نگاهی به گزارشگران صعود ایران به جام جهانی

نگاهی به گزارشگران صعود ایران به جام جهانی

جواد خیابانی برای دومین بار گزارشگر صعود به جام جهانی شد، آن هم در شرایطی که امروز بیشتر از آن که با خاطره بازی با استرالیا به یاد مانده باشد با جملات قصار و سوتی هایش شناخته می شود.

کد خبر : ۳۸۷۴۸
بازدید : ۱۷۴۱
نگاهی به گزارشگران صعود ایران به جام جهانی
هرکدام از این گزارشگران با عبارات و اصطلاحاتی که در این مسابقات به کار بردند خود را بیشتر به مردم معرفی کردند و از همین جهت است که هنوز بسیاری از مردم صدای عطا الله بهمنش و جواد خیابانی را با گزارش صعودشان به جام جهانی می شناسند.

مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸
عطاء الله بهمنش گزارشگر بازی ایران و استرالیا که چند روز گذشته خبر فوتش در بیمارستان تکذیب شد، در ۵۴ سالگی گزارشگر بازی ایران و استرالیا و پیام رسان گل غفور جهانی بود.
در آن بازی که در حضور بیش از ۹۵ هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی فعلی برگزار شد در اواخر نیمه اول روی پاس زیبای علی پروین، غفور جهانی دروازه استرالیایی ها را باز کرد.
عبارت معروف بهمنش برای آن دیدار، بازی با کلمات «غفور جهانی جام جهانی» بود که آن را برای مهاجم انزلی چی تیم ملی ماندگار کرد.

مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸
هرچند بهمنش اولین گزارشگر صعود تیم ملی به جام جهانی بود اما جواد خیابانی بدون شک ماندگارترین صدای صعود به جام جهانی را به خود اختصاص می دهد. خیابانی در دوره ای حضور داشت که تلویزیون نسبت به گذشته در دسترس بیشتر مردم قرار داشت و پیامش مثل بمب خیابان های ایران را منفجر کرد.
وی تنها گزارشگری است که پیام صعود ایران به جام جهانی در خارج از کشور را به طور زنده از ورزشگاه مخابره کرده است. خیابانی که بازی رفت ایران و استرالیا را هم گزارش می کرد در هر دوبازی به شدت معتقد بود که ایران باید از روی زمین فرصت های گلزنی را مهیا کند و برای همین وقتی خداداد عزیزی گلش را به ثمر رساند عبارت «بازهم روی زمین» را به کار برد تا حرف خود را اثبات کند.
او در بازی برگشت بعد از پاره شدن تور ایران توسط یک هوادار دیوانه استرالیایی به شدت علیه استرالیایی ها موضع گرفت و بعد از گل دوم نیز ۶۰ هزار هوادار استرالیایی را هواداران بی ادب خواند که موقع سرود تیم ملی ایران سروصدا کردند.
عبارت غزال تیزپای فوتبال ایران نیز بعد از این بازی در مورد خداداد ماندگار شد. خیابانی بعد از بازی همراه با بازیکنان تیم ملی به شادی پرداخت و که اشک شوق او در تصاویر ارسالی رسانه ای شد.

مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶
عادل فردوسی پور که در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ در بازی مقابل بحرین نتوانسته بود خود را به عنوان گزارشگر صعود معرفی کند، دوباره در بازی مقابل بحرین که یک تساوی هم ایران را به جام جهانی سوق می داد گزارشگر بازی معرفی شد.
در مقدماتی جهانی ۲۰۰۲ بعد از بازی بحرین، در بازی های ایران مقابل امارات و ایرلند جنوبی وی دیگر گزارشگر بازی نشده بود اما بحرین فرصتی بود که عادل فردوسی پور نیز خودش را به عنوان گزارشگر صعود معرفی کند. فریاد گل عادل فردوسی پور.
کشیدن این کلمه تا حدودی وی را از گزارشگران دیگر صعود به جام جهانی متمایز کرده است که از اصطلاح «توی دروازه» برای گل ها استفاده می کردند. البته او بعد از گل بارها تاکید کرد که چه کسی فکر می کرد محمد نصرتی گل صعود به جام جهانی را به ثمر برساند.
رابطه او و محمد نصرتی بعد از این گل هیچ گاه خوب به نظر نمی رسید و نصرتی همیشه معتقد بود که مادرش عادل را نفرین کرده است!

مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴
مزدک میرزایی بعد از دو تجربه ناموفق در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰ گزارشگر صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ شد. آن هم در بازی که بازهم کسی شانس چندانی برای ایران قائل نبود؛ ایران باید کره جنوبی را در زمین خودش شکست می داد.
خود مزدک میرزایی هم بعد از گل بر باور نکردنی بودن این اتفاق تاکید می کرد. شاید گل قوچان نژاد آن چنان از روی حادثه و اتفاق شکل گرفته بود که خود مزدک هم نتوانست به خوبی آن را توصیف کند و جمله ماندگار از خود خلق کند.

مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸
جواد خیابانی برای دومین بار گزارشگر صعود به جام جهانی شد، آن هم در شرایطی که امروز بیشتر از آن که با خاطره بازی با استرالیا به یاد مانده باشد با جملات قصار و سوتی هایش شناخته می شود.
با این حال خیابانی در گزارش مقابل ازبکستان توانست خودش را با همان حماسه سرایی مخصوص به خودش نشان دهد. برخلاف دو دوره گذشته که مردم هیچ اصطلاح خاصی از صعود به یاد ندارند، او دو واژه «گل خوشبو» را بعد از گل اول و «سلام به جام جهانی و سلام به مسکو» را بعد از گل دوم به کار برد.
البته این سلام گفتن های خیابانی دیگر آن چنان ادامه داشت که به سن پطرزبورگ هم رسید که به طور مشخص زاید بود. عبارت «ما که رفتیم روسیه، کره می مونه و چین و قطر و سوریه» هرچند تا حدودی عجیب به نظر می رسید اما از لحاظ قافیه ای مورد استقبال قرار گرفت.
در مجموع خیابانی برای این بازی نسبت به خیلی بازی های دیگر نشان داد تا حدودی با هدف وارد شده بود. هرچند هنوز بازار گرفتن سوتی های او داغ به نظر می رسد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید