خیابان کشی وسط یک تپه باستانی!

سرپرست گروه باستان شناسی تپه ی باستانی سبزوار گفت:نخستین فصل کاوش های باستان شناختی تپه ده ها هکتاری دامغانی سبزوار که قسمتی از آن طی خیابان کشی قطع شده است، شروع شد.

کد خبر : ۳۸۷۱
بازدید : ۱۶۲۳
سرپرست گروه باستان شناسی تپه ی باستانی سبزوار گفت: نخستین فصل کاوش های باستان شناختی تپه ده ها هکتاری دامغانی سبزوار که قسمتی از آن طی خیابان کشی قطع شده است، شروع شد.

به گزارش ایرنا، عمران گاراژیان افزود: نخستین فصل از کاوش تپه ی باستانی دامغانی سبزوار، در ادامه ی فعالیت های سال 1391 در این زمینه صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: هفت گروه سه نفره متشکل از کارشناسان در حال ارزیابی بخش مرکزی محوطه دامغانی (کارگاه 1) هستند و فعالیت در بخش شمالی محوطه ( کارگاه 2) نیز با هدف پاکسازی برش و پیاده رو به صورت ترانشه هایی که لایه های مس-سنگی و مفرغ را نمایش دهند انجام می شود.

به گفته گاراژیان محوطه تپه دامغانی در سال 1382 توسط خود او و لیلا پاپلی و در سال 1384 توسط رمی بوشارلا به همراه هنری فرانکفورت بررسی شده است.

این باستان شناس تصریح کرد:تپه ی دامغانی سبزوار در سال 1387 توسط یک هیات مشترک ایرانی فرانسوی مورد کاوش قرار گرفت و در سال 1388 نیز توسط حسن نامی تعیین حریم شد.

گاراژیان ادامه داد: نخستین گمانه زنی ها با هدف ارزیابی ایجاد موزه فضای باز در محوطه تپه دامغانی در مدت دوماه و با سرپرستی اینجانب در سال 1391 انجام شد که در نتیجه این گمانه زنی ها بقایای معماری، تدفین و مواد فرهنگی مربوط به دوره های مس- سنگی، مفرغ و اوایل عصر آهن به دست آمد.

این باستان شناس گفت: تپه دامغانی که در سال 1380 با شماره 3749 به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است در حاشیه جنوب شرقی سبزوار قرار دارد و قسمتی از آن طی خیابان کشی ( خیابان جهاد کشاورزی مشهور به جاده دلقند) قطع شده است.

وی خاطرنشان کرد: این تپه که بالغ بر ده ها هکتار مساحت دارد پیش تر به وسیله چندین گروه دیگر نیز مورد بررسی و کاوش قرارگرفته است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری،مجوز فصل اول کاوش در محوطه تپه دامغانی سبزوار که تا پایان مهرماه ادامه دارد توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید