعدی نیز بیکار نبودند.

کد خبر : ۳۸۰۶
بازدید : ۱۵۶۱
رسانه‌های مجازی و صفحات اجتماعی که پیش از این، آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در وین را دوشادوش رسانه‌های رسمی دنبال می‌کردند و تأثیرگذاری خاص خود را نیز به اثبات رساندند، در پیگیری اتفاقات بعدی نیز بیکار نبودند.

در چند روز گذشته و بعد از پخش جلسات کمیسیون ویژه مجلس و بخصوص حضور و ادعاهای سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد تیم قبلی، یکی از محورهای مورد توجه کاربران فضای مجازی خبرها، تحلیل‌ها و البته مطالب توأم با طنز و کنایه مرتبط با عملکرد این کمیسیون و اتفاقات و حاشیه‌های آن بوده است.

بازنشر مناظره انتخاباتی و انتقادهای ولایتی از جلیلی
به همان میزان که اظهار نظرهای انتقادی کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به دفاعیات برخی همکاران خود از عملکرد کمیسیون غلبه چشمگیر دارد، در فضای مجازی هم نسبت منتقدان و حامیان جلیلی و کمیسیون برجام قابل مقایسه نیست.

سرتیم مذاکره کننده هسته‌ای در دوره قبل، وقتی بخشی از سخنان خود در کمیسیون ویژه مجلس را در صفحه «اینستاگرام» خود منتشر کرد، با هجوم کامنت‌های کاربران روبه‌رو شد که اگر چه به نظر می‌رسید انتشار نظرات مخالفان گزینشی است، اما مخالفت‌ها در آن مشهود بود که بر بی‌نتیجه بودن مذاکرات طولانی دوره گذشته انگشت گذاشته بودند.

بیش از همه این بخش از سخنان جلیلی مورد توجه قرار گرفت که ادعا کرده بود، در دوره مسئولیت وی، امریکایی‌ها حق غنی‌سازی ایران را پذیرفته بودند و برای لغو تحریم‌ها آماده شده بودند. او همچنین گفته بود که جمهوری اسلامی در برجام از 100 حق مسلم خود صرفنظر کرده است.

در دو سه روز گذشته، متن سخنان جلیلی در پاسخ به پرسش علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و عضو کمیسیون ویژه در صفحات مختلف اصطلاحاً دست به دست می‌شود. این متن که به نظر می‌‌رسد متن پیاده شده سخنان جلیلی در کمیسیون برجام است، مغشوش، پراکنده و اصطلاحاً بی سر و ته است که در بردارنده هیچ اطلاعات ملموس و قابل توجهی نیست.

این روزها همچنین فایل صوتی و تصویری بخشی از مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری 92 مورد توجه کاربران قرار گرفته است که در آن علی اکبر ولایتی نامزد انتخابات و مشاور امور بین‌الملل رهبری، از عملکرد تیم مذاکره کننده قبل و سعید جلیلی انتقاد می‌کند. ولایتی با اشاره به برخی کارشکنی‌های داخلی در پرونده هسته‌ای و گفت‌وگوهای خود با رئیس جمهوری فرانسه (سارکوزی) خطاب به جلیلی گفته بود که «دیپلماسی این نیست که انسان برود مقابل کشورهای دیگر خطابه بخواند... اگر این روند موفق بود، این مشکلات پیش نمی‌آمد و وضع به اینجا نمی‌رسید.»

حمایت از عراقچی
پیش از اینها «گاف» عجیب یک نماینده غیر عضو حاضر در جلسه کمیسیون که امضای لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه را با امضای محمدجواد ظریف اشتباه گرفته بود، مورد توجه کاربران قرار گرفت. مهدی کوچک‌زاده در پاسخ به سخنان رئیس جمهوری که گفته بود طرفین برجام را امضا نکرده‌اند و لذا مصداق معاهده بین‌المللی نیست، به زعم خود کشف بزرگی کرده و در جلسه کمیسیون بر سید عباس عراقچی خرده گرفته بود که چرا می‌گویید امضایی در کار نبوده است. او تصویری از چند امضا را روی تبلت خود به عراقچی نشان داد و گفت که وزیر امور خارجه برجام را امضا کرده است.

اما توضیحات عراقچی نشان داد که این امضاها فقط در صفحه اول نسخه وزیر امور خارجه فرانسه است که به یادگاری از همتایان خود گرفته و به هیچ وجه جنبه رسمی ندارد. مضاف بر اینکه اساساً امضای مورد اشاره کوچک‌زاده، امضای ظریف نبود و امضای همتای فرانسوی وی بود. سؤالات تکراری و غیرکارشناسی از سوی برخی اعضای کمیسیون و بویژه برخی نمایندگان غیر عضو از سید عباس عراقچی که منجر به تنش در جلسه یکشنبه هفته گذشته کمیسیون شده بود نیز در فضای مجازی بازتاب یافت.

عراقچی در آن جلسه عینکش را به میز می‌کوبد و بدون اینکه نامی از علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه و برخورد او با حمید بعیدی‌نژاد در سیما ببرد، می‌گوید: «ببخشید اگر ما در شأن مجلس نیستیم.» در واکنش به این رفتارها پوستری در حمایت از این مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در فضای مجازی طراحی شده و روی آن نوشته شده است: «ما همه عراقچی هستیم.» اشتباه گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل با برجام توسط همین نماینده نامبرده هم از جمله موارد دیگری بود که در فضای مجازی بازتاب یافت.

منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید